Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dino's

OscarKro

ZeewaterForum lid
Hoi.

Ik heb al tijden last van (zeer waarschijnlijk) Dino's. Ik heb eens Dino-X geprobeerd. Maar dat vermoorde zo'n beetje alles wat kroop en een paar koralen.

Nu heb ik recentelijk een Black-Out gedaan van 3 dagen, en wat een fantastisch resultaat. Skimmer vol aan gezet, zo'n beetje alles verwijderd. Alles weer Kraakhelder en mooi. Toen kwam het na een weekje ongeveer toch weer zachtjes terug. De Coral & fish store adviseerde toen om weer een black-out te doen, en daarna een kleinere hoeveelheid Dino-X te proberen dan geadviseerd op de doos. Met het idee dat de Black-Out het meeste doet, en het overgebleven spul om zeep wordt geholpen door door Dino-X. Echter durf ik het spul gewoon niet meer te gebruiken en heb ik in plaats van 3 dagen, 4 dagen een black-out gedaan. Wederom, kraakhelder alles is blijven leven, en het ziet er weer prachtig uit.

Maar toch komen de draadjes weer terug (zie foto). Wat te doen? Iemand tips? Toch black-out icm met minder Dino-X? Ik heb alleen soft koralen, die genoten niet echt van de Dino-X..

Groetjes,

Oscar
 

Bijlagen

  • IMG_20210616_152207.jpg
    IMG_20210616_152207.jpg
    153,2 KB · Weergaven: 66
Mijn inziens kun je beter kijken naar de oorzaak. Wat zijn je nitraat en fosfaat waarden? Toen ik last had heb ik die weer op orde gebracht en het samen met afzuigen weer op orde gekregen. Zonder blackout.
 
Tsja ik meet eigenlijk nooit de waterwaarden. Doe maar wat en dat gaat dikke prima. Voeg volgens dosering Reef elixer toe en draait nu al maanden als een huis. Kalkalgen groeien overal waar ze kunnen, koralen staan er prachtig bij (en enkele zijn gegroeid) en de visjes lijken het naar hun zin te hebben. Alleen die verdraaide Dino's. Als jij het hebt over op "orde" brengen? waar heb jij het dan over? welke waarden moeten ze zijn bedoel ik dan. Dan ga ik meten en dat eens proberen.
 
Schijnbaar gaat het toch niet helemaal dikke prima :) Het kan altijd lang goed lijken te gaan maar langzaam zakken dan bv bepaalde waarden
Bij mij kwamen de dino's toen mijn nitraat en fosfaat bijna naar 0 waren gegaan. Nu doseer ik nitraat en fosfaat zodat de waarden meetbaar blijven.

Ik zou je nitraat en fosfaat waarden echt eens meten.
 
Tsja ik meet eigenlijk nooit de waterwaarden. Doe maar wat en dat gaat dikke prima. Voeg volgens dosering Reef elixer toe en draait nu al maanden als een huis. Kalkalgen groeien overal waar ze kunnen, koralen staan er prachtig bij (en enkele zijn gegroeid) en de visjes lijken het naar hun zin te hebben. Alleen die verdraaide Dino's. Als jij het hebt over op "orde" brengen? waar heb jij het dan over? welke waarden moeten ze zijn bedoel ik dan. Dan ga ik meten en dat eens proberen.
Meten = weten 🙈
Als je bak te schoon is , raar maar waar dan komen de dinoflagnaten deze vinden dat top .
Dus je bak wat viezer laten worden bv door je afschuimer minder te laten draaien lekker rustig en lekker groen 😂 je kunt ook no3 of po4 toevoegen om stabiel te draaien .
En idd is de bak af plakken top !!’
En intussen bv je afschuimer minder laten draaien dan komt het meten wel aan orde , want dan kun je precies kijken hoe lang dat kan .
En om af te sluiten lees het boekje van Tanne deze is bijzonder leerzaam en het geld wel 10 X waard !
 
Als je Facebook hebt, dan zou ik de Mack's reef Dinoflagellates support group van Jason Mack eens zoeken.
Daar is heel veel informatie te vinden over het bestrijden van dinoflagellaten.
 
Even 1 voor 1 beantwoorden:

@tvdberg Ja, je hebt gelijk. Met "goed" draaien bedoel ik: de levende beesten hebben het goed naar hun zin en ik zie zaken als kalkalgen en koralen groeien, wat voor mij duid op "goed" draaien. Dat er iets mis is en daarom de dino's het naar hun zin hebben is evident. Wat bijzonder dat die algen goed gaan met weinig/geen fosfaat en nitraat dan... Je zou het andersom verwachten. Ik zal binnenkort de meet apparatuur gaan aanschaffen (stel het vanwege de achterlijke prijs steeds uit) en gaan meten. Ben benieuwd wat het is.

@mobifix Boek van Tanne, ik zal die eens gaan bestellen. Bedankt voor de tip. Kijken of ik daar nog nuttige zaken uit kan halen. Dat van het "te schoon" water zal wel kloppen. vdberg zei het ook al, en daarbij staat mijn eiwitafschuimer 24/7 aan. Ik zal eens gaan proberen hem alleen 's nachts aan te zetten. Kijken wat er dan gebeurd. Misschien heeft het dan al een opleving! Ik ga dat proberen alvorens ik meet apparatuur ga kopen.

@JohandR Helaas (of eigenlijk niet) heb ik geen Facebook. Het zou voor dit soort dingen wel handig zijn om te hebben. Bedankt voor de tip.
 
Omdat je geen Facebook hebt is hier de uitgebreide beschrijving van de betreffende FB groep.


Helaas (of eigenlijk niet) heb ik geen Facebook. Het zou voor dit soort dingen wel handig zijn om te hebben. Bedankt voor de tip.
 

Bijlagen

  • Dealing With Dinos - Rev E - Published April 2021.pdf
    2 MB · Weergaven: 89
Even 1 voor 1 beantwoorden:

@tvdberg Ja, je hebt gelijk. Met "goed" draaien bedoel ik: de levende beesten hebben het goed naar hun zin en ik zie zaken als kalkalgen en koralen groeien, wat voor mij duid op "goed" draaien. Dat er iets mis is en daarom de dino's het naar hun zin hebben is evident. Wat bijzonder dat die algen goed gaan met weinig/geen fosfaat en nitraat dan... Je zou het andersom verwachten. Ik zal binnenkort de meet apparatuur gaan aanschaffen (stel het vanwege de achterlijke prijs steeds uit) en gaan meten. Ben benieuwd wat het is.

@mobifix Boek van Tanne, ik zal die eens gaan bestellen. Bedankt voor de tip. Kijken of ik daar nog nuttige zaken uit kan halen. Dat van het "te schoon" water zal wel kloppen. vdberg zei het ook al, en daarbij staat mijn eiwitafschuimer 24/7 aan. Ik zal eens gaan proberen hem alleen 's nachts aan te zetten. Kijken wat er dan gebeurd. Misschien heeft het dan al een opleving! Ik ga dat proberen alvorens ik meet apparatuur ga kopen.

@JohandR Helaas (of eigenlijk niet) heb ik geen Facebook. Het zou voor dit soort dingen wel handig zijn om te hebben. Bedankt voor de tip.
Gewoon wat test setjes bv KH PH
No3 po4 ca en mg dan heb je de basis de beste test is je ogen en je neus , je bak draait top en zeker met art ocean helemaal gebruik zelf de hele lijn van ze , en super tevreden ook .
Test sets van saliver zijn goed en goedkoop !!
 
Gewoon wat test setjes bv KH PH
No3 po4 ca en mg dan heb je de basis de beste test is je ogen en je neus , je bak draait top en zeker met art ocean helemaal gebruik zelf de hele lijn van ze , en super tevreden ook .
Test sets van saliver zijn goed en goedkoop !!
Ik heb inmiddels een hoop testsetten besteld van Salifert:
fosfaat,
nitraat,
calcium,
magnesium,
strontium (omdat ik ergens las dat die van belang zijn voor de binding of iets dergelijks tussen calcium/magnesium)

en ook nog besteld:
calcium toevoeging
magnesium toevoeging

Ik houd je/jullie op de hoogte als ik alles gemeten heb. Was weer een rib uit m'n lijf, dus ga het zeer zeker gebruiken nu.

groetjes,

Oscar
 
KH: 7,3
CA: 420
Mg: 1260
PO4 : 0 (of tenminste niet meetbaar/zichtbaar)
N03: 0-2 (deze test was over de datum en ik twijfelde erg sterk in de kleur. Niet volledig betrouwbaar dus, maar idioot hoog zal het in iedergeval niet zijn)
Sr: < 0-3 (deze test was erg moeilijk om het voor het eerst te doen, heb het gevoel dat ik het verkeerd gedaan heb, dus die doe ik later nog eens)
Saliniteit: 1,0235

Nitraat had ik nog. vandaar dat hij over de datum was. Fosfaat was echt totaal niet meetbaar. Probleem gevonden dan denk ik? Iemand een idee hoe ik Fosfaat makkelijk omhoog krijg?
 
Ik gebruik po4+ van ocean arts op dit moment heb ook hetzelfde probleem alleen met een hoge no3
 
KH: 7,3
CA: 420
Mg: 1260
PO4 : 0 (of tenminste niet meetbaar/zichtbaar)
N03: 0-2 (deze test was over de datum en ik twijfelde erg sterk in de kleur. Niet volledig betrouwbaar dus, maar idioot hoog zal het in iedergeval niet zijn)
Sr: < 0-3 (deze test was erg moeilijk om het voor het eerst te doen, heb het gevoel dat ik het verkeerd gedaan heb, dus die doe ik later nog eens)
Saliniteit: 1,0235

Nitraat had ik nog. vandaar dat hij over de datum was. Fosfaat was echt totaal niet meetbaar. Probleem gevonden dan denk ik? Iemand een idee hoe ik Fosfaat makkelijk omhoog krijg?
Koop eerst een goede test !
No3 is zeer gevoelig daar voor ,zelf gehad voegde maar toe ,na testen met een nwe test ruim 100 en een bak ellende om dat weer op 5 te krijgen
 
De draad variant van de dino's kreeg ik makkelijk weg met UV, echter doordat die variant verdwenen was is er een andere dino soort voor in de plaats gekomen. typisch gevalletje symptoombestrijding. Ik heb daarna mijn PO4 omhoog gebracht (was ook 0), een black-out van 4 dagen en bacteriën toegevoegd en het lijkt er op dat het nu -een maand verder- gedaan is met de dino's. Echter heb ik nu wel wat groene cyano.
Po4 is naar mijn idee alleen goed digitaal te meten, met het oog is het voor mij onmogelijk.

Heb toen ook mijn no3 proberen te verhogen met DSR (calcium nitraat), ik had te laat door dat het 'calcium' nitraat was en daardoor is mijn CA ook omhoog geschoot te koste van mijn xenia, althans dat vermoed ik. Is voor een zeeaquarium natriumnitraat de meest reine variant van No3?
 
Bovenaan