Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium

Het is niet te geloven. Toen ik Nieuwjaarsdag in mijn aquarium keek, zag ik dat de kleine doopvont helemaal leeg was gevreten. Ik snap het effe niet meer. Oudjaarsdag was er niks aan de schelp te zien.
Blijkbaar heb ik in dit aquarium geen geluk met Tridacna's. Dit is inmiddels een 4e Tridacna die gesneuveld is dit jaar.
In mijn vorige aquaria heb ik dit probleem nooit gehad.
Aangezien dit al de 4e is in 1 jaar: garnalen, krabben, slakken, borstelwormen, blennies, lipvissen kunnen allen mogelijk een oorzaak zijn ook. Misschien ook bij jou?

Los van dit al, voor jouw persoonlijke gezondheid: een goed herstel toegewenst!
 
Aangezien dit al de 4e is in 1 jaar: garnalen, krabben, slakken, borstelwormen, blennies, lipvissen kunnen allen mogelijk een oorzaak zijn ook. Misschien ook bij jou?

Los van dit al, voor jouw persoonlijke gezondheid: een goed herstel toegewenst!
Hoi Marjan,

Heel hartelijk dank voor het meedenken. Maar een zeeaquarium ingericht met echt levend steen zal nooit zonder krabben en borstelwormen zijn. Overdag zie ik ook nooit ook maar een van de vissen aan de Tridacna's zitten knabbelen of zo.
Ik denk dat het toch te maken heeft met de grootte van de schelpen. Drie van de vier schelpen waren amper 4 cm. Bovendien waren de waterwaardes van de zomer verre van optimaal, vooral een hoog kopergehalte. De detox-kuur in september zal wel de genadeslag voor mijn grote schelp zijn geweest. Deze stond al vanaf begin mei in mijn bak en deed het goed.
Het enige wat me op is gevallen bij de laatste schelp, deze was gewoon in een nacht leeg gevreten. De andere 3 schelpen heb ik gewoon uit bak verwijderd omdat ze niet meer reageerden open gingen staan, maar nog niet waren leegvreten.
Nu staat er in het tweede boek van Tanne veel info over de verzorging van Tridacna's. Daarin staat ook vermeld dat de kleine exemplaren moeilijk houdbaar zijn en soms al zonder voor ons zichtbaar aan het afsterven zijn. Garnalen, wormen en slakken beginnen de schelp dan al op te vreten.
Ik hoop dat dit laatste klopt en de oorzaak is geweest. Ik weet wel ik geef geen geld meer uit aan een kleine Tridacna, kleiner da 5 cm.
Het eerste waar ik 's morgens nu naar kijk als ik opsta, is naar het welbevinden van de Tridacna en deze is ruim 8 cm.
20201219131235.jpg
 
Hoi Marjan,

Heel hartelijk dank voor het meedenken. Maar een zeeaquarium ingericht met echt levend steen zal nooit zonder krabben en borstelwormen zijn. Overdag zie ik ook nooit ook maar een van de vissen aan de Tridacna's zitten knabbelen of zo.
Ik denk dat het toch te maken heeft met de grootte van de schelpen. Drie van de vier schelpen waren amper 4 cm. Bovendien waren de waterwaardes van de zomer verre van optimaal, vooral een hoog kopergehalte. De detox-kuur in september zal wel de genadeslag voor mijn grote schelp zijn geweest. Deze stond al vanaf begin mei in mijn bak en deed het goed.
Het enige wat me op is gevallen bij de laatste schelp, deze was gewoon in een nacht leeg gevreten. De andere 3 schelpen heb ik gewoon uit bak verwijderd omdat ze niet meer reageerden open gingen staan, maar nog niet waren leegvreten.
Nu staat er in het tweede boek van Tanne veel info over de verzorging van Tridacna's. Daarin staat ook vermeld dat de kleine exemplaren moeilijk houdbaar zijn en soms al zonder voor ons zichtbaar aan het afsterven zijn. Garnalen, wormen en slakken beginnen de schelp dan al op te vreten.
Ik hoop dat dit laatste klopt en de oorzaak is geweest. Ik weet wel ik geef geen geld meer uit aan een kleine Tridacna, kleiner da 5 cm.
Het eerste waar ik 's morgens nu naar kijk als ik opsta, is naar het welbevinden van de Tridacna en deze is ruim 8 cm.
Bekijk bijlage 549598
Kleine doopvonten kunt ge zelden houden, al op vele forums tegengekomen waaronder enkel Amerikaanse
 
Vandaag de uitslag van mijn ICP-test binnen. Mag niet klagen met deze uitslag van de icp-test ATI.
Twee dingen snap ik niet en dat zijn fosfaat en calcium. Beide waardes test ik met twee verschillende testsetjes.
Fosfaat test ik met Red Sea Pro en Hannah. Calcium test ik met Salifert en Hannah. Op de dag dat ik de monsters heb ingestuurd heb ik alles zelf gemeten.

Fosfaat: RS 0.03 en Ha 0.09 (ATI 0.00) Ik doseer dagelijks P uit de Nutrition-aanvulling van ATI.
Calcium: Sal. 440 en HA 421 (ATI 379.4)

De kH-waarde vind ik ook opvallend Salifert 8.0 en ATI 7.1.
Ga de instructievideo's nog maar eens bekijken op Youtube.

Maar het belangrijkste voor mij is dat er geen metalen en andere schadelijke stoffen in het water aanwezig zijn.
 

Bijlagen

  • ICP-test ATI 21012021.pdf
    133,6 KB · Weergaven: 12
Neem gewoon aan dat je de testsetjes om het half jaar / jaar doet vervangen. Misschien ligt het wel aan ATI die het apparaat moeten ijken en ligt het niet aan jou...

aanvulling: test eens het water wat je ververst, (35 a 34 ptt) misschien dat er afwijkingen geconcludeerd kunnen worden aan de hand hiervan.
 
Bedankt voor het meedenken.
De huidige testsetjes zijn allemaal van de herfst, bovendien zijn de houdbaarheidsdata nog niet vervallen.
Van ATI mag ik toch verwachten dat ik betrouwbare resultaten krijg.
Om uit te proberen heb ik zojuist een ATI kH -test besteld. Ben benieuwd.
 
Ik gebruik ook red sea pro voor fosfaat, bij mijn ati test vorige week had ik 0,03 bij red sea en ati had 0,04, wat toch ongeveer overeenkwam. Misschien doe je iets verkeerd bij de test? Heb je de versie met 13 of 10 druppeltjes?
Voor calcium gebruik ik ook de rode hanna en die gaf bij mij 411 aan, ati kwam op 416. Zowel fosfaat en calcium komen redelijk goed overeen altijd bij mij.
Kh is een ander verhaal. Dat kan niet via icp gemeten worden, dus het is maar de vraag hoe ati dit bepaald. Ik meet kh ook met hanna en kwam vorige week op 8,2 uit. Volgens ati was dit 7,1. Eerlijkgezegd vertrouw ik de hanna meer als de ati test. Mogelijks gebruiken zij ook een titratiemethode om de kh waarde te bepalen en is die gewoon minder accuraat als de hanna.
Ik meet soms na met de red sea pro kh test en die komt overeen met wat ik meet met de hanna checker, maar het gemak van de hanna weegt voor mij meer door tov de kostprijs van de reagentia.
 
Ik gebruik ook red sea pro voor fosfaat, bij mijn ati test vorige week had ik 0,03 bij red sea en ati had 0,04, wat toch ongeveer overeenkwam. Misschien doe je iets verkeerd bij de test? Heb je de versie met 13 of 10 druppeltjes?
Voor calcium gebruik ik ook de rode hanna en die gaf bij mij 411 aan, ati kwam op 416. Zowel fosfaat en calcium komen redelijk goed overeen altijd bij mij.
Kh is een ander verhaal. Dat kan niet via icp gemeten worden, dus het is maar de vraag hoe ati dit bepaald. Ik meet kh ook met hanna en kwam vorige week op 8,2 uit. Volgens ati was dit 7,1. Eerlijkgezegd vertrouw ik de hanna meer als de ati test. Mogelijks gebruiken zij ook een titratiemethode om de kh waarde te bepalen en is die gewoon minder accuraat als de hanna.
Ik meet soms na met de red sea pro kh test en die komt overeen met wat ik meet met de hanna checker, maar het gemak van de hanna weegt voor mij meer door tov de kostprijs van de reagentia.
Jonas dank voor je duidelijke reactie.
Ik gebruik Red Sea Pro test voor fosfaat. Ik gebruik hier de test met 10 druppels. Deze test is nog goed tot mei van dit jaar.
De test met 13 druppels is mij niet bekend.
Is dit een nieuwere versie?
Jij gebruikt ook de Hanna. Heb je hiervoor nog wat tips voor me? Ik heb wel eens 3 testen na elkaar gedaan, met 3 duidelijk verschillende waardes.
Eerlijk gezegd zijn de Hanna-testers niet mijn ding.
 
Jonas dank voor je duidelijke reactie.
Ik gebruik Red Sea Pro test voor fosfaat. Ik gebruik hier de test met 10 druppels. Deze test is nog goed tot mei van dit jaar.
De test met 13 druppels is mij niet bekend.
Is dit een nieuwere versie?
Jij gebruikt ook de Hanna. Heb je hiervoor nog wat tips voor me? Ik heb wel eens 3 testen na elkaar gedaan, met 3 duidelijk verschillende waardes.
Eerlijk gezegd zijn de Hanna-testers niet mijn ding.
ik heb een po4 test met 13 druppels kan je bij mij testen ter vergelijking
 
Een test waarop staat mei 2021 wil zeggen houdbaar tot mei indien niet geopend.....
eenmaal lucht bij het reagentia en de kwaliteit loopt terug.....hoe vaker je hem opent , hoe sneller de reactie met zuurstof...

daarom regelmatig je test set testen met een referentie vloeistof.

grt peter
 
Ja 10 druppels is de oude versie. Ik zou sowieso eens nieuwe reagentia bestellen.
De hanna, op tijd je batterij vernieuwen, flesje altijd goed afkuisen voor je het in het toestelletje plaatst. Verder bij de hanna ook op tijd nieuwe reagentia bestellen zodat je de oude kan vergelijken met de nieuwe. Bij mij soms toch een afwijking van 0,2-0,3 dkh, dus niet direct je toevoegingen gaan aanpassen als je nieuwe reagentia gebruikt, maar de trend eerst vaststellen na 2-3 metingen verspreid over een aantal dagen :)
 
Ja 10 druppels is de oude versie. Ik zou sowieso eens nieuwe reagentia bestellen.
De hanna, op tijd je batterij vernieuwen, flesje altijd goed afkuisen voor je het in het toestelletje plaatst. Verder bij de hanna ook op tijd nieuwe reagentia bestellen zodat je de oude kan vergelijken met de nieuwe. Bij mij soms toch een afwijking van 0,2-0,3 dkh, dus niet direct je toevoegingen gaan aanpassen als je nieuwe reagentia gebruikt, maar de trend eerst vaststellen na 2-3 metingen verspreid over een aantal dagen :)
Top adviezen. De Hanna's heb ik in oktober aangeschaft. Raad je me aan om nu de batterijen al te vervangen?
Vanmorgen een Red Sea test gedaan bij bevriende aquariaan met de 13 druppels test. Resultaat ook 0,03. Gaf mijn test dinsdag ook aan.
 
Als ik foto's en of filmpjes maak van mijn aquarium, gebruik ik altijd de voorzetlenzen van Arka Myreef Studio.
Als camera gebruik ik mijn gsm en wel een Sony Xperia 5
Tot nu heb ik altijd de gele lens gebruikt. Maar van de week dacht ik: "Probeer eens de oranje lens."
Je moet toch wat te doen hebben nu ik herstellende ben van corona en nog niet de deur uit ga.
Het resultaat van de oranje voorzetlens viel me niet tegen. Zie onderstaande foto's:

Bekijk bijlage 548799
zonder filter

Bekijk bijlage 548800
geel filter

Bekijk bijlage 548801
oranje filter
Persoonlijk vind ik dat de laatste foto het beste bij het werkelijke beeld komt.

Zo heb ik ook nog een paar foto's van bovenuit genomen. Alleen heb ik hier geen foto's gemaakt zonder voorzetlenzen.

Bekijk bijlage 548802
geel filter

Bekijk bijlage 548803
oranje filter

Ook nu vind ik het resultaat met het oranje filter beter qua kleuren. Ik zal dus in het vervolg foto's en filmpjes maken met het oranje filter.
Ben benieuwd naar jullie meningen?

Tot slot nog een paar plaatjes:
Bekijk bijlage 548804Bekijk bijlage 548805Bekijk bijlage 548806
Mooie bak zeg
Jammer van je tridacna’s
Hoop dat je nog lang mag genieten van hé overblijvende
 
Een test waarop staat mei 2021 wil zeggen houdbaar tot mei indien niet geopend.....
eenmaal lucht bij het reagentia en de kwaliteit loopt terug.....hoe vaker je hem opent , hoe sneller de reactie met zuurstof...

daarom regelmatig je test set testen met een referentie vloeistof.

grt peter
En het vervelende is dat een referentie vloeistof ook maar goed is tot je hem opent. Dan begint die ook te verlopen, maar het is beter dan blind vertrouwen.
 
Top adviezen. De Hanna's heb ik in oktober aangeschaft. Raad je me aan om nu de batterijen al te vervangen?
Vanmorgen een Red Sea test gedaan bij bevriende aquariaan met de 13 druppels test. Resultaat ook 0,03. Gaf mijn test dinsdag ook aan.
Neen de batterijen gaan normaal wel 1-2 jaar mee hoor. Ik gebruikte vroeger ook de 10 druppels en die was ook prima, maar aangezien je die nog hebt, zal he setje al iets ouder zijn en misschien aan vervanging toe. Maar als de andere test ook 0,03 aan gaf, zal het ik werkelijkheid wel niet ver naast zitten hoor.
 
Als je terugkijkt gaat de tijd altijd veel sneller dan als vooruit kijkt.
Mijn aquarium is vandaag precies een jaar geleden geplaatst en ook opgestart.
Op 28 januari 2020 gevuld met echt zeewater en op 29 januari 2020 zijn de eerste kilo's levend steen in de bak gelegd.
Hier een paar foto's:

DSC_1305.JPG
Dinsdag 28 januari '20: Vullen van de bak na het plaatsen.

DSC_1316.JPG
Dinsdag 28 januari '20: Gevuld en draaiend op de eerste avond. Er is nog een lamp niet gemonteerd, deze was in bestelling en is 2 dagen later geplaatst.


DSC_1323.JPG
Woensdag 29 januari '20: Een kleine 50 kilo echt levend steen, een gedeelte Australisch en en de rest Indonesisch.

DSC_1438.JPG
Dinsdag 11 maart '20: De bak ingericht en opgebouwd.

010A.JPG
28 januari '21: Het aquarium zo net gefotografeerd.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan