Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Carbon/VS teveel gedoseerd?

Als je alleen via dastaco of andere kalkreactor kh en ca aanvult, zal je zoutgehalte niet stijgen. Eerder dalen door het water wat je afschuimt. Als je gaat corrigeren met ca+ en kh+ stijgt je saliniteit wel. Ik los dit persoonlijk op door iedere week 2L ( op 420L bij een kh verbruik van 3.5 dKH per dag) uit de bak te halen. Dit wordt dan automatisch aangevuld met osmose water. Als je het zo oplost is je verlies aan macro elementen minimaal en hoef je niet te gaan corrigeren met alle elementen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Da's imo weer en nadeel van de kalkreactor, je kan het verbruik niet goed dimensioneren.
Bij dosering kan je verbruik precies volgen. Aan de hand van het verbruik kan je ook relaties volgen en eventueel bijsturen.

Dat is o.a ook de voornaamste reden dan ik de kalkreactor op mijn 1200L rif verwijderd heb.
De andere redenen zijn:
- Meerdere aquaria in huis. onder elke aquarium een KR installatie was geen doen aan.
- het inconsitente en teruglopenden opbrengst naarmate de reactor leger raakt en het steeds inregelen na het schoonmaken en vullen van de reactor.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan