Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Betrouwbaarheid salifert testen

Kiwi286

ZeewaterForum lid
Aangezien ik mijn huidige testen niet 100% meer vertrouw wil ik graag nieuwe gaan halen. (nitriet is elke keer dat ik test iets anders, komt nooit over heen met de lfs of strips, ik vertrouw niet volledig op de strips, maar die geven telkens relatief het zelfde aan als de lfs, en de colombo test wijkt daar behoorlijk vanaf)
Hoe betrouwbaar zijn de nitriet, nitraat en fosfaat testen van Salifert?

Evt andere test suggesties mogen gedaan worden. (Behalve Hanna testers, liggen buiten mijn budget helaas)
 
De nitraat test van Salifert vind ik persoonlijk erg betrouwbaar.
De fosfaat test dan weer niet, daarvoor gebruik ik liever de Red Sea Fosfate PRO (wel echt de PRO!).

Als je zeker wil zijn dat de testen, en hoe je ze uit voert, correct zijn, kan je een flesje referentievloeistof (van bijv DSR), kopen. Dat is "water" met vaste waardes (KH 8, PO4 0.08, Ca 440 etc), en als je dat test, weet je dus wat de uitkomst moet zijn.

Waarmee test de LFS? Hoewel een LFS geen superslecht materiaal gebruikt, moet je er wel rekening mee houden dat zij vaak een veelvoud aan testen per dag uitvoeren, waarbij niet elke test misschien de aandacht krijgt die hij verdiend.
 
De nitraat test van Salifert vind ik persoonlijk erg betrouwbaar.
De fosfaat test dan weer niet, daarvoor gebruik ik liever de Red Sea Fosfate PRO (wel echt de PRO!).

Als je zeker wil zijn dat de testen, en hoe je ze uit voert, correct zijn, kan je een flesje referentievloeistof (van bijv DSR), kopen. Dat is "water" met vaste waardes (KH 8, PO4 0.08, Ca 440 etc), en als je dat test, weet je dus wat de uitkomst moet zijn.

Waarmee test de LFS? Hoewel een LFS geen superslecht materiaal gebruikt, moet je er wel rekening mee houden dat zij vaak een veelvoud aan testen per dag uitvoeren, waarbij niet elke test misschien de aandacht krijgt die hij verdiend.
Ik die eens opzoeken, bedank voor de tip.

Ik zal ook eens kijken naar de referentie vloeistof.

Ik weet niet precies waar ze mee testen, maar zowel Diebo als Ocean&Lake kwamen uit op de zelfde waardes. Nitriet was bij beide <0,05, nitraat rond de 10 en fosfaat <0,3 Terwijl mijn testkit 0,3 en later 0,4 aangaf bij No2. En mijn test stripjes gaven ook aan dat dit vrijwel niet aanwezig is. Nitraat en fosfaat kwam ook voor geen meter overeen.
Vandaar dat ik mijn huidige niet helemaal meer vertrouw...
 
Enige die ik niet vertrouw is de fosfaattest.
Met die van salifert ben ik nog wel is wat stukjes acro verloren , salifert meette een circa 0.08 , heb toen hanna aangeschaft en die meette nul...
 
Enige die ik niet vertrouw is de fosfaattest.
Met die van salifert ben ik nog wel is wat stukjes acro verloren , salifert meette een circa 0.08 , heb toen hanna aangeschaft en die meette nul...
Ah ok, ben wel aan het overwegen te sparen voor een Fosfaat test van Hanna. Je hoort vaak dat de fosfaat testen lastig zijn.
Ga er eens naar kijken.
 
Ah ok, ben wel aan het overwegen te sparen voor een Fosfaat test van Hanna. Je hoort vaak dat de fosfaat testen lastig zijn.
Ga er eens naar kijken.
Fosfaat meten met de Hanna checker is ook best lastig. Je moet heel nauwkeurig werken, en altijd op dezelfde manier werken. Wat ik doe:

- flesjes spoelen met het te testen water (met het dekseltje erop, zodat dat ook gespoeld wordt)
- flesjes vullen, precies tot de streep (onderkant bolling/holling)
- flesjes met een schone doek heel goed schoon wrijven
- Belletjes verwijderen door langzaam heen en weer te bewegen
- Trechtertje in 1 flesje (op de rand), dan het testpoeder zoveel mogelijk in het midden van de trechter schudden
- flesje rustig rond draaien om de reagent op te lossen (je wilt geen belletjes!)
- checker aan zetten met de kap dicht
- Flesje zonder reagent plaatsen, knopje drukken (let op! geen vingervlekken / bellen)
- Flesje met reagent plaatsen, knopje vasthouden tot count down begint
- Na 3 min krijg je de uitslag
- Flesjes schoon spoelen (en dekseltjes) Voor volgende gebruik

Deze procedure werkt voor mij in elk geval betrouwbaar.
 
Bovenaan