Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium

Hoe gaat het met de doopvontschelpen Robert??
 
Tot nu toe perfect. Ze staan mooi open en zijn goed op kleur.
 
Ik heb al vanaf het begin 4 zee-egels in mijn aquarium.
Toevallig vanavond 3 exemplaren samen in één keer kunnen fotograferen.
Helaas is het al vrij donker in de bak.DSC_2142.JPG
 
Ik was van het weekend nog wat verhuisdozen aan het uitpakken en op aan het ruimen. Deze stonden al een jaar op een kleine kamer.
In een van deze dozen vond ik een sigarenkistje met diverse foto's. Er zaten ook foto's in van mijn zeeaquarium uit 1985. ik woonde toen nog net thuis bij mijn ouders en deze bak stond op mijn slaapkamer,
Het aquarium was 120 bij 60 bij 60 cm groot en voorzien van een biologisch filter van 90 bij 40 bij 35 cm. Als verlichting gebruikte ik 2 zogenaamde HPL-lampen (kwikdamplampen) van elk 125 Watt in combinatie met 3 TL-buizen van elk 36 Watt. Ik weet de types van toen nog, namelijk 1 Osram kleur 21 en 2 Philips kleur 18 (blauw).
Naast het filter had ik ook een grote afschuimer op luchtsteentjes. En een zogenaamd denitrificatie-filter om nitraat om te zetten naar stikstof. Als voedingsbron voor dit filter gebruikte 99% zuivere ethanol.
Hieronder wat foto's van mijn toenmalig aquarium:

IMG_0007.jpg

IMG_0015.jpg

IMG_0003.jpgIMG_0009.jpgIMG_0010.jpgIMG_0011.jpgIMG_0013.jpgIMG_0008.jpgIMG_0009.jpg
 
Tot slot nog een paar foto's.
De bak was toen nog rijkelijk voorzien van diverse hogere wieren, Caulerpa-soorten.
De boeken die ik altijd in die periode als leidraad heb gebruikt waren van Peter Wilkens, "Niedere Tiere im tropichen Seerwasseraquarium " deel 1 en 2.
De auteur was een van de mensen van de zogenaamde Berlijnse methode.
Later zijn er nog een paar mooie kleine boeken van de hand van deze schrijver verschenen. Ook deze zijn toen voor mij een belangrijke informatiebron gebleven.


IMG_0004.jpgIMG_0005.jpgIMG_0012.jpgIMG_0014.jpg
 
Tot slot nog een paar foto's.
De bak was toen nog rijkelijk voorzien van diverse hogere wieren, Caulerpa-soorten.
De boeken die ik altijd in die periode als leidraad heb gebruikt waren van Peter Wilkens, "Niedere Tiere im tropichen Seerwasseraquarium " deel 1 en 2.
De auteur was een van de mensen van de zogenaamde Berlijnse methode.
Later zijn er nog een paar mooie kleine boeken van de hand van deze schrijver verschenen. Ook deze zijn toen voor mij een belangrijke informatiebron gebleven.


Bekijk bijlage 546987Bekijk bijlage 546988Bekijk bijlage 546989Bekijk bijlage 546990
Wow man wat onwijs mooi
 
Echt supergaaf! En meer steenkoralen dan ik had verwacht, heel tof!
En met zeewater aangemaakt met normaal kraanwater.
Bovendien was het houden van steenkoralen voor mij de uitdaging.
 
erg leuk die oude foto je vertelde het al maar het ziet er beter uit dan ik dacht.
zoon bak zag je bij schell niet staan vroeger mooi met die wieren er tussen
 
Werkelijk schitterend. Nu zouden we de kleurtoon niet blauw genoeg vinden, voor die tijd was je trots als je het al zo blauw kreeg. Prachtig de soortenrijkdom te zien, ook veel koralen die veel hobbyisten tegenwoordig niet eens meer kennen. Complimenten.
 
Iedereen bedankt voor de complimenten.
 
Afgelopen woensdagmiddag zag ik dat de Cirrhilabrus cyanopleuro aan het jagen was in mijn aquarium.
Het visje had een compleet andere kleur aangenomen:

DSCPDC_0003_BURST20201216140712956_COVER.JPG

Normaal gesproken zwemt deze vis als onderstaand rond:
DSC_2149.JPG

De verandering van kleur heeft zeker een uurtje of 2 geduurd.
 
Inmiddels het visbestand uitgebreid met een Wetmorella tanakai. Ik heb nu al de 3 soorten Wetmorella rondzwemmen in mijn aquarium.
Leuke visjes die niet altijd zichtbaar zijn, maar dat is iets waar ik wel van houd.

DSC_2176.JPG

De foto isniet van de beste kwaliteit, maar dit soort visjes is lastig te fotograferen. Tijd om een kleurenfilter te gebruiken heb je eigenlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Hydra's iets anders ingesteld voor de tijd na 21.30 uur. Dit is het resultaat:

DSC_2182.JPG

DSC_2181.JPG
 
Bovenaan