Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Dogue09

Zeewater forumlid
Omdat er toch veel interesse is in het onderwerp "Triton Methode" , start ik dit onderwerp opnieuw.

Ik verzoek de beheerder om het onderwerp "Triton Methode" te sluiten / verwijderen om een gezonde start te maken.:)

Tevens zal ik dan mijn notities / resultaten vanaf dag 1 hier gaan samenvatten.

gr Ray
 
Het begin:

De bak is op 11-12-2012 opgestart op de "normale methode" ( reguliere waterwissel, bacteriën en balling )

Januari 2013 had ik een tripje gemaakt naar Triton, daar werd ik hartelijk ontvangen en kreeg uitleg over hun methode.
Na het zien van hun show bak, had ik het besluit genomen om van deze methode ook gebruik te maken.

zie hier hun show bak:

 
Laatst bewerkt:
Wat is de Triton Methode?

"Een methode om te bouwen aan een permanente instandhouding, van een volledig rif-ecosysteem in ons aquarium"

De voordelen:

Enorme koraalgroei en hoge kleurintensiteit.
Minder onderhoudswerkzaamheden,
bijvoorbeeld door geen waterwissel,geen gebruik van een calciumreactor mede het zelf aanmaken van oplossingen.
100% geschikt voor elk zeewater aquarium.
Inbrengen van natuurlijke producten.
 
Het niet toepassen van waterwissels, bacteriën, calciumreactor, aminozuren, zeovit, N/P reducing pellets etc. leidde in het vorige topic tot veel ophef, positief maar vooral negatief.

Er werden hierover ook vragen gesteld: waarom geen bacteriën toevoegen, wanneer het levend steen in de sump vervangen, etc.

Hieronder de reactie van Triton op de meest gestelde vragen:

De volgende vragen gesteld:

Moet het levend steen periodiek worden vervangen?

Es ist nicht verboten, die Steine im Filter zu wechseln, wir tun es aber im Normalfall nicht, da es bei unserem System nicht notwendig ist.

Het is niet verboden, de stenen te verversen in de sump, wij doen dit normaal niet, omdat het bij ons systeem niet noodzakelijk is.

Waarom geen bacteriën toevoegen?

Warum Bakterien? Normalerweise werden diese zugeführt um Nitrat und Phosphat künstlich zu senken, dies ist bei unserem System aber wie man weiß nicht notwendig, da die Werte mit der Alge (die durch die Elementz im Wachstum gefördert wird) sowieso bei einer nachweisbaren Menge landen. Eine gesunde Bakterienfauna ist durch das gesunde biologische Umfeld z.B. durch die Alge und das Lebendgestein sowieso gegeben. Außerdem enthalten Bakterienkulturen oft sehr viel Kalium, dass das Gleichgewicht im Aquarium durcheinander bringt.

Waarom bacteriën? Normaliter worden deze toegevoegd om kunstmatig het No3 en Po4 te laten zakken, zoals men weet is dit bij ons systeem niet noodzakelijk, door de algen ( de groei wordt bevorderd door de Elementz oplossingen ) zakken deze waarden aantoonbaar in hoeveelheid. Een gezonde bacteriën fauna wordt verkregen door een gezonde biologische omgeving, bijvoorbeeld door de algen en het levend steen. Bovendien bevatten bacteriën vaak zeer veel kalium dat het evenwicht in het systeem verstoort.

Hoe groot moet het algen vak zijn?

Empfohlener Algenfilter ist 10-20% des Beckeninhalt.

Aanbevolen 10-20% van het volume in de bak.
 
Het systeem:

Het systeem zal een beetje moeten worden aangepast om deze methode te gebruiken m.n. de sump. zie hieronder een schets en een filmpje van de sump.

Sump Triton:



Schets van de sump:

attachment.php
 
De verlichting boven het algenvak:

Triton adviseert hier T5 verlichting. Bij mijn systeem is gebleken dat een spaarlamp van 20 watt ruimschoots voldoende is om de algen te laten groeien ( 2700K ) Er zijn mensen die led erboven hebben, hier heb ik geen ervaring mee m.n. de groeisnelheid en het afsterven van de algen.

Mijn algenvak:

 
De sump:

 
Later zal ik een nieuw filmpje maken van de sump met verlichting:p
 
De oplossingen:

Er worden 3 standaard oplossingen gebruikt bij deze methode.

Elementz Base 1 - 2 - 3

Hieronder het schema waarvoor deze dienen.

attachment.php
 
Ondanks dat ik medeplichtig was aan het vervuilen van de vorige topic vindt ik het top dat je toch een nieuw topic bent begonnen!! topjes

Kun je ons ook wat meer vertellen over wat de werkelijke kosten zijn? Je draait er immers al een tijdje middels deze methode, en er wordt beweerd dat het de goedkoopste methode is, maar ik zou graag daarover wat meer oprechte informatie willen ontvangen.

* Initiële kosten,
* Hoeveel kost een fles en hoeveel je ervan gebruikt per dag/week,
* Welke testen je laat verrichten en wat de totale kosten hiervan zijn,
* Energiekosten voor de algenfilter,
* Benodigde randapparatuur,
* Bijkomende kosten zoals kool en fosfaat filter,
 
Hey Frank, nu lekker schoonhouden:p

De echte uitgaven zal ik vermelden.

gr Ray


Ondanks dat ik medeplichtig was aan het vervuilen van de vorige topic vindt ik het top dat je toch een nieuw topic bent begonnen!! topjes

Kun je ons ook wat meer vertellen over wat de werkelijke kosten zijn? Je draait er immers al een tijdje middels deze methode, en er wordt beweerd dat het de goedkoopste methode is, maar ik zou graag daarover wat meer oprechte informatie willen ontvangen.

* Initiële kosten,
* Hoeveel kost een fles en hoeveel je ervan gebruikt per dag/week,
* Welke testen je laat verrichten en wat de totale kosten hiervan zijn,
* Energiekosten voor de algenfilter,
* Benodigde randapparatuur,
* Bijkomende kosten zoals kool en fosfaat filter,
 
Kostenplaatje van de oplossingen:

Status Quo inkl. Watertest max. 80,- €.

De Literprijs per TRITON Elementz 1,20 €.

Trace Base Bor, Lithium, Fluor, Kalium, Magnesium, N-Rich
1 Liter = 20,- €
0,5 Liter = 12,- €

1 Liter CO3 = 15,- €

Trace Base Strontium
1 Liter = 30,- €
0,5 Liter = 16,- €

bron: http://www.triton.de/deutsch/triton-methode/anwendung-und-kosten/index.html
 
Stap 1: Status Quo

Voor het toepassen van de methode wordt er een wateranalyse geadviseerd. Gebaseerd op de uitslagen van de wateranalyse bieden ze het "Status Quo" aan, dit is individueel voor uw aquarium samengesteld. Dit is eenmalig, voor tekorten aan te vullen om het water zo exact mogelijk te evenaren, zoals de kwaliteit van zeewater.

Mijn ervaring:

Mijn systeem was net 7 weken draaiende toen ik het water naar hun had verzonden, ik was 1 dag van te voren daar geweest en had stomweg mijn water vergeten mee te nemen. Mijn water bestond uit 300 liter aangemaakt water ( reef crystal ) en 300 liter uit het vorige systeem. Toen de uitslagen van de wateranalyse bekend waren, werd er vermeld dat mijn waardes nog helemaal niet zo slecht waren. Bij het 2e bezoek nam ik water mee om een 2e analyse te laten doorvoeren. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat mijn systeem pas 7 weken draaide, "had ik dat geweten dan hadden we de analyse niet doorgevoerd"
:confused:

Mij werd niet geadviseerd om status quo toe te passen, ik kon gelijk beginnen met de Methode.
 
Hier de waardes van de eerste meting:

attachment.php
 
Op de dag van verzending had ik het water gemeten met Salifert test setjes:

mijn metingen:

KH: 8.9
No3: 25
Po4: 0.025
No2: 0
Ph: 7.8
Nh4: 0.075
Sio2:< 0.1
Mg: 1170
Ca: 420

Calcium en magnesium wijken echt veel af.
 
Hallo,
Als ik alles goed begrijp is het de balans vinden in aanvullen van stoffen tov. De verbruikte stoffen?
Waterwisseling zou dan niet nodig zijn mits er een juiste afbraak is van afvalstoffen?
Gr. Bart
 
Bovenaan