Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chromis Virdis Schooltje??

Johny reeffreak

ZeewaterForum lid
Hallo iedereen,

ik stap over naar een 170 liter bakje en wil graag een schoolvisje houden en vind de chromis virdis erg mooi. Ik wil ze daarom ook in een schooltje houden van 5-6. Minder kan natuurlijk ook, maar heb gelezen dat ze elkaar uitmoorden? Wat zou het beste aantal zijn voor deze visjes? Ik ga zeker geen andere juffers of agressieve visje houden in mijn bak!!
Alvast bedankt.
 
Mijn ervaring met deze vissen is dat je er geen schooltje van kunt houden , ik heb 2x een schooltje van 10 stuks gehad , in een 2 meter bak , maar uiteindelijk blijven er steeds 2 over…….jagen elkaar constant op en veroorzaakte daardoor onrust in de bak….
 
Ah dat is jammer. Welk schoolvisje zou wel kunnen? Ik vind anthiassen wel erg mooi, maar ik denk dat dat nog niet handig is voor me.
 
Apogon soorten, zijn geen drukke zwemmers.
Je hebt ook wel een minibak. Net als een mens in een badkamer. Kan 2 stappen heen en weer doen.

Chromissen zijn erg drukker zwemmers.
 
Apogon soorten, zijn geen drukke zwemmers.
Je hebt ook wel een minibak. Net als een mens in een badkamer. Kan 2 stappen heen en weer doen.

Chromissen zijn erg drukker zwemmers.
Leuk voorstel! Echter wel jammer dat je 170 een minibak noemt aangezien ik 3x groter ga😂😂
 
Ik heb jaren een 7 tal in het aquarium op het werk gehad.

Volgens een artikel in Der MeerwasserAquarianer zou deze vissoort UV licht nodig hebben om elkaar te kunnen onderscheiden. Door de UV zie je ineens mooie fluoriderende lijnen op de vis, die je onder normaal licht niet ziet.
Deze tekeningen zijn (net als bij de zebra's) voor iedere vis uniek en zodoende kunnen ze elkaar herkennen en daarmee rangorde in de groep.

De bak op het werk werd in die tijd verlicht door 3 HQI 400 Watt lampen.
Later overgegaan naar LED en sindsdien is de groep gehalveerd.
Nadat ik mij het artikel over de UV straling tbv herkenbaarheid herinnerde, een blacklight TL boven de bak gehangen en de resteren chromissen hebben tot 3 weken terug zonder problemen in het aquarium gezwommen.
Deze bak is toen leeggehaald en de chromissen zijn naar een andere hobbyist verhuist.
 
Leuk voorstel! Echter wel jammer dat je 170 een minibak noemt aangezien ik 3x groter ga😂😂
Mijn bak is nu 450liter. Vind ik nog steeds een kleine bak. Is alweer 3x groter dan die 170. En in mijn bak zal ik ook geen Chromis viridis doen. Heb jaren geleden een bak van 200x90x60 gehad met 10 van deze er in. Hield er ook maar 1 over. In de winkel zijn ze nog lekker klein, in de vrije natuur blijven ze dan ook bij elkaar. Maar later ook niet meer wanneer ze groter zijn. Hebben ook veel voer nodig, net als Anthiassen.
 
Tja , dat is zo maar ik had hem veel hoger hangen dan de rest van de verlichting , de lamp had geen andere functie dan dit chromis probleem dus maakte het mij niet uit hoeveel % van het licht de bodem bereikt…
Wel had ik een schakelaar op mijn lichtkap die de lamp automatisch uitschakelde als ik hem open deed …
 
Bovenaan