Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bleu marine 60L nieuwe starter enthousiast

Terpie

ZeewaterForum lid
Goedendag mede aquaria houders

Eerst zal ik me even voorstellen
Mijn naam is pieter en woonachtig naast Leeuwarden (Friesland)

Ik ben zonet begonnen met een zee aquarium een bleu marine 60 liter beginners aquarium.
Zelf alleen ervaring met zoetwater maar had al meer dan een half jaar zin om met zout water te beginnen.
Nu ben ik begonnen met 60 liter want wil nog niet te groot beginnen en moet toch ergens beginnen.

Nu heb ik osmose water aangemaakt en zout erin gemengd zoals het beschreven stond hierna 2 grote stukken levend steen erin een klein stuk en een groot stuk namaak steen.
Ik heb er een plastic geraamte onderin zodat het steen niet op de bodem ligt de stenen goed stevig in elkaar gezet solide genoeg.

Ik moet nog een aanvulling doen met osmose water dus dat komt goed en apparatuur zit al in de sump

Mijn vraag is hoeft alleen de stromingspomp aan in het begin en de afschuimen later pas?

En hoelang moet de lamp branden of is hier iets voor?

Met vriendelijke groeten
Pieter
 

Bijlagen

  • B1ACDC5A-411C-42D4-8E1D-B168CEA3FD8A.jpeg
    B1ACDC5A-411C-42D4-8E1D-B168CEA3FD8A.jpeg
    111,5 KB · Weergaven: 40
  • 09D390EE-D02C-4BA9-B78B-81CE1CC16DC7.jpeg
    09D390EE-D02C-4BA9-B78B-81CE1CC16DC7.jpeg
    127,1 KB · Weergaven: 37
ik zou zeggen welkom ;)

Lees wat dagboeken, wie weet dat boekje van tanne.. die zal hij wel posten hier doet hij meestal wel.
dat moet al een boel verduidelijken.

suc6
 
ik zou zeggen welkom ;)

Lees wat dagboeken, wie weet dat boekje van tanne.. die zal hij wel posten hier doet hij meestal wel.
dat moet al een boel verduidelijken.

suc6


Dank je wel zal gelijk eens kijken
 
Hi Terpie,

Afschuimer zijn de meningen verdeeld over, maar ik ben gewoon opgestart met beide aan. Nadeel van afschuimer aan is dat ie nog onstabiel is en dus dat je vaak moet bijstellen. Voordeel is dat je ervaring gaat opdoen met de afschuimer. Licht is zeker bij levend steen wenselijk, leven heeft licht nodig.
 
Hi Terpie,

Afschuimer zijn de meningen verdeeld over, maar ik ben gewoon opgestart met beide aan. Nadeel van afschuimer aan is dat ie nog onstabiel is en dus dat je vaak moet bijstellen. Voordeel is dat je ervaring gaat opdoen met de afschuimer. Licht is zeker bij levend steen wenselijk, leven heeft licht nodig.

Dank je wel
Ik heb de afschuimen aangedaan nog geen ervaring mee dus zal het proberen

Ik het licht met een klok ingeschakeld op 14 uren licht vanaf 8 uur in de ochtend tot 22:00 uur en dan in de rust
Ik las dat je nog een soort andere schakelaar kan kopen welke te bedienen is vanaf de telefoon zodat het licht langzamer uit gaat heb er een LED pad boven met 5 standen

Ik neem aan dat je vanaf nu nog niks hoeft te gaan meten ect en gewoon laten draaien
 
Dank je wel
Ik heb de afschuimen aangedaan nog geen ervaring mee dus zal het proberen

Ik het licht met een klok ingeschakeld op 14 uren licht vanaf 8 uur in de ochtend tot 22:00 uur en dan in de rust
Ik las dat je nog een soort andere schakelaar kan kopen welke te bedienen is vanaf de telefoon zodat het licht langzamer uit gaat heb er een LED pad boven met 5 standen

Ik neem aan dat je vanaf nu nog niks hoeft te gaan meten ect en gewoon laten draaien

Inderdaad de bak rustig laten draaien. Let er wel op dat je het verdampte water aanvult met osmose water. Doe je dit niet, gaat het zoutgehalte omhoog.
Bovendien is het raadzaam om het licht automatisch te laten dimmen en ook weer geleidelijk te laten aangaan.
Veel succes en bovenal veel plezier met je aquarium.
Lees zeker deel 1 van de boekjes van Tanne!
 
Leuk dat je gestart bent! Heel veel vragen die je nu hebt (en een heleboel die je nu nog niet hebt!) worden in deze boeken beantwoord.

Wat betreft je vragen: afschuimer aan, verlichting indien mogelijk op een laag percentage laten branden. Zo voorkom je onnodige algenplagen.

Veel plezier met je nieuwe hobby :)
IMG_4032 2.jpg
 
welkom en suc6.

afschuimer hoeft niet perse aan, maar zeker een nieuwe moet toch ingedraaid worden, ook heb ik het idee dat er meer zuurstof in het water komt.
verlichting zou ik langzaam opbouwen.
de opstart is rond de 3 maanden.
als je nog niet kunt dimmen zou je dus bv eerst een tijdje 2 uur verlichting aan kunnen doen, daarna 4 uur, 6 uur etc.
als je zeg maar 2 weken 2 uur doet, week 3 en 4 4 uur etc zou het de kans op de nare algen kunnen verminderen.
algen ga je als het goed is wel krijgen, maar dat is normaal en als je de juiste algen hebt( wij noemen ze ook wel opstartalgen).
algen leven van de "vuile stoffen" , zodra je bak een beetje de juiste bacteriehuishouding heeft zullen deze de vuile stoffen afbreken en het alg zeg maar verhongeren.
je ziet de algen dan van groen naar bruin veranderen en daarna afsterven.
in de periode dat je alg krijgt kun je beginnen met meten van de waterwaardes( eerder mag natuurlijk ook, dan kun je mooi oefenen met de testen en leuk om in een dagboek bij te houden).
als je no2 0 , po4 rond de 0,008 is en je no3 onder de 50 zou je een schoonmaakploegje er in kunnen zetten om de algen op te eten.
denk hierbij aan bepaalde slakjes en hermietkreeftjes.
de opstart is zeker niet zaai, al vrij snel zul je hele kleine wezentjes in het water, op de stenen en de ramen zien.
er veranderd altijd wel wat, maar je zult goed moeten zoeken en kijken.
vooral veel rust en de bak het werk laten doen.
ik zou geen middeltjes toevoegen om de opstart te versnellen( op bacterieen na dan) of al proberen bij te sturen.
water verdampt, maar zout niet.
altijd bijvullen met alleen osmosewater.
het is zekers aan te raden om een di filter achter je osmoseapparaat te gebruiken, deze haalt nog meer er uit zoals bv silicaten wat je niet wilt hebben.

dit is hoe ik het doe, maar er zijn meerdere wegen.
probeer voor jezelf een manier van aquariumhouden te kiezen en een buddy te zoeken die ook op die manier zijn aquarium houdt.
zo kun je van hem leren en van elkaar zonder verschillende methodes te mengen.
uit eigen ervaring weet ik dat mengen van methodes averechts kunnen werken.

nogmaals suc6
 
Leuk dat je gestart bent! Heel veel vragen die je nu hebt (en een heleboel die je nu nog niet hebt!) worden in deze boeken beantwoord.

Wat betreft je vragen: afschuimer aan, verlichting indien mogelijk op een laag percentage laten branden. Zo voorkom je onnodige algenplagen.

Veel plezier met je nieuwe hobby :)
Bekijk bijlage 505892
Hallo tanne
Leuk dat je op mijn topic reageert
Ik heb gisteren deel 1 gekocht van jouw boekenreeks en deze gelijk helemaal doorgelezen
Hier staat zeker al het nodige in wat je moet weten bij de opstart
Dit heb ik inmiddels toegepast de temperatuur is stabiel nu en ik heb het zoutgehalte op stabiel weten te krijgen
Echter het osmose apparaat is er eentje die standaard bij deze bak zit en die maakt nogal lawaai vind ik

Onderstaande foto’s is hoe de bak er nu bij staat
 

Bijlagen

  • 1EEE41D9-7F92-4D90-ACAF-F85FB2AF66E4.jpeg
    1EEE41D9-7F92-4D90-ACAF-F85FB2AF66E4.jpeg
    125,1 KB · Weergaven: 50
  • 797DB094-B02C-4FFE-9927-A3EC129C227D.jpeg
    797DB094-B02C-4FFE-9927-A3EC129C227D.jpeg
    130,2 KB · Weergaven: 50
welkom en suc6.

afschuimer hoeft niet perse aan, maar zeker een nieuwe moet toch ingedraaid worden, ook heb ik het idee dat er meer zuurstof in het water komt.
verlichting zou ik langzaam opbouwen.
de opstart is rond de 3 maanden.
als je nog niet kunt dimmen zou je dus bv eerst een tijdje 2 uur verlichting aan kunnen doen, daarna 4 uur, 6 uur etc.
als je zeg maar 2 weken 2 uur doet, week 3 en 4 4 uur etc zou het de kans op de nare algen kunnen verminderen.
algen ga je als het goed is wel krijgen, maar dat is normaal en als je de juiste algen hebt( wij noemen ze ook wel opstartalgen).
algen leven van de "vuile stoffen" , zodra je bak een beetje de juiste bacteriehuishouding heeft zullen deze de vuile stoffen afbreken en het alg zeg maar verhongeren.
je ziet de algen dan van groen naar bruin veranderen en daarna afsterven.
in de periode dat je alg krijgt kun je beginnen met meten van de waterwaardes( eerder mag natuurlijk ook, dan kun je mooi oefenen met de testen en leuk om in een dagboek bij te houden).
als je no2 0 , po4 rond de 0,008 is en je no3 onder de 50 zou je een schoonmaakploegje er in kunnen zetten om de algen op te eten.
denk hierbij aan bepaalde slakjes en hermietkreeftjes.
de opstart is zeker niet zaai, al vrij snel zul je hele kleine wezentjes in het water, op de stenen en de ramen zien.
er veranderd altijd wel wat, maar je zult goed moeten zoeken en kijken.
vooral veel rust en de bak het werk laten doen.
ik zou geen middeltjes toevoegen om de opstart te versnellen( op bacterieen na dan) of al proberen bij te sturen.
water verdampt, maar zout niet.
altijd bijvullen met alleen osmosewater.
het is zekers aan te raden om een di filter achter je osmoseapparaat te gebruiken, deze haalt nog meer er uit zoals bv silicaten wat je niet wilt hebben.

dit is hoe ik het doe, maar er zijn meerdere wegen.
probeer voor jezelf een manier van aquariumhouden te kiezen en een buddy te zoeken die ook op die manier zijn aquarium houdt.
zo kun je van hem leren en van elkaar zonder verschillende methodes te mengen.
uit eigen ervaring weet ik dat mengen van methodes averechts kunnen werken.

nogmaals suc6

Hallo ben
Bedankt voor jouw reactie hier staan erg veel nuttige dingen in die ik zeker zal gaan toepassen
Het licht heb ik inmiddels op de middelste stand gezet waar er nog een mix van blauw rood en wit led licht in zit een standje lager dan is het licht alleen blauw van kleur
De afschuimen maakt nogal herrie daar zal ik eerst naar gaan kijken
Had net de stromingspomp vervangen bij een winkel hadden ze mij eentje meegegeven van superfish een 700 liter deze maakte echter zoveel lawaai aan vibratie dat ik gisteren naar een speciaal zaak ben gegaan en een reefpower 600 heb gehaald die er standaard in hoort nu kon ik de aspirines wel weer opbergen.

Zout gehalte en temperatuur draait mooi stabiel nu ik vul net zoals jij zegt het water aan met alleen osmose water dit doet niks aan het zout gehalte die blijft mooi stabiel
Verversen was nog niet nodig dan zal het anders moeten en wel gemengd moeten worden

Ik wil er vooral een mooi koraal bakje van maken

Onderstaand paar foto’s
 

Bijlagen

  • F0D2F014-50E3-4343-9F02-E15CCA27752E.jpeg
    F0D2F014-50E3-4343-9F02-E15CCA27752E.jpeg
    130,2 KB · Weergaven: 33
  • 81C71A0A-C9D1-4444-B5E7-C57100996C9A.jpeg
    81C71A0A-C9D1-4444-B5E7-C57100996C9A.jpeg
    125,1 KB · Weergaven: 32
Het begin is er mooi bakkie!
Heel veel plezier ermee ..

Eneh niet te snel koralen erin zetten :)
 
Het begin is er mooi bakkie!
Heel veel plezier ermee ..

Eneh niet te snel koralen erin zetten :)

Dank je wel
Zal ik niet doen rustig aan heb alle tijd
Ik wou ook niet teveel steen erin zetten wordt er zo vol van vond ik
 
Leuk dat je bent begonnen.
Heb hetzelfde bakje en ben ruim 4 maanden geleden begonnen.

Had alles (licht, pomp, afschuimer) vanaf dag 1 meteen normaal laten draaien en geen problemen mee gehad.
Wel met de tijd alle techniek vervangen. Met name de lamp die bij de bak zit vond ik erg matig.
 
Leuk dat je bent begonnen.
Heb hetzelfde bakje en ben ruim 4 maanden geleden begonnen.

Had alles (licht, pomp, afschuimer) vanaf dag 1 meteen normaal laten draaien en geen problemen mee gehad.
Wel met de tijd alle techniek vervangen. Met name de lamp die bij de bak zit vond ik erg matig.

De pomp heb ik inmiddels vervangen echter pst daar niet veel meer in en werd mij verteld de pomp aan te schaffen die erbij hoort die was ten slotte erop afgestemd
De afschuimer heb ik intussen voor elkaar weren te krijgen dat die wat minder lawaai geeft maar ik denk dat die wel eens vervangen kan gaan worden voor een andere
De lamp vind ik zelf ook niet echt helder ik denk inderdaad dat ik die voor een soort gelijke ga vervangen welke meer licht geeft en feller zodat ik meer soorten koraal kan gaan houden die dat juist eisen
 
Leuk dat je bent begonnen.
Heb hetzelfde bakje en ben ruim 4 maanden geleden begonnen.

Had alles (licht, pomp, afschuimer) vanaf dag 1 meteen normaal laten draaien en geen problemen mee gehad.
Wel met de tijd alle techniek vervangen. Met name de lamp die bij de bak zit vond ik erg matig.

Heb jouw bak even bekeken maar ziet er mooi uit zeg ben wel benieuwd naar wat voor lamp jij bent geswitched en hoeveel sterkte die heeft
Ook zou ik wel willen weten wat voor afschuimer je er nu in hebt zitten en zag dat je nog een apart apparaatje erin hebt gedaan voor de stroming plus de stromingspomp dat ga ik zeker toepassen voor koralen die wat meer stroming nodig hebben
 
Heb jouw bak even bekeken maar ziet er mooi uit zeg ben wel benieuwd naar wat voor lamp jij bent geswitched en hoeveel sterkte die heeft
Ook zou ik wel willen weten wat voor afschuimer je er nu in hebt zitten en zag dat je nog een apart apparaatje erin hebt gedaan voor de stroming plus de stromingspomp dat ga ik zeker toepassen voor koralen die wat meer stroming nodig hebben

De waardes bijhouden is daar een programma voor of een app?
 
Heb jouw bak even bekeken maar ziet er mooi uit zeg ben wel benieuwd naar wat voor lamp jij bent geswitched en hoeveel sterkte die heeft
Ook zou ik wel willen weten wat voor afschuimer je er nu in hebt zitten en zag dat je nog een apart apparaatje erin hebt gedaan voor de stroming plus de stromingspomp dat ga ik zeker toepassen voor koralen die wat meer stroming nodig hebben

Ik heb dit er nu aan techniek in zitten en dit werkt allemaal prima:

- AI HD Prime lamp
- Tunze Comline Skimmer 9001
- Tunze Osmolator 3155 bijvulsysteem
- Tunze Silence 1073.008 150-800 L/H opvoerpomp
- Jecon SW2 stromingspomp
- Tetra HT50 50 Watt verwarming
- D-D Temperatuur Controller

Geen idee naar de sterkte van de lamp, maar deze is voor zo'n klein bakje zeker goed genoeg.
 
Ik ben ook begonnen met een Blue Marine 60, misschien kom je nog tips tegen in mijn dagboek ;)

Ik heb destijds de Eheim compact gebruikt als opvoerpomp, en een Tunze afschuimer (stuk stiller!)

Succes!
 
Ik ben ook begonnen met een Blue Marine 60, misschien kom je nog tips tegen in mijn dagboek ;)

Ik heb destijds de Eheim compact gebruikt als opvoerpomp, en een Tunze afschuimer (stuk stiller!)

Succes!
Dank je zal ik zeker doen en ik ga ook voor de tunze dank je wel
 
Bovenaan