Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algenbestrijding op de achterwand

stryx

Senior Forumlid
Hoi,


Ik heb nogal last van algen op de achterwand, en dan heb ik het niet over kalkalgen, maar de groene draadalgen (en wat flap) die je ook bij de opstart ziet. Ik heb een paar turbo's een gele zeilvin en een roodvlekblennie, maar deze zijn niet in staat om het terug te dringen.

Ik meet (uiteraard) 0 fosfaat en nitraat, want alles zit in de alg. Nu zit ik te denken hoe ik dit ga aanpakken en ik heb twee ideeën:

1. Weghalen met de hand, maar dan zweeft alles door de bak, en op de steen zit nagenoeg geen alg. Óf:
2. Inzetten van een zee-egel, Salmacis Bicolor bij voorkeur.

Iemand hier een mening over of alternatieve ideeën?
 

Bijlagen

  • image-679759051.jpg
    image-679759051.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 92
  • image-1616020192.jpg
    image-1616020192.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 86
Hoi,


Ik heb nogal last van algen op de achterwand, en dan heb ik het niet over kalkalgen, maar de groene draadalgen (en wat flap) die je ook bij de opstart ziet. Ik heb een paar turbo's een gele zeilvin en een roodvlekblennie, maar deze zijn niet in staat om het terug te dringen.

Ik meet (uiteraard) 0 fosfaat en nitraat, want alles zit in de alg. Nu zit ik te denken hoe ik dit ga aanpakken en ik heb twee ideeën:

1. Weghalen met de hand, maar dan zweeft alles door de bak, en op de steen zit nagenoeg geen alg. Óf:
2. Inzetten van een zee-egel, Salmacis Bicolor bij voorkeur.

Iemand hier een mening over of alternatieve ideeën?

Lekker laten zitten, is voedsel voor je vissen en slakken. Haal je het weg dan krijg je het mss. ergens anders terug.
 
vijlvissen??

Ik zou met een koolstofbron de nitraat/fosfaat concurentie verhogen, dan verdwijnen ze vanzelf.

Ben ik vorige week mee begonnen. Wodka. Lange adem dus?

Vijlvissen zijn vlgs mij niet echt reef-safe, toch Anne?

En laten zitten is juist wat ik niet wil.
 
Wat doe je dan met die suiker?
En wat is de verhouding waarin je het gebruikt?
Ik heb namelijk ook last van draadalg.
Ik heb wel een vossenkop aangeschaft maar deze kan er niet
tegen opeten.
 
Een stukje hard plastic aan het zuigstuk van een slang. Kun je bij een waterwissel afschrapen en afzuigen tegelijk. Misschien niet alles in 1x, maar over meerdere waterwissels verdeeld kun je het merendeel weghalen. Afhankelijk van de waardes van het water kan het al na niet (snel) teruggroeien.

Na het schoonmaken wat korstvormende plaatmontipora (stukjes) er tegen aan plakken met aquascape en geduld betrachten.
 
Al twee dagen gebruik ik waterstofperoxide tegen mijn smeer alg en groene pluis alg
( die nu dus al bijna weg is )
H2O2 met een dosering van 1 ML op 40 liter heeft op verschillende fora in Nederland en de US goede resultaten geboekt
Ook op de langere termijn

Deze tip heb ik gekregen van een mede forum ''gebruiker'' Het aquarium wat ik daar aanschouwde was mooi helder met een spierwit koraal bed.

http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/algae_peroxide.html

http://www.theaquariumwiki.com/Hydrogen_peroxide
 
http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-waterstofperoxide.htm
Een stukje hard plastic aan het zuigstuk van een slang. Kun je bij een waterwissel afschrapen en afzuigen tegelijk. Misschien niet alles in 1x, maar over meerdere waterwissels verdeeld kun je het merendeel weghalen. Afhankelijk van de waardes van het water kan het al na niet (snel) teruggroeien.

Na het schoonmaken wat korstvormende plaatmontipora (stukjes) er tegen aan plakken met aquascape en geduld betrachten.
 
Zet een paar globus mespilla egels in, dan ben je er zo vanaf. In mijn bak zitten struinen er ten allen tijde minimaal 3 rond. Enige nadeel is dat ze je juwel wand bekleding (als je die mocht hebben) opvreten op den duur.


m.v.g. Glenn
Goede algeneters maar 1 ding is mij nog steeds erg onduidelijk.....eten ze nu wel of geen kalkalgen, en in welke mate doen ze het?

Stryx,
Hoeveel turbo's heb je erin zitten?
En een Mexicaanse turbo voor de flap, msschien een idee?
 
Stryx,
Hoeveel turbo's heb je erin zitten?
En een Mexicaanse turbo voor de flap, msschien een idee?

3 turbo's en een paar krabben en heremieten.
 
ze scrapen alles van je steen af zachte en kalk algen. Op den duur krijg je mooie lichtrose/paarse stenen (kalkalg) voor, zonder al die vervelende wieren en flap die daarop weer huisvest.
ik denk dat ze de kalkalg pakken waar de sporen van de wieren in zitten, want de rose kalk algen laten ze staan.

Goede algeneters maar 1 ding is mij nog steeds erg onduidelijk.....eten ze nu wel of geen kalkalgen, en in welke mate doen ze het?

Stryx,
Hoeveel turbo's heb je erin zitten?
En een Mexicaanse turbo voor de flap, msschien een idee?
 
Ok, misschien dan toch 1 of 2 Mexicaanse extra erbij.
De egel durf ik niks over te zeggen want daar heb ik geen ervaring mee.

Thankx Glenn voor de info, toch maar eens kijken voor een egeltje dan.
 
Mooi laten groeien, wat op de achterwand groeit groeit niet op je steen :) Goedkoop wierenfilter zo, heb hetzelfde en ben er wel blij mee..straks een echt wierenfilter en dan maak ik de achterwand wel helemaal schoon.
 
Bovenaan