Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Clownvis zwemt bovenin

R. Vos

ZeewaterForum lid
Hallo,

Ik heb sinds oktober een zeeaquarium, ben heel rustig gestart.
ik heb nu sinds 2 weken 2 clownsvissen, maar 1 ervan zwemt vrij veel aan het wateroppervlak, is dit normaal? (lijkt alsof hij lucht hapt)
naar mijn idee zou er toch genoeg lucht in de bak moeten zitten. ze eten voor de rest ook zeer goed (krijgen granulaat en verschillende soorten diepvriesvoer, wissel voer elke dag af, zodat er niet teveel restjes overblijven), visjes zien er voor de rest ook zeer goed uit naar mijn idee en ze zwemmen meestal aan de rechterkant van de bak in hun hoek, maar af en toe zie ik ze door de hele bak heen zwemmen.
Aquarium: juwel rio 240 (240 liter), hoekfilter en externe potfilter (beide vol met granulaat voor goede bacteriehuishouding), beide gericht op wateroppervlak.
2 tunze blaaspompen die door de bak blazen, 1 losse eiwitafschuimer in de bak hangen.
(andere dieren: 2 heremietkreeften, 2 garnalen, 2 slakken, zitten er nu al aantal maanden in)

waterwaarden:
zout: 1,024
pH: 8,0
kH: 6
NO3: 10,0
NO2: <0,3
NH4: <0,05
Mg: 1400
Ca: 380 (geef calcium voeding bij om dit te verhogen)
PO4: 0,06
T: 25 graden

ik geef elke week bacteriën, nadat ik 25L ververs
calcium (Red Sea) wordt bijgegeven tot ik waarde van 430 meet (geef elke dag klein beetje)
Red Sea reef energy coral nutrition A+B wordt ook bijgegeven elke dag door doseerapparaat
osmose water wordt ook bijgegeven door doseerapparaat (bijgehouden wat er verdampt).

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, is dit normaal gedrag? kan ik beter nog meer lucht bijgeven?
 

Bijlagen

  • IMG_1712.jpeg
    IMG_1712.jpeg
    172 KB · Weergaven: 46
  • IMG_1746.jpeg
    IMG_1746.jpeg
    126,4 KB · Weergaven: 51
  • IMG_1753.jpeg
    IMG_1753.jpeg
    111,5 KB · Weergaven: 49
Doen ze bij mij ook constant hoor, hebben ze wel een huisje?
Bij mij zitten ze gewoon in een hoekje. Hebben nooit intresse getoond in een anemoon oid.
 
Ow oké mooi.
Wat bedoel je precies met een huisje?
Heb geen anemoon voor ze, maar het is nakweek en ze hadden in de winkel al geen interesse in anemonen.
 
Bij mij hebben ze ook 2 jaar in de bovenhoek gezwommen. Toen ontdekten ze de xenia, daar wonen ze nu. Maar een anemoon vinden ze niet interessant.
 
Dat heb ik al meerdere malen gehoord en ook zelf meegemaakt met nakweek occelarissen, ze schijnen het instinct van de annemonen "tijdelijk" kwijt te zijn maar na een poos vinden ze een vervanger en kan zelfs jaren duren maar uiteindelijk een wapperend iets word hun huis., bij mij een grote goniopora.
 
Hier hetzelfde met nakweek. Meestal in dezelfde bovenhoek en geen interesse in anemoon oid.
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties, er staat een goniopora in, alleen nog niet heel groot, dus misschien wordt dat hun huisje straks
 
Ik heb dat opgelost met ze samen met een anemoon in een vijverplantenmandje in de bak te hangen. Bij mij waren ze ook continu in een hoek aan het zwemmen. Na een week hebben ze de anemoon geadopteerd en sindsdien onafscheidelijk.
 
Klopt het dat je ook nog nitriet meet ? ,
Nitraat en fosfaat is geen punt , maat nitriet is puur gif voor je dieren.
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties, er staat een goniopora in, alleen nog niet heel groot, dus misschien wordt dat hun huisje straks

mochten ze in je goniopora gaan zitten dan word die haast zeker doodgeknuffeld door je visjes :)
grtz jack
 
Sorry voor mijn late reactie, maar ik meet ook nitriet (NO2), deze blijft <0,3, dus dat lijkt mij oké.
Zoals ik eerder poste , nitriet is puur gif en moet echt nul zijn
 
Sommige test kits zijn iets minder duidelijk bij lage waarden. Je kunt kijken of je bij vers RODI water ook NO2 op 0.3 zit.
 
Kh moet ook tussen de 8 en 12 zijn die is ook wat laag
Overdrijven is ook een kunst.
Tussen 7 en 9(~10) is een prima range, naar probeer daarbij wel zo stabiel mogelijk op 1 getal te mikken.
 
Bovenaan