Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek van Nico F.

Nico F.

Senior Forumlid
Hoi,

Ik ga proberen om een dagboek bij te houden van de opstart van mijn aquarium.
Na enkele jaren gestopt te zijn, ga ik nu terug starten.

Hierbij enkele gegevens van mijn aquarium :
afmetingen : 1,8m x 0,7m x 0,7m (waterhoogte 61cm). Sump : 1m x ,0,48m x 0,35m
Techniek : afschuimer :AM turboflotor 5000 shorty, toevoerpomp naar de afschuimer : OR2500.
Opvoerpomp : OR3500
Verlichting 3x250W HQI aquastarlight(een balk van 2x250W en 1x250W), 13000 kelvin. 2x blauwe tl (osram 67, 54W)
Stromingspomp, tunze turbelle stream 6060, hier komt volgende maand nog een stream TS7 bij.
De kalkreaktor zal een KR 1000 zijn van AM, met PH controller. Deze zal einde januari geplaatst worden.
Hierbij enkele foto's

groeten

Nico
 

Bijlagen

  • sump.jpg
    sump.jpg
    114,4 KB · Weergaven: 3.131
  • links.jpg
    links.jpg
    123,9 KB · Weergaven: 3.107
  • rechts.jpg
    rechts.jpg
    123,6 KB · Weergaven: 3.103
Opstart Nico F.

De opbouw van de stenen is nog niet zoals ik het zou willen. Dit is enkel vulsteen. De komende 2 weken wordt er nog levend steen aan toegevoegd uit een draaiend aquarium.
Het aquarium draait van 18/12, dus nu een week. Normaal wou ik het middengedeelte openhouden, maar ik heb in het midden een groot koraalskelet kunnen zetten. Waar ik wel wat lagere dieren op kan zetten en de vissen kunnen gemakkelijk onder en tussen het koraalskelet zwemmen. Dit stuk is 60cmx35cmx45cm.

water : 1,024 , Temp : 25°C, KH : 10, Ca : 320 (moet deze week verhoogd worden), NO3 : 2,5, NO2 : niet meetbaar, Ph : 8.
Magnesiumtest moet ik nog kopen.

Nico
 
Re: Opstart Nico F.

Quote:
Stromingspomp, tunze turbelle stream 6060, hier komt volgende maand nog een stream TS7 bij.

Hoi,
Ik zou opteren voor de zwaardere streamer 6100 dus de Ts12!
Het is wat duurder maar je zal het je zeker niet beklagen in uw bak!!


groetjes,
kurt
 
Re: Opstart Nico F.

Veel succes, om je Ca zou ik me nog niet al te veel zorgen maken, dat is iets voor later, laat je bakkie eerst eens lekker rijpen!!
 
Opstart Nico F.

Daarjuist nog eens enkele testen gedaan.
Temp : 25°C, sg : 1,024, KH : 10,PH : 8, NO3 : 25, NO2 : tussen 3,3mg/l
en 33mg/l (dit is het max. van het meetbereik), PO4 is gestegen van 0,5 naar 1.
Het nitrificatieproces is blijkbaar op gang aan het komen. nu maar wachten op de algen.

Morgen ga ik antiphos fe halen en de uitstroom van mijn afschuimer hier doorheen laten lopen. Ik heb al het een en het ander gelezen van fosfaatkiller. Iemand enig idee dat dit veel verschilt van antiphos fe? Weet er iemand een adres in omgeving van antwerpen waar ik eventueel fosfaatkiller kan kopen. Indien nodig stuur me maar een PB.

alvast bedankt

Nico
 
Opstart Nico F.

Hallo,

even de testresultaten van vandaag(27/12)

Temp 25°C, sg 1024, kh 10, NO3 tussen 50 en 100 (wel zeer hoog denk ik),
NO2 nog steeds maximum van de schaal. PO4 zit nog rond 1, Ca 340.

er is op enkele stenen een bruine schijn waarneembaar (alg)
Ik kan pas woensdag naar mijn handelaar antiphos fe gaan halen, hier zal dan de uitlaat van de afschuimer doorlopen.

Hierbij wil ik nog 2 stommiteiten vermelden.
Mijn digitale temperatuurmeting heeft een duikje genomen en kon daar blijkbaar niet goed tegen, dus kapot. Het is een sensor gekoppeld aan een display, maar toch ongeveer 15 euro kosten. De volgende zal ik maar met velcro bevestigen.
Het aquarium heeft een aparte elektriciteitskring met automatische zekering.
Vorige week dacht ik zal het iets veiliger maken en een verliesstroomschakelaar van 30ma monteren tussen het stopkontakt en de eerste stekkerdoos. zo gedacht, zo gedaan. Deze schakelaar had ik "voorlopig" op de grond onder het aquarium gelegd, uiteraard in het droge kompartiment.
's avonds rustig in de zetel TV aan het kijken en af en toe het aquarium bekijken. Plots alle lichten en pompen uit van het aquarium. Mijn eerste gedacht, er is een verwarming nok. Een halfuur daarvoor had ik watertesten gedaan en het niet uitgelekte potje onder het aquarium gegooid. Gevolg enkele druppels op de schakelaar en alles uit. Ik wil alles droog maken en pak in wat water rond de verliesstroomschakelaar. dit was echt geen aanrader. Nu is deze schakelaar al van de grond, maar ik zal toch eens bekijken of ik deze schakelaar niet in de zekeringkast kan bevestigen.

groeten

Nico
 
Opstart Nico F.

Hallo,

hierbij nog enkele watertesten gedaan

Temp : 25°C, KH 10, NO2 : 1,6, Ca 340, PO4 : 0

36 uur geleden heb ik 1 liter fosfaatkiller van salifert ingebracht, het fosfaat is niet meer meetbaar. Hiervoor zat mijn fosfaat tussen 0,5 en 1. Kan dit zo snel gaan?

Ook nog 2 foto's van het aquarium.

groeten

Nico
 

Bijlagen

  • aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    140,6 KB · Weergaven: 2.701
  • totaal.jpg
    totaal.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 2.846
Re: Opstart Nico F.

Nogmaals enkele saaie gegevens ivm de waterkwaliteit, maar ik blijf minstens om de 2 dagen meten.
Op 2 januari had ik de volgende waterresultaten.
NO2 : 0, NO3 : 0, KH 11, PO4 : 0. Ca : 340

Op 4 januari hetzelfde resultaat, deze dag heb ik 15 kilo steen bijgevoegd.
Van het resultaat zal ik de komende dagen enkel foto's nemen.

Waterresultaten op 6/01/05 Kh 11, NO2 0,8, NO3 10, PO4 0,03, Ca 415
Op 5 en 6 januari heb ik calciumchloride toegevoegd om Ca te verhogen, nu is deze 415, dit moet voldoende zijn tot de ingebruikname van mijn kalkreaktor(einde januari). , er zijn nog geen afnemers van Ca.
Door het inbrengen van de laatste 15kg steen, is er terug een nitriet en PO4 ontstaan. Nu maar afwachten tot deze terug daalt.
Vanaf het moment dat mijn nitriet een week stabiel blijft (uiteraard bedoel ik hiermee O), en de ander resultaten zijn ok, ga ik proberen om een stekje koraal in te brengen.


groeten


Nico
 
Re: Opstart Nico F.

Nico;

Wat staat er nu eigenlijk in het midden van je aquarium?
Dan bedoel ik die witte constructie.


groeten sacha
 
Opstart Nico F.

Sacha,

de witte "constructie" is eigenlijk een vrij groot koraalskelet. De afmetingen zijn ongeveer 60cmx35cmx45cm en het weegt ongeveer 12 kg. Ik heb dit er ingezet omdat het een mooi plateau vormt waar ik wel enkele mooie koralen op kwijt kan. Ook op deze manier moet ik het midden van de aquarium niet volproppen met stenen. door de Beide steunbenen is er een soort "tunnel" naar achteren toe, wat het diepte effekt bevorderd. Op deze steunbenen wil ik buttons en xenia laten groeien.
Er zit ongeveer 140 kg stenen in het aquarium.
Morgen zal ik nog enkele foto's nemen zodat dit misschien duidelijker overkomt.
Nu kan ik ook een foto van de zijkant nemen. (de kerstboom is weg)

Nico
 
Opstart Nico F.

Mijn waterwaarden blijven stabiel, geen fosfaat (fosfaatkiller), nitriet. Het nitraat wordt laag gehouden door toevoeging van nitraatweg. Hier is al eens een discussie over geweest. Ik heb het in mijn vorig aquarium ook gebruikt tijdens de opstartperiode net zoals nu. In beide gevallen had ik zo goed als geen algengroei, enkel een bruine schijn op de stenen. dus ik ben er tevreden over.
Mijn zoutgehalte was ondertussen wel opgelopen naar 1,028. Dit doordat ik een grote afwijking had op mijn vlotter. Na kontrole met een refractometer bleek het te hoog te zijn. Na dagelijks 20 liter water te verversen met osmosewater zit ik nu op 1,026. Dus blijf ik verversen. In de nabije toekomst zal ik me maar een refractometer aanschaffen.

Ik zal vanavond proberen om nog enkele foto's te plaatsen.
De volgende foto's zijn van mijn vorig aquarium, enkele jaren geleden. Ze zijn misschien niet van de beste kwaliteit.


groeten

Nico
 

Bijlagen

  • aqua1.jpg
    aqua1.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 2.944
  • aquamail.jpg
    aquamail.jpg
    124,6 KB · Weergaven: 2.662
  • aquamail2.jpg
    aquamail2.jpg
    123,2 KB · Weergaven: 2.924
Opstart Nico F.

Nog eens een update met de huidige situatie. Mijn bak draait nu 6 weken
Waterkwaliteit is al 2 weken stabiel, dwz geen nitriet, nitraat, fosfaat. Fosfaat killer wordt nu gebruikt over een fosfaatfilter. Er zijn de laatse 2 weken hier en daar algen opgedoken, maar geen explosie van. De algen gaan nu achteruit.
Sinds een dag of 10 heb ik enkele stekken geplaatst, deze heb ik gekregen van een vriend, waarvoor hier mijn dank. deze doen het goed.
Ca : 420, Mg ; 1240, temp 26, zoutgehalte 1,025. kh 8.
Ondertussen heb ik mij een kalkreaktor aangeschaft, enkel de ph-elektrode moet ik nog aanschaffen.
Volgend weekend ga ik een eerste vis aanschaffen,dewelke zal afhangen van het aanbod.
Hierbij nog enkele foto's van het aquarium. Ze zijn niet van de beste kwaliteit, ze zijn genomen met een camera van een vriend. Ik bezit zelf geen digitale fototoestel.
 

Bijlagen

  • rechts.jpg
    rechts.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 2.540
  • links.jpg
    links.jpg
    118,4 KB · Weergaven: 2.522
  • vooraan.jpg
    vooraan.jpg
    120,1 KB · Weergaven: 2.523
Opstart Nico F.

Nog enkele foto's van de zijkant gezien
 

Bijlagen

  • zijkant.jpg
    zijkant.jpg
    118,4 KB · Weergaven: 2.500
  • zijkant1.jpg
    zijkant1.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 2.492
Re: Opstart Nico F.

Hallo Nico,

Blij ook eens een dorpsgenoot op dit forum tegen te komen .
Misschien dat we wel eens kunnen afspreken ( heb ook nog wel wat stekken staan indien je interesse moest hebben ). Jouw opstart ziet er tot hier toe zeer goed uit , houden zo . Veel succes .

Eric.
 
Opstart Nico F.

Ondertussen is het weer enige tijd geleden dat ik mijn dagboek heb aangevuld.
De waterkwaliteit : zoutgehalte 1,025, KH 13(nogal hoog), Ca 440, NO2 en NO3 0, PO4 0.
Ondertussen staan er al koralen in het aquarium en zijn er 3 dokters bijgezet.
1 picasso en 2 gele dokters. Eigenlijk zijn er op het ogenblik nog geen noemenswaardige problemen geweest. De 2 gele dokters zwemmen samen rond. Na een week heeft de picasso wat stip gehad (bekend probleem), dit was waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ik op dat moment mijn stenen wat heb herschikt. Na enkele dagen is de stip verdwenen.
De stekjes koralen vertonen groeipunten, alles verloopt goed.
De weinige algen die ik had zijn door de dokters opgegeten, zelfs enkele plukken van 7 cm lang. Als voeding geef ik voorlopig spirulina en spinazie. 2 à 3 maal per week doe ik 2 druppels davitamon op de spirulina.
Er is een stream TS7 bijgeplaatst, Er zal nog een laatste stream bijkomen, een 6080. Ik heb bewust niet gekozen voor de TS12. Reden : het verbruik van de TS7+6080 is tesamen lager dan de TS12. De aanschaf is wel hoger, maar dit is eenmalig. Bijkomende reden, met 3 pompen kan ik de stroming beter verdelen.
Hier nog enkele foto's van enkele stekjes. Ik zal proberen om in de komende dagen enkele overzichtfoto's te plaatsen.

Nico
 

Bijlagen

  • nico 007.jpg
    nico 007.jpg
    68,7 KB · Weergaven: 44
  • nico 016.jpg
    nico 016.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 41
  • nico 019.jpg
    nico 019.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 38
Opstart Nico F.

Foto's
 

Bijlagen

  • nico 021.jpg
    nico 021.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 47
  • nico 023.jpg
    nico 023.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 46
  • nico 025.jpg
    nico 025.jpg
    70,9 KB · Weergaven: 42
Re: Opstart Nico F.

Ziet er goed uit, je vorige bak was ook n mooie zo te zien!


Waarom zit er filtermateriaal in de sump? Ik zou bang zijn voor nitraat, fosfaat en algen... Ik zou het er uit halen, je hebt een goeie afschuimer zo te zien!
 
Bovenaan