Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dinos, rode flap of allebei🧐

Danielleg

ZeewaterForum lid
Hoi,
Toen ik vanmiddag thuis kwam zag ik ineens een bruin rodige aanslag op het koraalzand. Op de rifpilaar had ik al een beetje een rode aanslag, denk dat dit rode flap is aangezien er belletjes op zitten.
Waterwaardes en wat ik wanneer heb toegevoegd zijn als foto toegevoegd. Wat mij opvalt is dat de aanslag sinds de PO4verlaging naar mijn idee is toegenomen.
rechts wel aanslag op het zand zit, terwijl ik dat links (nog) niet zie.

het aquarium zit (misschien nog in) een doorstart. Hij draait sinds 30-01-2021.

wat zouden jullie doen om het weg te krijgen? Graag tips voordat het ook op mn koralen gaat zitten😞 nu ben ik er hopelijk nog "vroeg" bij, ik dacht dat het verlagen van mijn fosfaatgehalte wel ging helpen, maar voor mn gevoel heeft dat niet geholpen. Mijn aquarium is de red sea max e-170 led met een sump van 85L. Er staat een AI lamp boven. Lichtschema is ook toegevoegd aan de fotos. 4B30B16A-98B6-4635-87F3-7500E4A84743.jpegD54992BE-2407-4F44-8152-91D6124827B0.jpegEA09AFCF-FB75-4774-83AD-898D7B30986F.jpegA4F7E424-4413-4CD2-98F7-DB5828CCF80B.jpeg

modest

Senior Forumlid
Foto’s bij wit licht helpen voor de ID. Je kan sowieso de flap of dino af hevelen en bacs toevoegen. Heb je genoeg stroming in de bak zodat zwerfvuil tijdig wordt afgevoerd?

OP
Danielleg

Danielleg

ZeewaterForum lid
Foto’s bij wit licht helpen voor de ID. Je kan sowieso de flap of dino af hevelen en bacs toevoegen. Heb je genoeg stroming in de bak zodat zwerfvuil tijdig wordt afgevoerd?
Hier is een foto van bij wit licht,
Ik probeerde het af te hevelen maar toen ik met de slang er tegen aan zoog bleven ze gewoon zitten op de rifpilaar. De stroming is naar mijn idee genoeg. Bedoelt u met bacs toevoegen bacteriën toevoegen? Want dat doe ik met microbelift👍🏻

Bijlagen

• D3BD849F-68F2-4A45-9C76-9BCC461E3CBC.jpeg
    D3BD849F-68F2-4A45-9C76-9BCC461E3CBC.jpeg
    159,9 KB · Weergaven: 29

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Ik heb dit ook een tijdje gehad ik dacht ook aan kiezelalg heb een silicaatfilter ingezet en dat hielp niets uiteindelijk heb ik die bruine aanslag steeds wat met kleine beetjes tegelijk afgezogen en het meegezogen zand gespoeld in kokend heet water uit de cooker (elke 2 dagen een liter afzuigen was voldoende) en zo ben ik er na een week of 2 vanaf gekomen wat het is geweest geen idee
Bij mij was het op plekken met weinig stroming het ergste

OP
Danielleg

Danielleg

ZeewaterForum lid
Ik heb dit ook een tijdje gehad ik dacht ook aan kiezelalg heb een silicaatfilter ingezet en dat hielp niets uiteindelijk heb ik die bruine aanslag steeds wat met kleine beetjes tegelijk afgezogen en het meegezogen zand gespoeld in kokend heet water uit de cooker (elke 2 dagen een liter afzuigen was voldoende) en zo ben ik er na een week of 2 vanaf gekomen wat het is geweest geen idee
Bij mij was het op plekken met weinig stroming het ergste
Hmm dat klinkt interessant. Afzuigen lukt bij mij niet🧐 als ik de slang ertegen zet zuig ik alleen de belletjes weg maar de ?alg? blijft lekker zitten. Aan de bovenkant van de rifpilaar is volgens mij juist veel stroming😅 ik snap er niks van

Bovenaan