Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beginneling met een Red Sea Reefer 250

Carolus_Linnaeus

ZeewaterForum lid
Lief dagboek, welgeëerde hobbyisten,

Ook ik ga mijn dagboek bijhouden. Het eerste bericht begint met een stukje toelichting en informatie a.d.h.v. de 20 vragen van Tanne bij hulpvragen. Op dit moment staat het aquarium nog niet. De bak haal ik binnenkort op, samen met een bovengemiddeld behulpzaam forumlid dat hem verkoopt, ga ik hem schoonmaken, zodat ik gelijk alle techniek een keer aangeraakt heb en dit heb gedaan met iemand met ervaring, ook fijn.

Zoals velen heb ik lang zoetwater bakken gehad (10 jaar) en op zoek naar wat nieuws. Na een twijfel over waarmee te beginnen heb ik dankzij een meer dan gemiddeld behulpzaam forumlid de knoop door gehakt. Hij bood zijn bak aan na een upgrade. Een Red Sea, ondanks alle controversie heb ik er toch voldoende vertrouwen in (en de discussie hoeft hier niet apart nog gevoerd te worden).

Mijn doel is zoveel mogelijk eigen vragen te beantwoorden door bestaande topics door te spitten. Wel wil ik hier vrij uitgebreid verslag doen per week zodat andere starters het kunnen lezen en kunnen zien waar ik tegenaan liep. Of ervaren aquarianen mij erop kunnen wijzen als ik de verkeerde kant op ga! Met zo min mogelijk afkortingen en met vaktermen uitgelegd in de hoop dat het op zichzelf leesbaar is voor wie net start

Techniek:

Aquarium:
Red Sea Reefer 250
90x50x53cm (203 liter)
12mm ‘ultraclear’ glas
Sump: 42 liter

Afschuimer:
Red Sea Skimmer 300
Groter past niet heb ik me ook laten vertellen
Onderhoud: wekelijks de beker schoonmaken en elke paar dagen vuil water af laten lopen —> maar natuurlijk op zicht

Extra filtratie:
Theiling Rollermat compact 1 (denk aan filterwatten als bij zoet maar dan beter)
Aqua medic multi reactor (nog kijken wat erin gaat, tips zijn welkom)
Aqua medic Helix max 2.0 - 11Watt (UV verlichting dat ziektes zou moeten helpen voorkomen) —> uitzetten in opstartfase?

Verlichting
2x AI Hydra 32HD (programma nog naar kijken)

Verwarmingselement:
Aqua Medic T controller Twin
Extra Eheim 200Watt verwarming gekocht als backup of eventueel om samen in de sump te hangen.

Bij ophalen bak nog even nagaan wat er nu inzit, weet wel dat je op een scherm de temperatuur kan instellen en een bericht kan krijgen als het te warm wordt

Waterwaardes:

Ik ga de waardes in het boek van Tanne als uitgangspunt nemen. De volgende ga ik meten, allemaal met salifert (Hanna blijkt erg goed, maar vind het ook erg duur. Ook met reagent wat je moet bijkopen en snel 1 euro per keer kost):
  • Calcium (Ca)
  • KH-waarde
  • Magnesium (Mg)
  • Nitraat (NO3)
  • Fosfaat (PO4)
  • Zoutwaarde met refractometer van D-D H2Ocean
Scape:

Wil hem redelijk vol maken (op de 200 liter zo 30-40kg steen), maar lijk wel te lezen dat een luchtige scape waar goed doorheen gezwommen kan worden, handig is. Ik kan wat levend steen meenemen dat in de bak nog ligt en wil zo 10-20kg dood steen halen plus nog zo 5kg ‘vers’ levend steen. Veel te veel merken levend steen zie ik wel, heb me laten vertellen dat AquaHolland wel een aardige prijs-kwaliteit verhouding heeft. Ga bij de Ocean Store kijken of ik ook wat losse stukken kan uitzoeken i.p.v. een pakket van x kilo opsturen en hopen dat het leuks is.

Koralen:
komt vanzelf als alles stabiel draait naar verwachting over een maand of twee

Vissen en lagere dieren:
geen duidelijke plannen, wil een rustig bestand. Waarschijnlijk wel een makkelijke Amphiprion als koppel om mee te beginnen (wel of niet met anemoon gelijk) en vanaf daar verder kijken. En natuurlijk rond de ugly fase een schoonmakersploeg in huis halen. Ik ga andere dagboeken zeker als inspiratie gebruiken en verwacht dat het eerste bestand de bekende soorten worden. Sterke voorkeur voor nakweek.

Voer: ga kijken of ik copepods kan laten vestigen en daarnaast een mix van diepvries voer en waar mogelijk droogvoer, maar natuurlijk afhankelijk van de beestjes

Supplementen en mineralen:
  • ATI essentials mixed reef
Ik heb begrepen dat hierin ook de spoorelementen zitten die je nodig hebt, dat is voor mij ook makkelijk omdat ik die niet apart ga testen. Tegelijk is dan een zorg of daar mogelijk niet teveel van komt, waar mijn logica is nu dat dit met waterwissels wekelijks redelijk op orde moet blijven. Input altijd welkom. Weet dat je het ook op kan sturen naar een lab, maar zo 35 tot 110 euro per keer afhankelijk van hoe uitgebreid, vond ik erg duur.

Zout ga ik Aqua Forest reef salt proberen

Met twee doseerpompen wil ik gaan bijvullen, maar vooral in het begin wordt het veel meten en zoeken om te kijken hoe ik ze moet afstellen. Voordeel is wel dat je hele kleine hoeveelheden regelmatig doet, in plaats van wekelijks een grotere plons.

Bijvullen:

DD H2Ocean Compact auto Top-Up

Werking: een pompje in een jerrycan gevuld met osmose water met een slangetje eraan die naar de sump gaat. Daarin een sensor die aanslaat als het waterpeil zakt in de sump en op basis daarvan het pompje aanstuurt.

Opstartfase:

Hier ben ik nog wat zoekende, plan is om levend steen dat in de bak zat mee te nemen (vorige eigenaar heeft upgrade naar 2 meter bak gemaakt maar steen niet meer nodig). Dat dan apart in een teil te houden met verwarming en ondertussen de bak op te starten. Omdat ik het levend steen er natuurlijk vlot in wil hebben, overweeg ik water te kopen (ik heb geen jerrycans om 240L water op te slaan en ga dat ook niet nodig hebben los van dit moment). Ook kan en wil ik zand meenemen dat in de draaiende bak heeft gezeten

Ook kijken naar de opstartfase ben ik benieuwd of er een ugly fase komt met levend steen en zand uit een draaiend aquarium, maar laat het wel een dag of 30 lopen voor ik echt meer dan levend steen ga toevoegen. Ga wel nog dood steen halen. Zal nog maar een nitriet test halen…

Alhoewel ik er van zoet absoluut niet van ben, heb ik toch maar acteriën in een potje gekocht…

Expres een lang verhaal, voor mezelf om later terug te lezen hoe ik het heb gedaan en te leren van fouten, maar hopelijk ook zodat andere nieuwelingen er inspiratie uit kunnen halen. Ik verkondig niet dat dit goed zal gaan en wil dan ook ieder die opmerkingen heeft uitnodigen om die vooral te delen.

Succes met je opstart

11/2/26

Een week later dus een update!

Er zijn wat dingen niet ideaal gegaan, maar ik zet toch alles hier neer als onderdeel van het leerproces.

Zondag het aquarium opgehaald, allemaal geweldig voorbereid door de verkoper en ging daardoor vlot. Alles los krijgen in tassen liet wel zien hoe veel techniek het allemaal is.

Ik heb levend steen meegekregen en dat was daardoor wel zoeken, want dat wil je zo snel mogelijk in een draaiende bak hebben. Ik had echter niet genoeg water klaarstaan (want niet genoeg jerrycans, vond 250L aan jerrycans ook niet nodig en wat onhandig. Plus het was osmosewater, begrijp dat je dat niet in de jerrycans moet aanmaken.

Toen de bak stond, eerst leeg gaan rommelen. Wat een zoektocht in het begin om alles een plekje te geven en geen chaos van snoeren te krijgen. Uiteindelijk toch maar grotendeels ‘weggepropt’ voor nu. Water erin en om 16.00 geconstateerd dat ik toch genoeg water wil om de bak te vullen. Dus naar de dichtstbijzijnde zaak die het verkoopt die open was op zondag: Diebo in Nieuwegein. Ruim half uurtje rijden. Ging prima en bak gevuld. Zout toegevoegd. Het levend steen had nog wat lederkoraal wat helemaal maakte dat ik het niet in een emmer wilde laten. Ook was het verspreid over twee grote emmers en had ik maar verwarming en pomp voor één, niet ideaal.

Water was natuurlijk koud en warmde niet snel op. Extra verwarmingselement erin maar achteraf in de termocontrol gestopt op de koel stekker, ja dat werkt niet. ‘S avonds 21.30 uur toen het water 17.5 graden was (was 14.5) toch het steen erin gestopt uit de emmer zonder verwarming en pomp (dat water was toen 19.5 graden). Water waar het steen in lag had een zoutwaarde van zo 26ppm, aan de lage kant maar wilde dat gelijk houden. Dus bak ook daarop aangemaakt.

Stromingspompen aangezet maar nog niet met sump.

Maandag

‘s ochtends de lampen proberen aan te sluiten. Dit lukte maar vrij snel in een AC adapter een tikkend geluid en vrij snel klapt de stop eruit. Ook kort een brandlucht, oei. Opnieuw proberen met alleen de andere lamp en weer stop eruit geslagen. Geen handige actie. Blijkt uiteindelijk één adapter ook kapot.

In de avond apparatuur in de sump. Aangezet, dat ging allemaal goed en nu draaide het ‘echt’. Nadeel: osmosewater in de sump, waardoor het zoutgehalte wat zakte naar 24ppm.

Dinsdag

‘s middags naar de Ocean Store en daar een nieuwe adapter, ijkvloeistof voor de zekerheid voor de refractometer en salifert PH tester gehaald (die was ik bij een bestelling vergeten). Erg goed geholpen.

In de avond heb ik alle snoeren opgeschoond en netjes gelabeld, los verlengsnoer nog hoog in de kast gehangen zodat kans op kortsluiting klein is en alles er overzichtelijker bij ligt. Vooral ook veel klooien met de opvoerpomp en rollermat die erg veel herrie maakte. Gelukkig aardig gelukt.

Woensdag

In de ochtend waardes getest, zoals verwacht wijken ze nog erg sterk af (veelal te laag). Komende dagen maar zout toevoegen en als het eenmaal op niveau is, stabiel houden. De aqua medic T controller twin krijg in niet aangepast, geeft ‘alarm’ maar blijft stabiel op 22,6 graden, wat ook te laag is. Voor een deel ook wat verroest dus opgrade denk ik binnenkort naar de nieuwe.

Vissen en ander leven komt echt over een tijdje pas als alles stabiel is en nitrietpiek is geweest.

Waardes:
11/2/26
  • Temp: 22.6 graden
  • Zout: 1.018 - 24ppm
  • Ph: 8.0
  • KH: 7.3
  • NO2: 0
  • NO3: 5ppm
  • Ca: 315mg
  • Mg 945mg
  • PO4: 0.25 (alhoewel moeilijk af te lezen, eerder minder dan dit dan meer, en lijkt onrealistisch hoog?)

En nog een foto. Dus niet ideaal dat ik gelijk wat koraal heb, maar dat zat nog op de stenen. Daarom wil ik enerzijds zo min mogelijk wijzigingen en tegelijk zo snel mogelijk naar de wenste waarden…IMG_7349.jpeg

Zo met die foto op zijn kant loopt het water eruit.
:)

Thanks! Had hem inderdaad moeten draaien. Ondertussen zout aan het toevoegen in kleine porties. Als er nog tips zijn, altijd welkom. Zal morgen nog eens waardes testen en kijken of het wat bijgetrokken is.

Zoutgehalte gemeten met je Refractometer is in PPT (parts per thousand)
In PPM (parts per million) zou je met 24 ppm eerder zoetwater hebben ;)

Je zoutgehalte met ongeveer 1ppt per dag verhogen. Als je meerdere keren per dag een beetje doet kan je wat meer dan dat doen.

Die fosfaat zal uit je stenen komen, het is wat hoog, maar nog prima binnen de waardes voor je koralen hoor.
Met wat meet je deze? Niet ieder merk fosfaat test is even nauwkeurig.

Mogelijk zal nitraat en fosfaat nog wel wat stijgen, want er zal wel wat leven afsterven na de temperatuur en zoutgehalte opstart probleempjes.

De aqua medic T controller twin krijg in niet aangepast, geeft ‘alarm’ maar blijft stabiel op 22,6 graden, wat ook te laag is. Voor een deel ook wat verroest dus opgrade denk ik binnenkort naar de nieuwe.
Ik heb dezelfde ervaring gehad, binnen een paar jaar helemaal geoxideerd vanbinnen.
Nu al jaren een Hobby biotherm pro. Veel degelijker is mijn ervaring.

Zoutgehalte gemeten met je Refractometer is in PPT (parts per thousand)
In PPM (parts per million) zou je met 24 ppm eerder zoetwater hebben ;)

Je zoutgehalte met ongeveer 1ppt per dag verhogen. Als je meerdere keren per dag een beetje doet kan je wat meer dan dat doen.

Die fosfaat zal uit je stenen komen, het is wat hoog, maar nog prima binnen de waardes voor je koralen hoor.
Met wat meet je deze? Niet ieder merk fosfaat test is even nauwkeurig.

Mogelijk zal nitraat en fosfaat nog wel wat stijgen, want er zal wel wat leven afsterven na de temperatuur en zoutgehalte opstart probleempjes.

Ik heb dezelfde ervaring gehad, binnen een paar jaar helemaal geoxideerd vanbinnen.
Nu al jaren een Hobby biotherm pro. Veel degelijker is mijn ervaring.
Thanks! Vandaag al ieder uur wat zout erbij dus zit al rond de 28ppt (scherp 😉). Achteraf dan weer te snel waarschijnlijk, maar was bang dat de koralen juist het zwaar hadden. Goed morgen rustiger aan doen en even aankijken.

Meet alle waardes behalve zout met Salifert.

Ga eens kijken naar de hobby bioterm! Wilde de nieuwere en pro van aqua medic nemen, maar das dan een interessante afweging.

Oja, als jij, of iemand anders kan helpen in de keuze met zand, graag. Er is erg veel en los van korrels of koraalzand en ‘dood’ of levend, maakt het veel uit? Ik neig naar kleine korrel voor eventuele bodemwoelende vissen (bestand nog niet gekozen), maar hoor graag wat anderen hebben gedaan.

Gebaseerd op waar je naar de winkels gaat vermoed ik dat je in de buurt van Gorinchem woont. als je wilt heb ik nog een groot stuk levend steen voor je. Zit al wat jaren in mn sump. Zit spons en van alles en nog wat op.

Hoe dan ook. Welkom op het forum!

Hey Oscar,

Top aanbod, dankjewel!! Ik woon in Waddinxveen, maar Gorinchem was inderdaad net zo ver rijden geweest naar de zaakjes! Een mooi stuk levendsteen wil ik niet afslaan, maar ik wil de bak wel stabiel op de juiste waardes hebben. Ik zou op een vrijdag of in het weekend langs kunnen rijden. Woon jij in Gorinchem?

Ik ben fan van ati fiji white zand , is wat zwaarder dan gewoon zand waardoor het beter blijft liggen en is niet scherp wat weer gunstig is voor bv zandhappers.

Goedenavond,

Maar weer een update. Gisteren mijn zorg over lage waardes uitgesproken. Voordat ik reacties had gehad, had ik zelf de afweging gemaakt op ieder half uur wat zout toe te voegen. Vond de koralen al wat minder erbij staan namelijk. Hier toch het advies gekregen langzamer te verhogen en sindsdien niks meer eraan gedaan.

Net de waardes weer gemeten en het is te zien dat ik zout heb toegevoegd. Lederkoralen hanger er helaas triest bij en ik vrees voor ze.

Les voor mij: als je koralen gelijk bij de start hebt, zorg echt dat je water klaar hebt staan en als je veranderd toch nog een heel stuk langzamer dan nu gedaan.

Waardes geven ook aan dat e.e.a. afgebroken wordt.

12/2/26 avond

• Temp: 23.0
  • Zout: 31 ppt
  • Ph: 8.15
  • KH: 8.75
  • NO2: 0,025 - 0,05ppm
  • NO3: 5 - 10 ppm
  • Ca: 375ppm
  • Mg: 1245ppm
  • PO4: 0,5ppm
Ga in ieder geval nieuwe temperatuurcontroller kopen, en waarschijnlijk ook zand en ATI Mixed reef essentials (al ga ik dat pas over een tijd doseren). Meer ervaringen met zand nog steeds welkom. Magneetje of glaskrabber ook maar halen!

Komende dagen maar zo om de dag of dagelijk blijven meten en kijken wat het doen. Mocht er koraal echt afsterven, hoe triest het ook is dan krijg ik graag advies hoe ermee om te gaan.

Foto’s toegevoegd en nu zo dat het water erin blijft 😁
IMG_7352.jpeg

Bijlagen

• IMG_7353.jpeg
    IMG_7353.jpeg
    273,8 KB · Weergaven: 19
  • IMG_7354.jpeg
    IMG_7354.jpeg
    338,5 KB · Weergaven: 16
  • IMG_7355.jpeg
    IMG_7355.jpeg
    326,5 KB · Weergaven: 19
Net de waardes weer gemeten en het is te zien dat ik zout heb toegevoegd. Lederkoralen hanger er helaas triest bij en ik vrees voor ze.
Lederkoralen zijn enorm sterk, nog niet opgeven zou ik zeggen.
Als ze echt duidelijk dood zouden zijn zou je ze kunnen afsnijden met een scherp mes. Uit de voet zou dan zelfs nog terug een koraal kunnen groeien.

Ik heb ook het Ati Fiji zand 1 -2 mm ik combinatie met Caribsea live zand. Dat laatste meer omdat ik het wel mooi vind dat daar ook schelpjes in zitten.

Dankjewel Johan! Kijk het nog even rustig aan, ga ook nog niks wegsnijden tot ik absoluut zeker weet dat het dood is. Waardes komen ondertussen aardig in de buurt van gewenst en onbedoeld ben ik met dit gedoe wel aan een nitrietpiekje aan het krijgen (zat in de emmer met steen ook wat slangensterretjes en borstelwormen die het niet hadden gered). Dus wie weet is die straks weg en kunnen we over een week of twee een schoonmaakploeg halen. Ook maar een waterwisseltje doen dit weekend.

Dank voor de zandtip! Misschien zo’n mix wel leuk, dacht zelf zo 5cm diep om toch ook de ruimte te hebben voor wat vissen en lage dieren die er graag inzitten, maar misschien beginnen we ook met minder. Toevoegen kan altijd.

Vanavond weer wezen testen en verder weinig bijzonders. Koralen lijken nog steeds niet happy maar wel beter dan gisteren, al lijkt een deel toch af te sterven. Ook zie ik dat algen al beginnen op te komen, wat in combinatie met de waardes volgens mij positief is en betekent dat ik inderdaad in de nitrietpiek zit. Als iemand daar nog wat over kan zeggen, zeker welkom. Foto’s van hoe het erbij staat, en opnieuw waardes getest, nu ook NH3 test bijgehaald. Nog steeds alles van salifert, behalve de refractometer van H2Ocean.

13/2/26

• Temp: 22.7 (controller gaat niet lekker, nieuwe is onderweg)
  • Zout: 1.24 - 31ppt
  • KH: 8.75
  • NH3: 0 - <0.15 (licht blauwig? Wat niet op schema staat)
  • NO2: 0.1 (stuk lager, wel bacteriën uit potje toch maar toegevoegd, wat kan meespelen)
  • NO3: 10ppm
  • Ca: 400mg (maar keek van boven, kan zijn dat het toch eerder al omsloeg)
  • Mg: 1245mg
  • PO4: 0,5mg (maar eerder hoger dan lager)
Fijne avond iedereen!

Bijlagen

• IMG_7369.jpeg
    IMG_7369.jpeg
    334,4 KB · Weergaven: 17
  • IMG_7368.jpeg
    IMG_7368.jpeg
    317,3 KB · Weergaven: 15
  • IMG_7367.jpeg
    IMG_7367.jpeg
    344,8 KB · Weergaven: 15
  • IMG_7366.jpeg
    IMG_7366.jpeg
    307 KB · Weergaven: 16
  • IMG_7365.jpeg
    IMG_7365.jpeg
    187,9 KB · Weergaven: 17
Goedenavond,

Met de ontwikkelingen in waardes die snel gaan blijf ik dagelijks testen. Vandaag ook weer. Belangrijkste: na het testen gisteren een waterwissel gedaan (water stond klaar met zout en een pompje sinds de ochtend). 820gr zout op 20L water maar niet zoutwaarde getest. Vannochtend zout getest en was gedaald! Zat rond de 29ppt. Daarop nog zo 250gr zout langzaam toegevoegd aan de bak.

Geen ammoniak, nitriet bijna afwezig en nitraat redelijk laag. Fosfaat ook dalende ten opzichte van gisteren. Kan dit de nitraatpiek al zijn geweest? Blijf komende week testen en ga pas schoonmaakploeg toevoegen als ik week NH3 en NO2 op 0 heb. Maar advies is welkom.

Koraal nog niet echt vooruit aan het gaan, maar zal meer tijd nodig hebben. En het zout toevoegen - al is het langzaam - zal niet helpen.

Ondertussen rustig nadenken over bestand, ga binnenkort hier zetten wat ik denk te gaan toevoegen aan vissen en ongewervelden.

Waardes:

14/2/26 avond

• Temp: 23.1 (nieuwe controller is er nu)
  • Zout: 1.24 - 31ppt, na een 20L waterwissel met 35ppt water (als het goed is) en 250gr zout toegevoegd
  • KH: 8.45
  • NH3: 0 (nog steeds wit/blauw melkachtig)
  • NO2: 0 - 0,025 ppm
  • NO3: 5 - 10 ppm
  • Ca: 420mg
  • Mg: 1290mg
  • PO4: 0,25 - 0,5 ppm

Bijlagen

• IMG_7383.jpeg
    IMG_7383.jpeg
    186,1 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7384.jpeg
    IMG_7384.jpeg
    352 KB · Weergaven: 5
  • IMG_7385.jpeg
    IMG_7385.jpeg
    405,2 KB · Weergaven: 5
  • IMG_7386.jpeg
    IMG_7386.jpeg
    356,2 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7387.jpeg
    IMG_7387.jpeg
    414,5 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7388.jpeg
    IMG_7388.jpeg
    312,6 KB · Weergaven: 6
Oja! Skimmer staat nog niet aan, begreep dat dit in het begin nog niet handig is. Met o.a. zout dat niet goed oplost. Die gaat binnenkort ook maar aan. Verlichting is AI hydra 32HD 2x en als iemand tips heeft voor template, zeer welkom. Gebruik nu ‘Leon Tan’ van 6.30 tot 21.00 op 60% (morgen naar 80%). Misschien leen ik nog een PAR meter, maar twijfel of het nodig is met bekende lampen en vaste programma’s.

Fijne avond!

Koraal nog niet echt vooruit aan het gaan, maar zal meer tijd nodig hebben.
Herstel van koralen moet je eerder in maanden als dagen denken.
Een succesvol zeeaquarium houden is (helaas) een kwestie van geduld. Fouten maken gaat snel, goede dingen gebeuren met veel tijd.

Geen ammoniak, nitriet bijna afwezig en nitraat redelijk laag. Fosfaat ook dalende ten opzichte van gisteren. Kan dit de nitraatpiek al zijn geweest? Blijf komende week testen en ga pas schoonmaakploeg toevoegen als ik week NH3 en NO2 op 0 heb. Maar advies is welkom.
Je hebt toch steen wat al ingedraaid is bij de vorige eigenaar? Dan is de cyclus ook al rond. Ammonia naar nitriet naar nitraat.
Ik zou wel de eerste dieren pas toevoegen als je je waterwaardes onder controle hebt voor een paar weken. Dus temperatuur, zout, en Kh in iets mindere mate.
Je afschuimer kan wel aan, ook om een beetje vertrouwd mee te raken voordat je dieren aangeschaf.
Ik zou zout altijd opgelost en met water op temperatuur toevoegen.
Een paar waterwissels doen de komende weken zal helpen.

Op basis van foto's is het altijd moeilijk om te zien hoe iemand zijn stroming gaat, maar die 2 stromingspompen naar beneden gericht is niet zo gebruikelijk. Je wilt dat je vuil richting je overloop geblazen wordt.
Misschien jezelf nog even in stroming en afvoer van afvalstoffen verdiepen, dat is een erg belangrijk onderdeel. Zoek eens wat filmpjes op over dit onderwerp, dat is duidelijker als in tekst.

Thanks Johan, en inderdaad ingedraaid steen van de vorige eigenaar. Stroming moet ik toegeven nog niet erg in verdiept te hebben, dus die neem ik mee als huiswerk voor de komende tijd. Eiwitafschuimer aanzetten en kijken hoe dat gaat. Als het allemaal onder controle is dan maar eens rustig verder kijken.

Overigens logisch wat je zegt met koraal, maar typisch hoe ik toch sneller reactie verwacht, slaat eigenlijk nergens op 😬

Voor nu in ieder geval helder, eiwitafschuimer moet goed draaien (die had ik al wel scherp), waardes echt een week of twee weken goed op orde en de stroming nog eens in verdiepen, dan ga ik kijken naar een schoonmaakploeg.

Back
Bovenaan