Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Brommen/herrie Deltec sc 1351

KayBa

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

recent heb ik een red sea reef nano met sump 75liter bak aangeschaft tweedehands. Alles aangesloten, wat als eerste opviel was de trilling van de pomp, nu denk ik dat dit nog op te lossen is. Alleen mijn eiwitafschuimer (Deltec sc 1351) maakt zoveel lawaai dat mijn vriendin zegt dat als het zo door gaat de bak de deur weer uitgaat. Het is bijna net zo erg als het laatste kwartier van de wasmachine.
De afschuimer werkt al op 35% en er zit een demper met een stukje filter watten op de lucht inlaat.

op de foto zit wat vocht in de skimmer

weet iemand een stillere of hoe dit op te lossen valt
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 28
Staat de afschuimer ergens tegenaan? Dat versterkt de trillingen en het geluid.

Je zegt dat er een demper op zit, is deze nog goed / heel ?
Even loshalen, de meeste dempers kan je uit elkaar halen. Het kan zijn dat er wat zout water in gekomen is en dat er zoutkristallen gevormd hebben op de spons die er in zit.

Ik neem aan dat je alles goed schoongemaakt hebt voordat je begon, heb je ook de venturi van de pomp goed gereinigd? Hier kan ook zout achterblijven.
 
Zeker, hij staat helemaal vrij. gisteren alles nog een keer uit elkaar gehaald. Het pompje los maakt bijna geen geluid. Toen alles Afgespoeld en weer in elkaar gezet. Maar alsnog.
 
Dat ga ik nog is proberen, zijn er modellen die echt stil zijn voor dit volume. Zeg een volume van bij elkaar 115 liter
 
Dat ga ik nog is proberen, zijn er modellen die echt stil zijn voor dit volume. Zeg een volume van bij elkaar 115 liter

Ik heb goede ervaringen met Tunze afschuimers (de 9001 en de 9004 passen goed op jouw formaat bak).

Het lawaai, is dat een gebrom, of is dat een gepruttel?
Brommen komt van het resoneren van de pomp, dit kun je eventueel tegengaan door de afschuimer op een rubberen matje te zetten bijvoorbeeld.
Pruttelen is een lawaai wat van de aanzuig van lucht komt. Dit kan je tegengaan met een geluidsdemper. Mocht hij nog steeds pruttelen, dan suggereert dat wellicht dat je demper het niet goed doet --> nieuwe demper, of een demper achter de demper plaatsen. Dempers zijn niet zo duur gelukkig ;)

Zonder demper klinkt elke afschuimer als een opstartende auto...
 
Kun je m een slagje draaien hij lijkt nu klem tussen de wand en het schot te staan

geluid maken ze helaas er wordt luchteen pomp gezogen en die lucht wordt daar nog eens door elkaar geslaan dit maakt geluid
 
Ik denk dat ik hem ga vervangen met de Buble magnus C3+
Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Zonder demper klinkt elke afschuimer als een opstartende auto...

Mijn auto is stiller dan een afschuimer met demper...

Zonder dollen; als het pompje zelf stil is, vermoed ik dat er toch iets niet helemaal lekker in elkaar zit.
Heb je al eens op het www gezocht naar deze afschuimer? Wellicht handig om een explosietekening erbij te hebben als je hem weer in elkaar zet of een instructiefilmpje. Dit heeft me al zo vaak uit de stront geholpen...
 
Ik heb mijn deltec (een maatje groter, maar dezelfde pomp) ook weggedaan vanwege het geluid. Bij mij maakt de pomp los ook geen enkel geluid, maar wel in de afschuimer, maar dat was zeker geen wasmachine geluid!!
Ik heb altijd het idee gehad dat het het bruisen van het water zelf was, wat het geluid maakt, en de rechte/holle ruimte in de afschuimer alles doet resoneren. Maar niet zo hard als zelfs maar de allerstilste wasmachine.
Wat me wel opvalt aan jouw foto (ik weet niet of dat representatief is) maar dat bij mij het water véél hoger stond in de afstel buis! +- 1 of twee cm onder de bovenkant van de tube met de stelknop. Zo op de foto te zien krijgt hij wel lucht zat, want als de venturi verstopt is, maakt het ding ook heel veel herrie. Verandert het geluid als je even je vinger op de luchtinlaat zet?
 
Ik denk dat ik hem ga vervangen met de Buble magnus C3+
Heeft iemand daar ervaring mee?

Heb ik weggedaan omdat hij teveel lawaai maakte.
Ik heb nu een Aqua Medic Evo 1000, en deze is wel stil.
De Tunze afschuimers die ik hiervoor had waren overigens ook erg stil.
 
Dat ga ik nog is proberen, zijn er modellen die echt stil zijn voor dit volume. Zeg een volume van bij elkaar 115 liter
Als antwoord op je vraag (ook geschikt voor een 115 liter bak):
 
Ik heb de Deltec 1351DC ook gehad en was inderdaad een herrie ding.
In de huidige bak die ik heb overgenomen zit een Deltec 600I dus het nieuwere model en was er huiverig voor.
Maar deze is wel stil.
Maar een mini bubble king had ik ook genomen als de Deltec 600I niet stil was.
Misschien hebben andere mensen andere ervaringen met de Deltec 600I ik weet het niet.
 
Ik heb momenteel zelf een Deltec 600i een jaar draaien en daar ben ik tot op heden zeer tevreden over. Ik probeer geluid ook altijd tot een minimum te beperken en ik moet zeggen dat ik hem nagenoeg niet hoor.
 
Ik heb mijn deltec (een maatje groter, maar dezelfde pomp) ook weggedaan vanwege het geluid. Bij mij maakt de pomp los ook geen enkel geluid, maar wel in de afschuimer, maar dat was zeker geen wasmachine geluid!!
Ik heb altijd het idee gehad dat het het bruisen van het water zelf was, wat het geluid maakt, en de rechte/holle ruimte in de afschuimer alles doet resoneren. Maar niet zo hard als zelfs maar de allerstilste wasmachine.
Wat me wel opvalt aan jouw foto (ik weet niet of dat representatief is) maar dat bij mij het water véél hoger stond in de afstel buis! +- 1 of twee cm onder de bovenkant van de tube met de stelknop. Zo op de foto te zien krijgt hij wel lucht zat, want als de venturi verstopt is, maakt het ding ook heel veel herrie. Verandert het geluid als je even je vinger op de luchtinlaat zet?
Ik heb hem opnieuw aangezet op de foto, wanneer ik mijn vinger op de luchtinlaat druk veranderd het geluid wel maar het gezoem blijft

bedankt voor de reacties
 
Ik heb hem opnieuw aangezet op de foto, wanneer ik mijn vinger op de luchtinlaat druk veranderd het geluid wel maar het gezoem blijft

bedankt voor de reacties
ok, als het geluid verandert met je vinger op de luchtinlaat, dan weet je in elk geval zeker, dat de demper, luchtslang én venturi open zijn. Daar zal het niet aan liggen dan.
Als de pomp solo niet veel geluid maakt, zal het dus aan de positie van de pomp liggen... Ik neem aan dat je allang geprobeerd hebt of er iets resoneert, zo mijn gok haast de immersie diepte zijn.
Als de afschuimer ondiep staat, en je draait de regelkraan bijna helemaal dicht zal je véél meer geluid hebben dan wanneer hij dieper staat, en de regelkraan open. Bij mij was het omgekeerd, hij stond bij mij te diep, en ik moest er iets onder leggen. Heb je gemeten hoe diep die bij jou staat? Wat ik van mijn zoektochten op fora heb begrepen, is dat deze afschuimer net iets meer dan 20 cm diep in het water moet staan.
 
Ik heb een Deltec 1000i in gebruik.
Deze is zo goed als onhoorbaar. Maar een geluidloos zeeaquarium bestaat volgens mij niet. Maar allerlei onnodig geluid van kletterend/stromend water en brommende pompen zijn niet noodzakelijk.
Ik zou daar ook niet tegen kunnen.
 
Vandaag de Bubble magus C3.5 gekocht.
Dik tevreden, alle aansluitingen zitten netjes met rubbers. Verder schuimt die vooralsnog goed en bijna geen geluid dus helemaal goed
 
Bovenaan