Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

*Coral-Corner*

India

Senior Forumlid
Na heel wat rompslomp die ik jullie wil besparen, is eindelijk de nieuwe hoekbak een feit. De afmetingen zijn zo ongeveer dezelfde als de vorige zij het niet dat één zijde toch 20cm langer is geworden :) : 180x160, voorruit 160, zijruiten 45 en 65. De hoogte van de bak is terug 75cm, glasdikte van 15mm. Zijruiten en voorruit zijn in optiwhite, dit was een absolute must.
In de overloop zitten twee tankdoorvoeren. 63mm voor de durso afvoer en 50mm als noodoverloop.
Het onderstel is gemaakt uit dikwandige rechthoekige stalen buizen van 4mm dik 60x40mm. Het onderstel heb ik om roestvorming te mijden afgewerkt met polyester.

Aan beide achterruiten is gekozen voor rifkeramiek. Vind het nog steeds de makkelijkste en mooiste afwerking om een rif tegenaan te bouwen.

De komende weken zal langzaam opgestart worden. Twee sumpen eronder en twee stekkenbakken erachter zullen nog geïnstalleerd worden. Hierover meer later.
Hiervast al een foto van de bak.:)

Bijlagen

• Hoekbak.jpg
    Hoekbak.jpg
    113,9 KB · Weergaven: 385
Ik denk dat we hier mogen spreken over mega super, en Bart kennende weet ik dat alles tot in de puntjes zal verzorgd zijn. Dit project zal ik met de neus van dichtbij volgen en dan wel letterlijk van dichtbij.

Groetjes Marc

Dit gaat weer een top bak worden :goed: , juist zo als de vorige. :cool:

Ik wens je in iedergeval veel plezier en succes met de nieuwe bak.
Groetjes Erik

Fantastisch, dat je herstart!!! Ziet er super uit.

Bart, je bent altijd welkom, om wat stekjes te komen halen van de koraaltjes(ondertussen koralen), die ik ooit bij je gekocht heb.

Vriendelijke groeten
Jo

Ziet er goed uit, wordt zeker een toppert !! Ga je dagboek zeker volgen want mijn nieuwe bak wordt bijna hetzelfde.

Succes !

Super Bart,

Het langverwachte dagboek is er.
In ieder geval succes met het nieuwe project en U een
beetje kennende zal er niets aan het toeval overgelaten worden.
Techniek was vroeger al om vingers bij af te likken.
Ziet er al dik in orde uit tot nu toe. :goed:

Grtz Fabrice,

Mensen,
bedankt alvast voor de reakties. :goed:
Bak zelf is bijna vol gelopen met osmosewater. Eens op temperatuur gaat het zout erin. Daarna maar hopen dat de lang verwachte sump er komt zodat ik volledig kan beginnen draaien.

Toch nog een woordje over het keramiek;
Hier hebben de 7 keramiekplaten minstens 3 maanden uitgeloogd op mijn ionenwisselaar van 2x25L. Heb die naderhand mogen regenereren na twee maanden draaien. Er blijkt toch heel wat ongewenste stofjes in aanwezig te zijn. Ik hoop nu dat ze zo zuiver mogelijk zijn want ik ken verschillende bakken waarbij heel wat problemen zijn ontstaan omwille het keramiek na aanschaf dadelijk werd geplaatst.

Aan de techniek is weinig veranderd (zie handtekening). Enkel een powermodule van 4x54w is vervangen door een 6x54w.:p Verder overweeg ik nog om naast de bestaande verlichting mogelijks nog twee aparte modules van 150w te plaatsen daar ik met twee donkere hoeken zit. Een hoekbak verlichten is niet al te evident...:rolleyes:
Heb mij verder nog een ozonisator aangeschaft. Had dit voor de zeovitmethode ook en wil het in de toekomst er toch op wagen in combinatie met zeovit.

Prachtbak. Alleen zou ik er toch in het midden een steun onder de voorruit geplaatst hebben, gewoon tegen doorzakken. Vindt het persoonlijk toch een behoorlijk lange overbrugging.

Succes en maak er wat moois van.

gr.hans

Eindelijk eens een dagboek die'k van het begin tot het einde ga volgen.
Zoals m'n voorhanger hierjuist zei; vind ik de overbrugging ook te lang, een middensteun bijplaatsen, nu het nog kan, zou ik zeker doen ...
in ieder geval succes toegewenst ! :goed:

Dat ziet er zeer strak en netjes uit, dat gaat een heel mooi rif worden.
Mijn complimenten voor de bak...

Succes ermee Bart,fijn dat er in jullie regio wat meer mooie bakken komen zodat het een pleziertripje wordt naar jullie kant,momenteel zit Joachim daar zowat alleen op een eilandje:) tis toch gene keramiek uit den aldi hé:p

beetje competitie in de buurt is zeker niet mis... al zijn we vaker partners in crime wanneer we op koralenjacht gaan

vooraleer we het een top/mega/super project gaan noemen, gaan we wachten tot de zeopower op volle toeren draait. nu is het alleen een glazen bak met een paar witte platen gebakken cement.... ;) eerst nog een rifje opbouwen, dan kunnen de visjes terug naar huis en kan je weer gaan verzamelen !!

water staat hier al klaar om bij te vullen wanneer het levend steen terugkeert naar zijn baasje.

net als marc kom ik ook wel op tijd en stond eens inspecteren :p

grt

joachim

lucst zei:
Eindelijk eens een dagboek die'k van het begin tot het einde ga volgen.
Zoals m'n voorhanger hierjuist zei; vind ik de overbrugging ook te lang, een middensteun bijplaatsen, nu het nog kan, zou ik zeker doen ...
in ieder geval succes toegewenst ! :goed:
Hey Luc bedankt om mee te denken maar,

heb de bak vorige week al eens laten vollopen. Toen nam ik een houten balkje die ik 1mm korter zaagde. Na vullen kon ik het balkje er nog steeds van tussen halen wat erop wijst dat de doorbuiging nog geen mm bedraagt.;)
Als de omkasting wordt gemaakt zal ik alsnog wel overwegen om een staander te plaatsen. 'T zal afhangen van het gebruiksgemak om in de sump te kunnen.

jawsee zei:
Succes ermee Bart,fijn dat er in jullie regio wat meer mooie bakken komen zodat het een pleziertripje wordt naar jullie kant,momenteel zit Joachim daar zowat alleen op een eilandje:) tis toch gene keramiek uit den aldi hé:p

Luc,

der zal hier heavy concurrentie komen uit Gullegem.:rolleyes: Der is daar iemand die alles wil weten over zeovit...pas op, spoor hem daarop aan. Als ik dan op stekken jacht ga dan moet ik ze niet meer zoveel bijkleuren.:p

Ja ik beken, het keramiek komt van bij den Duits, maar niet die van den Aldi.:p

joma zei:
beetje competitie in de buurt is zeker niet mis... al zijn we vaker partners in crime wanneer we op koralenjacht gaan

vooraleer we het een top/mega/super project gaan noemen, gaan we wachten tot de zeopower op volle toeren draait. nu is het alleen een glazen bak met een paar witte platen gebakken cement.... ;) eerst nog een rifje opbouwen, dan kunnen de visjes terug naar huis en kan je weer gaan verzamelen !!

water staat hier al klaar om bij te vullen wanneer het levend steen terugkeert naar zijn baasje.

net als marc kom ik ook wel op tijd en stond eens inspecteren :p

grt

joachim

Ja Joachim,

zal als het meezit eind komende week om een deel van het levend steen komen om wat leven in te brengen. Al zijn het glasanemonen, 't is dan toch al iets. ;)
Moet ne zonnebril opzetten als ik naar mijn bak met witte platen wil kijken.:p

Vincent Jan en Hans, bedankt voor de reakties. :goed:

Back
Bovenaan