Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Cyano, oorzaak is niet gehalte fosfaat en nitraat

MVW

Senior Forumlid
Volgens Bulk Reef Supply (BRS) geplaatst op 21/11/’19, is de oorzaak de bacteriën.
Door bacteriën toe te voegen, en er wel voor zorgen dat er voldoende stroming is, goed werkende skimmer, kortom aan alle logische basis voorwaarden voldaan wordt, is de oplossing daar te vinden.
 
Ander topic, is een nieuw lid dat alleen maar brs promoot, de rest is bagger. Grote bek, brutaal..
Ik verdenk deze persoon een clone te zijn, een bestaand lid die onder een andere naam gaat zitten irriteren..
Precies op dat moment post jij ook een promo over brs, vandaar de (misschien wat flauwe) opmerking
 
Ander topic, is een nieuw lid dat alleen maar brs promoot, de rest is bagger. Grote bek, brutaal..
Ik verdenk deze persoon een clone te zijn, een bestaand lid die onder een andere naam gaat zitten irriteren..
Precies op dat moment post jij ook een promo over brs, vandaar de (misschien wat flauwe) opmerking

Oke, helder
 
Ander topic, is een nieuw lid dat alleen maar brs promoot, de rest is bagger. Grote bek, brutaal..
Ik verdenk deze persoon een clone te zijn, een bestaand lid die onder een andere naam gaat zitten irriteren..
Precies op dat moment post jij ook een promo over brs, vandaar de (misschien wat flauwe) opmerking

Hahaha... gaat zitten irriteren 🤣
 
Volgens Bulk Reef Supply (BRS) geplaatst op 21/11/’19, is de oorzaak de bacteriën.
Door bacteriën toe te voegen, en er wel voor zorgen dat er voldoende stroming is, goed werkende skimmer, kortom aan alle logische basis voorwaarden voldaan wordt, is de oplossing daar te vinden.

Om nog even on-topic te reageren.
Die bacterien hebben voedingsstoffen nodig om te groeien, onder andere stikstof (N) en vrije fosfaat (P) (zie ook de redfield ratio). Dit wordt gebruikt door de goede bacterien en de slechte bacterien (cyano). Bij overschotten van N en P, of de verkeerde verhouding van N en P, kan de balans in je bak verschuiven richting cyano bacterien (in plaats van de fijne denitrificerende bacterien die je juist wel wil hebben).

Kortom: ze hebben geen ongelijk, maar het is ook niet het hele verhaal.
En als er echt 1 wondermiddel was om cyano (blijvend) te bestrijden, dan hadden we hier niet zoveel topics gehad over hoe van flap af te komen ;)
 
Om nog even on-topic te reageren.
Die bacterien hebben voedingsstoffen nodig om te groeien, onder andere stikstof (N) en vrije fosfaat (P) (zie ook de redfield ratio). Dit wordt gebruikt door de goede bacterien en de slechte bacterien (cyano). Bij overschotten van N en P, of de verkeerde verhouding van N en P, kan de balans in je bak verschuiven richting cyano bacterien (in plaats van de fijne denitrificerende bacterien die je juist wel wil hebben).

Kortom: ze hebben geen ongelijk, maar het is ook niet het hele verhaal.
En als er echt 1 wondermiddel was om cyano (blijvend) te bestrijden, dan hadden we hier niet zoveel topics gehad over hoe van flap af te komen ;)

Bedankt voor de uitleg, dat is dan inderdaad wat kort door de bocht van BRS
Betreft ratio, is deze verhouding exact bekend? Of is daar ook nog steeds discussie over 🤔😇

Wondermiddelen bestaan helaas niet, er is altijd een keerzijde helaas.
 
Betreft ratio, is deze verhouding exact bekend? Of is daar ook nog steeds discussie over 🤔😇

N : P = 16:1

Dat betekent overigens niet perse dat je nitraat 16x zo hoog moet zijn als je fosfaat volgens mij... (maar hier houd mijn kennis op)
 
Bedankt voor de uitleg, dat is dan inderdaad wat kort door de bocht van BRS
Betreft ratio, is deze verhouding exact bekend? Of is daar ook nog steeds discussie over 🤔😇

Wondermiddelen bestaan helaas niet, er is altijd een keerzijde helaas.
Volgens redfield was de verhouding C : N : P=106 : 16 : 1 een uitgebreider onderzoek 80 jaar later kwam op: C : N : P=163 : 22 : 1
Maar dit zijn de elementen en, dus niet nitraat en fosfaat, dan zou je dat om moeten rekenen.
en het zijn gemiddelden inbiomassa, gemiddeld over de oceaan, losse fosfor of zelfs fosfaat

 
Dat komt omdat de ratio is per gewicht, niet per aantal moleculen. Ieder molecuul heeft een ander gewicht
Fosfor (P) 31
Stikstof (N) 14
Zuurstof (O) 16

Maar je meet
NO3 en PO4
dus NO3= 14 + (3 x 16) = 62
en PO4 = 31 + (4 x 16) = 95

62/14=4.43
92/31=2.97

dus een verhouding van 16:1

dat maakt de verhouding 16x4.32 : 1x2.97 = 67.68:2.97 = 22.8 : 1

als je uit gaat van n : p = 22
dan zou de verhouding zijn 22x4.32 : 1x2.97 = 94.6:2.97 = 31.6 : 1

excuus als ik hem ergens verkeerd om heb, het is een lange dag geweest ;)
 
Bovenaan