Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bepalen benodigdheden nieuw op te zetten aquarium: de opvoerpomp als eerste

hansvds

New member
Als bijna gepensioneerde doch al enige jaren niet meer actief werkzaam begin het aquarium virus weer op te spelen. Meer dan 25 jaar geleden hebben we een zeewateraquarium gehad van ong. 500 ltr. Techniek destijds was uiteraard totaal niet vergelijkbaar met de huidige stand der techniek. Door drukke werkomstandigheden op een zeker moment met de hobby moeten stoppen.

Hoewel nog niets definitief is gaat de gedachte uit naar een Red Sea Reefer 300XL met een totaal watervolume van ongeveer 300 ltr. Wel een heleboel grote en kleine benodigdheden op een rij gezet. Ik begin op nul.

De eerste vraag gaat over de benodigde capaciteit van de opvoerpomp. Al het nodige over geschreven hier op het forum en toch kom ik er niet geheel uit. Ik kan een 2-tal identieke en vrijwel nieuwe Jecod opvoerpompen overnemen van een kennis. Pompen met een bruto capaciteit van 3500 ltr/uur. Voor zijn 500 ltr aquarium te licht blijkbaar. Hoe kom ik daar mee uit bij de Reefer 300?

Ik weet dat netto er minimaal 1000 ltr/uur afgaat vanwege de opvoerhoogte. Blijft max 2500 over. Gelezen adviezen hier op het forum 3-5 x inhoud van het aquarium = max 1500 ltr/uur.

Zou dus moeten lukken doch zijn de adviezen niet altijd duidelijk. Red ik het hiermee?

Overigens dient de 2e pomp als reserve en wil k ook gebruiken in de ton waarin ik zout toevoeg aan het osmosewater.

Alvast bedankt voor jullie ondersteuning.

don pedro

Oldtimer
Zijn de pompen regelbaar , zo ja kun je het altijd proberen , voldoen ze niet dan kun je ze altijd nog doorverkopen.

OP
H

hansvds

New member
Ze zijn regelbaar doch uiteraard naar een lagere capaciteit. Die bruto 3500 is dus als max opbrengst feitelijk al teveel of meer dan genoeg?

don pedro

Oldtimer
Kwestie van proberen , maar ik ga er van uit dat het hier mee moet lukken.
ik draai op een 1000 literbak met een rd 5000.
Van mij hoeft er geen storm in mijn sump te ontstaan.
In mijn sump blijft wel wat rommel achter door de lagere doorstroom maar dat is handiger te verwijderen dan vanuit je bak 😀
Mijn afschuimer (rd dc250) houdt de waardes laag (draait op 40%),ik moet zelfs nitraat/fosfaat doseren.

grt peter

Regishere

ZeewaterForum lid
Ze zijn regelbaar doch uiteraard naar een lagere capaciteit. Die bruto 3500 is dus als max opbrengst feitelijk al teveel of meer dan genoeg?
Heel simpele berekening 300 liter X 10 is het bruto nodige vermogen van je pomp. Daar moet je dan nog in je achterhoofd houden dat er zand en stenen in de bak komen en een flink deel van je liters afgaat in netto

don pedro

Oldtimer
Heel simpele berekening 300 liter X 10 is het bruto nodige vermogen van je pomp. Daar moet je dan nog in je achterhoofd houden dat er zand en stenen in de bak komen en een flink deel van je liters afgaat in netto
Waarom ?
dan zou ik ca 12000 liter per uur moeten draaien…..zonde van de stroom !!!

Regishere

ZeewaterForum lid
Waarom ?
dan zou ik ca 12000 liter per uur moeten draaien…..zonde van de stroom !!!
Ik ga het hier op de nieuwe bak testen, heb een RE vloei meter in de opvoer gezet. Deze kan tot 2500 liter doorstroom meten en ik moet netto 2000 hebben. Dan hebben we ook dadelijk het bewijs hoeveel ik effectief bruto nodig heb om netto 2000 rond te pompen. Mooie test en perfect bewijs denk ik dan, zullen wel zien

Bovenaan