Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dino’s of flap? Microscoopbeelden !

Schouten_t

ZeewaterForum gebruiker
Beste experts, ik heb sinds twee weken bruine lange draden/ slijm op m’n grind en sinds deze week ook op m’n koralen. Dat is voor genoeg reden om actie te ondernemen. Stap 1 achterhalen wat het is. Ik heb een microscoop mogen lenen en heb daar enkele beelden mee gemaakt. Wie kan mij vertellen wat dit is ?
 

Bijlagen

  • F304DF88-2FFF-43D4-91DB-63FB82688F7B.jpeg
    F304DF88-2FFF-43D4-91DB-63FB82688F7B.jpeg
    91,7 KB · Weergaven: 136
  • 861B01C6-4855-4370-8FD9-6FB94A20EB5E.jpeg
    861B01C6-4855-4370-8FD9-6FB94A20EB5E.jpeg
    119,8 KB · Weergaven: 137
  • 8BF1868F-26F0-4615-825E-055548EACA32.jpeg
    8BF1868F-26F0-4615-825E-055548EACA32.jpeg
    174,1 KB · Weergaven: 135
  • 1D0AF4B4-0B87-4DDC-BCAD-1C6CF8CF3F95.jpeg
    1D0AF4B4-0B87-4DDC-BCAD-1C6CF8CF3F95.jpeg
    141,5 KB · Weergaven: 127
Screenshot_20200813-203649_Chrome.jpg

Maar vraag me niet welke soort. Misschien kan hier iemand op inspringen.
 
Hier is een link naar een dino support groep op Facebook waar heel veel mensen succes hebben met het gevecht tegen dino.

 
Gekopieerd van de eerder genoemde FB groep.




Why do we get dinos ...and how do we deal with them ...
It has been argued that all tanks have dinos ..it has been argued that people who start tanks with dry rocks tend too end up with dinos ...
Dinos occur when the right conditions favor them, usually this is in tanks where no3 and po4 have been at 0 or an unbalance where one or the other has been at 0 ...it can also occur when no3 and po4 are to high ...I've seen all these scenarios with dinos ...
When treating dinos these are the issues we will deal with first . Correcting no3 and p04 to within range no3 5-10 ppm and po4 0.03-0.01 ( preferably around 0.1 for po4)
If your no3 or po4 are low dose them ...if they are high then reduce them ...
Next step would be to reduce ( dont stop) any carbon dosing eg ..nopox ..vodka ...amino acids ...as this can feed dinos ...
Run some activated carbon in your tank or sump as dinos are toxic. Ostreopsis being the most toxic and the most common found in our tanks
The next step is too support the microbiology of your tank by dosing live phytoplankton and copepods. ..also adding bacteria will help.
Also reducing your lighting schedule for a peak time of 5-6 hrs max ..reduce whites and run more blues ..
Some have had succes with DinoX ..but it doesn't always work (didnt for me,)
Also dosing hydrogen peroxide (H2O2) can help ,I would recommend 1ml per 10gal/37liter per day..
All this can be done before you've had an ID on which type of dinos you have ...
Theres two methods I recommend for treating dinos ...for
OSTREOPSIS and COOLIA ...an oversized UV...1w per 3gal/12liters will normally clear them up in 1 or 2 weeks depending on the size of your system ,bigger systems my take longer ..as these rise into the water column at night which is why they seem to disappear when lights go out and reappear over the course of the day when lights are on ..
AMPHIDINIUMS (large cell and small cell ) PROROCENTRUM.....
for these I recomend dosing waterglas/ sodium silicate .. 40%
This is too induce a diatom bloom too outcompete the dinos ...you need too overdose si to achieve this . Si is used up fast in a reef tank so what you add today is gone tomorrow..and every tanks si consumption is different ...sponges feed of si...so if you have a lot of sponges it will take more .. also you might not even see a diatom bloom at all but just see the dinos receding each day ..
Another option which might help is the removal and cleaning of or replacing the sandbed ..
Remember nothing good happens fast in a reef tank ..and a healthy tank will keep dinos in check once they are under control ..
You can beat them ...
 
Het plan nu is als volgt:
- Lagere dieren in een aparte bak zetten;
- Verlichting meer op blauw zetten en korter;
- De dinos zoveel mogelijk verwijderen, aquarium krijgt een andere inrichting dus ook het zandbed wordt goed gereinigd;
- Dino X toevoegen
- Als het weg blijft een grote waterwisnel(50%)
- Filteren over kool
- Lagere dieren terug plaatsen
 
Het plan nu is als volgt:
- Lagere dieren in een aparte bak zetten;
- Verlichting meer op blauw zetten en korter;
- De dinos zoveel mogelijk verwijderen, aquarium krijgt een andere inrichting dus ook het zandbed wordt goed gereinigd;
- Dino X toevoegen
- Als het weg blijft een grote waterwisnel(50%)
- Filteren over kool
- Lagere dieren terug plaatsen

Met dinox toevoegen pak je de oorzaak nog niet aan.
De dino's hebben de overhand gekregen op je andere concurerende m.o. in de bak. Zorg er dus voor dat de goede bacteriën, algen, copepods etc aangevuld en verwend worden met constante nutrienwaardes (niet op 0 of laag). Ze moeten de concurentie met de dino's weer aangaan.
 
Bedankt voor de opmerking, ik was nog niet compleet in mijn reactie. de vervolgstap wordt om mijn fosfaat omhoog te krijgen en door het toevoegen van bacteriën.
 

Bijlagen

  • 51F8B76B-E6CF-40CA-9847-E602B37BFED3.jpeg
    51F8B76B-E6CF-40CA-9847-E602B37BFED3.jpeg
    106,8 KB · Weergaven: 3
Bedankt voor de opmerking, ik was nog niet compleet in mijn reactie. de vervolgstap wordt om mijn fosfaat omhoog te krijgen en door het toevoegen van bacteriën.
Klinkt al beter!
Dagelijks beetje phytoplankton en een zakje copepoden erin gooien kan ook helpen.
 
Bedankt, is dit een permanente toevoeging of een tijdelijke toevoeging?
Ik ben dat dagelijks gaan doen toen ik de strijd aan moest met dino's. Inmiddels gooi ik die dingen er alleen nog incidenteel in als t me uitkomt.
 
Je fosfaat omhoog door bacteriën gaat niet lukken, tenzij ze afsterven. Maar dat is dan wel een omslachtig verhaal.
Bacteriën doen juist je fosfaat dalen. (breng wel een betere balans, dus het is niet slecht!)

Probeer eens voordat je al die heisa op je nek gaat nemen om dagelijks een theelepeltje honing in je aquarium op te lossen. Dit helpt vaak al een eind om de juiste balans weer te krijgen.
Meer en betere stroming is ook wenselijk. Probeer dit een week uit (zal het weer ook koeler worden en dat werkt ook in je voordeel) en kijk wat het doet. Daarna kan je altijd nog je bak leeghalen... (zou het niet doen, want dat is weer een verstoring met allerlei andere problemen van dien.. van kwaad naar erger...)
 
Je fosfaat omhoog door bacteriën gaat niet lukken, tenzij ze afsterven. Maar dat is dan wel een omslachtig verhaal.
Bacteriën doen juist je fosfaat dalen. (breng wel een betere balans, dus het is niet slecht!)

Probeer eens voordat je al die heisa op je nek gaat nemen om dagelijks een theelepeltje honing in je aquarium op te lossen. Dit helpt vaak al een eind om de juiste balans weer te krijgen.
Meer en betere stroming is ook wenselijk. Probeer dit een week uit (zal het weer ook koeler worden en dat werkt ook in je voordeel) en kijk wat het doet. Daarna kan je altijd nog je bak leeghalen... (zou het niet doen, want dat is weer een verstoring met allerlei andere problemen van dien.. van kwaad naar erger...)

Thanks, maar ik wil fosfaat toevoegen en ook bacteriën 🦠. Kan jij mij uitleggen wat het idee is achter de honing ? Koolstofbron voor de bacteriën? Extra stromingspomp is besteld (Tunze 6040) maar staat in backorder. Nu een 5500 liter stromingspomp op 175 liter, die heb ik nu hoger geplaatst om meer zuurstof in het aquarium te krijgen.
 
Huisjes slakken van het geslacht Cerithium nemen als voedsel cyano, en dino's zelf geen ervaring mee, maar schijnt in de begin fase wel te werken, bij een voldoende aantal.
 
Dino's zijn ook gek op zuurstofrijk water en waterwissels. Wees hier even zuinig mee.
De afschuimer een paar tandjes lager of een tijdje uit kan ook werken om de bak wat "viezer" te maken, dan krijgt dino het ook zwaar met de concurentie. Dino's zijn namelijk veel slechter in het opnemen van nutrienten uit het water als bacteriën en algjes e.d. maar kunnen het winnen wanneer het water heel arm wordt en de bacs en algen het zwaar krijgen.
Ik heb zelf destijds kunstmatig mijn PO4 naar 0,15 en NO3 naar 15 gebracht. Tegelijkertijd bacteriēn, copepoden, phytoplankton dagelijks erin gegooid en een kg of 7 vers levend steen toegevoegd. Na 1,5 week was mijn bak dino vrij. Daarna nog wat schommelende waardes gehad, maar die schommelingen werden steeds kleiner en de bak steeds stabieler.

Een koolstofbron toevoegen is tricky, dat kan ipv de goede bacs voeden ook de dino's boosten. Om de 1 of andere reden lijkt honing dan weer wel een licht remmende werking op dino en cyano te hebben, maar don't overdo it zou ik zeggen.
 
Bovenaan