Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

bruine algen

Nigel De Meulder

ZeewaterForum lid
Ik heb een aquarium met een volume van 125L en ben nu een 10 tal dagen bezig met de opstart, ben begonne met dode steen. Ik begin nu bruine vlekjes te zien op mijn zand en op mijn stenen. Weet iemand wat dit kan zijn en of dit erg is?
 
Hi Nigel,

Heb je de opstart gedaan met osmose water, of kraanwater?

Kan namelijk komen door kiezelalg, wat veroorzaakt wordt door een te hoge silicaatwaarde.

In de opstartfase is het meestal handig om nog geen zand toe te voegen, zo voorkom je dat het zand al wordt verontreinigd door de opstart.

Groet,
Maurice
 
Hi Maurice

Ik heb zeewater meegenomen van de aquarium winkel, en ik heb levend zand gekocht en ze hadden gezegd dat ik dit er best meteen in deed omdat het al veel goede bacteriën bevat.
 
Aannemende dat het zeewater dan geen silicaat bevat, ga er namelijk vanuit dat de winkelier weet wat hij verkoopt.

Je zou het even aan kunnen zien. Tien dagen is nog niet zo lang, je zit net in de opstart. Je hebt bij de opstart een bruine algen fase, waardoor bruine aanslag op je zand kan komen.

Mocht het aanhouden, dan kan het op dinoflagalaten wijzen. Dit kun je laten testen bij de LFS.

Heb je toevallig foto's?
 
ik zou zeker nog wachten met vissen, ik zou ook een boekje aanschaffen b.v. van Tanne Hoff

tanne hof-1.jpg
Tanne-Hoff-Praktische-handleiding-Zeeaquarium-deel-2.jpg
 
Ik heb het boekje al aangeschaft en ben zeker van plan nog te wachten maar, ik wou weten dat wanneer ik bijvoorbeeld 6 weken gewacht heb en het probleem met de bruine algen nog niet weg is of ik dan nog moet wachten of dat dit niet schadelijk is voor de vissen.
 
Hoe ben je gestart?

Heb je bacteriën toegevoegd?
Heb je entsteen toegevoegd?
Heb je levend steen toegevoegd?

Ik ben vier maanden geleden begonnen met doodsteen en entsteen. Na tien dagen had ik een dikke bruine drab(dit is heel normaal) 2 weken later begonnen de groene draad algen(dit is ook normaal)
Later nog levend steen toegevoegd. Ik heb ook een refugium met chaeto.

Na drie maanden heb ik het eerste visje gekocht en had ik ook nagenoeg geen algen meer. En nauwelijks nitraat en fosfaat.

Geduld gaat naar mijn idee niet over weken maar over maanden en langer.
Ik heb nog steeds maar één visje en wat koraal stekjes. Hoe meer geduld (maanden dus) hoe groter de kans op een succes volle start.
 
Hoe ben je gestart?

Heb je bacteriën toegevoegd?
Heb je entsteen toegevoegd?
Heb je levend steen toegevoegd?

Ik ben vier maanden geleden begonnen met doodsteen en entsteen. Na tien dagen had ik een dikke bruine drab(dit is heel normaal) 2 weken later begonnen de groene draad algen(dit is ook normaal)
Later nog levend steen toegevoegd. Ik heb ook een refugium met chaeto.

Na drie maanden heb ik het eerste visje gekocht en had ik ook nagenoeg geen algen meer. En nauwelijks nitraat en fosfaat.

Geduld gaat naar mijn idee niet over weken maar over maanden en langer.
Ik heb nog steeds maar één visje en wat koraal stekjes. Hoe meer geduld (maanden dus) hoe groter de kans op een succes volle start.

Ik heb bacteriën toegevoegd en voeg elke week de aangeraden hoeveelheid toe, Ik heb droge steen en wat artificiële steen gebruikt om ziektes te vermijden en ik heb levend zand gebruikt. Ook heb ik zeewater gebruikt wat in sommige gevallen ook het opstartproces kan helpen (dit had ik ergens gelezen).
 
Hoe ben je gestart?

Heb je bacteriën toegevoegd?
Heb je entsteen toegevoegd?
Heb je levend steen toegevoegd?

Ik ben vier maanden geleden begonnen met doodsteen en entsteen. Na tien dagen had ik een dikke bruine drab(dit is heel normaal) 2 weken later begonnen de groene draad algen(dit is ook normaal)
Later nog levend steen toegevoegd. Ik heb ook een refugium met chaeto.

Na drie maanden heb ik het eerste visje gekocht en had ik ook nagenoeg geen algen meer. En nauwelijks nitraat en fosfaat.

Geduld gaat naar mijn idee niet over weken maar over maanden en langer.
Ik heb nog steeds maar één visje en wat koraal stekjes. Hoe meer geduld (maanden dus) hoe groter de kans op een succes volle start.

Een vraagje over dat refugium, heb je een hang-on of had je plaats in je sump, want ik wou ook een refugium starten maar er is niet genoeg plaats in mijn sump.
 
Ik ben zelf ook geen ervaringsdeskundige, maar wat ik begrepen heb is dat je bij een opstart zonder levend steen je nog meer tijd kwijt bent.

Ik heb geen sump, mijn refugium staat in een kast naast het aquarium...
Deze foto is van vlak na de opstart, ik denk 3,5 maand geleden.
IMG_20200314_135800.jpg
 
Bovenaan