Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Coral Reefs: An Ecosystem in Transition

Doompie

Algen fluisteraar
Boek info:

cover:
cda_displayimage.jpg

Titel: Coral Reefs: An Ecosystem in Transition
Auteurs: Noga Stambler, Zvy Dubinsky
ISBN: 978-94-007-0113-7
e-ISBN: 978-94-004-0114-4
Uitgever: Springer

Category: Aquatic Science

Mijn mening over dit boek:

Om kort te zijn Brilliant!
Als u interesse heeft in wetenschappenlijk onderzoek gedaan op koraal riffen, is dit een absolute must have.
Nergens heb ik eerder zo veel gedetailieerde informatie gelezen over de werking van de verschillende kringlopen, groei en relatie van koralen en algen, bacterieën en hun functies, het belang van bio diversiteit op een rif enz. enz.
Dit boek is een samenvatting van 25 jaar onderzoek op diverse koraal riffen, door diverse instituten van over de hele wereld.
Het boek is in het engels geschreven, en vergt wel enige kennis van de taal. Het is geen lees verhaal, maar eigenlijk is elk hoofdstuk een wetenschappenlijk rapport. Alle hoofdstukken zijn gelijkwaardig opgebouwd, en onderbouwd middels diverse schema's, tabellen en 100en referenties.

Ik heb hem al 2 keer volledig gelezen, maar leer er nog bijna dagelijks van. Want wat is nu precies de impact van DOC? en wat is breekt dit af? Hoe komen koralen het beste tot groei?

Zoals gezegd, dit is wetenschappenlijke informatie, en bevat dus geen concrete stappen of praktische informatie om uw aquarium problemen op te lossen. Wel kunt u natuurlijk een prima afleiding maken obv. de gepresenteerde onderzoeksinformatie.

Voor mij is dit boek in elk geval een naslagwerk, en vindt dat het niet mag ontbreken in de boekenkast.

Hoofdstukken
Part I History and Perspective
  • Coral Research: Past Efforts and Future Horizons
Part II Geology and Evolution
  • The Paleoecology of Coral Reefs
  • Remote Sensing of Coral Reef Processes
  • Coral Taxonomy and Evolution
  • The Coral Triangle

Part III Coral Biology: Symbiosis, Photosynthesis and Calcification
  • Sexual Reproduction of Scleractinian Corals
  • Zooxanthellae: The Yellow Symbionts Inside Animals
  • Light as a Source of Information and Energy in Zooxanthellate Corals
  • Coral Calcification, Cells to Reefs
  • Coral Calcification Under Ocean Acidification and Global Change
  • Simulating and Quantifying the Environmental Influence on Coral Colony Growth and Form
  • Physiological Adaptation to Symbiosis in Cnidarians

Part IV The Coral Reef Ecosystem: Bacteria, Zooplankton, Algae, Invertebrates, Fishes and Model
  • Biogeochemistry of Nutrients
  • The Role of Dissolved Organic Nitrogen (DON) in Coral Biology and Reef Ecology
  • The Role of Plankton in Coral Trophodynamics
  • Fish or Germs? Microbial Dynamics Associated with Changing Trophic Structures on Coral Reefs
  • Coral Reef Algae
  • Invertebrates and Their Roles in Coral Reef Ecosystems
  • Coral Reef Fishes: Opportunities, Challenges and Concerns
  • Competition Among Sessile Organisms on Coral Reefs
  • Scaling Up Models of the Dynamics of Coral Reef Ecosystems: An Approach for Science-Based Management of Global Change

Part V Disturbances
  • The Impact of Climate Change on Coral Reef Ecosystems
  • Coral Bleaching: Causes and Mechanisms
  • The Potential for Temperature Acclimatisation of Reef Corals in the Face of Climate Change
  • Reef Bioerosion: Agents and Processes
  • Microbial Diseases of Corals: Pathology and Ecology
  • Coral Reef Diseases in the Atlantic-Caribbean
  • Factors Determining the Resilience of Coral Reefs to Eutrophication: A Review and Conceptual Model

Part VI Conservation and Management
  • The Resilience of Coral Reefs and Its Implications for Reef Management
 
Doompie, heb jij een hard copy van dit boek of (net als ik) een pdf file? Ik wil hem ook graag hebben maar hij is zo ontzettend duur.
 

Lijkt me een geweldig boek voor de genen die in de achtergronden geïnteresseerd zijn. Erg jammer dat het met €253 toch wel wat kostbaar is. Weet je of het boek van buiten de EU geleverd wordt? In dat geval mag je je ook nog verheugen in een rekening van pakweg €90 voor inklaring en invoerkosten.
 
Kan alleen maar beamen wat Tim zegt. Ik heb t boek zelf en gebruik het dagelijks voor m'n studie. Wel moet ik zeggen dat het voor doorsnee hobbyisten erg moeilijke materie kan zijn.
 
Het is zeker prijzig, net als de hobby. En toch is het dit geld dubbel en dwars waard :). Het is een prachtige verrijking en biedt vele aanknopingspunten voor het aquarium. Je kunt het boek kopen zonder inklaringskosten. Springer zit natuurlijk ook in Nederland.

Uitgeverij Springer heeft weer een exemplaar van de voorraad af kunnen boeken. :)
Als je geinteresseerd bent in de hardcover, kijk dan even op de Duitse Amazon. Daar wordt het boek al een stuk betaalbaarder van, het scheelde mij nl. netto zo'n €70 in prijs tov van de Springer webshop....
Boek is zeker niet geschreven voor het bieden van praktische handvatten voor het aquariumhouden, maar biedt een schat aan info voor mensen die willen weten hoe de zaken in elkaar zitten.
 
Ik heb hem een jaar of 2 geleden gekocht in een geweldige aanbieding op spinger.com. Ik heb destijds 107 euro betaald voor de hardcover. :)

LOL, €107 voor dit dit boek is echt te weinig. Dat moet toch wel haast als diefstal voelen? :biggrin:
 
Bovenaan