Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chrysiptera parasema

LaurensVL

Senior Forumlid
Zoals in de database beschreven, zeer goed houdbaar. Heb mijn koppeltje van bij mijn 1ste stappen in de hobby zo'n 4 jaar geleden en ze doen het prima. Eerst zaten ze in een nano en dan heb ik ze overgezet naar een systeem van 500 liter. Nooit enig probleem mee gehad. Ze eten zowat alles wat de pot schaft. Bij een stipaanval enige tijd geleden werden zij niet zichtbaar aangetast en ze zwemmen nog steeds vrolijk rond.

andre

Senior Forumlid
Ben het helemaal met Laurens eens prima houdbaar, onderling wat territorium drang maar niet bovenmatig agressief, ook niet tegen wat minder robuste bakgenoten.
De database stopt alle juffertjes met een uitzondering van een soort in de hoek niet houdbaar, voor deze is dat zeker niet terecht, heb ze jaren lang gehouden en kan alleen maar positief over ze zijn.

Ja ben het er mee eens beginners vissen is een hele foute naam, als je daarmee bedoeld vissen die je onder slecht omstandigheden kan houden, zulke vissen bestaan niet.

ook kan je ze beter niet als eerste in de bak zetten omdat juist juffertjes tegen nieuwkomers nog wel eens vervelend kunnen zijn, maar in die hoek zitten wel meer visjes.
Geef de visjes een bak met voldoende schuilgelegenheid en wat ruimte om een eigen plekje te veroveren en je hebt er jaren lang plezier van.

Andre

jack

Senior Forumlid
Hoi,
Ik heb er 4 in mijn 1.60x0.60x0.60 bak zitten....al 8 jaar!. Geweldige mooie en duurzame vis. Veel waar voor je geld (het zijn een van de goedkoopste zeewatervisjes...). Als ze lang in dezelfde bak zitten kunnen ze nieuwkomers het leven erg zuur maken. Houd daar rekening mee!

Groeten van Jack.

Paul

Senior Forumlid
Of jezelf lastig maken wanneer ze eitjes hebben. Vallen ze je arm aannet zoals anemoonvissen doen. Eigen ervaring!

bontjeg

ZeewaterForum gebruiker
Bij ons hebben vanaf de eerste visjes 5 juffertjes Chromis viridis (groene juffer) gezwommen. Op een gegeven moment viel de grootste steeds andere visjes aan; zoals de zeilvin dokter, de piyama en juweel kardinaal. Nog wat later...ging hij steeds in een grote rotsspleet zitten (eitjes??). En na twee maanden is één juffertje opgegeten door de anemoon (waar nu geen clownsvisjes bij zijn). :confused::confused::confused::confused:
A. nooit gedacht dat ze zo vervelend tegen andere visjes konden doen.
B. Nooit gedacht dat ze door een anemoon opgevreten zouden worden.
Wat ervan overbleef...zie foto!

groetjes Gon

Bijlagen

• juffer op gegeten door anemoon.jpg
    juffer op gegeten door anemoon.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 50

Rob Charite

Softcoral addict
Naar mijn mening een keiharde vis die in nano's b.v wel wat lastiger is .
Bij mij laat hij de salarias totaal met rust maar de gobiodon okinawae worden nog wel eens
"vertelt" dat ze uit zijn buurt moeten blijven .
hij staat zo,n beetje de hele dag in de stroming te "wachten " op de dingen die langs komen
opzoek naar iets lekkers om tussen door eens een rondje door "zijn" bak te maken .
Dus voor mij een erg leuk visje en zeker de moeite waard
Groetjes Rob Charite

Miranda1

Senior Forumlid
Het zijn baarsjes en baarsjes zijn nou eenmaal agressief zowel tegen kleine als tegen grotere vissen.
Als deze soort er eerst inzit ga je steeds problemen hebben om een nieuwe vis in te brengen.. en ik spreek uit eigen ervaring van 10 jaar geleden.Wil je deze soort houden breng deze steeds als laatste in je bak !

Bovenaan