Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dan eindelijk beginnen

AquaFish

Duiker en Aquariaan
Hoi allen,

Ik ben Victor 23 jaar, wonend in de omstreken van Deventer en heb na ruim 13 jaar zoetwater gehad te hebben en meerdere tropische aquariums besloten dat het tijd is om mijn zeewater dromen te verwezenlijken. Ik zit nu ruim 6 jaar rond te neuzen op de fora en vind het tijd geworden om nu echt te gaan starten (ik weet het ik ben een lurker). Omdat levendsteen steeds moeilijker en duurder te verkrijgen is ( en omdat ik ook een beetje bewust wil hobby'n) wil ik de basis van het rif opbouwen met rif keramiek dat ik ga enten/aanvullen met levend steen (verhouding 80/20 resp.) Ik wil ruim de tijd nemen voor de opstart dus ik vind het niet erg als het dan allemaal wat langer duurt. Als de opstart fase eenmaal achter de rug ligt en de eerste schoonmakers beetje bij beetje zijn toegevoegd zou ik eerst willen beginnen met lederkoraal en poliepen om later uit te breiden naar de sps en lps koralen. Hieronder alvast een lijstje wat ik er ooit in zou willen hebben (bij benadering):

POLIEPEN:
Biareum cylindrium
Clavularia viridis
Pachyclavularia violacea


LEDERS:
Lobophytum pauciflorum
De welbekende kenia boompjes en Xenia
Een Sarcophyton Sp. (iig een redelijk maats exemplaar)

LPS en SPS:
Stylophora pistillata
Verschillende Acropora exemplaren
Misschien ooit een Montipora Sp.
Euphyllia ancora
Catalapgyllia Jardinei


In een aquarium horen natuurlijk ook verschillende soorten vissen en andere dieren. ( al is een Coral-only bak ook prachtig hoor!, wat eigenlijk natuurlijk ook gewoon een bak vol dieren is:geek: ) Daarom hieronder een lijstje met mogelijke toekomstige bewoners. hoe dan ook zal de bezetting niet absurd hoog zijn en komen er geen gigantische bewoners in, dat is iets voor de volgende stap 😉 .

Vissen:
Koppeltje Amphiprion Ocellaris of Amphiprion Percula ( ik vrees dat ik anders geen akkoord krijg van de medebewoners hier 😅)
Een kleine Gramma Sp. welke het wordt zie ik tegen die tijd wel.
Pterapogon Kauderni school of koppel, nog niet helemaal uit.
Chromis Viridis School van ~8?
Een Blenny
Oxycirrhites Typus
Misschien nog een dokters vis of twee als ik weet dat ik binnen 2 jaar naar een grotere bak ga.

Niet vissen:
Een bijpassende anemoon voor de clown visjes (suggesties welkom)
Lysmata Amboinensis of gewoon poetsgarnaal.
Stenopus Sp. welke ben ik nog niet uit. ligt ook een beetje aan het aanbod.
Een paar Turbo's en andere slakken voor de schoonmaak.

Nu heb ik een lijstje van materiaal wat ik denk nodig te hebben (en wil hebben) opgesteld en ik ben benieuwd naar jullie meningen en aanvullingen hierop. Ik wil graag starten met een redelijke maat bak, omdat dit over het algemeen stabieler is EN je kunt er natuurlijk uiteindelijk meer in kwijt ;-). Mijn oog is dan ook gevallen op de Diamond line 535 van aquaja, een bak die semi-start klaar is en waar je zelf nog leuk mee kan puzzelen omtrent de techniek. Hieronder een overzichtelijk lijstje van alle techniek die ik denk nodig te hebben:

Stromingspomp: Maxspect Gyre 350 pomp
Dit wordt zeer waarschijnlijk de stromingspomp waar ik voor ga (dit zou namelijk theorethisch gezien aan de 40x stroming/inhoud regel moeten voldoen.)

Verlichting: Maxspect RXS 300w
Volgens mij is deze lamp ook al geschikt voor de SPS/LPS koralen qua lichtopbrengst, al hoor ik graag jullie mening. Ik wil het liefst ook een kap om het aquarium vanwege de katten. Is het mogelijk met wat handigheid (ik heb gelukkig twee rechterhanden :D) deze in een kap te bouwen, of kan ik beter voor een andere verlichtings unit gaan dan?

Opvoerpomp: Hydor SELTZ DC 3000
Dit lijkt mij voldoende vermogen om het water weer naar boven te persen. Ook lijkt mij 3000 l/u voldoende om per uur door het filter heen te laten gaan een goed begin (correct me if i'm wrong)

Eiwitafsschuimer/skimmer: Deltec Skimmer 1000IX
Ik las over veel goede ervaringen met Deltec en heb daarom voor deze gekozen. Omdat ik van mening ben dat overkill altijd goed is heb ik gekozen voor dit model en niet te lichtere variant. Je kunt immers altijd nog spelen met het vermogen.

Verwarming:
Over de verwarming ben ik het nog niet helemaal uit. De een zegt je hebt eerder een koeler nodig, de ander zegt weer dat je juist moet verwarmen. Ik heb hier iig een stevige verwarming liggen van 300 watt van mijn zoetwater aquarium die ik eventueel kan gebruiken. ( geen zorgen hij is zoutbestendig)

Nog even een korte vraag, heeft iemand ervaring met de JBL marine 11 in een testkoffer? Ik kan mij altijd heugen dat Salifert de beste tests had, maar durf niet te zeggen of dit nog steeds het geval is. Daarom ben ik beniewd naar wat jullie gebruiken. Voor het zout en aanbevolen merken sta ik ook nog open voor aanbevelingen. Mocht ik nog iets missen of dat je meer informatie wilt dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

Victor
 
Hoi victor,
indruk wekkend lijstje , je bent duidelijk aan het nadenken….
ik zou geen opbouw van keramiek nemen maar er een bouwen van dood steen….
Waarom ? Ik ben van mening dat keramiek veel minder poreus is en daardoor veel minder huisvesting biedt voor je broodnodige bacteriën.
Verder vind ik je opvoer pomp aan de magere kant , 3000 liter doet hij onbelast , op 1 1/2 meter doet hij waarschijnlijk nog max 1500 liter p u.
Ik zou voor een instelbare 5 of 6000 liter pomp gaan en deze op max 3/4 laten draaien waardoor deze ook veel stiller is..
Voor testen gebruik ik salifert , deze zijn zeer goed behalve fosfaat , hier kun je beter redsea voor gebruiken.
Ik zelf gebruik voor fosfaat de hanna checker , heb zelf wat problemen met die vage kleurtjes….
Voor zout zou ik tot je echt wat gevoeligere koralen koopt gewoon een goedkoop zout gebruiken..

succes met je plannen,

grt peter
 
Welkom Victor,
Zo te zien ben je al redelijk goed voorbereid, ik ben ontzettend benieuwd hoe je bak er uit gaat zien als hij eenmaal staat. Ik heb niet voldoende kennis om je nog verder tips te geven maar ik zelf heb ook Maxpect verlichting (MJ-165) en ben er super tevreden over. Koralen groeien er ontzettend goed onder, en hij is makkelijk af te stellen (als je het eenmaal door hebt)

Ik gebruik zelf de test kit van Colombo, zijn de meningen soms over verdeeld, maar ik ben hier zeer tevreden over. Makkelijk af te lezen en duidelijk. Vind ze persoonlijk praktischer dan de Saliferts. En zijn (tot zover ik getest heb) net zo nauwkeurig. Ik betwijfel soms of ik de fosfaat moet vertrouwen, die klopt volgens mij niet helemaal. Die van mij is steeds niet leesbaar, maar de lfs zei dat het toch minstens 0,2 was. (duidelijk gekleurd, die van mij bleef vrijwel wit) Dus daarvoor zou ik naar een andere zoeken. Dus zou je zoals DonPedro suggereert die van Redsea of een Hannachecker kunnen gebruiken.

Kijk wel uit met de hawkfish, die kunnen nog wel eens snoepen van garnalen. :'D
 
Aanvullende op de nuttige tips hier boven zou ik nog het volgende mee willen geven:

Je schrijft:
Verschillende Acropora exemplaren
Misschien ooit een Montipora Sp.

Bedoel je niet andersom? De acro's zijn de moeilijkere van de twee. Niet onmogelijk maar ga er vanuit dat je acro's pas kunt proberen als je alles helemaal goed en stabiel hebt. Monti's zijn een stuk makkelijker en als er een keer een foutje is overleven ze het veel vaker.


Dan over de vissen: Scholen vissen in een aquarium die niet enorm is gaat vaak op termijn niet goed. De chromis bijvoorbeeld staan er om bekend dat het er vaak op neer komt dat ze langzaam verdwijnen tot je er nog maar 1 hebt. Er zijn mensen die met success een school hebben, maar die hebben dan vaak heel veel ruimte zodat als een vis afgestoten wordt die ook ergens heen kan. Ik heb het zelf gehad met Bengaii candinals, had ik er drie van en dat ging goed tot ze gewend waren en toen begon 1 een andere proberen weg te jagen. Nu ben ik niet zo dat ik dat laat gebeuren dus ik heb er 1 uitgehaald en de andere twee zijn nu een koppeltje. Dat gaat dan weer wel goed, 1 mannetje en 1 vrouwtje.

Van de Gramma zou ik de Royal Gramma nemen, die zijn minder agressief dan sommige van de andere maar ze zien er toch leuk uit.
 
Hoi victor,
indruk wekkend lijstje , je bent duidelijk aan het nadenken….
ik zou geen opbouw van keramiek nemen maar er een bouwen van dood steen….
Waarom ? Ik ben van mening dat keramiek veel minder poreus is en daardoor veel minder huisvesting biedt voor je broodnodige bacteriën.
Verder vind ik je opvoer pomp aan de magere kant , 3000 liter doet hij onbelast , op 1 1/2 meter doet hij waarschijnlijk nog max 1500 liter p u.
Ik zou voor een instelbare 5 of 6000 liter pomp gaan en deze op max 3/4 laten draaien waardoor deze ook veel stiller is..
Voor testen gebruik ik salifert , deze zijn zeer goed behalve fosfaat , hier kun je beter redsea voor gebruiken.
Ik zelf gebruik voor fosfaat de hanna checker , heb zelf wat problemen met die vage kleurtjes….
Voor zout zou ik tot je echt wat gevoeligere koralen koopt gewoon een goedkoop zout gebruiken..

succes met je plannen,

grt peter
Hoi Peter,

Ik ben vandaag even langs een aantal aquarium winkels geweest en ben ook niet tevreden over het rif keramiek en hoe het eruit ziet. Zie je maar weer dat foto's soms bedrieglijk zijn. De real reaf rock vind ik veel mooier en dat wordt het dan ook zeer waarschijnlijk. Dit wil ik dan aanvullen met levend steen, als ik dat überhaupt nog ergens kan krijgen 🙃.

Goede tip van die pomp, ik zal nog even verder neuzen. De Hanna checker zal ik waarschijnlijk gaan halen als de testjes mij niet bevallen. Ik heb een lab achtergrond dus vind het altijd wel leuk om met de stofjes te "knutselen". ;-)
 
Welkom Victor,
Zo te zien ben je al redelijk goed voorbereid, ik ben ontzettend benieuwd hoe je bak er uit gaat zien als hij eenmaal staat. Ik heb niet voldoende kennis om je nog verder tips te geven maar ik zelf heb ook Maxpect verlichting (MJ-165) en ben er super tevreden over. Koralen groeien er ontzettend goed onder, en hij is makkelijk af te stellen (als je het eenmaal door hebt)

Ik gebruik zelf de test kit van Colombo, zijn de meningen soms over verdeeld, maar ik ben hier zeer tevreden over. Makkelijk af te lezen en duidelijk. Vind ze persoonlijk praktischer dan de Saliferts. En zijn (tot zover ik getest heb) net zo nauwkeurig. Ik betwijfel soms of ik de fosfaat moet vertrouwen, die klopt volgens mij niet helemaal. Die van mij is steeds niet leesbaar, maar de lfs zei dat het toch minstens 0,2 was. (duidelijk gekleurd, die van mij bleef vrijwel wit) Dus daarvoor zou ik naar een andere zoeken. Dus zou je zoals DonPedro suggereert die van Redsea of een Hannachecker kunnen gebruiken.

Kijk wel uit met de hawkfish, die kunnen nog wel eens snoepen van garnalen. :'D
Fijn om goede ervaringen te horen van de maxspect verlichting. Colombo werd mij ook al aangeraden in de winkels vandaag, zien er erg makkelijk uit.

Dat van die Hawkfish wist ik niet, bedankt voor de tip!
 
Aanvullende op de nuttige tips hier boven zou ik nog het volgende mee willen geven:

Je schrijft:
Verschillende Acropora exemplaren
Misschien ooit een Montipora Sp.

Bedoel je niet andersom? De acro's zijn de moeilijkere van de twee. Niet onmogelijk maar ga er vanuit dat je acro's pas kunt proberen als je alles helemaal goed en stabiel hebt. Monti's zijn een stuk makkelijker en als er een keer een foutje is overleven ze het veel vaker.


Dan over de vissen: Scholen vissen in een aquarium die niet enorm is gaat vaak op termijn niet goed. De chromis bijvoorbeeld staan er om bekend dat het er vaak op neer komt dat ze langzaam verdwijnen tot je er nog maar 1 hebt. Er zijn mensen die met success een school hebben, maar die hebben dan vaak heel veel ruimte zodat als een vis afgestoten wordt die ook ergens heen kan. Ik heb het zelf gehad met Bengaii candinals, had ik er drie van en dat ging goed tot ze gewend waren en toen begon 1 een andere proberen weg te jagen. Nu ben ik niet zo dat ik dat laat gebeuren dus ik heb er 1 uitgehaald en de andere twee zijn nu een koppeltje. Dat gaat dan weer wel goed, 1 mannetje en 1 vrouwtje.

Van de Gramma zou ik de Royal Gramma nemen, die zijn minder agressief dan sommige van de andere maar ze zien er toch leuk uit

Aanvullende op de nuttige tips hier boven zou ik nog het volgende mee willen geven:

Je schrijft:
Verschillende Acropora exemplaren
Misschien ooit een Montipora Sp.

Bedoel je niet andersom? De acro's zijn de moeilijkere van de twee. Niet onmogelijk maar ga er vanuit dat je acro's pas kunt proberen als je alles helemaal goed en stabiel hebt. Monti's zijn een stuk makkelijker en als er een keer een foutje is overleven ze het veel vaker.


Dan over de vissen: Scholen vissen in een aquarium die niet enorm is gaat vaak op termijn niet goed. De chromis bijvoorbeeld staan er om bekend dat het er vaak op neer komt dat ze langzaam verdwijnen tot je er nog maar 1 hebt. Er zijn mensen die met success een school hebben, maar die hebben dan vaak heel veel ruimte zodat als een vis afgestoten wordt die ook ergens heen kan. Ik heb het zelf gehad met Bengaii candinals, had ik er drie van en dat ging goed tot ze gewend waren en toen begon 1 een andere proberen weg te jagen. Nu ben ik niet zo dat ik dat laat gebeuren dus ik heb er 1 uitgehaald en de andere twee zijn nu een koppeltje. Dat gaat dan weer wel goed, 1 mannetje en 1 vrouwtje.

Van de Gramma zou ik de Royal Gramma nemen, die zijn minder agressief dan sommige van de andere maar ze zien er toch leuk uit.
Ik had inderdaad gelezen dat de acrapora's moeilijk waren, daarom staan ze ook op het lijstje om als allerlaatste toe te voegen. De Montipora was ik het nog niet helemaal over uit of ik ze wel mooi vind zo'n plaat. Heb er vandaag echter weer is wat in het echt gezien (grote jongens) en denk dat ik er toch wel wat van wil hebben. Daarom stond dat er zo, meer dus persoonlijke smaak dan moeilijkheid van houden. Toch bedankt voor de tip!

Dat is een goede tip over de vissen scholen, ik herken het wel een beetje van het zoetwater aquarium en tetra's. Die kocht je ook met 30 en hield je uiteindelijk 6 van over.

Over die Gramma moet ik gewoon nog meer onderzoek doen. Ik ben er nog niet helemaal uit welke vissen het uiteindelijk allemaal worden, maar vond dit een goede basis. Vandaar de lijst. Hoe dan ook bedankt voor de zeer nuttige info☺️
 
Hoi Peter,

Ik ben vandaag even langs een aantal aquarium winkels geweest en ben ook niet tevreden over het rif keramiek en hoe het eruit ziet. Zie je maar weer dat foto's soms bedrieglijk zijn. De real reaf rock vind ik veel mooier en dat wordt het dan ook zeer waarschijnlijk. Dit wil ik dan aanvullen met levend steen, als ik dat überhaupt nog ergens kan krijgen 🙃.

Goede tip van die pomp, ik zal nog even verder neuzen. De Hanna checker zal ik waarschijnlijk gaan halen als de testjes mij niet bevallen. Ik heb een lab achtergrond dus vind het altijd wel leuk om met de stofjes te "knutselen". ;-)
Ik vind real reef rock duur , zie er het voordeel niet van , behalve dat het in het begin een leuk nep kleurtje heeft.
er zijn veel mooiere stenen te koop waar je zelf schitterende creaties mee kunt maken.
Deze bv

https://www.seaflower.nl/marco-rock...kwhK1YIqQSIfeDxUaKKOEkquU2iI6_40aArgbEALw_wcB
 
Hier kun je zien hoe je een mooi rif bouwt

 
Fijn om goede ervaringen te horen van de maxspect verlichting. Colombo werd mij ook al aangeraden in de winkels vandaag, zien er erg makkelijk uit.

Dat van die Hawkfish wist ik niet, bedankt voor de tip!
Ik heb de test kit, zit alles bij in behalve magnesium en calcium, die heb ik van Salifert.

Zou in theorie wel kunnen met de Hawkfish hoor, gewoon eerst garnalen/schaaldieren en als laatste de hawkfish anders denkt ie hoogstwaarschijnlijk dat het voedsel voor hem is. En gewoon groot kopen. Zou het goed moeten gaan, maar zit misschien toch nog een beetje een risico bij
 
Hoi Peter,

Ik ben vandaag even langs een aantal aquarium winkels geweest en ben ook niet tevreden over het rif keramiek en hoe het eruit ziet. Zie je maar weer dat foto's soms bedrieglijk zijn. De real reaf rock vind ik veel mooier en dat wordt het dan ook zeer waarschijnlijk. Dit wil ik dan aanvullen met levend steen, als ik dat überhaupt nog ergens kan krijgen 🙃.

Goede tip van die pomp, ik zal nog even verder neuzen. De Hanna checker zal ik waarschijnlijk gaan halen als de testjes mij niet bevallen. Ik heb een lab achtergrond dus vind het altijd wel leuk om met de stofjes te "knutselen". ;-)
Ik zou real reef rock nog niet meer gratis willen. Echt slechte kwaliteit en sowieso een hoop slecht cement dat je in de bak dumpt
 
Oke geen Real reef rock dus😅. Ik bedoelde dan ook van die gekweekte levend steen. Niet die droge geverfde cement. Ik haal denk ik 2 merken door elkaar, ik weet niet hoe het heet maar zag het vandaag in de winkel liggen. Het lijkt op Marco rock maar dan is het geënt oid. Ik was in de veronderstelling dat dit real reef rock was.
 
Dat is ook nepsteen , geënt met bacteriën uit een flesje…..
Kun je zelf veel goedkoper…..
Een goede winkel kan echt vers steen voor je bestellen bij de jong marinelife (groothandel)
op hun site kun je zien hoe echt levend steen er uit moet zien.

https://shop.dejongmarinelife.nl/live-rock-indonesia-p-kg-lro-lri-058031-group

hun voorraad is nu op , zodra je ziet dat het binnen is gelijk bestellen , verser kan niet….
 
Ik had inderdaad gelezen dat de acrapora's moeilijk waren, daarom staan ze ook op het lijstje om als allerlaatste toe te voegen. De Montipora was ik het nog niet helemaal over uit of ik ze wel mooi vind zo'n plaat. Heb er vandaag echter weer is wat in het echt gezien (grote jongens) en denk dat ik er toch wel wat van wil hebben. Daarom stond dat er zo, meer dus persoonlijke smaak dan moeilijkheid van houden. Toch bedankt voor de tip!
Montipora zijn niet alleen maar platen, heb je in veel vormpjes en kleuren. Maar wat jij mooi vindt natuurlijk.
 
Dat is ook nepsteen , geënt met bacteriën uit een flesje…..
Kun je zelf veel goedkoper…..
Een goede winkel kan echt vers steen voor je bestellen bij de jong marinelife (groothandel)
op hun site kun je zien hoe echt levend steen er uit moet zien.

https://shop.dejongmarinelife.nl/live-rock-indonesia-p-kg-lro-lri-058031-group

hun voorraad is nu op , zodra je ziet dat het binnen is gelijk bestellen , verser kan niet….
Bedankt voor de tip, ik zou het in de gaten houden! Eerst maar is zorgen dat de bak er komt, anders wordt dat levendsteen ergens in doen zo lastig 😅
 
Ik zou lekker voor Marco Rock gaan. Zelf nu ook 2 keer mee opgestart. Ziet er in het begin een beetje gek uit maar kleurt echt super snel. Eerst bruining, dan wat donkerder bruin daarna steeds meer coraline. Je hebt met dat spul ook alle tijd om te scapen.

Check m'n dagboek maar is.
 
Ik heb mij na nog wat verder in te lezen inderdaad de keuze gemaakt voor Marco Rock, met een aanvulling van levend steen uit Indonesië. De verhouding wordt dan 35kg dood 5 kg levend. Zo'n brok cement met piepschuim er in van real reaf rock lijkt mij helemaal niks. Voor de scape wil ik een beetje voor een open scape gaan met veel negatieve ruimte ( die kan dan later opgevuld worden met de koralen is dan het idee.)

Even nog een puntje; Wat voor soort zand hebben jullie er na de opstart fase ingegooid? Ik zit nu te kijken naar ATI Fiji white.
 
Bovenaan