Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ca verlagen

Wim12

ZeewaterForum lid
Hoe kan ik mijn calcium verlagen zonder waterverversing, Mijn ca is 500, heb toevoeging al wat verlaagd maar wil maar niet zakken. Niks meer toevoegen wil ik ook niet. Mg is 1440, dus ca moet eigenlijk wat zakken wil ik deze 2 in balans brengen toch?
 
Mag ik vragen waarom je niet gewoon even stopt met calcium doseren en waarom een waterwissel niet mogelijk is, dit zijn namelijk de voornaamste en meest praktische manieren.

Chemisch gezien bind je calcium vaak met een zuur om het vervolgens neer te laten slaan. Na een neerslag reactie zal het als calciumafzetting op de bodem blijven. Dit is echter heel onpraktisch doordat het in eerste instantie gebufferd is waardoor je redelijk wat zuur moet toevoegen voordat je zover bent. Zelfs als je dit wilt doen dien je na te denken over de gevolgen: Al dat zuur zal je water niet echt een hele fijne omgeving maken en alles om zeep helpen. Zelfs als je zover wilt gaan zullen deze methode ook vaak magnesium en andere stoffen doen neerslaan..

Dus om terug te komen op mijn eerste vraag: een waterwissel is de enige manier om het snel te doen waar calcium niet meer doseren een lange termijn oplossing zal zijn: het zal verbruikt worden tot een lager punt waarna je het weer aan kunt zetten.
 
Afhankelijk van welk zout je gebruikt natuurlijk, gaat het verlagen met een waterwissel volgens mij ook niet erg hard. Als ik nieuw water aanmaak met red sea pro zout, met mn huidige saliniteit, dan zou je water wisselen met een Ca van 500 voor water met een Ca van 465, dat schiet niet echt heel erg op Er zit natuurlijk vrij veel Ca in dat zout, denk ik, zodat iemand met een nano tank, met waterwissels, zn verbruik kan compenseren.
 
Mag ik vragen waarom je niet gewoon even stopt met calcium doseren en waarom een waterwissel niet mogelijk is, dit zijn namelijk de voornaamste en meest praktische manieren.

Chemisch gezien bind je calcium vaak met een zuur om het vervolgens neer te laten slaan. Na een neerslag reactie zal het als calciumafzetting op de bodem blijven. Dit is echter heel onpraktisch doordat het in eerste instantie gebufferd is waardoor je redelijk wat zuur moet toevoegen voordat je zover bent. Zelfs als je dit wilt doen dien je na te denken over de gevolgen: Al dat zuur zal je water niet echt een hele fijne omgeving maken en alles om zeep helpen. Zelfs als je zover wilt gaan zullen deze methode ook vaak magnesium en andere stoffen doen neerslaan..

Dus om terug te komen op mijn eerste vraag: een waterwissel is de enige manier om het snel te doen waar calcium niet meer doseren een lange termijn oplossing zal zijn: het zal verbruikt worden tot een lager punt waarna je het weer aan kunt zetten.
Waterwissel doe ik zo weinig mogelijk, omdat ik met dsr ez werk. Even stoppen met toevoegen wil ik niet doen omdat er dan ook geen strontium meer wordt toegevoegd. Maar ik kan wel is een wissel doen, dat zal waarschijnlijk de beste oplossing zijn.
 
Afhankelijk van welk zout je gebruikt natuurlijk, gaat het verlagen met een waterwissel volgens mij ook niet erg hard. Als ik nieuw water aanmaak met red sea pro zout, met mn huidige saliniteit, dan zou je water wisselen met een Ca van 500 voor water met een Ca van 465, dat schiet niet echt heel erg op Er zit natuurlijk vrij veel Ca in dat zout, denk ik, zodat iemand met een nano tank, met waterwissels, zn verbruik kan compenseren.
Als ik dan een waterwissel zou doen is het met zeewater.
 
Vers zeewater zit rond de 440 dacht ik, moet er wel een kleine hoeveelheid zout aan toevoegen ivm het zoutgehalte
 
Vers zeewater zit rond de 440 dacht ik, moet er wel een kleine hoeveelheid zout aan toevoegen ivm het zoutgehalte
Naar mijn weten zat dat meer rond de 400 en is het relatief arm ten opzichte van sommige synthetische zoutmerken. Ik begrijp dat het tijdelijk stoppen met doseren niet wenselijk is bij ez, ik ging wellicht te snel uit van regulier DSR.

Om op je 2de vraag eigenlijk nog antwoord te geven: nee je calcium hoeft niet echt te zakken voor de balans: beide zijn wat aan de hoge kant waar je magnesium ook wat aan de hoge kant van gemiddeld is; een spectrum van 1200-1500 ppm is daarvoor gebruikelijk naar mijn weten
 
Als je DSR zout gebruikt, kan je zelf bepalen hoeveel calcium je erin doet. Dit zou maak je zelf aan door KH, magnesium, Ca etc zelf te mengen.
 
Ik heb nu het calcium wat minder gezet, zal dan nog afwachten. Misschien zakt het nog wel wat, ik weet dat een ca van 500 niet echt te hoog is. Ben gewoon een grote twijfelaar, niet ideaal voor deze hobby. Alvast bedankt allen.
 
Zout is de gewone red sea
Als ik zo op de eerste beste website af ga heeft die 410 calcium en 1223 magnesium. Klein beetje water wisselen en je bent zo bij je streefwaarde. Ik snap de onzekerheid hoor en heb ik zelf ook maar als je eventjes wat minder geeft zal het verbruik je toevoeging langzaam inhalen en naar verloop van tijd gaan dalen; wel weer op tijd de dosering aan zetten natuurlijk
 
Als ik zo op de eerste beste website af ga heeft die 410 calcium en 1223 magnesium. Klein beetje water wisselen en je bent zo bij je streefwaarde. Ik snap de onzekerheid hoor en heb ik zelf ook maar als je eventjes wat minder geeft zal het verbruik je toevoeging langzaam inhalen en naar verloop van tijd gaan dalen; wel weer op tijd de dosering aan zetten natuurlijk
Zal even nog wat minder zetten en even afwachten. Anders toch maar is wisselen
 
Was ook gewoon mijn eigen fout. Zat wat lucht in het slangetje, heb even met de hand de lucht erdoor geduwd. Dacht die paar druppels kunnen geen kwaad, volgende keer toch maar opvangen. Zat juist al geruime tijd op 450, lomp natuurlijk:(
 
Bovenaan