Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium met onderhoudscontract: is tweewekelijks onderhoud voldoende voor een gezond aquarium?

Koeny

ZeewaterForum lid
Ik heb interesse om een zeeaquarium aan te schaffen maar door een fysieke beperking is het voor mij onmogelijk om zelf er fysiek werk in te steken. Mijn eerste kandidaat aquarium is een Red Sea Reefer 300 XL met een stille skimmer (Deltec, Bubble Magus, Nyos?). Ik zou geen te moeilijke en onderhoudsvriendelijke bewoners uitzoeken. Ik woon bij mijn moeder dus eten geven, het glas van algen ontdoen en eventueel het ATO-reservoir bijvullen lukt ons wel maar verder onderhoud, aquascaping en andere noodzakelijkheden zou ik overlaten aan een onderhoudsfirma. Ik ga er vanuit dat dit tweewekelijks voldoende zal zijn voor kleineren taken en elk kwartaal iets diepgaander onderhoud. Wat ik verwacht is dat er bij elk onderhoud een inspectie van het materiaal gebeurt, 20% vers water wordt toegevoegd, de skimmer wordt gereinigd en er noodzakelijke watertests worden uitgevoerd.

Denken jullie dat dit een haalbare kaart is of benodigd een zeeaquarium meer dan 1 à 2 uur onderhoud per twee weken? Heeft er iemand ervaring met een onderhoudsfirma? Of is er mogelijk een ervaren aquariaan in het Dilbeekse die mij wil bijstaan, als deel van de hobby of tegen betaling?

Bedankt voor jullie hulp, inbreng en bedenkingen!
 
Ik weet dat je in sommige aquarium zaken een aquarium kunt leasen. Dan hoef je hem zelf niet eens aan te kopen.

Hier kan je dan kiezen dacht ik tussen zelf onderhoud of gemeenschappelijk onderhoud of door de aqua zaak zelf.
Ik dacht dat het gemeenschappelijk idd iets van elke 2 weken was of maandelijks en als het door de aquazaak alleen was dat dit weekelijks was.
 
Hallo koenie,

Leuk dat je geïnteresseerd bent in het gaan houden van een zeeaquarium.

Als ik je zou mogen adviseren zou ik het geld wat je zou moeten investeren in "onderhoud" investeren in geautomatiseerde hulp apparatuur. Denk hierbij aan bv. neptune apex/GHL/Focustronic.

Ook zou ik mij verdiepen in een balling methode zoals bv DSR, ATI, etc.
Hierdoor zou je zonder waterwissel kunnen draaien, wat weer een hoop werk scheelt.

Mocht je dan toch liever iemand in huren om de bak te onderhouden ben ik van mening dat om de 2 weken te weinig is.

In 2 weken kunnen waarden al zover verschoven zijn dat het eigenlijk al te laat is om nog fatsoenlijk in te kunnen grijpen.
Zeker in het begin als er nog relatief veel veranderd in de bak.
Denk hierbij aan het vullen van de bak.
Koraaltje erbij en nog een paar visjes erbij... en daarbij het stabiliseren van de bak zelf.
 
Laatst bewerkt:
een en ander is afhankelijk van je keuze aan dieren die je wilt gaan houden en ook aan je eigen eisen qua uitstraling van je aquarium.
Maar ja, wat je wilt is wel mogelijk.

Belangrijk is wel de keuze aan gebruikte materialen.
Een betrouwbare pomp is 10x belangrijker dan bv een aquarium computer.

Echter, hou er wel rekening mee dat je in de opstart zeker meer onderhoud nodig hebt dan wanneer de bak stabiel draait.

Ik weet niet in hoeverre jij en je moeder in staat zijn, maar hou er rekening mee dat je toch eerste lijn hulp moet kunnen bieden als bijv een pomp defect raakt, de eiwit afschuimer overkookt, of wat ook.
(En eerlijk, gebeurt altijd als je service mannetje met vakantie is of bijvoorbeeld op een trouwerij is en zijn collega ergens anders bezig is)
 
Ik zou zeker gebruik maken van hulpapparatuur, ik lees me nog wat in, ik begin nooit aan iets zonder een uitgekiend plan!

Echter, hou er wel rekening mee dat je in de opstart zeker meer onderhoud nodig hebt dan wanneer de bak stabiel draait.

Eens het aquarium aan het cyclen is moet ik toch gewoon een zestal weken wachten?
 
Als je al een bedrijf op het oog hebt voor het onderhoud dan is dat toch prima te doen. Denk wel dat het dan iets duurder wordt maargoed dan kan je wel starten aan een prachtige hobby.

Wie weet woont een mede aquariaan in de buurt die af en toe kan bij springen.
 
  • Like
Reactions: Wim
Als je al een bedrijf op het oog hebt voor het onderhoud dan is dat toch prima te doen. Denk wel dat het dan iets duurder wordt maargoed dan kan je wel starten aan een prachtige hobby.

Wie weet woont een mede aquariaan in de buurt die af en toe kan bij springen.
Dat laatste is ook zeker een gedachte waard. Er zijn tal van mogelijkheden op buddy gebied, ook op aquariumgebied.
 
Als ik je zou mogen adviseren zou ik het geld wat je zou moeten investeren in "onderhoud" investeren in geautomatiseerde hulp apparatuur. Denk hierbij aan bv. neptune apex/GHL/Focustronic.

Ik zou zeker gebruik maken van hulpapparatuur, ik lees me nog wat in, ik begin nooit aan iets zonder een uitgekiend plan! Edit: die dingen zijn wel extreem duur :oops:

Ook zou ik mij verdiepen in een balling methode zoals bv DSR, ATI, etc.

Lijkt erg ingewikkeld. Als ik toch professionele hulp nodig heb zullen waterwissels en testen en tijd tot tijd op punt stellen van relevante waterwaarden wel inclusief zijn. Om die ballingmethode op gang te krijgen moet je toch wat maanden bijna dagelijks testen en prutsen. Ik zou toch niet direct beginnen aan koralen met een calciumskelet.

Echter, hou er wel rekening mee dat je in de opstart zeker meer onderhoud nodig hebt dan wanneer de bak stabiel draait.

Eens het aquarium aan het cyclen is moet ik toch gewoon een zestal weken wachten? Of bedoel je het eerste jaar? Ik vermoed dat wanneer een bedrijf mijn aquarium opstart ze er ook een deel water dat al gerijpt is zullen bijvoegen, dan denk ik dat de kans op euvels die opduiken bij een tank die van nul begint wat kleiner zullen zijn. Of ik koop iemands water en levend steen op.

Ik weet niet in hoeverre jij en je moeder in staat zijn, maar hou er rekening mee dat je toch eerste lijn hulp moet kunnen bieden als bijv een pomp defect raakt, de eiwit afschuimer overkookt, of wat ook.

Ik denk eraan om misschien twee pompen al te installeren die ik met een Y-verbinding met een klep aansluit op de terugstroom. Geeft een pomp de geest, gewoon klepje omdraaien en stekker van de defecte pomp uitrekken en die van de werkende pomp insteken. Of ik leg gewoon een extra pomp met buis klaar die we in noodgevallen in de sump leggen tot de hulptroepen arriveren.

Die overkokende skimmer klinkt eng, wat houdt dat precies in?
 
Laatst bewerkt:
De skimmer die overkookt is wanneer deze in de war raakt alsware en dusdanig veel water in decup krijgt dat het overstroomt. Vaak als je kool niet wast of dingen als reefroids toevoegd wil een skimmer wel is op hol slaan en dus extreem nat skimmen. Doordat de skimmerciup maar zoveel kan hebben stroomt het afgeskimde materiaal dan terug de tank in...

Als je het raam schoon kan houden, kan voeren en de juiste dieren kiest moet het prima te doen zijn. Zoals aangegeven kan je het meeste eigenlijk wel automatiseren en als het goed ingesteld staat/ je geen gekke dingen doet lukt dat prima. Moet er wel iemand in nood klaar kunnen staan natuurlijk
 
Bovenaan