Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Anemoonvissen inteelt en kwaliteit

PlukB

ZeewaterForum lid
Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van de nagekweekte anemoonvissen. In het wild gevangen vis ligt lastig begreep ik. Maar is het dan voor de kwekers ook lastig om vers bloed toe te voegen?

Als ik alle cultivars zie, word ik daar persoonlijk niet vrolijk van. In de zoethobby wordt vaak vermeld van welke generatie een vis is t.o.v. wildvang (F1, F2 enz.). Die terminologie zie ik hier niet zo erg voorbij komen. Nu is F1 geen garantie voor mooie kwaliteit vis zonder uiterlijke mutaties (en gedragsmutaties), maar de kans op die mutaties wordt wel groter bij verder door gekweekte vis.

Is er nakweek anemoonvis te koop die qua uiterlijk en gedrag niet 'onderdoen' voor wildgevangen exemplaren?

Natuurlijk is die te koop. Ik heb ze met tienduizenden bij de kweker en met duizenden bij de importeur gezien.

OP
OP
PlukB

PlukB

ZeewaterForum lid
En de 'wildvorm' bestellen bij mijn lokale aquariumzaak (die bij De Jong inkoopt) zorgt ervoor dat ik die krijg?

OP
OP
PlukB

PlukB

ZeewaterForum lid
Daar ga ik wel van uit. Ik zou beslist GEEN wilde anemoonvissen willen, alleen nakweek.
Nee ik ook niet. Maar ook geen doorgewerkt spul (wat de cultivars in mijn ogen zijn). En ik vreesde dus dat ook de wildvormkweeklijnen niet van vers bloed voorzien kunnen worden. Als er geen mooie kwaliteit nakweek te koop zou zijn, zou ik de soort (of het geslacht) als geheel links willen laten liggen.

Nee ik ook niet. Maar ook geen doorgewerkt spul (wat de cultivars in mijn ogen zijn). En ik vreesde dus dat ook de wildvormkweeklijnen niet van vers bloed voorzien kunnen worden. Als er geen mooie kwaliteit nakweek te koop zou zijn, zou ik de soort (of het geslacht) als geheel links willen laten liggen.
Ze zijn kerngezond en natuurlijk wordt er af en toe vers bloed in doorgekweekt. Zelfs als je er zelf verder mee zou kweken zie ik het hele probleem niet.

OP
OP
PlukB

PlukB

ZeewaterForum lid
Ze zijn kerngezond en natuurlijk wordt er af en toe vers bloed in doorgekweekt. Zelfs als je er zelf verder mee zou kweken zie ik het hele probleem niet.
Dat is goed om te weten, Tanne.
In de zoethobby zijn sommige soorten echt 'kapotgekweekt'. Waardoor de meeste verkrijgbare nakweek echt van zeer slechte kwaliteit (inteelt) is. Als dat niet speelt bij de anemoonvissen zal het in dit in de zouthobby als geheel veel minder/niet spelen, schat ik zo in.

In de zoethobby zijn sommige soorten echt 'kapotgekweekt'. Waardoor de meeste verkrijgbare nakweek echt van zeer slechte kwaliteit (inteelt) is. Als dat niet speelt bij de anemoonvissen zal het in dit in de zouthobby als geheel veel minder/niet spelen, schat ik zo in.
Geen zorgen. Dit probleem speelt (nog) niet in de zeeaquaristiek.

samzee

ZeewaterForum lid
Geen zorgen. Dit probleem speelt (nog) niet in de zeeaquaristiek.
Op de Amerikaanse fora lees ik vooral in geval van de anemoonvissen dat er sprake is van mutaties.
Nu gaat dat vooral over de designer varianten maar ook de reguliere zijn niet vrij.
Hopelijk komt dat op den duur niet richting Europa overwaaien.

Waardoor de meeste verkrijgbare nakweek echt van zeer slechte kwaliteit (inteelt) is.
En als je goede kwaliteit en sterke nakweek hebt willen mensen niet dat kleine beetje extra betalen. (Tussen marktplaats en winkelier in)
Dat werkt ook de slechte kwaliteit in de hand.

Arnold P

ZeewaterForum lid
In de natuur zelf komen ook mutaties voor. De mens selecteert die uit en zet er een kweeklijntje mee op.
In de natuur valt zo'n mutant op en is als eerst prooi voor roofdieren.

CVS

Junior Lid
In het zoet is heel veel medicijn gebruik ook een probleem bij veel vissen.

Daarnaast is er van een hele hoop vissen niet eens meer een natuurlijke kleur te krijgen.

Ook inteelt komt veel voor bij de kleinere L-nummers die massaal worden nagekweekt.

Hier is het kweken van vissen ook al tientallen jaren aan de gang. Heb niet het idee dat dit bij driebandsanemoonvissen al gebeurd dus zou mij niet zo druk maken om inteelt of designer vissen.

Nightwish

25 Years and still going
Wel is het zo dat de nakweek anemoonvisjes niet hun natuurlijk instinct hebben, tenminste hier mijn ervaring met twee oscelaris darwin, ze hangen al jaren gewoon in een hoekje i.p.v. in een' anemoonachtig'' koraal.

Vanaf sinds kort hebben die twee een goniopora als thuisbasis gekozen.

Bovenaan