Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Anemoonvis mogelijk Brooklynella

Arachno

Joost
Goedenavond allemaal,

Een van mijn twee Clownsvissen vertoont tekenen van Brooklynella (zie bijgevoegde foto), ik zou graag weten of jullie het met mijn diagnose eens zijn, of dat het ook iets anders kan zijn.

20210610_171425.jpg

Symptomen:
- witte vlekken/slijmophopingen vooral op het lichaam van de vis
- Vaker afgezonderd van de andere Clownsvis, af en toe meer in de bovenste waterlaag.
- sneller dan normaal ademend (maar nog geen echte ademnood)
- Eergister de eerste tekenen gemerkt, lijkt niet snel erger te worden, misschien alleen wat meer richting de oppervlakte
- eetgedrag is nog prima, eet als normaal.
- tweede Clownsvis (en het paartje Nemoteleotris Decora) vertoont geen enkel teken van ziekte
- waterwaarden ok:Screenshot_20210606-195835_Aquarium Note.jpg

Mocht het inderdaad Brooklynella zijn had ik de volgende maatregelen in gedachten:
- fles formaline bestellen, op het internet kom ik Fish Pharma Formalin tegen, bedoeld voor Koi's. Goede optie? Ik begreep uit de info die ik heb gelezen dat Formaline de meest effectieve oplossing is.
- tussentijds tijd winnen/stress op de vis verzachten door een zoetwaterbadje. Zijn er mensen die dit gedaan hebben en mogelijk goede tips hebben?
- quarantaine bakje opzetten. Dit wordt veel improviseren maar met het materiaal dat ik heb moet er iets te verzinnen zijn.
- voor lange termijn een uv-filter installeren.

Zijn er mensen met ervaring met het bestrijden/behandelen van deze ziekte die mogelijk goede tips hebben? Lijk ik op het goede pad te zitten met bovenstaande maatregelen? Ik hoor graag van jullie!

Groet,
Joost
 
Hoi Joost,
Veel goede info en een actief forum (veel kennis) : humble.fish

Vraag daar gerust om advies (na gelezen te hebben ;-)

Quarantaine is de enige juiste weg voorwaarts om er vanaf te komen.

succes met de ziekenboeg!

Eeg
 
Bedankt voor de verwijzing, nu al veel wijzer geworden! Alsof er weer een deurtje waar veel kennis achter schuilt open gaat :)
Heel goede info over het opzetten van een quarantaine-aquarium, had ik nog niet ergens anders kunnen vinden. Ik studeer nog even verder, en dat vind ik tot nu toe ook wel een van de leuke dingen aan deze hobby, het is bijna wetenschap.
Ook bedankt voor de gelukswensen, ga het nodig hebben! En zelfs als dit niet goed afloopt weet ik in ieder geval wat ik de volgende keer beter kan doen (lees: in ieder geval standaard quarantaine voor elke nieuwe introducee).
 
Bovenaan