Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

aquarium stofzuiger

Jan Hendrik

ZeewaterForum lid
Wie heeft ervaring met een aquarium stofzuiger, ik lees er verschillende meningen over maar het lijkt mij erg handig.
 
Heb zoiets voor zoet water wel eens gehad op basis van een luchtpompje. Is m.i. niet zo krachtig, in een zoutwaterbak is zoveel stroming dat het gene dat de stofzuiger zou kunnen opzuigen toch al weg is.
Ik heb in mijn opstart wel een aantal keer water geheveld (om rotzooi af te zuigen) van de bak naar de sump over filterwatten. Met een 19mm slang is dit best krachtig.
 
Deze voldoet nog steeds het beste.

De Eheim vuilklok

eheim bodemreiniger.jpg
 
Denk dat deze werkt zonder pomp.

Heb zelf de eden aquarium gravel cleaner. Moet zeggen dat het wel redelijk werkt.

Voordelen is dat deze gewoon op 220V werkt, niet op batterijen.
Het geheel is verder best stevig gemaakt en handzaam.

Nadelen:
Je zand mag niet te fijn zijn. Deze komt dan door het filter heen en blokkeert de pomp.
Het is een self priming ding. Echter dat werkt niet heel soepel of ik heb de draai nog niet.

Ik vertrouw vooralsnog vooral op mijn goby om het zand om te woelen en vooralsnog doet hij/zij het goed.
Maakt maar een hoop om zijn slaap plek en gooit, nog, niet overal zand op.
 
509991
Ik gebruik deze; luchtpompje er op aansluiten en klaar. Je raakt geen water kwijt alleen maar zooi ( bij mij de laatste tijd flap die ik van rotsen had geborsteld)
 
Bovenaan