Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Brinky`s Zeeaquarium #2

Brinky

Senior Forumlid
Hallo Allemaal,

Ik start alvast een dagboek voor mijn 2e Zeeaquarium,
Het duurt nog wel tot december voordat de eerste druppel water er in komt maar ben al druk bezig met de voorbereidingen, De kast is nu af en dacht misschien wel leuk om meteen een dagboek te beginnen om vanaf de start alles te laten zien.

Veel plezier, als er vragen suggesties etc zijn hoor ik dat graag!

Cheers topjes
 
Beschrijving Aquarium:

Ik ga een bak neerzetten van 130 x 60 x 55 cm de voorruit en de linker zijruit worden Optic White.
rechts een overloop met dubbele afvoer(voor stille en veilige overloop) en droge kamer. ook helemaal rondom stabilisatiestrips. glas dikte 8-10 mm
De sump zal 100 x 45 x 40 cm worden met een deel van 30 cm als bijvul compartiment.

De techniek:

Afschuimer: royal exclusief bubble king supermarine 250
Opvoerpomp: Eheim 1260
Verwarming: Jager 250
Verlichting: 6 x 54 watt T-5 Powerline ATI (waarschijnlijk)
Stroming: 2x Tunze streamer 6045
Koeling: Tempratuur controller tunze met 6 voudige ventilator
Bijvulsysteem: eheim compact met een pegel +
Kalkreactor: aqua compleet 250-500 compleet ph computer nog geen idee
U-V: geen idee nog welke

Over de verdere indeling etc zal ik later terug komen.
 
Niet te vergeten de kast:

1e fase 30 mm dik berken multyplex 3 x gegerond,
Alleen gebruik gemaakt van RVS.

2e fase Gestoomd natuurlijk eiken hout 18 mm dik, 2x in de olie gezet.

Stroom 20 spatwaterdichte wandcontactdozen (zie foto)

De kast word verlicht met een t-5 lamp van 18 watt.
Geventileerd door een ventilator (regelbaar) van 12 cm dubbelgelagerd voor geluidsloze werking.

Leuk gegeven is dat de kast precies in de zelfde stijl gemaakt is als de overige meubels die in ons huis komen, (Zelfde hout handgrepen, opbouw).

En natuurlijk foto`s!
 

Bijlagen

  • zeeaquarium bouw&#32.jpg
    zeeaquarium bouw&#32.jpg
    136 KB · Weergaven: 31
  • Afb000.jpg
    Afb000.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 22
  • Afb001.jpg
    Afb001.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 18
  • Afb002.jpg
    Afb002.jpg
    121,6 KB · Weergaven: 19
  • Afb003.jpg
    Afb003.jpg
    133,6 KB · Weergaven: 21
Leuk project........... topjes
Ik zelf ben ook al 5 maanden aan het hobby'en zonder nog maar 1 druppel water te hebben aangeraakt.
Alleen al het bezig zijn is al half de lol.

Klopt! voorbereiden en uitdenken dat is ook echt leuk.
de vorige keer ben ik veel dingen vergeten of niet goed over nagedacht dit kan ik nu voorkomen!
 
Dat belooft wat! Is een écht meubel.
Hoe zit e.e.a. in elkaar? Misschien heb je nog wat detailfoto's. Ik ga zelf binnenkort ook met kast bezig nl.
 
Update!
Zo we zijn weer druk in de weer geweest met het Aquarium, dit maal de inrichting.

Ben het weekend naar Grefrath (riffsystems) gereden om bij Wolle de met de hand gemaakte rif keramiek delen te bekijken!
Ben erg enthousiast moet ik zeggen, mooi materiaal erg natuurlijk en super vormen etc.
We zijn er ruim een uur geweest en hebben daar wat mogelijkheden bekeken, mijn voorkeur is gevallen op een op maat gemaakt rif voor het aquarium van mijn plannen. (zie hierboven).

Ik wil een mooi open opbouw dus is er gekozen voor 2 "pilaren" 1 grote en 1 kleine die met elkaar in verbinding staan. breed opgezet en met veel plateaus voor koraal, schuilplaatsen etc.
Over de achterwand twijfel ik nog wat, ik dacht er eerst aan de achterwand zwart te schilderen met schoolborden verf, maar na de adviezen van Wolle twijfel ik nog of ik niet toch de achterwand ook met keramiek laat bekleden
Voordelen zijn makkelijker met schoonmaken je hoeft namelijk de achterwand niet meer te boenen, mooi mogelijk heden voor het plaatsen van koraal meer poreus materiaal voor bacteriekweek.
en de nadelen zijn minder diepte werking (denk ik)
Iemand die me kan helpen met de keuzen wel of geen achterwand??

Verder komt er fijn koraal grind op de bodem ook voor de bacteriekweek en natuurlijk het oog wil ook wat.

De opstart zal een stuk langer duren maar die tijd gun ik het wel wand het resultaat zal schitterend worden, heb goed gekeken naar de bakken waar al is opgestart met rif keramiek.
In zal eerst een week draaien met zoet osmose water om alle afval stoffen die er nog in kunnen zitten eruit te krijgen en daarna beginnen met zoutwater, ik zal tegen die tijd kijken of ik ook wat levend steen ga gebruiken of het ga doen met bacteriekweek "uit een flesje".
poosje over fosfaat killer filteren en alles met kleine stapjes opbouwen.topjes

Zo tot zover de update!
Laat de reacties maar komen.............................

Hier een voorbeeld van het rifkeramiek afbeelding van Wolle riffsystems!
 

Bijlagen

  • beldr3t7mwi2jjrt&#10.jpg
    beldr3t7mwi2jjrt&#10.jpg
    18 KB · Weergaven: 38
Dat ziet er prachtig uit. Mag ik brutaal zijn en vragen wat zo'n stukje keramiek kost?

Hallo AquaSmurf,
Dat mag zeker, Op de site van riffsystems kun je prijzen zien van de standaard stukken, is een pdf bestandje.topjes

Een rif op maat is het altijd verschillend voor het rif wat ik in gedachte heb met achterwand en 2 pilaren zit je al snel op 500 euro, maar je kunt het zo gek maken als je zelf wil.
Maar dan heb je een met de hand gemaakt en van perfecte kwaliteit rif staan! (mijn mening)

Denk dat je het beste contact kunt opnemen met Wolle daarover.

(De foto is een standaard voorbeeld is maar als idee)
 
Niet bang dat ondanks de spatwaterdichte stopcontacten er toch water bij kan komen?

Sump komt eronder neem ik aan?
 
Niet bang dat ondanks de spatwaterdichte stopcontacten er toch water bij kan komen?

Sump komt eronder neem ik aan?

Hallo Mad4FiSh,

Nee ben ik niet bang voor hoe zou er water op moeten komen?
Sump staat er onder niet direct maar net voor, en alles is water dicht verder. kast is geventileerd, Eerder heb ik met gewone stekkerdozen gewerkt niet beveiligt niks en dat ging ook goed.
Er moet al echt iets knappen of kapot gaan wat water spuit wil er wat gebeuren.
Buiten de kast een stroomvoorziening maken is geen optie voor mij.
 
Hallo AquaSmurf,
Dat mag zeker, Op de site van riffsystems kun je prijzen zien van de standaard stukken, is een pdf bestandje.topjes

Een rif op maat is het altijd verschillend voor het rif wat ik in gedachte heb met achterwand en 2 pilaren zit je al snel op 500 euro, maar je kunt het zo gek maken als je zelf wil.
Maar dan heb je een met de hand gemaakt en van perfecte kwaliteit rif staan! (mijn mening)

Denk dat je het beste contact kunt opnemen met Wolle daarover.

(De foto is een standaard voorbeeld is maar als idee)


Wow... dat is behoorlijk prijzig zeg. Je hebt dan wel een mooie luchtige opbouw. Maar mis dan niet de bacterieen en het leven van levendsteen?
 
Wow... dat is behoorlijk prijzig zeg. Je hebt dan wel een mooie luchtige opbouw. Maar mis dan niet de bacterieen en het leven van levendsteen?

Hallo AquaSmurf,
Ja die mis je als je verder niks doet dan alleen keramiek inbrengen,
ik ga misschien bij de opstart gebruik maken van levend steen, maar zeker ook bacteriekweek toevoegen en als het kan oud zand uit een bestaande bak bij gebruiken.
eerder heb ik opgestart met levend steen dus dit is mijn eerste keer dus kijken hoe het loopt lees er veel over en zie veel succes verhalen over het keramiek ook krijg ik hulp van de maker van het keramiek dus het moet goed komen!
 
Zo weer een stapje verder de Techniek is bekend:

Aquarium 130*60*55 volledig optiwhite
Sump met gafzak 100*45*40 met bijvulbak
Afschuimer BBK supermarine 250
ATI powermodule 6*54 watt
2 Tunze 6065
Eheim 1260 opvoer
Koolfilter van aqua compleet
Bijvulsysteem pegel plus met eheim compact 300

Dit is tot nu toe bekend.

Verder over de inrichting, ik wil nog steeds met rifkeramiek gaan werken maar wel in combinatie met premium levend steen rond de 10 - 15 kg denk ik....

Cheers!
 
Bovenaan