Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De RSR 250 Deluxe van Dennis

Nemesis20

Senior Forumlid
Hey iedereen!

Bij deze ga ik ook even mijn dagboek openen voor mijn toekomstig bakje. Zo kan ik jullie op de hoogte houden van hoe dingen evalueren en kan ik hier en daar misschien wat raad / hulp vragen ;).
De bak is momenteel in bestelling bij JP van Reefcompany. Top kerel en top service. Ik kan nog altijd aanpassingen doen aan mijn bestelling zolang mijn bak er niet is. Iets waar ik al goed gebruik van heb gemaakt haha.

Ik heb dus gekozen voor een Red Sea Reefer 250 Deluxe. Deze komt standaard met 2 Aqua Illumination Hydra26HD armaturen.
Leek mij een goede verlichting met vele mogelijkheden om het licht totaal naar mijn eigen hand te zetten en dit allemaal zonder externe controller maar gewoon via een handige app op mijn telefoon. Voor de rest van techniek heb ik gekozen voor een Deltec 1351 afschuimer die regelbaar is. Hoeft niet veel uitleg bij denk ik, Deltec heeft doorheen de jaren bewezen dat ze degelijke kwaliteit leveren en de afschuimers doen wat ze moeten doen. Verder had ik eerst voor een Ecotech Marine Vortech MP10W gekozen als enige stromingspomp. Dit heb ik later nog gewijzigd naar 1 Jebao RW8 met een capaciteit van 8000l/u max en 1 Jebao RW4 met een capaciteit van 4000l/u max. Zo heb ik een totale capaciteit van 12000l/u max wat overeen komt met ongeveer 50x de inhoud van mijn bak. Zeker voldoende dus. Dit gaat mij ook meer mogelijkheden geven om de stroming anders te laten verlopen dan dat ik maar voor 1 pomp gekozen zou hebben. Het plan is om de RW8 tegen de linkse zijwand te plaatsen en de RW4 aan de rechter achterwand. Zo gaat er wat meer variatie zitten in de stroming. Deze zijn ook regelbaar op verschillende standen en hebben ook wave modussen. Soit, veel reviews over gelezen en deze kwamen er altijd als een van de beste uit qua prijs / kwaliteit verhouding.
Ook heb ik een opvoerpomp van Jebao, de DCS-5000, met een capaciteit van 5000l/u. Ook zeker voldoende dus.
Een 150W verwarming van Eheim zit er ook tussen en dan nog 2 Aqua Medic Multi Reactor S, eentje voor biopellets en eentje voor afwisselend actieve kool en fosfaatverwijderaar in te doen.

Voor het steen heb ik gekozen voor 25kg Real Reef Rock. Ik weet dat hier verdeelde meningen over zijn maar ik wou het een kans geven. Het idee dat echt levend steen uit echte riffen wordt gekaapt om in mijn aquarium te zetten kan ik niet hebben. Dit is eigenlijk de enige reden dat ik hiervoor kies.

In de aanloop naar de aankomst van mijn bak gaat er waarschijnlijk nog wel wat techniek bij komen. Zoals een temperatuur controller. Wij wonen op een appartement en in de winter kan het wel fris worden op de kamer waar het aquarium gaat staan en in de zomer enorm heet. Ik hoop dat ik dit kan oplossen met ventilatoren heb namelijk niet veel zin in een echte koeler. Neemt teveel plaats in en is me te duur. Maar indien het echt niet anders gaat zal ik niet veel keus hebben.

Vandaag naar de lokale markt geweest en een mooie waterton van 65L op de kop kunnen tikken. Ideaal dus om mijn zeewater in te maken ;).

Ahja een 4 fase osmoseapparaat met ingebouwde TDS meter is ook besteld bij osmoseapparaten.nl.

Nu maar wachten op het aquarium en nog veel lezen. Tot binnenkort voor de volgende update!

OP
Nemesis20

Nemesis20

Senior Forumlid
Tijd voor en update!

Ok, dus ondertussen is er weer heel wat gebeurd en dat verdiend een update. De bak is inmiddels toegekomen maar ik zit wat vast.
Bij het uitpakken van de bak kwam ik tot de constatatie dat de beugels voor de hydra's er niet bij zitten. De armaturen zelf wel maar de beugels voor ze aan de tank te bevestigen zitten er dus niet bij. Heb inmiddels al gemaild met JP van reefcompany maar tot op heden nog geen duidelijk antwoord gekregen wat er nu gaat gebeuren. Als ik morgen nog niks gehoord heb zal ik nog maar eens een mailtje sturen.

20161025_123400.jpg

Het meubel heb ik al wel in elkaar kunnen zetten en staat ook op zijn plaats. Staat vrij waterpas maar beter dan dit ga ik het niet krijgen. In de horizontale richting staat hij goed waterpas in de verticale helt hij een mini beetje over naar achter. Op zich niet veel.
Horizontaal:
20161025_123424.jpg

Verticaal:
20161025_123437.jpg

Het meubel:
20161025_123414.jpg

Rechts heb ik nog plaats voorzien voor een kastje te zetten. Het plan is om daar allerlei benodigdheden in te zetten alsook de stroomvoorzieningen (DJ Switch, UPS). Zo heb ik eventueel later nog wat ruimte over in het meubel om techniek uit te breiden.

Hier nog eens een overzichtje van alle voorlopig aangekochte techniek:
- Deltec SC1351
- Jebao DCS-5000
- Jebao RW8
- Jebao RW4
- Eheim Thermocontrol 200W
- 2x Aqua Medic Multi Reactor S
- 2x AI Hydra26
20161025_123352.jpg

In de komende dagen de bak erop plaatsen en het leidingwerk doen. Wanneer mijn UPS en DJ Switch geleverd zijn ga ik overgaan tot het aansluiten van al de techniek en een paar dagen proefdraaien op kraantjeswater. Hopelijk komt er ook snel een antwoord van ReefCompany zodat ik weet wat me te doen staat.

Dit was het dan voor deze update, nog even voor het 'echte' werk kan beginnen. Ik hou jullie op de hoogte ;)

OP
Nemesis20

Nemesis20

Senior Forumlid
Ondertussen contact gehad met JP. Red Sea heeft de beugels opgestuurd en van zodra ze bij hem zijn stuurt hij ze onmiddellijk door.
Bij Red Sea vonden ze het ook vaag dat ze niet bij de bak zaten.

Ach maakt ook niet uit. Het wordt keurig opgelost. Topservice!

M

Marc50

Guest
Tijd voor en update!

Wat ik kan zien aan je waterpasbel, is dat ze alle 2 zeer zeker niet waterpas zijn ;-(
Zorg dat ze 100% waterpas zijn, daar heb je straks als er water inzit 1000% plezier van (nu kan het nog, straks niet)

Het meubel heb ik al wel in elkaar kunnen zetten en staat ook op zijn plaats. Staat vrij waterpas maar beter dan dit ga ik het niet krijgen. In de horizontale richting staat hij goed waterpas in de verticale helt hij een mini beetje over naar achter. Op zich niet veel.
Horizontaal:
Bekijk bijlage 465681

Verticaal:
Bekijk bijlage 465682

Het meubel:
Bekijk bijlage 465683

OP
Nemesis20

Nemesis20

Senior Forumlid
Hey Marc, klopt wat je zegt. Toen ik mijn post daarstraks aan het herlezen was dacht ik al "dat moet beter". Daarom ben ik daarnet nog wat bezig geweest met de latjes te herpositioneren maar dit is een hele klus. De vloer staat echt zo krom als een banaan 😧. Morgen maar even langs de bouwmarkt voor meer opvulblokjes.

Bedankt JP voor het volgen en de service! Ik ga trachten er inderdaad wat moois van te maken.

OP
Nemesis20

Nemesis20

Senior Forumlid
Welkom Manfred en bedankt om te volgen ;).

Vandaag weer heel de voormiddag bezig geweest met mijn meubel waterpas te krijgen. Na uren proberen en vloeken heb ik andere plaatsen in de kamer geprobeerd want het stuk waar ik eerst het aquarium wou zetten was echt onmogelijk om stabiel waterpas te krijgen. Ik moest onder bijna elk pootje een opvulblokje steken en dit was op een gegeven moment niet meer 100% stabiel. Kwam dan ook nog eens bij dat het ook nog altijd niet 100% waterpas stond.
Dus na andere plaatsen te proberen in de kamer kwam ik eindelijk uit op een plaatsje dat toch al 85% waterpas was in de horizontale richting. Na nog wat proberen en de verticale kant te stutten met opvulblokjes is het me toch uiteindelijk gelukt om hem 98% waterpas te krijgen. Dit doet wel mijn plan teniet om er een kastje naast te plaatsen waar ik de elektra zou in verwerken. Hopelijk krijg ik er nog eentje tussen het aquarium en het tv meubel. Maar dit is meetwerk voor later.

Horizontaal:
20161029_133505.jpg

Verticaal:
20161029_133521.jpg

Straks wanneer mijn wederhelft thuis is gaan we het aquarium op het meubel plaatsen en de techniek aansluiten. Om dan hopelijk volgende week het voor de eerste maal te kunnen vullen met kraantjeswater. Ik heb namelijk ook nog werk met mijn bureau te verplaatsen naar de andere kant van de kamer, tv meubel te plaatsen, zetel te plaatsen. Want nu ik het aquarium van zijn originele plaats heb gehaald moet ik alles reorganiseren in de inrichting van de kamer. Ach komt allemaal wel klaar, kost alleen wat meer tijd.

Als laatste toch nog een fototje erbij gestoken van een Hydra. Ziet er toch wel strak uit naar mijn mening. :biggrin:

20161025_123619.jpg

Tot de volgende update!

Robert58

Senior Forumlid
Prima verlichting die Hydra. Ik gebruik deze vanaf begin maart en naar volle tevredenheid. Ik gebruik daarbij de instellingen van de bijbehorende handleiding.
Veel succes verder met je aquarium.

OP
Nemesis20

Nemesis20

Senior Forumlid
Prima verlichting die Hydra. Ik gebruik deze vanaf begin maart en naar volle tevredenheid. Ik gebruik daarbij de instellingen van de bijbehorende handleiding.
Veel succes verder met je aquarium.
En hoe doen de koralen het met die settings? Welke koralen heb je onder de hydra's staan?

Tonyredsea

ZeewaterForum lid
Dag Dennis,

Wat je eventueel kan doen om waterpas te krijgen op de plaatst waar het onmogelijk lijkt is:

legt eerst papier op de grond onder de pootjes.
dan vul je onder ieder pootje een klein beetje aan met een spietje of zo.
dan spuit je onder de pootjes chemische verankering.
dit wordt dan steenhard en verdeeld zich mooi onder het oppervlak van de poot.

Het lijkt me een experiment maar volgens mij moet dit lukken. heb ik al gedaan voor andere toepassingen.

Groetjes
Tony

OP
Nemesis20

Nemesis20

Senior Forumlid
Dag Dennis,

Wat je eventueel kan doen om waterpas te krijgen op de plaatst waar het onmogelijk lijkt is:

legt eerst papier op de grond onder de pootjes.
dan vul je onder ieder pootje een klein beetje aan met een spietje of zo.
dan spuit je onder de pootjes chemische verankering.
dit wordt dan steenhard en verdeeld zich mooi onder het oppervlak van de poot.

Het lijkt me een experiment maar volgens mij moet dit lukken. heb ik al gedaan voor andere toepassingen.

Groetjes
Tony
Hey Tony,

Bedankt voor de tip! Kan ik zeker wel eens proberen bij latere toepassingen. Voor nu heb ik het opgelost. Al met al is deze plaats wel beter voor het aquarium te zetten.

Morgen boeken gaan halen bij een mede aquariaan hier op het forum. Heb ze kunnen kopen voor een prikkie. De boeken van Arno Klumpers zitten er ook bij. Zo kan ik me nog wat meer verdiepen in de hele materie.

OP
Nemesis20

Nemesis20

Senior Forumlid
Bedankt Tony!

Tijd voor een kleine update

Ondertussen ben ik weer wat bezig geweest met de Reefer. Alle techniek is in de sump geplaatst.
20161103_134505.jpg 20161103_134532.jpg
Ik dien enkel nog de controllers te plaatsen en het elektrische gedeelte aan te sluiten. Dit laat nog even op zich wachten aangezien ik een geschikt kastje aan het zoeken ben om naast het aquarium te zetten. Het plan is om dit kastje te gebruiken om mijn materiaal in op te bergen (testkits, voer, ...) alsmede om de verdeling te doen van al de elektriciteit. Mijn oog is hiervoor gevallen op deze 2 stekkerdozen die ik boven elkaar kan plaatsen en waar ik elke stekker afzonderlijk kan aan of uitschakelen.
998662_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
Simpel maar wel effectief. Elke schakelaar wordt ook netjes gelabeld zodat ik weet wat wat is. Van zodra ik een kastje heb kan ik deze gaan bestellen en alles plaatsen. Ohja een ledstrip om wat licht te hebben onder het meubel heb ik ook al besteld. Wanneer alles is aangekomen kan ik al eens voor de eerste keer een paar dagen test draaien op leidingwater.

Oh en ik ben vandaag ook 'enkele' boeken gaan halen om nog wat meer kennis op te doen in verband met deze hobby.
20161103_134102.jpg
Hier ga ik nog wel een hele tijd zoet mee zijn om alles te lezen. Heb al eens snel door een paar boeken gebladerd en staat zeker vol met héél nuttige informatie. Ook in verband met vissen en koralen. Tot nu was ik enkel nog maar bezig met de techniek rond het aquarium maar aangezien ik dichter en dichter kom bij al de rest is het ook eens hoog tijd om me op dat gebied nog wat bij te schaven.

Zo dit was het dan weer voor deze kleine update, ik weet weer wat ik moet doen de volgende dagen.
Tot de volgende update! hallooooo

leo spaans

ZeewaterForum gebruiker
Lekker bezig zo leuke bak veel plezier er mee en plaats nog fotoos van de opstart e.d veel succes
gr Leo

OP
Nemesis20

Nemesis20

Senior Forumlid
Update tijd!

Zo we hebben weer bezig geweest met de Reefer en dus een update!
Verleden week de beugels aangekregen voor de Hydra's (bedankt JP voor de goede service). Onmiddellijk geïnstalleerd en natuurlijk al wat aan het spelen geweest met de settings. Ik heb er het boekje op nageslagen van Red Sea maar om heel eerlijk te zijn vind ik de settings van Red Sea een beetje een overkill. Vandaar dat ik zelf wat heb opgezocht en ik ben tot de volgende settings gekomen:
Screenshot_20161115-104026.jpg
Geeft wat mij betreft een mooie kleur om te kijken naar het aquarium en hopelijk gaan de toekomstige koralen het goed doen onder deze settings.

Op naar het volgende grote hoofdstuk! Gisteren het aquarium gevuld met leidingwater en alles getest op lekkage en de werking. De dichting op de opvoerpomp zat er niet goed op waarna hij water begon te 'spuiten' aan de koppeling. Snel opgelost en tot op schrijven van dit bericht nog geen echte lekkages gevonden. Wel een enkel druppeltje dat zich soms vormt aan de opvoer maar niet verontrustend. We blijven het bekijken en opvolgen. Lang bezig geweest met de overloop netjes af te stellen maar die lijkt nu ook stabiel. Maakt alleen nog een watergeluid aan de gafzakken. Heb deze al wat gedraaid en het is wel beter of slechter naargelang ik ze in een andere richting draai. Hier ga ik nog een beetje mee spelen om te zien of ik hem volledig stil krijg.
De RW4 maakte in het begin veel herrie, dit is na een nachtje draaien opgelost en is fluisterstil nu. De opvoerpomp was in hetzelfde bedje ziek, dit is na een nachtje draaien al wel beter maar nog niet fluisterstil, ook dit blijven we nog even opvolgen.
De RW's doen wel een fantastische job in het creëren van golven. Ik ben tevreden.

20161115_103045.jpg 20161115_103109.jpg

Door het gewicht van het water zakte ook mijn opvulblokjes een klein beetje door waardoor hij niet meer 100% waterpas stond. Dikkere blokjes genomen en deze eronder gestoken met het water erin zodat hij ook waterpas blijft met het water erin.
Blijft toch spannend zo voor de eerste keer water erin :biggrin:. Ik ga hem nog met leidingwater laten draaien tot vanavond of morgenavond. Dan gaat hij leeg en tref ik de voorbereidingen voor de opstart.

20161115_103053.jpg

Tot de volgende update!

Robert58

Senior Forumlid
De settings van de verlichting lijken erg overkill. Maar ik gebruik deze lampen op de voorgeschreven instellingen met goed groeiende koralen zowel sps en lps. Bovendien is de kleurweergave prima! Mijn bak draait nu van begin maart. Ik zou dus niet te snel beslissen.

Bovenaan