Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium

Afgelopen woensdag de bak weer eens een keer goed onder handen genomen. De bodem van nieuwe bacteriën voorzien; het filter schoon geheveld; afschuimer schoongemaakt en tevens een kleine 55 liter water gewisseld.
Vervolgens heb ik donderdagochtend onderstaand filmpje van de bak gemaakt.

 
Ziet er super mooi uit! Hoe voorzie je de bodem van nieuwe bacterieen?
 
Zand eruit scheppen, althans een gedeelte. Vervolgens deze portie zand voorzien van bacteriën. Ik gebruik hiervoor Microbe-Lift Special Blend. Dit door het uitgeschepte zand roeren en minstens een half uurtje zo laten staan. Vervolgens het zand over het zand in het aquarium verdelen en ermee mengen.
Dan geleidelijk weer de stroming in de bak rustig opvoeren.
 
Ziet er al vol uit Robert, als het spul groter word een mooi rifje.
 
Afgelopen zomer had ik problemen met een hoeveelheid zware metalen in het water. Dit heeft mij toen 3 Tridacna's het leven gekost.
Rond 28 oktober heb ik weer een kleine Tridacna maxima gekocht.
Een kleine Tridacna is wel wat moeilijker houdbaar dan een groter exemplaar. Maar is wel goedkoper in aanschaf.
Voor mij was dit een proef om te kijken hoe het dier zich zou houden. Inmiddels nu ruim een maand verder. De kleine Tridacna ontwikkelt zich erg goed.
Bekijk bijlage 545970

Doordat het schelpje zich zo mooi ontwikkelt, heb ik vorige week, 26 november, een grotere Tridacna maxima gekocht.
Bekijk bijlage 545971

Beide Tridacna's heb ik online gekocht in Duitsland. Dit was bij de eerste Tridacna ook een proef.
Het is niet te geloven. Toen ik Nieuwjaarsdag in mijn aquarium keek, zag ik dat de kleine doopvont helemaal leeg was gevreten. Ik snap het effe niet meer. Oudjaarsdag was er niks aan de schelp te zien.
Blijkbaar heb ik in dit aquarium geen geluk met Tridacna's. Dit is inmiddels een 4e Tridacna die gesneuveld is dit jaar.
In mijn vorige aquaria heb ik dit probleem nooit gehad.
 
Ik heb dit ook gehad met een kleine doopvont .
Een dag van te voren prachtig staan en de dag erop zatten ze er aan te vreten.
Moeilijke hobby 😁
 
Het is niet te geloven. Toen ik Nieuwjaarsdag in mijn aquarium keek, zag ik dat de kleine doopvont helemaal leeg was gevreten. Ik snap het effe niet meer. Oudjaarsdag was er niks aan de schelp te zien.
Blijkbaar heb ik in dit aquarium geen geluk met Tridacna's. Dit is inmiddels een 4e Tridacna die gesneuveld is dit jaar.
In mijn vorige aquaria heb ik dit probleem nooit gehad.
Weet je ook wie de boosdoener is?
 
Ik heb dit ook gehad met een kleine doopvont .
Een dag van te voren prachtig staan en de dag erop zatten ze er aan te vreten.
Moeilijke hobby 😁
Inderdaad, volgens mij zijn die kleine schelpen erg lastig houdbaar. Kleine Tridacna's koop ik echt niet meer. Dan maar iets meer betalen voor een fatsoenlijk formaat Tridacna.
 
Heb ik hier ool voorgehad. Altijd mooi open en dan plotseling volgende dag schelp leeg.
Exact hetzelfde hier. Niks bijzonders te zien aan het beest en dan leeg schelpje!
 
Inmiddels heb ik mijn filter uitgebreid met een Tunze Algea Reactor 3181. Ben benieuwd wat het effect van deze reactor zal zijn.
Heb hier nog totaal geen ervaring mee.
Inmiddels draait het apparaat nu vanaf dinsdagmiddag, 5 januari '21.

 
Als ik foto's en of filmpjes maak van mijn aquarium, gebruik ik altijd de voorzetlenzen van Arka Myreef Studio.
Als camera gebruik ik mijn gsm en wel een Sony Xperia 5
Tot nu heb ik altijd de gele lens gebruikt. Maar van de week dacht ik: "Probeer eens de oranje lens."
Je moet toch wat te doen hebben nu ik herstellende ben van corona en nog niet de deur uit ga.
Het resultaat van de oranje voorzetlens viel me niet tegen. Zie onderstaande foto's:

DSC_2197 zonder filter.JPG
zonder filter

DSC_2187 geel filter.JPG
geel filter

DSC_2188 oranje filter.JPG
oranje filter
Persoonlijk vind ik dat de laatste foto het beste bij het werkelijke beeld komt.

Zo heb ik ook nog een paar foto's van bovenuit genomen. Alleen heb ik hier geen foto's gemaakt zonder voorzetlenzen.

DSC_2190 geel filter.JPG
geel filter

DSC_2192 oranje filter.JPG
oranje filter

Ook nu vind ik het resultaat met het oranje filter beter qua kleuren. Ik zal dus in het vervolg foto's en filmpjes maken met het oranje filter.
Ben benieuwd naar jullie meningen?

Tot slot nog een paar plaatjes:
DSC_2193.JPGDSC_2194.JPGDSC_2195.JPG
 
Als ik foto's en of filmpjes maak van mijn aquarium, gebruik ik altijd de voorzetlenzen van Arka Myreef Studio.
Als camera gebruik ik mijn gsm en wel een Sony Xperia 5
Tot nu heb ik altijd de gele lens gebruikt. Maar van de week dacht ik: "Probeer eens de oranje lens."
Je moet toch wat te doen hebben nu ik herstellende ben van corona en nog niet de deur uit ga.
Het resultaat van de oranje voorzetlens viel me niet tegen. Zie onderstaande foto's:

Bekijk bijlage 548799
zonder filter

Bekijk bijlage 548800
geel filter

Bekijk bijlage 548801
oranje filter
Persoonlijk vind ik dat de laatste foto het beste bij het werkelijke beeld komt.

Zo heb ik ook nog een paar foto's van bovenuit genomen. Alleen heb ik hier geen foto's gemaakt zonder voorzetlenzen.

Bekijk bijlage 548802
geel filter

Bekijk bijlage 548803
oranje filter

Ook nu vind ik het resultaat met het oranje filter beter qua kleuren. Ik zal dus in het vervolg foto's en filmpjes maken met het oranje filter.
Ben benieuwd naar jullie meningen?

Tot slot nog een paar plaatjes:
Bekijk bijlage 548804Bekijk bijlage 548805Bekijk bijlage 548806
Heb je ook een macrolens erbij? Vraag me af hoeveel zo een lens de foto vergroot en toch nog scherp staat. Mooie bak trouwens!!
 
Heb je ook een macrolens erbij? Vraag me af hoeveel zo een lens de foto vergroot en toch nog scherp staat. Mooie bak trouwens!!
Er zit ook een macrolens bij het setje. Maar hier heb ik nog niet mee geëxperimenteerd.
 
Bovenaan