Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Carbon dosing via osmose

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Hallo,

Ik ga weer een tijdje aan de gang met carbon doseren om van paarse flap af te komen maar nu vroeg ik me af of ik de nopox die ik nog had staan ook kan toevoegen aan het osmose water in m'n bijvul tank?

Ik doe ongeveer een week met 12 liter osmose dus ik dacht 10 ml nopox erbij en even goed roeren en dan word het netjes over 7 dagen gedoseerd..

Groeten Gertjan
 
Hallo,

Ik ga weer een tijdje aan de gang met carbon doseren om van paarse flap af te komen maar nu vroeg ik me af of ik de nopox die ik nog had staan ook kan toevoegen aan het osmose water in m'n bijvul tank?

Ik doe ongeveer een week met 12 liter osmose dus ik dacht 10 ml nopox erbij en even goed roeren en dan word het netjes over 7 dagen gedoseerd..

Groeten Gertjan

Het voeren van bacteriën om van bacteriën af te komen is denk ik niet perse de beste aanpak ;)
Denk dat je beter de oorzaak van de flap kunt achterhalen en deze oplossen.
 
Ik denk dat je last gaat krijgen van bacteriegroei in je bijvulwatef met verstopping van slangetjes tot gevolg.

Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk
 
Volgensmij zijn de middeltjes tegen flap op de chemische na allemaal een combinatie van alcohol en denitrificerende bacteriën.. paarse flap gebruikt naar mijn weten geen koolstof maar stikstof.. dat maakt het ook zo hardnekkig want stikstof is er altijd..

Wat betreft bacterie groei in de osmose tank.. daar dacht ik ook aan ja.. maar ik vraag me af of dat ook echt gebeurt? aangezien er in dat water 0 nitraat fosfaat amoniak en nitriet zit.. waar kunnen die bacteriën dan van leven?
 
Ik zou eerder op het hoogte punt van de dag (rond het einde van je belichtingsperdiode) de flap afzuigen. Doe dit dagelijks en ik ben dr altijd zo weer van af.
 
Ja afzuigen heb ik al een paar keer gedaan maar helaas is het niet weg te krijgen zonder het grind mee te zuigen..
Dus als het tegen zit zal de bak uiteindelijk bare bottom worden :(

En de oorzaak is het vele voeren lijkt me.. ik ben met een ATS bezig en voer momenteel 1.5 blokje diepvries en wat pellets per dag en nori om de dag voor 5 kleine visjes..
Nitraat is nu een maand stabiel 4 en po4 0.02 tot 0.

Dus als ik niet minder voer kom ik nooit van de flap af?
Of kan het nog een stabiliteit's kwestie zijn door dat ik een maand of 2 geleden met de ATS ben begonnen?
 
Volgensmij zijn de middeltjes tegen flap op de chemische na allemaal een combinatie van alcohol en denitrificerende bacteriën.. paarse flap gebruikt naar mijn weten geen koolstof maar stikstof.. dat maakt het ook zo hardnekkig want stikstof is er altijd..

Wat betreft bacterie groei in de osmose tank.. daar dacht ik ook aan ja.. maar ik vraag me af of dat ook echt gebeurt? aangezien er in dat water 0 nitraat fosfaat amoniak en nitriet zit.. waar kunnen die bacteriën dan van leven?
Stikstof, fosfor en koolstof daar draait het om en dan m.n. de verhoudingen daartussen. Per 1ppm nitraat (stikstof) wil je niet meer dan 0,01 ppm fosfaat (fosfor) maar ook niet minder dan 0,005 ppm fosfaat.
Verschuift namelijk de balans naar een nitraat overschot dan loop je het risico op een bovenmatige algengroei, verschuift de balans naar een fosfaat overschot dan loop je het risico op een bovenmatige cyano-bacteriën groei (flap).
Cyano-bacteriën zijn dol op bepaalde vormen van koolstof (sommige biopellets en alcohol) omdat ze die veel efficiënter opnemen dan de andere bacteriën, gebruik bij flap dus geen alcohol maar azijn (of ander acetaat) als koolstofbron om bacteriële concurrentie tegen de flap te stimuleren. Afzuigen van de flaplaag is ook een goed idee (wel het water weggooien) maar doe dit dan juist vlak voordat je op de maximale belichting zit. De flap is namelijk de parasol van de cyano-bacteriën om ze te beschermen tegen overbelichting.
Kijk verder waar je fosfaat overschot vandaan komt want daar moet een bron voor zijn te vinden en 'vertrouw' niet blind de gemeten waterwaardes want dat is de restwaarde van totale productie -/- totale consumptie (wat het saldo is van normale consumptie +/+ consumptie door de cyano-bacteriën). Die consumptie door de cyano-bacteriën wil je dus compenseren door of dat deel weg te halen uit de productie (zonder de productie van nitraat te verlagen) of door dit te laten consumeren door iets anders (algen, bacteriën, fosfaatverwijderaar) waarbij in verhouding weinig/minder nitraat wordt verbruikt.



Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk
 
Kijk dat is nog eens een top antwoord :cool:
Dat word dus geen carbon dosing..

De flap is zich de laatste 5 weken vooral gaan ontwikkelen en dat klopt wel want ik dozeerde bij de opstart van de ATS dagelijks een beetje fosfaat omdat deze 0.00 was (gemeten met de fosforus checker).

Ik ga het dagelijks weg zuigen en het verdwijnt het hopenlijk met de tijd.

Dank jullie wel voor de hulp thumbs up
 
Bovenaan