Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Christy

Christy

ZeewaterForum lid
Voor het eerst een zeeaquarium.

Wij hebben altijd zoetwater gehad en nu voor het eerst zoutwater. Ik ben al maanden aan het studeren op internet, You tube en zuig iedereen leeg voor informatie. Wat mij opviel is dat ze in Amerika veel meer spullen hebben voor het opstarten van je aquarium dan in Nederland.



Het eerste idee was om met een Nano te beginnen, maar na het inlezen en de ervaring met zoetwater, toch gekozen voor een grotere bak en mij voorkeur ging uit naar een Red Sea Max 170E. Maar zooooo duur. Speuren op internet, marktplaats. Uiteindelijk, ik denk, speciaal voor ons stond er een Red Sea Max te koop, maar tot onze grote teleurstelling was deze reeds gereserveerd, dan maar weer verder zoeken, dan toch maar nieuw kopen? Weer op Marktplaats kijken, de bak stond er weer op, maar nu zonder reservering, snel gebeld, de vorige aspirant koper had het af laten weten. Wij zijn gaan kijken en hebben hem direct gekocht, er zat nog 6 maanden garantie op de bak, zo nieuw was hij. De verkoper had er nog van alles bij zitten, dus wij hebben super geboft. En omdat ik alles top wil ook nog een Red Sea zoutmeter gekocht. Een thermostaat voor koelen en verwarmen, een Tunze osmolator, een aquamai wavemaker er zat wel een Tunze wavemaker bij maar die was zo groot en lelijk.



Nu de stenen.

In eerste instantie wilde ik met levend steen beginnen, maar na zoeken en kijken toch besloten om met Real Reef Rock te starten, dat mede vanwege het rif, maar in de eerste plaats haat ik plaagdieren en het zijn er zoveel..... en in de tweede plaats laat het zich heel fijn scapen.

Dus door met Real Reef Rock te starten maakt dat het extra spannend. Ik kwam er achter dat er in Groningen een winkel zat die alleen maar real reef in zijn bakken had. Op naar het hoge Noorden, gewapend met een stuk karton op maat van de bak. In zijn winkel mocht ik gaan fröbelen met de stenen en uiteindelijk kwamen we uit op 17 kilo, precies goed voor mijn bak.

Thuisgekomen direct aan de slag.

Na een paar uurtjes bouwen en afbreken, even laten staan en de volgende dag weer iets veranderd en toen alles aan elkaar geplakt en in de bak gezet. We hebben er een paar dagen naar gekeken en waren heel tevreden.



Water en zand

Osmose water aangemaakt, Red Sea pro zout erbij, een tijdje laten draaien en in het aquarium gegoten. Na alles wat ik gelezen had heb ik er geen zand erbij gedaan wel Bacto ballen. Na een week tegen de stenen aangekeken te hebben, er gebeurde niks, nagedacht, nagedacht en nog eens nagedacht kwam ik tot de conclusie om er toch maar het levende zand van Red Sea bij te gooien. Ik dacht als ik nog langer wacht verstoor ik het bacteriën huishouden weer. Dus zand erbij, een grote smeerboel was het resultaat, overal zat een vette smeerlaag overheen. Ik heb weer het internet afgestruind en het bleek bacteriënbloei te zijn. Als je de ramen schoonmaakte zaten ze binnen 10 minuten weer dicht. In de loop van de week daarop werd het steeds minder, ik kreeg wel miniem kiezelalg op mijn stenen, maar de ramen bleven schoon. Na drie weken ben ik gaan meten en mijn waardes waren super, allleen mijn ph was een beetje laag 8. Weer een week gewacht en weer gemeten, weer goed.



Levende haven

Na 4 weken, mijn eerste koralen in de bak, ook weer via marktplaats, stekjes gekocht bij iemand die al 40 jaar een zeeaquarium had, prachtige bak. Ik ging met 10 koraaltjes, een schijfanemoon plus een oortje naar huis. Hij heeft er ook een paar harde koraaltakjes bijgedaan om te proberen, alles staat er nu twee weken in en doet het prima, mooi op kleur en de poliepen staan goed open en groeien doet het ook al. Week 5 weer wat erbij. 6 mini heremietkreeftjes, een klein krabje, die we haak noemen en een poetsgarnaaltje, die we spriet noemen. Ik heb goede ervaringen met het namen geven aan alles. Spriet verstopt zich meteen en die zien we niet meer. Afgelopen dinsdag 2 grote poetsgarnalen erbij gekocht en wat denk je kleine spriet komt direct te voorschijn en is niet meer weggeweest. We hebben nu dus kleine Spriet, medium Spriet en grote Spriet. De waardes zijn nog steeds goed, hoewel ik meten een enorm gedoe vind.

Voorlopig wachten we nu even met het aanschaffen van dieren. De volgende bewoners, hoe cliché, worden clownsvissen en een bubbleanemoon.

Doordat ik niet veel leven in mijn bak heb moet ik alles wel bijvoeren en dat is wel een dingetje, ik mag niet te veel geven, maar ook niet te weinig.



Al met al is het tot nu toe super leuk en we zitten er de hele dag in te turen en de visite kan het ook niet laten om te kijken. Het is wel bijzonder want niemand kijkt meer naar mijn lieve zoetwaterbakje.

Wordt vervolgd.
 
Welkom :)
Ik zou zelf de annemoonvissen aanschaf wat naar voren schuiven als de waterwaarden goed zijn.
Je hebt dan namelijk iets om te voeren en dat voeren zorgt weer voor vervuiling dat op zijn beurt weer zorgt voor een betere bacteriehuishouding.

Heb je ook foto's?
 
Welkom bij het forum en leuk dat je zo aan de slag kan. En super leuke bak.

Ik zou aanraden ‘kleine spriet’ uit te vangen en te verkopen indien mogelijk. Poetsgarnalen maken elkaar af als er meer dan 2 in een bak aanwezig zijn is mijn ervaring.
 
Ik geef al een aan de koralen en schijfanemonen, daarnaast voer ik de garnalen krill. Omdat ik opgestart ben met Real reef rock, heb ik geen nitraat pieken. En heb ik heel weinig alg. Dus ik moet wel bijvoeren. Het eerste wat we nu kopen zijn de visjes, maar daar wil ik ook de juiste anemoon bij. Dus ik moet nog even zoeken. Mijn waardes zijn al drie weken het zelfde alleen de kh moest omhoog en het nitraat was ook een beetje te laag. Maar dat wordt ook al beter. De koralen groeien goed. 89ECDA1D-A79F-4CC3-8E60-3A695F47A37A.jpeg
 
Ziet er leuk uit.
Houd er bij een annemoon wel rekening mee dat deze kan gaan lopen als hij niet blij is, dat kan nogal wat schade aanrichten.
Ook is het helemaal niet zeker dat je annemoonvissen in een annemoon gaan zitten, zeker niet bij nakweek.
Mijn vissen zitten graag in mijn euphillia, niet leuk voor het koraal, maar ziet er wel leuk uit.
 
Dank je voor de informatie, ik heb ook lieve geen anemoon, die worden vaak zo groot.
 
Ziet er goed uit?? Wat is volgens jou de juiste anemoon? Heb zelf ook clown visjes en een tepel anemoon. Heb er achter af best spijt van dat ik dat ding ook heb genomen. Worden groot en zitten zelden op de goede plek. En als ze een x op de juiste plek zitten gaan ze zo weer verhuizen uit t niets...
 
Ik ben er nu achter dat een anemoon visje geen anemoon nodig heeft, maar ook goed kan leven met, lederkoraal paddestoel, hamerkoraal, druif of toorts.
 
Welkom bij het forum en leuk dat je zo aan de slag kan. En super leuke bak.

Ik zou aanraden ‘kleine spriet’ uit te vangen en te verkopen indien mogelijk. Poetsgarnalen maken elkaar af als er meer dan 2 in een bak aanwezig zijn is mijn ervaring.
Ze zitten er al drie weken in en het gaat heel goed. Tot nu toe misschien.
 
Goed bezig!
Je heb geen sterk licht behoevende koralen. Probeer de verlichting iets te minderen. Je zal zien dan je aquarium ook schoner blijft.
Wat voor waterwaarden meet je zelf en waarmee?

Als beginner zou ik eerst met wat softkoralen "oefenen" tot je die een tijd beheerst.
 
Goed bezig!
Je heb geen sterk licht behoevende koralen. Probeer de verlichting iets te minderen. Je zal zien dan je aquarium ook schoner blijft.
Wat voor waterwaarden meet je zelf en waarmee?

Als beginner zou ik eerst met wat softkoralen "oefenen" tot je die een tijd beheerst.
Het was ook de bedoeling om alleen softkoralen te nemen, maar die harde koralen heb ik cadeau gekregen om te proberen. Die persoon heeft al 40 jaar een zee aquarium.
Goed bezig!
Je heb geen sterk licht behoevende koralen. Probeer de verlichting iets te minderen. Je zal zien dan je aquarium ook schoner blijft.
Wat voor waterwaarden meet je zelf en waarmee?

Als beginner zou ik eerst met wat softkoralen "oefenen" tot je die een tijd beheerst.[/
 
Goed bezig!
Je heb geen sterk licht behoevende koralen. Probeer de verlichting iets te minderen. Je zal zien dan je aquarium ook schoner blijft.
Wat voor waterwaarden meet je zelf en waarmee?

Als beginner zou ik eerst met wat softkoralen "oefenen" tot je die een tijd beheerst.
De waterwaarden zijn al drie weken hetzelfde. Ik heb alleen mijn kh moeten verhogen, die was veel te laag. Die is nu redelijk.
A1436011-C544-494C-AA91-4DCDB60C4A1E.png
 
Goed bezig!
Je heb geen sterk licht behoevende koralen. Probeer de verlichting iets te minderen. Je zal zien dan je aquarium ook schoner blijft.
Wat voor waterwaarden meet je zelf en waarmee?

Als beginner zou ik eerst met wat softkoralen "oefenen" tot je die een tijd beheerst.
De waterwaarden zijn al drie weken hetzelfde. Ik heb alleen mijn kh moeten verhogen, die was veel te laag. Die is nu redelijk.

Het was ook de bedoeling om alleen softkoralen te nemen, maar die harde koralen heb ik cadeau gekregen om te proberen. Die persoon heeft al 40 jaar een zee aquarium.
En dit is het licht. Dat vind ik moeilijk, ik deze van You Tube.91917FBC-9619-4299-A4B8-CE35631A7EE8.png
 
De waterwaarden zijn al drie weken hetzelfde. Ik heb alleen mijn kh moeten verhogen, die was veel te laag. Die is nu redelijk.


En dit is het licht. Dat vind ik moeilijk, ik deze van You Tube.Bekijk bijlage 492816
In 3 weken is natuurlijk nog niks te zeggen van de stabiliteit. Je kan het een trend noemen.

Sakiniteit, Kh, po4 en No3 zijn de belangrijkste waarden.

Voor sps en Lps komt daar Ca, Mg, Sr, I nog bij nog bij, maar dat is latere zorg.
 
In 3 weken is natuurlijk nog niks te zeggen van de stabiliteit. Je kan het een trend noemen.

Sakiniteit, Kh, po4 en No3 zijn de belangrijkste waarden.

Voor sps en Lps komt daar Ca, Mg, Sr, I nog bij nog bij, maar dat is latere zorg.
Dank voor de informatie.
 
Hoi Christy,
Ik ben zelf ook aan het beginnen en vroeg me af wat voor app jij gebruikt om je waardes te analyseren. Lijkt me erg handig om ook te gebruiken namelijk.

Je bakje ziet er mooi uit zeg :)

Groetjes,
Leon
 
Hoi Christy,
Ik ben zelf ook aan het beginnen en vroeg me af wat voor app jij gebruikt om je waardes te analyseren. Lijkt me erg handig om ook te gebruiken namelijk.

Je bakje ziet er mooi uit zeg :)

Groetjes,
Leon

Hey Leon,

Zelf gebruik ik Aquarimate. Deze app werkt op mijn pc en smartphone en hier kan ik alles mee bijhouden. mijn vissen, koralen, voeding, onderhoud, .... was ook een hint van een forum gebruiker en goede app.

Grts
Frank
 
Hey Leon,

Zelf gebruik ik Aquarimate. Deze app werkt op mijn pc en smartphone en hier kan ik alles mee bijhouden. mijn vissen, koralen, voeding, onderhoud, .... was ook een hint van een forum gebruiker en goede app.

Grts
Frank
Ik gebruik ook Aquarimate, kost ongeveer 6 euro, maar ik vind het zeker waard.
Grt. Christy
 
Bovenaan