Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bubbelalg, laatste opties

en je zegt gewoon met een naaldspuit in de bubbel spuiten?
Nee, gewoon als een dekentje van natronloog over de kolonie valonia leggen met het spuitje.
De natronloog is veel zwaarder dan water en blijft gewoon liggen. Verticale stukken kun je de naald een beetje in het midden van de kolonie valonia prikken en dan van binnen uit inpuiten. Oefening baart kunst en is best leuk om te doen en om het resultaat te zien na enkele dagen.

Ik gebruik dit goedje voor heel veel plagen zoals glasanemomen, valonia en voorheen zelfs al eens tegen bryopsis gebruikt. Ik gebruik het ook wel eens tegen buttons of dergelijk kruipend spul wat te groot wordt.
 
Laatst bewerkt:
20 gram NaOH op 100mL is 5 molair.
Daar hoort een uitgebreid gevaren bijschrift bij.

Daarnaast, 20 gram NaOH bevat 1400 KH. Dus als je 20 gram in een bak van 100 Liter gebruikt verhoog je de KH potentieel met 1,4…

Klopt en het verhoogt ook nog eens je PH 😉
 
Precies, en dat moet je niet willen, dus kan je beter waterstofperoxide gebruiken.
 
Precies, en dat moet je niet willen, dus kan je beter waterstofperoxide gebruiken.

Deze onzinnige opmerking is niet helpend in dit topic .........
 
Zegt degene die out-dated, incompleet en potentieel gevaarlijk advies neerkwakt.
 
Voor de zekerheid; het gaat dan over 2% of 3% peroxide.
Als je hoger gaat moet je even opletten dat er geen slakken of egels in de buurt zitten. Die gaan breakdansen van hogere waardes peroxide. :)
 
Valonia nooit mechanisch verwijderen, dan verspreid het zich door de hele bak.

Ik spuit ze altijd in met natronloog. Sterke oplossing maken 20gram natriumhydroxide op 100ml water zodat het zwaarder is dan water. Alle stroming uit. Met een syringe met spitse punt een laagje over de valonia leggen zodat het helemaal bedekt is. 15 minuten wachten en stroming weer aan. Is direct dood, na 1 dag verkleurd het wit en 2 a 3 dagen is het helemaal verdwenen.
Als je je stromingspompen terug aanzet zal de natronloog door het aquarium zweven vermoed ik . Als dit op acropora of andere koralen komt heeft dit dan nadelige gevolgen ? Is er ook een max dat je per behandeling mag gebruiken naar de waterkwaliteit toe?
 
Als je je stromingspompen terug aanzet zal de natronloog door het aquarium zweven vermoed ik . Als dit op acropora of andere koralen komt heeft dit dan nadelige gevolgen ? Is er ook een max dat je per behandeling mag gebruiken naar de waterkwaliteit toe?
Gelijk alle stroming en opvoer weer aanzetten zodat het gelijk mengt met de rest van het water. Als je het gebruikt hebt op plekken met wat minder stroming even extra weg wapperen met de handen of iets dergelijks.

Maximum gebruik is veel meer dan je denkt zonder nadelige gevolgen. Hierboven is daar ook al iets over gepost.
 
Ik ga met het voorstel van Natronloog mee.
100% succes, brand alles dood waar je het als een dekentje overheen spuit.

Wel alle pompen in de bak uitschakelen en ook even wachten tot het water ook stil is gevallen.

Mocht jij je zorgen maken over het rondzweven van de natronloog oplossing, dan kun je ook eerst met een slang een deel van het dekentje je sump in afhevelen en daarna de pompen aan zetten.

Zelf heb ik afgelopen weekend met circa 15 ml 20% Natronloog oplossing bv een stuk hydnophora van zeg een A-4tje grote om zeep geholpen.
Na circa 20 minuten met een voederpipet het merendeel van de natronloog deken afgezogen en in de overloop gespoten en daarna de pompen weer terug aan.

Nergens last van gehad.
Doopvond staat er nog steeds als voorheen bij, en ook de koralen in direct omgeving (o.a. een A. Tenuis Walt Disney, A. Euchinata en een tweetal tafel vormige acro's) vertonen geen tekenen van ongenoegen.
Enkel kijk ik nu tegen een groot stuk spier wit koraalskelet aan. (maar daar kan binnenkort mooi een extras stuk steen op geplaatst worden voor weer meer plaats voor koralen)
 
Online zie ik dat je nantroloog 20% oplossing kan kopen . Gebruiken jullie deze of maken jullie zelf 20gram natriumhydroxide op 100ml water( osmose veronderstel ik). Waar kopen jullie je producten? Zo ben ik zeker dat ik niets fout gebruik.
 
Online zie ik dat je nantroloog 20% oplossing kan kopen . Gebruiken jullie deze of maken jullie zelf 20gram natriumhydroxide op 100ml water( osmose veronderstel ik). Waar kopen jullie je producten? Zo ben ik zeker dat ik niets fout gebruik.
Natriumhydroxide is tuig. Verkrijgbaar als pellets of poeder. Neem de pellets. Poeder kan stuiven.

Natronloog in hoge concentraties is net zo goed tuig, maar hoef je niet meer zelf op te lossen. Scheelt stappen waarin iets fout kan gaan. Ik koop zelf kant en klare oplossing.

Lees altijd de veiligheidsvoorschriften die bij het product komen.

Er zijn verschillende laboratorium webshops waar je chemicaliën kan bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Natriumhydroxide is tuig. Verkrijgbaar als pellets of poeder. Neem de pellets. Poeder kan stuiven.

Natronloog in hoge concentraties is net zo goed tuig, maar hoef je niet meer zelf op te lossen. Scheelt stappen waarin in fout kan gaan. Ik koop zelf kant en klare oplossing.

Lees de veiligheidsvoorschriften die bij het product komen.

Er zijn verschillende laboratorium webshops waar je chemicaliën kan bestellen.

Dus gewoon 20% natronloog bestellen.
 
Dus gewoon 20% natronloog bestellen.

Beide kan, hoewel zelf oplossen wel een stuk goedkoper is.

1 liter oplossing koop je voor een 10 euro en 1 kg natriumhydroxide koop je ook voor een 10 euro maar daar kun je dan 5 liter mee maken.
Maar het gaat eigenlijk nergens over want met een liter kun je even voorruit lijkt me. Dus de kant en klare oplossing kopen is misschien wel de beste keuze.
 
Hier eigen gemaakte oplossing:
Gebruik hiervoor de witte korrels gootsteen ontstopper van de Kruidvat. (De laatste keer nog geen € 2,50)
Wel even op de verpakking kijken of het de uitvoering met Natriumhydroxide betreft. Een enkele keer hebben ze namelijk een ander flesje dat niet zuiver is of een ander stofje bevat.
Ook even de dop van het flesje draaien, om te checken dat je de witte korrels hebt en niet die met een aluminium coating (of zo iets)

Verder opletten met mixen en gebruik een hitte bestendige kom oid om in te mengen. Liefst ook een die naar boven toe wijder wordt ipv taps vormig smaller toeloopt. (voorkomt vulkaan effect indien de reactie te heftig wordt)

Let op: ook niet mengen / bewaren in iets van aluminium. (begrepen dat dit de reactie intensiveert)
 
Laatst bewerkt:
Hier eigen gemaakte oplossing:
Gebruik hiervoor de witte korrels gootsteen ontstopper van de Kruidvat. (De laatste keer nog geen € 2,50)
Wel even op de verpakking kijken of het de uitvoering met Natriumhydroxide betreft. Een enkele keer hebben ze namelijk een ander flesje dat niet zuiver is of een ander stofje bevat.
Ook even de dop van het flesje draaien, om te checken dat je de witte korrels hebt en niet die met een aluminium coating (of zo iets)

Verder opletten met mixen en gebruik een hitte bestendige kom oid om in te mengen. Liefst ook een die naar boven toe wijder wordt ipv taps vormig smaller toeloopt. (voorkomt vulkaan effect indien de reactie te heftig wordt)

Let op: ook niet mengen / bewaren in iets van aluminium. (begrepen dat dit de reactie intensiveert)
Ik meen me van school zoiets te herinneren dat je altijd moet oplossen in water ipv water toevoegen. Dit om die reactie te voorkomen. Is wel lang geleden hoor
 
Ik meen me van school zoiets te herinneren dat je altijd moet oplossen in water ipv water toevoegen. Dit om die reactie te voorkomen. Is wel lang geleden hoor
Idealiter los je het op.in iets minder water dan het volume dat je maken wilt en dan vul je het laatste beetje aan na de stof
 
Bovenaan