Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

beginnen met doseren

hana002

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal!
Voor mijn redsea 170 zit ik er al een tijdje na te denken om te beginnen met doseren.

Nu lees ik heel veel verschillende ervaringen over verschillende merken.

Zijn er mensen die doseren op 170 liter en is dat het waard?

Zijn er mensen die hun ervaring willen delen?


Ik hoor het heel graag!
 
Goede vragen van Patrick (y).
Schets ons het totaalplaatje* waarbinnen jouw vraag speelt, dan kunnen wij (de communitie) je verder op weg helpen. Er lijkt namelijk (heel) veel te kiezen, maar alles is terug te voeren tot op een paar simpele basisprincipes.

*Heb je al een dagboek met daarin al je aquariumspecificaties en je onderhoudsprogramma? Nee, maak er dan snel eentje aan. Gebruik bijgaande lijst als een uitgangspunt voor het verhaal dat je er bij vertelt. Én foto's, dat werkt ook enorm verhelderend.:

Een stap verder:
Doseren kun je op ieder volume aquarium. Van een 5 liter nano tot een 5 m3. Daarin zit niet de beperking.
Vragen daarbij zijn of je handmatig wilt doseren, of met doseersystemen. Of combinaties.
Met totaaloplossingen (all-in-one) of losse elementen.
En welke dat dan moeten zijn.
Je kunt het op dit gebied zo gek en zo duur maken als je zelf wilt.
Maar verrassend genoeg zijn er ook een paar hele goede low-budget invullen toepasbaar.
 
Goede vragen van Patrick (y).
Schets ons het totaalplaatje* waarbinnen jouw vraag speelt, dan kunnen wij (de communitie) je verder op weg helpen. Er lijkt namelijk (heel) veel te kiezen, maar alles is terug te voeren tot op een paar simpele basisprincipes.

*Heb je al een dagboek met daarin al je aquariumspecificaties en je onderhoudsprogramma? Nee, maak er dan snel eentje aan. Gebruik bijgaande lijst als een uitgangspunt voor het verhaal dat je er bij vertelt. Én foto's, dat werkt ook enorm verhelderend.:

Een stap verder:
Doseren kun je op ieder volume aquarium. Van een 5 liter nano tot een 5 m3. Daarin zit niet de beperking.
Vragen daarbij zijn of je handmatig wilt doseren, of met doseersystemen. Of combinaties.
Met totaaloplossingen (all-in-one) of losse elementen.
En welke dat dan moeten zijn.
Je kunt het op dit gebied zo gek en zo duur maken als je zelf wilt.
Maar verrassend genoeg zijn er ook een paar hele goede low-budget invullen toepasbaar.
 
Hallo allemaal!
Voor mijn redsea 170 zit ik er al een tijdje na te denken om te beginnen met doseren.

Nu lees ik heel veel verschillende ervaringen over verschillende merken.

Zijn er mensen die doseren op 170 liter en is dat het waard?

Zijn er mensen die hun ervaring willen delen?


Ik hoor het heel graag!
Ik heb een eheim aquarium met totaal ca 250 liter. Ben sinds 2 a 3 maanden met triton begonnen op de bleu marine doseerpomp. Elke 3 maanden stuur ik een test naar triton. Tevens blijf ik om de 2 weken waterwissels doen (zou niet moeten maar kan nooit slecht zijn). Misschien niet de meest budget vriendelijke wijze maar op mijn volume nog goed te doen. Hopelijk heb je daar iets aan.
 
Triton op de doseerpomp enzo en dan de hele methode onderuit trappen met waterwissels...
Kies een methode en ga daar voor. Van alles door elkaar wordt niets.. Zal best een degelijk aquarium neer kunnen zetten maar je haalt bij lange na niet het maximale eruit
Raar dat je dat zegt, bij elke ICP raadde triton zelf me 6 waterwissels aan. Nu doe ik standaard om de 2 weken een waterwissel van 10% MET de triton core 7 en raad eens, inderdaad perfecte waardes. Dus conclusie, kan niet slecht zijn wat ik doe want In tweede instantie voor de perfecte waardes bij ELKE ICP test doen we het toch voor lijkt me! De eerste instantie blijven de dieren gezond zien groeien
 
Raar dat je dat zegt, bij elke ICP raadde triton zelf me 6 waterwissels aan. Nu doe ik standaard om de 2 weken een waterwissel van 10% MET de triton core 7 en raad eens, inderdaad perfecte waardes. Dus conclusie, kan niet slecht zijn wat ik doe want In tweede instantie voor de perfecte waardes bij ELKE ICP test doen we het toch voor lijkt me! De eerste instantie blijven de dieren gezond zien groeien

zelf ook de triton Core 7
Om de twee weken doe ik nu 15 procent wissel dus 60 liter !
Hoeft niet idd maar 1X keer maand de sump leeg trekken alles schoon en 1 x keer er maand het zand om spoelen en afzuigen .
Ach ik zie altijd dat de dieren het wel fijn vinden ?
 
zelf ook de triton Core 7
Om de twee weken doe ik nu 15 procent wissel dus 60 liter !
Hoeft niet idd maar 1X keer maand de sump leeg trekken alles schoon en 1 x keer er maand het zand om spoelen en afzuigen .
Ach ik zie altijd dat de dieren het wel fijn vinden ?
Hier hetzelfde, koralen staan altijd net dat Ietsje mooier
 
Dat zou wat zijn zeg, dat je bij gebruik van een methode geen waterwissels meer zou mogen doen... de methodes zijn bedoeld om je waterwaardes stabiel te houden, vooral met het oog op verbruik. Als je daar verder geen inbreuk op doet met de keuze van het juiste zout, zie ik even het probleem niet van de waterwissel behalve dat het wat tijd geld en moeite kost, maar is het toch zeker een hobby voor.
 
Dat zou wat zijn zeg, dat je bij gebruik van een methode geen waterwissels meer zou mogen doen... de methodes zijn bedoeld om je waterwaardes stabiel te houden, vooral met het oog op verbruik. Als je daar verder geen inbreuk op doet met de keuze van het juiste zout, zie ik even het probleem niet van de waterwissel behalve dat het wat tijd geld en moeite kost, maar is het toch zeker een hobby voor.

Daar ben ik het volledig mee eens ! Bovendien blijft deze hobby zich ontwikkelend voort zetten , ik ben van mening dat wij nog niet de helft weten bovendien kunnen anders stoffen zich ophopen die je met een waterwissel onder controle houd .
Maar ieder voor zich ik doe het pas 45 jaar en en zie dat de oldscool methode blijft bestaan en alle andere technische fratsen een pak geld kosten en geen voordeel opleveren hooguit gemak , en de hobby is juist ermee bezig zijn en niet een computer je kh op peil laten houden als dat fout gaat heb je juist geen controle, en wat is juist leuker om met je hobby bezig te zijn ?
 
Bedoel je met de oldscool methode waterwissels en kh, ca, mg op peil houden (met of zonder doseerpomp). Dit is namelijk alles wat ik doe en de bak draait inmiddels alweer 10 jaar probleemloos (alleen een tijdje last van pluisalg gehad). Overigens je moet je bijschrift aanpassen van 40 naar 45 jaar, wat een lange tijd zeg.
 
Bovenaan