Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Brooklynella

MGrompy

New member
Beste leden,

Helaas heb ik brooklynella in mijn bak zitten.
In ruim een week tijd zijn er 7 vissen overleden. (Dacht eerst dat het witte stip was)
Nou heb ik nog twee vissen over....
Waarvan de Anemoon vis helaas al symptomen heeft. (Eet ook niet meer dus aflopende zaak)
De Vijlvis heeft (nog) nergens last van. (Eet nog en er zijn geen veranderingen te zien in gedrag of op zijn huid)

Ik hoop natuurlijk dat de vijlvis bespaard blijft, maar ik kan er niks over terug vinden via andere forums of er een vijlvis 'veilig' is voor Brooklynella.
Alles wat ik erover vind is dat geen enkel vis bespaard blijft, maar wou toch even vragen of er mensen zijn die het ook mee gemaakt hebben en hoe lang hebben jullie de bak gedraaid zonder vissen na Brooklynella?

( Zoutwater aquarium van 180 Liter, zonder sump, wel afschuimer en hang on filter. Komt nog een potfilter/externe filter) (zand en stenen zijn al van de liters af berekend)

Hoi,

Er zijn vissen die dit kunnen overleven. Meestal de lipvissen die in het zand slapen, maar sterke andere kunnen dit ook overleven. Belangrijk is om een reproductie cyclus (liefst 2) van de reproductie geen nieuwe vissen in te zetten. Als die vissen het namelijk wel krijgen begint alles opnieuw.beter even goed de tijd nemen en liever iets te lang dan te kort. 6-8 weken is een veilige/goede indicatie om aan te houden. Krijgt je vijlvis wel symptomen of gaat hij dood, dan dat moment aanhouden voor de visloze periode.

Hou je waterwaarden wel in de gaten als je ook koraal in de bak hebt. Je NO3 en PO4 kunnen hier uit balans raken of zelfs naar 0 doordat er geen vissen meer zijn en er niet gevoerd wordt.

Hoi,

Er zijn vissen die dit kunnen overleven. Meestal de lipvissen die in het zand slapen, maar sterke andere kunnen dit ook overleven. Belangrijk is om een reproductie cyclus (liefst 2) van de reproductie geen nieuwe vissen in te zetten. Als die vissen het namelijk wel krijgen begint alles opnieuw.beter even goed de tijd nemen en liever iets te lang dan te kort. 6-8 weken is een veilige/goede indicatie om aan te houden. Krijgt je vijlvis wel symptomen of gaat hij dood, dan dat moment aanhouden voor de visloze periode.

Hou je waterwaarden wel in de gaten als je ook koraal in de bak hebt. Je NO3 en PO4 kunnen hier uit balans raken of zelfs naar 0 doordat er geen vissen meer zijn en er niet gevoerd wordt.

Ik dacht er inderdaad aan om zeker 6 tot 8 weken te wachten voor nieuwe vissen.
De Anemoonvis zal eerdaags wel overlijden, eet ook niet meer. En zit veel op dezelfde plek.
Tot nu toe heeft de vijlvis nog niks, hoop dat het zo blijft.
Hou het in de gaten en mocht ik wel wat zien bij de vijlvis dan blijf ik zeker langer wachten tot er nieuwe vissen komen. (En proberen of hij te redden is)

Bedankt voor je verdere informatie.

De Anemoonvis zal eerdaags wel overlijden, eet ook niet meer. En zit veel op dezelfde plek.
Je had direct in moeten grijpen en als een tierelier artemia nauplien gaan kweken en aanvullen met copepoden , je kan zelfs watervlooien geven , muggelarven , deze zijn tot op deze moment nog veelvuldig aanwezig in vijvers (vooral de witte)

Dan zijn ze binnen een week geheel hersteld .
Vissen zonder herkenbare mond , zonder vinnen , staart herstellen zo op 1 week ! Ik ben nog altijd verbaasd hoe ik een school occelarissen tijdens de kerst jaren terug er zo erdoor heb gekregen . Je wil niet weten hoe ze eruit zagen , maar vooral herinner ik me hoe snel ze ook terug herstellen .
En een vis eet altijd zolang hij nog leeft , je moet gewoon zoeken wat ie nodig heeft (en ja moet je maar even tijd , geld en moeite in steken)
Alle bagger voer zal ie niet eten .
Je moet dan echt 5 tot 10 keer per dag voeren met hetgeen ie accepteert , je zal zien dat hij na een paar dagen meer soorten voer gaat accepteren .

Behandelen zeker niet doen , dat heeft geen meerwaarde en haalt de weerstand nog verder omlaag .

Erwin dat je vissen enorm snel kan laten herstellen met goede voeding geloof ik absoluut.
Maar was het zeker dat ze een ziekte als brooklynella hadden, of waren ze ondervoed, stress, geterroriseerd door andere vissen?

Prima iedereen zijn eigen mening hoor, maar ik vind sommige stellingen van je wel erg controversieel.
Als ik dan de stukken van een expert als Jay Hemdal lees,
En een vis eet altijd zolang hij nog leeft , je moet gewoon zoeken wat ie nodig heeft (en ja moet je maar even tijd , geld en moeite in steken)
Alle bagger voer zal ie niet eten .
Quote van Jay Hemdal:
Fish not eating: Acute anorexia (where a fish suddenly stops feeding, or never starts feeding, and soon dies) is usually caused by some environmental issue; water quality problems, disease, transport stress or tankmate aggression. Chronic anorexia is a rarer problem, where the fish has apparently adapted well to captivity in all respects except that it does not show a normal feeding response. This can be due to the species’ natural history (only feeding on coral for example) or can sometimes be caused by collection with cyanide. Be sure to evaluate a non-feeding fish right away and take steps to resolve any environmental problems. Don’t fall into the trap of assuming the fish will begin feeding when it gets hungry enough, or conclude it must be eating something, just not when you are watching. A fish that does not actively pursue and consume food that you offer it is going to have problems surviving for the long term.
Bron: https://www.reef2reef.com/threads/fish-nutrition-%E2%80%93-short-bites.1023809/

Behandelen zeker niet doen , dat heeft geen meerwaarde en haalt de weerstand nog verder omlaag .
Quote van Jay Hemdal:
Using dietary supplements as a “medication” the best diet in the world will not stop active infections – this is called the “chicken soup” syndrome. A proper diet is of course important for long-term fish health, it's just that changing to "great diet" will not stop active disease. Dietary deficiencies cause nutritional diseases, but that does not mean that a great diet cures disease.
Bron: https://www.reef2reef.com/threads/myths-and-misinformation-fish-edition.975763/

Ik heb het ook meegemaakt.Na 60 dagen terug nieuwe vissen er in en weer terug dood.Dan 90 dagen visloos en dan was het weg.Mijn raad,wacht lang genoeg.Niet al mijn vissen waren dood,er zijn er die gewoon geen probleem mee hebben.maar deze moet er zeker uit.Behandelen kon ik niet wegens koralen.

Vissen zijn te helpen met;

Zoetwaterbad (5 min)
H2O2 bad (150ppm, 30 min)
Formaldehydebad (37%, 45 min)

Aquarium 6 weken zonder vissen laten gaan om de parasieten te verhongeren.
Een ZOETWATERBAD van 5 minuten ?? Weet je dat zeker? Wij passen al decenia lang een DIP van zoetwater toe bij vissen die rechtsstreeks van de vangstgebieden bij ons aangeleverd worden,maar veel vissen zullen zeker GEEN 5 minuten overleven. Denk aan alle kofervissen maar ook Zanclus... en dat terwijl de meeste parasseiten,want daar praat je hier over, bijna opslag al inmobiel zijn , na een korte dip.... Brookynella komt veel van de vangsgebiedenn met zware industrie in de buurt en open riolering. Ik noem even Zambales op de Filipijnen waar plm 70 procent van de vis van de Filipijnen vandaan komt.. In het bijzonder doksters ( A. japonicus) hebben er last van maar een korte dip en du GEEN 5 minuten eventueel vervolgd met een tweede dip een dag later. Veel handelaren in Nederland importeren mee, zogenaame transshipping en hebben geen flauwe benul van conditioneren van de vis na aankomst en zlefs geen qquarantaine opvang... Tja dan vraag je om ellende.... En dat terwijl voorkomen zo veel makkelijker is dan "genezen".. .niet zeuren over typefouten!!

Een ZOETWATERBAD van 5 minuten ?? Weet je dat zeker? Wij passen al decenia lang een DIP van zoetwater toe bij vissen die rechtsstreeks van de vangstgebieden bij ons aangeleverd worden,maar veel vissen zullen zeker GEEN 5 minuten overleven. Denk aan alle kofervissen maar ook Zanclus... en dat terwijl de meeste parasseiten,want daar praat je hier over, bijna opslag al inmobiel zijn , na een korte dip.... Brookynella komt veel van de vangsgebiedenn met zware industrie in de buurt en open riolering. Ik noem even Zambales op de Filipijnen waar plm 70 procent van de vis van de Filipijnen vandaan komt.. In het bijzonder doksters ( A. japonicus) hebben er last van maar een korte dip en du GEEN 5 minuten eventueel vervolgd met een tweede dip een dag later. Veel handelaren in Nederland importeren mee, zogenaame transshipping en hebben geen flauwe benul van conditioneren van de vis na aankomst en zlefs geen qquarantaine opvang... Tja dan vraag je om ellende.... En dat terwijl voorkomen zo veel makkelijker is dan "genezen".. .niet zeuren over typefouten!!
Nog even dit: je kunt na de dip ook een periode van zg Hyposaliniteit toepassen bijvoorbeeld een zoutgehalte van 1.017.... maar dan apart van lagere deiren !! gewoon in een aprate bak(je) de vissen zullen wat minder goed eten en van kleur verbleken.maar de paraseiten nee. daar heb je gedurende die periode geen last van...... old school techniek uit de 70"jaren... werkt altijd....

Hoe lang is een kort bad?
En alleen/puur in zoetwater?

De DIOP die wij al zo,n 40 jaar toepassen is afhankelijk van de soort ,groote en conditie van de vis... Dokters kunnen er slechts kort tegen juffers enz veel langer Zanclus en koffers geheel NIET. eigenlijk gaat het zo het beste.. ZOLANG de VIS rechtop zwem maar uieteraard heel zwaar ademt.. afwachten... wel FF bijluchten met een bruissteen.. als de vis gaat liggen nog 30 sec of ma=ximaal 1 minuut maar dat vindt ik al te lang.. je mag mij ook een PB sturen dan kan ik je verder helpen. Overigens weet je nu dat ik al decennia lang exporteur ben . ben nu nog ff 3 weken in Nederalnds vanaf 1 Augustus woon ik weer de komende maanden in de Filipijnen op Cebu vanwaar wij vis verzenden.. dip is PUUR zzoet water van de gelijke temperatuur van het aquarium uiteraard.. hypo saliniteit is beste tussen 10.17 /1.019 dat kunnen ze langere tijd ( dagen goed volhouden) maar is niet altijd aan te raden. anthiassen kunnen er slecht tegen. Brookynella nestelt zich graag in de kieuwen van de vissen en is daardoor niet goed te zien in tegenstelling to andere parasieten komt helaas teveel mee met importen tewrijl dat niet nodig is als z\e er meer aandacht aan zouden besteden bij de exporteur...
meer weten even een PB OK

De DIOP die wij al zo,n 40 jaar toepassen is afhankelijk van de soort ,groote en conditie van de vis... Dokters kunnen er slechts kort tegen juffers enz veel langer Zanclus en koffers geheel NIET. eigenlijk gaat het zo het beste.. ZOLANG de VIS rechtop zwem maar uieteraard heel zwaar ademt.. afwachten... wel FF bijluchten met een bruissteen.. als de vis gaat liggen nog 30 sec of ma=ximaal 1 minuut maar dat vindt ik al te lang.. je mag mij ook een PB sturen dan kan ik je verder helpen. Overigens weet je nu dat ik al decennia lang exporteur ben . ben nu nog ff 3 weken in Nederalnds vanaf 1 Augustus woon ik weer de komende maanden in de Filipijnen op Cebu vanwaar wij vis verzenden.. dip is PUUR zzoet water van de gelijke temperatuur van het aquarium uiteraard.. hypo saliniteit is beste tussen 10.17 /1.019 dat kunnen ze langere tijd ( dagen goed volhouden) maar is niet altijd aan te raden. anthiassen kunnen er slecht tegen. Brookynella nestelt zich graag in de kieuwen van de vissen en is daardoor niet goed te zien in tegenstelling to andere parasieten komt helaas teveel mee met importen tewrijl dat niet nodig is als z\e er meer aandacht aan zouden besteden bij de exporteur...
meer weten even een PB OK
Hartstikke
bedankt voor het delen van u ervaring!
Mocht ik er meer van willen weten zal ik niet schromen om vragen te stellen.
Heel fijn om te weten dat het kan👍🏻

Leuk hoor, maar die 5 minuten is echt de grootste ONZIN!!. Maar ok, .. ik ben pas 43 jaar exporteur vanuit o.a., de Rode Zee en de Filipijnen dus ach.. echt verstand er van , nee dat heb ik niet...

Uhh. krijgen hun ook iedre dag etterlijk honderen vissen binnen 7 dagen in de week van diverse vangstgebieden? dacht van niet ,maar als je beter slaapt.. je hebt helemaal gelijk hoor

Uhh. krijgen hun ook iedre dag etterlijk honderen vissen binnen 7 dagen in de week van diverse vangstgebieden? dacht van niet ,maar als je beter slaapt.. je hebt helemaal gelijk hoor

Uhh, maakt massa verkoop van een diersoort (waar volgens sommige schattinggen meer dan 80% van dood gaat tijdens dit proces) je een expert op behandelen van dit diersoort? Met jouw logica zou elke dierenzaak en veehouder ook meteen een dierenarts zijn. Ze hebben immers 100en konijnen en/of koeien.

Ik verlies verder echt geen slaap van als iemand een foutieve mening er op na houdt. Sta alleen niet versteld te kijken als niet iedereen het met jou eens is.

Overigens geef jij aan dat jouw vissen 5 minuten ZW niet zouden overleven. Dat klopt als de dieren dermate zwak zijn dat ze uberhaupt weinig overlevingskans hebben. Dat komt dan wel weer overeen met het onderstaande artikel op Researchgate.

Leuk hoor. Alsof "we werken al 40 jaar zo" betekend dat het niet beter kan en dat inzichten niet veranderen. 🤣

Mensen die dergelijke drogredenen aanvoeren neem ik met een korreltje zout.

En dan kan je wel zeggen dat we niet moeten zeuren over je gebrek aan interpunctie en logische zinsopbouw. Maar je manier van schrijven helpt ook totaal niet om enig vertrouwen te wekken…

Een up to date met brede/vele ervaring onderbouwd forum/website als humble fish; daar haal ik mijn informatie vandaan. Dit topic in ieder geval niet.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan