Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Carbon/VS teveel gedoseerd?

coone

Fish-lover
Eergisteren nitraat gemeten en kwam uit op 100 om nog onverklaarbare reden (stond 18/03 nog op 2,5). Carbon/vs beginnen verhogen met snelle manier. Voor rest stond po4, kalium & ca te laag maar waren enigste uit balans. Nu kom ik thuis & zijn er 3 vissen dood. Kan dit door de drastische verhoging v Carbon zijn?
 
Eergisteren nitraat gemeten en kwam uit op 100 om nog onverklaarbare reden (stond 18/03 nog op 2,5). Carbon/vs beginnen verhogen met snelle manier. Voor rest stond po4, kalium & ca te laag maar waren enigste uit balans. Nu kom ik thuis & zijn er 3 vissen dood. Kan dit door de drastische verhoging v Carbon zijn?
Kan.. het is een koolstofbron.. en bacteriën hebben zuurstof nodig; http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=85.0

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
---- update ----

Is wel erg snel omhoog gegaan je nitraat.

Wat doet je PH na toevoegen van carbon (azijn). Een flinke dip in PH is een mogelijke oorzaak. Zeker met lage calcium kan die flink onderuit gaan.
 
---- update ----

Is wel erg snel omhoog gegaan je nitraat.

Wat doet je PH na toevoegen van carbon (azijn). Een flinke dip in PH is een mogelijke oorzaak. Zeker met lage calcium kan die flink onderuit gaan.

Uhu, inderdaad. Snap het ook niet. Enige reden die ik kan bedenken is teveel eten geven, alhoewel vissen na voederen nog honger hebben & ik altijd ongeveer zelfde geef.

PH is vrij stabiel tussen 8 & 7,8
 
Kan.. het is een koolstofbron.. en bacteriën hebben zuurstof nodig; http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=85.0

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Vermits mijn zout ook wat te hoog stond (35,2), maar een 60liter water eruit gehaald & osmose water erin gedaan.
Nu al de rest vd stoffen aan het bijvullen.

Magnesium was eig niet meetbaar +1500. Nu net 1500. Maar veronderstel dat dit geen probleem is.

Stomme kalium test, haat die echt [emoji3]
Po4 blijft op 0, nitraat nu op 10 & zout nu perfect op 33
 
Vermits mijn zout ook wat te hoog stond (35,2), maar een 60liter water eruit gehaald & osmose water erin gedaan.
Nu al de rest vd stoffen aan het bijvullen.

Magnesium was eig niet meetbaar +1500. Nu net 1500. Maar veronderstel dat dit geen probleem is.

Stomme kalium test, haat die echt [emoji3]
Po4 blijft op 0, nitraat nu op 10 & zout nu perfect op 33

35/36/37 zo nauw luisterd het niet.. waarom op 33? Hier staat die op 35. Mg 1500, klopt je Mg test nog (nieuwe test in huis scheelt, merkte zelf dat die wel wat af kon wijken als die bijna leeg is)? Sr test is inderdaad ruk, duurt lang.. maar wel ideaal als je zowel Ca als Sr wil meten.. ik pak zelf een stukje keukenrol, leg daar de cilinder op en belicht deze met de zaklamp van de mobiel om het kleurverschil goed te zien.

Als je de saliniteit dusdanig is gestegen dan schuim je te weinig af (natter afstellen) of je verwijdert te weinig water handmatig tussendoor. 60 verwijderen betekend dit dat je circa 2,3 kilo aan natriumbicarbonaat hebt gedoseert om je kH op pijl te houden (en een evenredige hoeveelheid Ca/Mg).

Ik blijf erbij dat je vissen waarschijnlijk zijn gestikt.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zoutgehalte steekt wel degelijk nauw, als je 33‰ nastreeft en je wilt verhogen naar 35‰ dan heb je op zijn bak grofweg 3,6 Kilo zout nodig!
Hoe hoger het zoutgehalte hoe moeilijker het is voor vissen om zuurstof uit het water te halen en als je dan ook nog ineens een teveel aan zuurstofbehoeftige bacteriën in je systeem creëert door toediening van een koolstofbron, dan is het zeer waarschijnlijk dat je vissen gestikt zijn.
Was niet nodig geweest, vissen doen het prima op een N03 van 100+ dus deze waarde langzaam laten zakken verdient altijd de voorkeur..
 
Dat zoutgehalte steekt wel degelijk nauw, als je 33‰ nastreeft en je wilt verhogen naar 35‰ dan heb je op zijn bak grofweg 3,6 Kilo zout nodig!
Hoe hoger het zoutgehalte hoe moeilijker het is voor vissen om zuurstof uit het water te halen en als je dan ook nog ineens een teveel aan zuurstofbehoeftige bacteriën in je systeem creëert door toediening van een koolstofbron, dan is het zeer waarschijnlijk dat je vissen gestikt zijn.
Was niet nodig geweest, vissen doen het prima op een N03 van 100+ dus deze waarde langzaam laten zakken verdient altijd de voorkeur..

Het is de verhoging als resultaat van het doseren van vloeistoffen. Tenzij er met een red sea refractometer gemeten wordt, lijkt mij zeer sterk dat een saliniteit van 35.2 ermee temaken heeft... is hier standaard 35 en heb ik het verleden voldoende azijn gedoseert bij 36 à 37, zolang het maar geleidelijk gaat. Dat laatste is niet gebeurd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Het is de verhoging als resultaat van het doseren van vloeistoffen. Tenzij er met een red sea refractometer gemeten wordt, lijkt mij zeer sterk dat een saliniteit van 35.2 ermee temaken heeft... is hier standaard 35 en heb ik het verleden voldoende azijn gedoseert bij 36 à 37, zolang het maar geleidelijk gaat. Dat laatste is niet gebeurd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Saliniteit gemeten met de profilux waaarvan ik de sensoren maandelijks ijk

Straks eens naar magnesium rest kijken want schommelt hier idd wel sterk
b156e005d8f427c659f72dffe0320d1c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Saliniteit gemeten met de profilux waaarvan ik de sensoren maandelijks ijk

Straks eens naar magnesium rest kijken want schommelt hier idd wel sterk
b156e005d8f427c659f72dffe0320d1c.jpg
Ja zal mij benieuwen, hou ons op de hoogte. Hopelijk krijg je no3 snel onder controle

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Stuur je saliniteit op 33ppt
Meet regelmatig dan zijn dit soort drastische stijgingen geen verassing.
Voorkomt kruisbesmetting van je test curvettes, want je zal niet de eerste zijn die nitraat test met curvet die onlangs met een nitraat concentraat in aanraking is geweest
Ijk je nitraat test want daat kan het ook aan liggen.
Vol je fosfaat aan tot 0,08ppm en hou het daar, want zonder dat gaat je NO3 nooit omlaag... ook niet met liters carbonVS.

Hoeveel was je CarbonVS dosing?
Op hoeveel liters?

De kans op bacterie bloei lijkt minimaal aangezien je PO4 nul is.

www.DSRreefing.com/bloom
 
Stuur je saliniteit op 33ppt
Meet regelmatig dan zijn dit soort drastische stijgingen geen verassing.
Voorkomt kruisbesmetting van je test curvettes, want je zal niet de eerste zijn die nitraat test met curvet die onlangs met een nitraat concentraat in aanraking is geweest
Ijk je nitraat test want daat kan het ook aan liggen.
Vol je fosfaat aan tot 0,08ppm en hou het daar, want zonder dat gaat je NO3 nooit omlaag... ook niet met liters carbonVS.

Hoeveel was je CarbonVS dosing?
Op hoeveel liters?

De kans op bacterie bloei lijkt minimaal aangezien je PO4 nul is.

www.DSRreefing.com/bloom

Wekelijkse meting (natuurlijk niet alles telkens).
Zat op een Carbon dosering v 24,9, ben in 2 dagen naar 29,9 & 35,8 gegaan op 1714liter netto (is er trouwens regel voor berekening onderhoudsdosering?)

Doseer nu dagelijks 5ml po4+, maar po4 blijft op nul.

Mijn saliniteit gaat wel telkens omhoog zonder verklaarbare reden (& ja ik vul verdampt water aan met osmose & doe geen waterwissels [emoji3])
 
Wekelijkse meting (natuurlijk niet alles telkens).
Zat op een Carbon dosering v 24,9, ben in 2 dagen naar 29,9 & 35,8 gegaan op 1714liter netto (is er trouwens regel voor berekening onderhoudsdosering?)

Doseer nu dagelijks 5ml po4+, maar po4 blijft op nul.

Mijn saliniteit gaat wel telkens omhoog zonder verklaarbare reden (& ja ik vul verdampt water aan met osmose & doe geen waterwissels [emoji3])
Aan de elementen die je doseert zit zout gebonden.. calcium(chloride)..(natrium)carbonaat, (natrium)bicarbonaat kalium(chloride), magnesium(chloride).. strontium(chloride)..

natrium + chloride = tafelzout...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Aan de elementen die je doseert zit zout gebonden.. calcium(chloride)..(natrium)carbonaat, (natrium)bicarbonaat kalium(chloride), magnesium(chloride).. strontium(chloride)..

natrium + chloride = tafelzout...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Dat is ook precies de reden waarom je bij de Triton methode regelmatig wat water uit je bak haalt.
 
Aan de elementen die je doseert zit zout gebonden.. calcium(chloride)..(natrium)carbonaat, (natrium)bicarbonaat kalium(chloride), magnesium(chloride).. strontium(chloride)..

natrium + chloride = tafelzout...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Him, ja nu je het zegt klinkt dat logisch [emoji3]
Daar nog niet over nagedacht
 
Him, ja nu je het zegt klinkt dat logisch [emoji3]
Daar nog niet over nagedacht
Sommigen hebben de afschuimer nat afgesteld waarmee je automatisch een deel zout verwijdert en ook je toevoegingen nauwkeuriger kunt bepalen. Als je erover nadenkt doseer je eigenlijk te weinig als de waardes stabiel blijven en de saliniteit stijgt en wacht met het corrigeren ervan; als er tijdig water verwijdert wordt kan je het doseren beter afstemmen. Er is ook de optie waardes te overcompenseren.. dan krijg je het omgekeerde.. iets meer doseren dan nodig... water verwijderen na x tijd en dan weer terugvallen op de waarde waar je mee begon, met als voordeel dat je het zout van de correct vooraf mee hebt genomen in de correctie van de saliniteit (tenslotte hoef je achteraf geen elementen toe te voegen die vervolgens de saliniteit weer doen stijgen), het leuke hiervan is dat je eveneens de zouten van de correctie op de saliniteit correctie meeneemt hierin. daar ben ik mee aan het knutselen.. maar het is enkel om je een idee te geven. Maargoed ik zou zeggen volg de DSR methode waarvoor die is bedoeld en bedenk enkel dat des de tijdiger je de saliniteit corrigeert des de kleiner de correcties achteraf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Mijn saliniteit gaat wel telkens omhoog zonder verklaarbare reden (& ja ik vul verdampt water aan met osmose & doe geen waterwissels [emoji3])

Wat doseer je dagelijks aan KH en Ca?
Hoe maak je de oplossing aan?
Op wat voor termijn stijgt de saliniteit en met hoeveel ppt steeds.
 
Wat doseer je dagelijks aan KH en Ca?
Hoe maak je de oplossing aan?
Op wat voor termijn stijgt de saliniteit en met hoeveel ppt steeds.

Kh & ca gaan bij mij via dastaco (ca moet ik wel soms heel klein beetje bijdoseren). Nu door 60liter zeewater te vervangen doos osmose heb ik wel wat meer ca+ moeten bijvullen.

Saliniteit zat donderdag na wissel op 33.1, nu al op 33.3 (wel veel toevoegingen gedaan. Stikt maandelijks toch een 0.2
 
Bovenaan