Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Benodigdheden & onderhoud stekken bak

FrankvdB

ZeewaterForum lid
Yo!

Ik zat zo eens te denken.... gezien ik nooit normaal kan doen, is een stekkenbakje minder tijdrovend dan een regulier rif aquarium?

Ik wil altijd lekker veel en bijzonder spul hebben, en heb daar in mijn show tankie niet bizar veel plek voor.
Ik heb een eigen bedrijf aan huis, en in mijn werkplaats cq schuur (geïsoleerd en van alle gemakken voorzien) heb ik plek zat en vind ik het ook leuk om wat te hebben om naar te kijken. Echter wil ik niet het volledige onderhoud dubbelen van mijn woonkamer bak.

Mijn vraag is dus, als ik een bakje laat maken van 80x50x30 of iets dergelijks, overloopje erin en sumpje eronder. Setje goede verlichting, afschuimer, stroming & doseerpomp puur voor wat stekken en wellicht wat slakjes en een enkel visje. Is dat dan zo simpel als het klinkt, of gaat er net zoveel tijd in zitten als in een volwaardige rif bak? En in het slechtste geval, een fish only bakje van 100x80x50 of iets, is dat minder tijd rovend?

Ik heb namelijk net mn 3200 liter en mn 600 liter zoetwater bak uit de werkplaats verwijderd en mis nu al wat om af en toe es naar om te kijken tijdens het werk!

Patrick_NL

ZOAddict
Psssst....

Rustâââghhh

Zorg nou eerst eens dat je koralen niet bleken. Dat je de boel volledig in je vingers hebt.
Een stekkenbak is lastiger dan een gewoon aquarium omdat je normaal gezien geen levend steen er in hebt.
Daarnaast blijven de werkzaamheden hetzelfde. Het is niet zo dat koralen opeens wel goed gaan groeien omdat de glazen bak waar ze in staan anders heet...

OP
FrankvdB

FrankvdB

ZeewaterForum lid
Psssst....

Rustâââghhh

Zorg nou eerst eens dat je koralen niet bleken. Dat je de boel volledig in je vingers hebt.
Een stekkenbak is lastiger dan een gewoon aquarium omdat je normaal gezien geen levend steen er in hebt.
Daarnaast blijven de werkzaamheden hetzelfde. Het is niet zo dat koralen opeens wel goed gaan groeien omdat de glazen bak waar ze in staan anders heet...
Oke duidelijk verhaal!! Ik dacht wellicht maakt dat het anders en heb ik in de werkplaats ook wat leuks staan. Had er 3200 liter voor mn roggen draaien en 600 liter voor mn jonkies, t is nu zo leeg en valt zo weinig te zien haha!

Ruimte opvullen met voorraad, materiaal en werk gerelateerde zaken is ook zo saai 🤣 durf t bijna niet meer te vragen, fish only hetzelfde idee?

Patrick_NL

ZOAddict
Oke duidelijk verhaal!! Ik dacht wellicht maakt dat het anders en heb ik in de werkplaats ook wat leuks staan. Had er 3200 liter voor mn roggen draaien en 600 liter voor mn jonkies, t is nu zo leeg en valt zo weinig te zien haha!

Ruimte opvullen met voorraad, materiaal en werk gerelateerde zaken is ook zo saai 🤣 durf t bijna niet meer te vragen, fish only hetzelfde idee?
Mja, fish only is natuurlijk wel wat vergevender dan high end koralen. Maar ook hier zal je snel de wat specialere vissen willen met dito onderhoud en verzorging. Grotere afschuimers, etc..

Alles kan, en als het geld je niet uit maakt is alles mogelijk (zag pas een filmpje van een multimillion dollar aquarium 🥰).
Maar hoe gek en moeilijk wil je het maken?

OP
FrankvdB

FrankvdB

ZeewaterForum lid
Mja, fish only is natuurlijk wel wat vergevender dan high end koralen. Maar ook hier zal je snel de wat specialere vissen willen met dito onderhoud en verzorging. Grotere afschuimers, etc..

Alles kan, en als het geld je niet uit maakt is alles mogelijk (zag pas een filmpje van een multimillion dollar aquarium 🥰).
Maar hoe gek en moeilijk wil je het maken?
Geld is maar geld, wat is geld voor jou? Zolang het op de bank staat zijn het nietszeggende getallen welke geld kosten aan inflatie, bank kosten, belasting etc dus ik zelf doe er liefst wat leuks mee. Verbrassen hoeft ook niet natuurlijk maar stilstaan is ook niet helemaal mijn ding.
Volgens mij heb ik het filmpje ook gezien, die is next level!

Nou weer wat stof tot denken, geen haast de winkel is toch al dicht! Kan altijd morgen een bak bestellen 😆 nee gekheid, wederom tnx!

lbakker

ZeewaterForum lid
Ik snap de drang naar een soort van stekkenbak op je werkplek, ik heb ook zo'n bak in mijn thuiskantoor.

Het is een 90x90x30 bak met een sump eronder. In de sump ligt 20 tot 30kg steen en in de bak zelf alleen stromingspompen en een groot stekken rooster. Sinds de start (na de opstart natuurlijk) zit er een koppel anemoonvissen in, 2 heremietkreeften en een legertje slakken.
Qua onderhoud doe ik er beduidend minder aan dan aan de bak in de woonkamer.
Dagelijks vissen voeren.
Elke week het glas schoonmaken.
Elke 2 weken osmosewater aanvullen.
Elke maand afschuimer opvangbak legen en schoonmaken.
Elke maand testen, doseerpomp aanpassen indien nodig en toevoegingen aanvullen.

Ik ben al meerdere keren 3 weken achter elkaar op vakantie geweest terwijl er niemand iets aan deze bak gedaan heeft.

Ik gebruik de bak voor het verzamelen en opkweken van de koralen die niet in de woonkamerbak passen of als ik bepaalde dieren tijdelijk apart wil houden. Ook stekken staan erin die ik gebruik om te ruilen, weggeef of soms voor een klein prijsje verkoop als het echt te vol wordt.

Bubble-Bart

ZeewaterForum lid
Als ik ooit eens aan een stekkenbak zou beginnen, dan gaat deze aangesloten worden op het systeem van mijn aquarium.
Mits quarantaine niet van belang is uiteraard.
Super gemakkelijk aanpassen voor de koralen. Een voordeel lijkt mij ook, dat je het watervolume van je showbak er mee vergroot.
Ik denk dat dit het minste onderhoud zou betekenen, één afschuimer om schoon te maken, geen extra opvoerpomp om schoon te maken...
Geen aparte doseerpomp of osmose vak, geen 2e sump om te reinigen.
Biologisch evenwicht heb je al door de bacteriën populatie in je bak...
Zo zou ik het doen, liefst nog met zelfde type lamp met zelfde instellingen als boven je bak .
Uiteraard mits alles met leidingen aan elkaar verbonden kan worden.

Patrick_NL

ZOAddict
Als ik ooit eens aan een stekkenbak zou beginnen, dan gaat deze aangesloten worden op het systeem van mijn aquarium.
Mits quarantaine niet van belang is uiteraard.
Super gemakkelijk aanpassen voor de koralen. Een voordeel lijkt mij ook, dat je het watervolume van je showbak er mee vergroot.
Ik denk dat dit het minste onderhoud zou betekenen, één afschuimer om schoon te maken, geen extra opvoerpomp om schoon te maken...
Geen aparte doseerpomp of osmose vak, geen 2e sump om te reinigen.
Biologisch evenwicht heb je al door de bacteriën populatie in je bak...
Zo zou ik het doen, liefst nog met zelfde type lamp met zelfde instellingen als boven je bak .
Uiteraard mits alles met leidingen aan elkaar verbonden kan worden.
Meeste stekkenbakken die zo gekoppeld worden hebben twee opvoerpompen. Een voor de hoofdbak en een voor de stekkenbak. Je kan natuurlijk via de retour laten lopen, maar dan krijgen je stekken het 'vuile' water.
Qua verlichting moet je wel oppassen als je dezelfde erboven hangt. De meeste stekkenbakken zijn ondieper dan de showbak.
Stel dat je een showbak van 60 cm hebt en een stekkenbak van rond de 35 cm.
Als je dezelfde verlichting met dezelfde instellingen erboven hangt, verbleek of verbrand je al je stekken.

Bubble-Bart

ZeewaterForum lid
Meeste stekkenbakken die zo gekoppeld worden hebben twee opvoerpompen. Een voor de hoofdbak en een voor de stekkenbak. Je kan natuurlijk via de retour laten lopen, maar dan krijgen je stekken het 'vuile' water.
Qua verlichting moet je wel oppassen als je dezelfde erboven hangt. De meeste stekkenbakken zijn ondieper dan de showbak.
Stel dat je een showbak van 60 cm hebt en een stekkenbak van rond de 35 cm.
Als je dezelfde verlichting met dezelfde instellingen erboven hangt, verbleek of verbrand je al je stekken.
Goed punt indd, ik reken wellicht te veel vanuit mijn eigen situatie, ik gebruik namelijk al 2 opvoerpompen voor mijn hoofdbak.
En indd Patrick, vwb verlichting intensiteit heb je ook gelijk. Zat meer te denken in de hoek van het zelfde spectrum.

Vr Gr Bart.

Bubble-Bart

ZeewaterForum lid
Gekoppeld word niks ook, dan zou ik 30 of 35 meter pijp moeten leggen 🤣
Tja , dat gaat ehm dan indd niet worden .
Maar was meer een idee van hoe ik het in mijn situatie zou toepassen. Om tochzo weinig mogelijk extra werk te hebben aan een stekkenbak.

Vr Gr Bart

Bovenaan