Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Diamant lipvis, redelijk eenvoudig?

Als ze eenmaal goed gewend zijn wel. Ze hebben wel een zandbodem nodig en ze scharrelen graag tussen de rotsen op zoek naar voedsel (eten meestal ook prima met de pot mee).

Dat gezegd hebbende: in de beginfase zijn het best lastige visjes. Wij hebben 5 pogingen gedaan en het uiteindelijk opgegeven. Ook na overwennen in een quarantaine bak en goed laten aansterken ging het toch altijd mis.
We hebben wel 3 jaar een choati gehad (beetje zelfde soort visje). In het begin ook erg lastig maar waarschijnlijk gewoon meer geluk mee gehad.
 
Als ze eenmaal goed gewend zijn wel. Ze hebben wel een zandbodem nodig en ze scharrelen graag tussen de rotsen op zoek naar voedsel (eten meestal ook prima met de pot mee).

Dat gezegd hebbende: in de beginfase zijn het best lastige visjes. Wij hebben 5 pogingen gedaan en het uiteindelijk opgegeven. Ook na overwennen in een quarantaine bak en goed laten aansterken ging het toch altijd mis.
We hebben wel 3 jaar een choati gehad (beetje zelfde soort visje). In het begin ook erg lastig maar waarschijnlijk gewoon meer geluk mee gehad.

Werden ze ziek of is de oorzaak niet bekend? Jammer en frustrend als de oorzaak niet bekend is. Want aten de vissen wel goed? En wat gaven ze aan bij de winkel?

Oke, ik kijk ook is naar de Choati.
En inderdaad geluk is ook een factor.
Fijne Jaarwisseling
 
Werden ze ziek of is de oorzaak niet bekend? Jammer en frustrend als de oorzaak niet bekend is. Want aten de vissen wel goed? En wat gaven ze aan bij de winkel?

Oke, ik kijk ook is naar de Choati.
En inderdaad geluk is ook een factor.
Fijne Jaarwisseling

Oorzaak was eigenlijk altijd onbekend, aan de vissen zelf was niets geks te zien. We hebben het er in de winkel wel eens over gehad en zij geven aan dat het gewoon lastige vissen zijn die eerste periode. Ook zij hebben best wat uitval als ze een zending binnen krijgen.

Diamant lipvissen zijn wel veel makkelijker te verkrijgen dan choati's, en die tweede is doorgaans ook een stukje duurder. Wel iets om in het rekening mee te houden.
 
Bedankt voor de uitleg.

Ik ga overleggen of de winkelier ze een tijd wil verzorgen na binnenkomst, ga op Amerikaanse forums lezen wat ze er daar over weten.
 
Afgezien van de conditie bij aankomst (transport, vangst etc) is het dag/nachtritme een probleem. Een gezond exemplaar moet nog worden 'omgezet' naar het Europese ritme. In mijn boek staat hierover meer informatie. Zonder dit verzetten van de biologische klok is de kans op succes duidelijk kleiner.
 
Of natuurlijk overnemen van iemand, dan ze al gewend..
 
Of natuurlijk overnemen van iemand, dan ze al gewend..
Als je er eentje kunt vinden die bij de vorige eigenaar al 6 of meer maanden zwemt: zeker doen inderdaad!
 
Dit soort visjes zeer goed overwinnen druppelen dus en geen grote vissen die ze najagen bv keizers ect daarna zij ze zeer goed te houden zelf de luipaard en de irides was gekocht nu vier maand terug ze doen het super de choati komt richting Australië en heeft het liefs geen warme bak
 
Afgezien van de conditie bij aankomst (transport, vangst etc) is het dag/nachtritme een probleem. Een gezond exemplaar moet nog worden 'omgezet' naar het Europese ritme. In mijn boek staat hierover meer informatie. Zonder dit verzetten van de biologische klok is de kans op succes duidelijk kleiner.

Bedankt voor je reactie, ik heb je boek deel II voor een deel gelezen. Mooi opgezet en in begrijpelijke taal ?

Betreft de biologische klok, doet de importeur dat niet?

Mvg Marco
(Binnenkort met de vrouw naar Thailand Phuket Similans eilanden, paar keer snorkelen “aquarium onderwater”. Ben jij hier geweest? Voor eventuele tips)
 
Ik heb er ook wel eens eentje gehad. Was geen enkel probleem maar was na ongeveer een half jaar plotsling overleden hoewel hij ogenschijnlijk niets had en vrolijk rond zwom. Kan het inderdaad zo lang duren eer dat hij gewend is?

Beste Leonrdo, dat is jammer. Frustrerend als er geen oorzaak bekend is. Gaat het nu wel goed of er niet meer aan begonnen?
Groet Marco
 
Nee nog niet aan begonnen maar hij staat nog wel op mijn lijstje. Wil het nogmaals proberen want ik vind het een pracht visje. Overigens gebeurd het wel meer dat een visje om onverklaarbare redenen sterft dus daar maak ik mij niet zo heel veel druk om (moet uiteraard niet al te vaak voorkomen).
 
Beste Nightwise, zeker een goed idee, echter waarom zou iemand deze beauty weg doen? (Spelt in een hooiberg)
Maar ik ga er zeker naar zoeken)

Mvg Marco

Ik denk ik, een mannelijk exemplaar, omdat ik er nu twee heb en dat gaat niet goed samen.
 
Bovenaan