Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquariummeubel bouwen

Schramstein

ZeewaterForum lid
Beste meedehobbyisten,

een vraag voor mijn toekomstige project, ik wil een groter aquarium gaan bouwen (3mx70x50)
Daarvoor moet ik een meubel maken, mijn voorkeur gaat uit naar hout (fatsoendelijk dik en geen mdf) Wat zeggen jullie ervan om dat uit hout te maken , dit in verband met het werken van hout, en het scheuren van de bak.
Ook wil ik het meubel iets kleiner maken dan de bak zodat de bak oversteekt.(20cm)

Er is nog niets gebouwd, het idee is er ,en alles is nog mogelijk. Tegen de tijd dat ik begin zal ik ook een dagboek maken.

brand los en alle ideeen suggesties zijn welkom!

grt Remy
 
Een ijzer frame en dan een houten ombouw er omheen timmeren?
Die 20 cm oversteek kun je dan mooi opvangen als je er een een extra steun aan laat lassen bij die oversteek.
 
Er zijn ook mooie en heel sterke aluminium systeem profielen, is wellicht ook een goede optie: Linkje

Zelf zou ik eerder zoiets van wat koker profielen lassen, maar dat is vooral omdat ik daar zelf handig mee ben.

Voordelen van metaal: werkt niet, betrouwbare sterkte, dunnere en kleinere constructies.
 
Zijn er dus meerdere mensen “anti” hout en “pro” metaal? Die aluminium kokerprofielen heb ik ook bij mijn huidige bak. Maar dat metaal past eigenlijk niet in mijn interieur.
 
Ik heb een metalen frame en daar een kast omheen gemaakt.
Meeste aquarium bouwers gebruiken ook een metalen frame waar ze de kast omheen bouwen.
Dat frame daar zie je uiteindelijke dus niks van, dus dat "probleem" snap ik niet.

Voordeel van metaal vs hout. Het hoeft veeeel minder dik te zijn, dus er blijft meer ruimte over voor sump en techniek waar je dan ook makkelijker bij kunt.

Ik heb voor mijn stalen frame destijds gewoon een aanvraag op werkspot gezet.
Voor vrij weinig kreeg ik het op maat, afgelakt thuisbezorgt.

Dat aluminium extrusie profiel is waar ik sowieso mijn volgende frame mee ga bouwen.
Helemaal zelf te doen en bied alom mogelijkheden om dingen aan te bevestigen, zonder erin te hoeven boren en omdat het aluminium is hoeft ook nog eens niet geverfd te worden. Ideaal.

De enige reden die ik kan bedenken om voor hout te kiezen is als kosten echt doorslaggevend zijn.
Maar dan zou ik liever nog een paar maanden doorsparen.
 
Bedankt voor jullie reacties, heel brutaal gezegd geld wil ik niet besparen op de basis. Bedoel wat blijft er over als je bak zou breken, helemaal niets. Het gaat mij om het beste resultaat, en ik begrijp dat dat toch echt met staal is uit jullie opmerkingen.
 
Bedankt voor jullie reacties, heel brutaal gezegd geld wil ik niet besparen op de basis. Bedoel wat blijft er over als je bak zou breken, helemaal niets. Het gaat mij om het beste resultaat, en ik begrijp dat dat toch echt met staal is uit jullie opmerkingen.

Zoals @Erbe2307 aangaf is de enige reden om voor hout te kiezen eigenlijk de kosten. Een andere reden om toch voor hout te kiezen is dat je het makkelijker zelf kan maken: iedereen heeft in principe wel een zaag en boor liggen waar dit voor metaalbewerking niet altijd het geval is. Maar je geeft aan om niet perse te willen besparen dus denk dat er dan maar 1 keuze overblijft ;)
 
Dat kan prima, hoef je ook niet superhandig voor te zijn.
Kijk maar eens op youtube naar King of DIY. Die laat zien hoe dat moet.
Hoi Remy,

Dit voorbeeld heb ik ook ongeveer gevolgd, maar dan voor een bak van 50 bij 50cm en 1.00m hoog. Je kunt er steunen aan toevoegen (overdwars of diagonaal) om hem zo sterk te maken als jij wilt. Maak er gebruik van;) Zelf heb ik daarna mijn hele meubel in de grondverf gezet (wit) en daarna met twee of drie lagen epoxyverf (bootlak) geverfd. Belangrijk: dit stinkt enorm lang en buiten verven en drogen is veiliger voor je eigen gezondheid. Ik kan je dit van harte aanraden. Helemaal waterdicht dus.
 
Beste meedehobbyisten,

een vraag voor mijn toekomstige project, ik wil een groter aquarium gaan bouwen (3mx70x50)
Daarvoor moet ik een meubel maken, mijn voorkeur gaat uit naar hout (fatsoendelijk dik en geen mdf) Wat zeggen jullie ervan om dat uit hout te maken , dit in verband met het werken van hout, en het scheuren van de bak.
Ook wil ik het meubel iets kleiner maken dan de bak zodat de bak oversteekt.(20cm)

Er is nog niets gebouwd, het idee is er ,en alles is nog mogelijk. Tegen de tijd dat ik begin zal ik ook een dagboek maken.

brand los en alle ideeen suggesties zijn welkom!

grt Remy
Ik denk niet dat het al gezegd is maar op marktplaats is iemand en die maakt op bestelling een rvs frame op maat. Wellicht is dat wat voor je.
 
Bovenaan