Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Celeste's shin mao

Celeste

Studentje met Aquarium
Zo, na een tijdje geleerd te hebben van een nanobak ga ik nu voor het echte werk!

Ik heb onlangs een shin mao 60x45x42 2e hands gekocht met het oorspronkelijke meubel.
Alleen één klein probeelmpje: de vorige eigenaren hadden deze week problemen met de lichtbak.
De lampen werden ontzettend heet en vielen uiteindelijk uit. Eenmaal de stekker eruit gehaald en afgekoeld, deed hij het bij mij thuis gewoon weer.
Ik hoop natuurlijk niet dat hij definitief defect is, maar supertechtnisch ben ik niet. Ik wil toch proberen om te kijken waar het aan lag. Ik dacht aan de volgende opties:
-De tijdschakelaar van de vorige eigenaren was niet goed meer (daar twijfelden zij zelf aan)
-De armaturen zijn niet goed meer
-Ergens zit gewoon een draadje los..

Ik ga zodra ik er tijd voor heb even goed naar kijken, maar als ik er zelf niet uitkom ga ik toch even kijken of ze me bij waterweelde kunnen helpen.

Als ik de lichtkap weer zover heb gekregen dat hij het normaal doet, wil ik hem ombouwen van 3 naar 4 armaturen. Ik wil meer watt in mijn shin mao zodat er steenkoraal inkan. (het is een 100 literbak dus ik denk dat ik voor 4 lampen van 36 watt ga)

Als de lampen correct zijn, ga ik langzaam aan m'n bak opbouwen. Even goed zoeken naar nieuw steen, stromingspompen en nieuwe lampen..

De vorderingen volgen nog, ik ga het allemaal lekker rustig aan doen.

X

Paul en Wendy

button verslaafde :-P
en of je gelijk heb meis XD
alvast heel veel plezier he,
en wij zien je zondag ;)

dan kijke we gelijk even hoe en wat te doen met die lichtkap.

kusssss

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
Zo, na de lichtkap flink onderzocht te hebben zie ik dat het totaal niet aan de bedrading licht.
De lampen blijven heet worden en uitvallen..

Ik kreeg een tip over de shin mao: de elektonische balasten zijn een zwakke plek in de lichtkap van de shin mao. Dat lijkt me uiteindelijk dus de oorzaak, aangezien geen andere vorm te vinden is dat aanduid dat de lichtkap defect is.

Ik ga binnenkort bij Waterweelde langs om te vragen of zei mij kunnen helpen. Verder houd ik het forum natuurlijk in de gaten.

Op het moment staat de shin mao netjes op mijn kamer en zit er 100 liter water in. De opvoer en de afschuimer staan aan om lekker schoon te pompen. Ik zie dat er nog een hoop vuil uit komt.

X

stokvis

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb net hetzelfde probleem gehad met de ballasten. Heb deze vervangen en nooit meer problemen gehad. Uiteindelijk ben ik wel overgeschakeld naar de HQI armatuur van shin mao en ben er zeer tevreden over. Veel succes met de bak en moest je problemen krijgen met de afschuimer vervang ze dan door een bubble magus BMQQ,heb ik ook gedaan en ben er uiterst blij mee uitsteeekend

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
hmmm dit is vreemd...

ik ben een erg eigenwijze tante (even voor de duidelijkheid)

Ik heb voor een aantal dagen geprobeerd om de lichtkap van de shin mao aan te laten.
Ik heb op 2 dagen de lampen 10 uur aan gelaten en de 3e dag 8 uur. De lampen zijn niet bijzonder heet geworden en ook niet uitgevallen. De stekker zit nu ook gewoon in het stopcontact en de lampen branden tot 10 uur vanavond (althans, dat is de planning)..

Ik vond het erg vreemd dat het een tijd geleden bij de vorige eigenaren wel is gebeurd en bij mij niet..
nu sta ik voor een dilemma: Neem ik het risico en laat ik de lamp gewoon zijn werk doen, of zal ik gewoon de elektronische balast vervangen (hoe duur is zoiets eigelijk?)..

Ik moet er nog even goed over nadenken..

x

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
ik heb mijn besluit genomen,

de lichtkap is niet aan vervanging toe, de middelste armatuur of elektronische balast wel.

wat nu op mijn boodschappenlijstje staat:
-3 stromingspompen
-nieuw armatuur/elektronische balast
-36 watt white sun
-een tiental kilo's levends steen

oh, en nog steeds oog op het ombouwen van mijn lampenkap naar 4 armaturen :D

X

Paul en Wendy

ey eigenwijze tante :p

hihihih ja het zal dan inderdaad de tijdschakelaar geweest zijn, die vertrouwden we idd al niet erg.
yay, das weer een geluk voor je ;)
heel veel plezier en suc6 met het opbouwen van je bak en het ombouwen van de lichtkap ;)
wij zullen je dagboek zeker volgen, en ook in t echie zullen we vaker een bakkie komen doen slimmetje

ennuh morgen ben je jarig, dus van harte gefeliciteerd alvast he!!!

dikke kus!

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
Ik ben zo blij blij blij!!

Ik ben vandaag supergoed geholpen bij Waterweelde!!

Ik ben met m'n armatuur onder de arm naar Waterweelde vertrokken om hem te laten nakijken, en daar werd hij helemaal binnenstebuiten gekeerd om te kijken wat er aan de hand was.
Wat bleek? De elektronische balast natuurlijk!
Ze hadden heeeeeeel toevallig nog één armatuurtje voor de shin mao liggen! Wat een geluk!
Pffjuw dus m'n armatuur werkt weer en staat al weer in zijn volle glorie te schijnen boven m'n aqua.
In m'n aqua staat alweer 100 liter osmose water te draaien en op het moment word deze gemengt met voldoende zout..
Laatste keer dat ik het meette wat het 1.016 dus ik ben in de buurt.. Ik laat het ff een paar uur staan, vanavond gaat er wel weer zout bij..(als het nodig is..)
Ik gebruik Instant Ocean.

Goed, de stromingspompen staan ook lekker te draaien, alles werkt en ik ben klaar om te starten.
Morgen ga ik weer naar waterweelde om levend steen te halen! Eindelijk is het zover!

Even een update over hoe en wat:

shin mao met orginele armatuur (één elektronische balast gemaakt)
2x koralia 900 l/h stromingspompen
orginele shin mao opvoerpomp
orginele shin mao afschuimer

nou, niet veel om mee te pronken maar het draait in ieder geval!
morgen meer updates :D

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
en hij is begonnen!!

Gisteren jeb ik 11 kilo levend steen bij waterweelde gekocht en mijn 4 kilo steen die ik nog had volledig uitgekookt als vulsteen.

Het zoutgehalte van het water bedraagt 1.024 en is stabiel, dus ik heb het steen meteen in de bak gedaan. Zie foto's voor resultaten :D

Bijlagen

Paul en Wendy

yay het begin is er!! dus kom maar op met die algenfases XD
leuke opbouw hoor meis ;)

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
eerste fase in aantocht.

Zo er begint al langzaam een bruinig laagje te vormen op het steen.
De witte kleur door stress is al bijna weg, alleen het uitgekookte steen is wit!
Een goed teken dus, maar ik vond vanochtends toch wel iets grappigs: een krabbetje.
Je ziet op de foto's hoe hij erbij lag, alsog hij zijn laatste tocht hield is gestorven tijdens zijn exodus!
Toch blij dat hij dood is. Met zijn zwarte puntige scharen had ik hem toch liever niet levend in mijn bak gehad!

Bijlagen

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
ow ik zie ook dat ik perongeluk de foto's van het steen uitkoken erbij heb gedaan hihi!
Nou nu kun je ook gelijk mijn dilemma bekijken, het grootste stuk steen paste niet in de pan dus die heb ik 4 keer moeten omdraaien hahaha!

uiteindelijk wel grondig gelukt!

circuslove

Senior Forumlid
Hallo, ik heb dezelfde soort bak en ik heb in mijn lichtkap gewoon vooraan en achteraan een T5 van 24 watt bijgeplaatst met waterdichte stoppen en een ballast die onderin de kast ligt. Ik heb dus 48 watt meer. Er vertrekken nu gewoon 2 draden naast de plastic onderplaat die ik een klein beetje heb ingesneden. De lampen hangen gewoon met elekticiteitsspanners vast in de zijkant van de kap. Achteraan op de rand van de bak staat een regelbare dubbele fan om de kap af te koelen. Als afschuimer heb ik de shin-mao schuimer vervangen door de nieuw op de markt zijnde aqua-medic blue 500 schuimer. Deze past juist in de sump en schuimt prachtig af.

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
Heej een goede tip op m'n dagboek!
Ik heb al langer nagedacht om inderdaad m'n armatuur uit te breiden, dus deze tip ga ik mettertijd zeker gebruiken!

Verder komt er al steeds meer leven in m'n bak! Het water begint al heerlijk te ruiken en er ontpoppen zich steeds kleine verassingen.
Die krab heb ik natuurlijk al genoemd, maar er zijn nu ook al kokerwormen vrolijk aan het zeven.
Ik heb ook een borstelworm ontdekt, en later vond ik hem op een andere plek. Kweet dus niet of het nu dezelfde is of een tweede borstelworm, maar de tijd zal het leren.

Verder komt er steeds meer bruine alg om de boel te bedekken en ook al wat pluimpjes groen. Gaat wel erg hard aangezien de bak pas een week staat! Er zitten ook al groene draadjes aan m'n glas! action

Vandaag het ik voor het eerst de afschuimer aangezet. Ik durfde het in de eerste week niet aan, ik was bang dat het het opstarten zou vertragen of schaden. Waarschijnlijk zal iemand mij gaan vertellen dat dat misschien niet zo het geval zou zijn, maar toch ben ik blij hoe de eerste week zijn verlopen.
Ik heb ook iets vreemds wit ontdekt, maar daar heb ik een andere treat van gemaakt op de helpdesk.

X

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
ow en ik heb iets vreemds gevonden. Het zal wel iets onschuldigs zijn maar ik heb het nog nooit eerder gezien.

Het is een spierwit membraan dat in de stroming golft (waardoor het net lijkt alsof er iets achter zit) en zit met de randen gewoon vast aan het steen.
Ik zou zeggen dat het de voet is geweest van een of ander koraal, maar het ziet er zo raar uit!

Hopelijk kan iemand anders er iets over zeggen?

Bijlagen

saltyfish

ZeewaterForum lid
Hoi,

Ik heb je verhalen met veel interesse gelezen.
Ik ben mij aan het orienteren. Eigenlijk wil ik ook graag een 'zoutwaterbak'!:eek:

Blijf foto's plaatsen... Tis leuk om te volgen.

ciao,

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
vreemd

Okeej dat rare witte vliesje lijkt dood te gaan ofzo.. er is een dunner membraan dat gedeeltelijk is losgelaten en wappert in de stroming. Ik weet niet of ik het nu moet wegzuigen ofzo, maar iets dat zo spierwit is lijkt dood als je het mij vraagt..

En dan nog wat anders! Ik vond vannaht een tweede krab, maar hij was zo snel dat ik geen foto kon maken. Hij is in ieder geval bruin, en heeft geen zwarte scharen. Maar de scharen zijn wel puntig.
Het is wel leuk dat het zo goed gaat dat steeds meer leven begint te verschijnen en dat zelfs een krabbetje het heeft overleefd (zijn doorsnede is hooguit anderhalve centimeter).
Ik weet alleen niet of ik het krabbetje eruit moet halen of niet.. ik weet niet of het drijgend is..
trouwens, hoe moet je zo'n kreng vangen??!!

x

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
ha een goede tip gekregen van het forum over die rare witte plek.
gewoon een zogenaamde schimmelplek. Zuig ik wel ff straks weg..

verder verveel ik me een beetje wat mijn eigen bak betreft. geduld is een schone zaak, hoewel m'n bak al steeds viezer wordt (op een goede manier dan :p)

Dus daarom bedacht ik me even dat ik alvast ging bedenken wat ik allemaal in m'n bak zou willen tegen de tijd dat het zover is..

koraal:
-hamertjes
-aarbeikoraal
-gorgoon
-buttons!!
-pff alle leuke houdbare dingen die ik tegenkom joh

vissen:
-koppeltje rode dwergkeizer
-koppeltje juweelkardinaalbaarzen
-blauwe mandarijnpitvis

lagere dieren
-Sexy shrimps! (hoewel ik daar steeds meer op terugkom, dus laat maar zitten eigenlijk)
-koppeltje poetsgarnalen
-zeeëgel (al in bezit maar is aan het logeren)
-heremietkreeft (al in bezit maar is aan het logeren)
-zandzevend zeesterretje
-turboslakken
-zandslakken

verder kwam ik van de week zulke mooie vissen tegen die ik NOOOOOIT van z'n leven niet in mijn 108 liter aqua kan houden, maar ik wil toch even de wereld laten weten hoe mijn hart breekt als ik deze vissen zie: egelvis, koraalduivel, murene... maarja daar droomd vast iedereen van en maar weinige van ons zijn de gelukkige eigenaren..

x

OP
Celeste

Celeste

Studentje met Aquarium
ik heb weer vreemde ontdekkingen gedaan in m'n bak.
al drie ochtenden lang vind ik op dezelfde plaats een losgelaten stekel. Elke ochtend is het er één meer.
Ze zijn wit-grijskleurig en de kleuren zijn opgebouwd in ringetjes om de stekel heen (als ik het zo goed uitleg)
Ik kan er geen mooie foto van maken omdat de hoek raar is, maar het eerste wat mij tebinnenschoot was dat het leek op de stekels van een zeeëgel. de stekeltjes zijn hooguit waarschijnlijk een centimeter lang als ik het zo zie..
werkelijkwaar een mysterie..

En de krab heb ik nog eens goed bekeken. Hij is bruin en een beetje gevlekt. Zijn scharen zijn niet zwart en lopen niet uit in een punt, maar zijn een beetje afgerond (zoals een percnon).. Ik heb hem zelfs betrapt op alg eten!
Ik kan hem niet goed bekijken maar het is geen percnon dacht ik.. Op de database is er verder ook geen krabbetje te vinden waarvan ik denk dat het hem is..

Weet iemand anders het misschien??

x

annetje

OZ Medewerker
ha een goede tip gekregen van het forum over die rare witte plek.
gewoon een zogenaamde schimmelplek. Zuig ik wel ff straks weg..

verder verveel ik me een beetje wat mijn eigen bak betreft. geduld is een schone zaak, hoewel m'n bak al steeds viezer wordt (op een goede manier dan :p)

Dus daarom bedacht ik me even dat ik alvast ging bedenken wat ik allemaal in m'n bak zou willen tegen de tijd dat het zover is..

koraal:
-hamertjes
-aarbeikoraal
-gorgoon
-buttons!!
-pff alle leuke houdbare dingen die ik tegenkom joh

vissen:
-koppeltje rode dwergkeizer
-koppeltje juweelkardinaalbaarzen
-blauwe mandarijnpitvis

lagere dieren
-Sexy shrimps! (hoewel ik daar steeds meer op terugkom, dus laat maar zitten eigenlijk)
-koppeltje poetsgarnalen
-zeeëgel (al in bezit maar is aan het logeren)
-heremietkreeft (al in bezit maar is aan het logeren)
-zandzevend zeesterretje
-turboslakken
-zandslakken

verder kwam ik van de week zulke mooie vissen tegen die ik NOOOOOIT van z'n leven niet in mijn 108 liter aqua kan houden, maar ik wil toch even de wereld laten weten hoe mijn hart breekt als ik deze vissen zie: egelvis, koraalduivel, murene... maarja daar droomd vast iedereen van en maar weinige van ons zijn de gelukkige eigenaren..

x
Hoi Celeste,
Alhoewel een mandarijn pitvis niet zo'n grote vis is heeft hij een rijpe bak nodig (minimaal 1 jaar oud) met veel levend steen om aan zijn eten te kunnen komen.
Ik denk dat 100 liter echt te klein is voor dit prachtige diertje.
Het is toch doodzonde om zo'n juweeltje te zien verhongeren.
Kijk een en ander nog maar eens na in de database.

Ook het aardbei koraal (ook zo'n beauty) moet flink gevoerd worden.
Best een kunst om je bak dan in balans te houden.

Succes met het verder bedenken wat je in je bak wilt.

Bovenaan