Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

bruine laag op zand

lars

ZeewaterForum gebruiker
Hallo
Ben ongeveer 1 maand geleden wat groter gegaan en heb nu last van een bruin laagje op t zand.Heb er al een paar keer afgezogen maar dat schiet niet veel op.s'Nachts blijft het zand mooi wit,maar zodra het licht aan gaat komt er langzaam weer een bruin dun laagje op.Weet iemand wat dit is?(mijn waarden zijn verder goed)
Mvg Lars
 
En bekijk ook eens of je silicaat in het water hebt.

Kiezelalgen zijn savonds namelijk een stuk minder, maar bij verlichting zie je deze bruine alg gedurende de lichttijd erger en erger worden.
 
En bekijk ook eens of je silicaat in het water hebt.

Kiezelalgen zijn savonds namelijk een stuk minder, maar bij verlichting zie je deze bruine alg gedurende de lichttijd erger en erger worden.


hallo allemaal ben zojuist ook een zeewater aquarium begonnen, volgens mijn adviseur is
die bruine alg een opstart fase, dit moet na van tijd weer weg gaan, weten jullie misschien hoe lang dit duurt ??
 
Bruine alg is inderdaad de eerste algenfase bij een opstart, maar er zit wel verschil in het soort bruine alg (kiezelalg is bijvoorbeeld veroorzaakt door een teveel aan silicaat en behoort daardoor niet tot de opstartalg).

Na de bruine fase zullen er ook groene algen komen.

De tijd die de algenfase benodigt is voor ieder aquarium verschillend. Hier is geen tijdsbestek voor aan te geven, maar over het algemeen zou je kunnen stellen dat je na zo'n twee a drie maanden verbetering ziet en de algen beetje bij beetje verdwijnen.
 
bedankt voor je reactie,

maar hoe zie je het verschil ?? ik heb een bruine als wat er uit ziet als allemaal kleine haartjes (Het wappert ook door de stroming)

ik heb wel mijn bak opgestart met gewoon kraanwater, dat kon volgens de winkelier
heb ik nu een groot probleem of valt het mee??
 
inderdaad
het verschil met alg in de opstart fase en rode flap is
dat de alg in de opstartfase blijft en verdwijnt wanneer je waterwaardes stabiel worden
rode flap verdwijnt wanneer het licht uit is en komt terug zodra het licht weer aan is
om rode flap te bestrijden/kwijt te raken zou ik zoals marjan al zei
eerst je phosfaat/silicaat meten vaak is deze te hoog waardoor je rode flap krijgt
om dit weer omlaag te krijgen moet je fosfaatkiller gebruiken je hebt diverse soorten ik ben zelf erg te spreken over die van seachem maar ook heb je rowaphos en volgens mij heeft dessert's ocean ook een nieuwe waar goed over te spreken is
verder kun je een geringde gobie aanschaffen deze eet flap
dan moet je eerst je bodem volledig afzuigen dat er zo goed als geen flap meer ligt
en daarna zal de geringde gobie dit bij houden
maar let wel dit is geen constante oplossing de rode flap zal altijd terug komen
in jou geval denk ik toch echt dat het je silicaat is dus zou me daarop richten en een middel toevoegen om dit weer op 0,0 tot 0,02 te krijgen
succes
 
Er zijn meer aquariums die op leidingwater draaien (zo heb ik het zelf ook lange tijd gedaan), maar hiermee heb je inderdaad wel waarschijnlijk direct 'een probleem' daar leidingwater zo goed als altijd silicaat bevat. Het is echter aan jezelf of je het ook werkelijk als probleem ervaart.

Want het is een beetje een kromme gedachte (eerst silicaat inbrengen en het er dan vervolgens uitfilteren), maar zo werkt het wel om het vervolgens tegen te gaan: ga een goede silicaatverwijderaar erbij gebruiken. Je kunt hiervoor Rowaphos gebruiken, maar Deserts Ocean heeft ook een zeer goed middel te koop heb ik net gelezen (zie het sponsorgedeelte).

En zo hef je in feite 'het probleem' toch weer op.

Maar uiteraard is het niet het meest ideale. Beter is om in de toekomst toch over te stappen op osmosewater, tenzij je ervan overtuigd bent dat het leidingwater bij jou uit de kraan dusdanige waterwaarden heeft dat je het aandurft om dat te blijven gebruiken (maar uiteindelijk zullen zich dan toch stoffen gaan ophopen die onwenselijk zijn).

Overigens, even ter aanvulling nog: kiezelalgen / kiezelwieren zijn géén rode flap. Rode flap ontstaat vanuit cyanobacteriën en is dus iets heel anders.
 
en je hebt niet een groot probleem valt mee dus
mijn bak draait al zolang als ik met deze hobby bezig ben op kraanwater
dit is ook niet erg enkel dat dit nogmaals bevestigd dat het aan je silicaat ligt aangezien dit in ons kraanwater zit
het is altijd beter om osmose water te gebruiken maar dit moet je wel willen
silicaat is alleen uit het kraanwater te krijgen met een ionenwisselaar ...
 
haha marjan wat ben je toch snel
ik denk oh vergeten plak er nog even snel een verrhaaltje bij aan
en boem pats ben ik alweer te laat :p
 
Jij bent net zo snel als mij hoor ;), ik driftig typen en plaatsen en pats boem, zag ik jouw reactie er al staan.

Geeft niks, we hebben het gelukkig allemaal goed voor met de vraagsteller en al onze berichten komen op hetzelfde advies uit.
 
ik zal jullie raad opvolgen en proberen mijn silicaat te gaan verlagen

ik heb voor de zekerheid een foto toegevoegd, misschien is het wat duidelijker nu.
 

Bijlagen

  • SL702830.JPG
    SL702830.JPG
    2,7 MB · Weergaven: 125
  • SL702833.JPG
    SL702833.JPG
    2,8 MB · Weergaven: 123
mijn/onze diagnose blijft hetzelfde :p
gewoon een van de genoemde middelen aanschaffen en in de bak doen in een panty of iets zoals de gebruiks aanwijzing op het product vermeld
na een paar dagen is je probleem over
daarna nadenken wat je wilt 1 x in de zoveel tijd dit product toevoegen of je techniek upgraden en een ionenwisselaar aanschaffen
 
mijn/onze diagnose blijft hetzelfde :p
gewoon een van de genoemde middelen aanschaffen en in de bak doen in een panty of iets zoals de gebruiks aanwijzing op het product vermeld
na een paar dagen is je probleem over
daarna nadenken wat je wilt 1 x in de zoveel tijd dit product toevoegen of je techniek upgraden en een ionenwisselaar aanschaffen


ik zal jullie advies opvolgen en denk erover na om de techniek te veranderen.
dank jullie wel voor de adviezen, en ik hoop als ik weer vragen heb dat ik me bij jullie mag en kan melden, groet een beginnendezee aquariaan.;)
 
ik heb sinds een week of drie ook last van bruine alg denk dat het kiezelalg is.
heb al alles geprobeerd mijn waterwaardes staan goed,heb al heel de zandbodem eruit gehaald maar blijft terug komen zeewater ga ik halen in een winkel maak het niet zelf zou iemand een oplossing weten?
 
Ik gebruik al jaren kraanwater. Maak altijd een voorraadje van 20 liter en hang er een panty met silicaat/fosfaat verwijderaar in. Gedurende een week goed doorluchten en je hebt perfect zeewater.
 
Bovenaan