Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aflezen en interpreteren Salifert Nitraattest

ikbenhet

ZeewaterForum lid
Noot van de moderator (Mefisto):
Deze topic is een afsplitsing uit het topic Honing en cyano met als doel beide onderwerpen eenduidig te houden.


NO3 met salifert, als t onder de 10 is dan door de zijkant kijken en door 10 delen.. o wacht t is natuurlijk 0.2 niet 0.02
me druifjes beginnen erg bleek te worden anders had ik gewoon wat langer gewacht, maar wil nu toch graag de po4 hoger hebben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Salifert onder de 10 door de zijkant kijken en dan door 10 delen gaat niet op, gewoon 10 aanhouden lijkt mij.
Hele lage no3 waardes kun je pas door 10 delen.
Lees de gebruiks aanwijzing goed door.
 
Salifert onder de 10 door de zijkant kijken en dan door 10 delen gaat niet op, gewoon 10 aanhouden lijkt mij.
Hele lage no3 waardes kun je pas door 10 delen.
Lees de gebruiks aanwijzing goed door.

Dat heeft ikbenhet ook gedaan😉

581AA8B0-4DBA-4188-B767-5481A8BBCFBA.jpeg
 
Nu ben ik het even kwijt, ik meet met salifert 5 nitraat.
Dus moet ik het eigenlijk vanaf de voorkant bekijken en delen door 10.
Maar waarom kun je gewoon 5 /10/25/50 meten?.
Even voor de duidelijkheid.... ik meet zelf een nitraat van 5 op de kleuren kaart van boven af bekeken, maar ik moet omdat hij onder de 10 zit de meting van voren bekijken en delen door 10.
Als dit zo is begrijp ik misschien mijn flap uitbraak.
 
Als je vanaf de bovenkant kijkt is de kleur lichter en meet je 0/2/5/10/25/50/100 en lees je de bijbehorende waarde af. Kijk je vanaf de zijkant kleurt de vloeistof wat donkerder en kijk je opnieuw welke kleurwaarde er bij hoort, alleen deel je die dan door 10 omdat die vanaf de zijkant gemeten wordt. Zo begrijp ik het vanaf de beschrijving..
 
Nu ben ik het even kwijt, ik meet met salifert 5 nitraat.
Dus moet ik het eigenlijk vanaf de voorkant bekijken en delen door 10.
Maar waarom kun je gewoon 5 /10/25/50 meten?.
Even voor de duidelijkheid.... ik meet zelf een nitraat van 5 op de kleuren kaart van boven af bekeken, maar ik moet omdat hij onder de 10 zit de meting van voren bekijken en delen door 10.
Als dit zo is begrijp ik misschien mijn flap uitbraak.

Zo staat het wel in de bijgeleverde beschrijving. En dan is het geen 5 maar 0,5
No3. Een behoorlijk lagere waarde.

Succes Wim
 
Als je van bovenaf door het glaasje kijkt is het gewoon de waarde waarmee de kleur matched. Als je vanaf de zijkant door het glaasje kijkt is het de waarde waarmee de kleur matched delen door 10. Ikzelf gebruik dit altijd als een controle. Van bovenaf gezien is het verschil tussen 5 en 10 moeilijk waarneembaar maar vanaf de zijkant zit er meer verschil tussen 50 en 100 (delen door 10 maakt 5 en 10).
 
Ik heb zo ook vaker gekeken maar ik vind van boven af kleur bekijken altijd hoger uitvallen.
Als ik mijn nitraat van voren bekijk en moet delen door 10 moet ik toch mijn fosfaat maar eens aan pakken.
Mijn nitraat zal dan eerder 0,05 zijn .
Morgen toch maar eens meerdere metingen doen.
 
Wanneer je het kleuronderscheid van bovenaf niet meer kunt maken (persoonlijk) kun je overstappen op zijwaarts.
Voor de één is dat vanaf 10, voor de ander vanaf 5.
(Mijn ogen hebben moeite vanaf 2.)
 
Ik heb zo ook vaker gekeken maar ik vind van boven af kleur bekijken altijd hoger uitvallen.
Als ik mijn nitraat van voren bekijk en moet delen door 10 moet ik toch mijn fosfaat maar eens aan pakken.
Mijn nitraat zal dan eerder 0,05 zijn .
Morgen toch maar eens meerdere metingen doen.
Als het van boven af gezien donkerder is dan vanaf de zijkant, doe je iets niet goed.
Van bovenaf kijk je door een mm of 3 water. Vanaf de zijkant kijk je door heel het buisje heen, dus moet dat donkerder zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als het van boven af gezien donkerder is dan vanaf de zijkant, doe je iets niet goed.
Van bovenaf kijk je door een mm of 3 water. Vanaf de zijkant kijk je door heel het buisje heen, dus moet dat donkerder zijn.

Dat zegt die ook niet. Van bovenaf vallen de waarden sneller hoger uit. Ikzelf draai rond 5~10 nitraat, dat is van bovenaf voor mij echt giswerk wat het is. Dan kijk ik via de zijkant en kom ik vaak op een lagere (voor mij leesbare) waarde uit als dat ik initieel via bovenaf had gegeven.

Maar misschien is het slim als Jan de volgende keer foto’s maakt? Eentje van bovenaf, ander via de zijkant met salifert testkaart eronder/achter?
 
Dat zegt die ook niet. Van bovenaf vallen de waarden sneller hoger uit. Ikzelf draai rond 5~10 nitraat, dat is van bovenaf voor mij echt giswerk wat het is. Dan kijk ik via de zijkant en kom ik vaak op een lagere (voor mij leesbare) waarde uit als dat ik initieel via bovenaf had gegeven.

Maar misschien is het slim als Jan de volgende keer foto’s maakt? Eentje van bovenaf, ander via de zijkant met salifert testkaart eronder/achter?
ik quotte ook Jan. Dit was ook niet naar jou toe gericht.
 
Het is maar eens goed dat dit besproken wordt hier.
Ik ga zeker een aantal metingen doen en zal er eens een foto van maken en hier plaatsen.
 
Als het van boven af gezien donkerder is dan vanaf de zijkant, doe je iets niet goed.
Van bovenaf kijk je door een mm of 3 water. Vanaf de zijkant kijk je door heel het buisje heen, dus moet dat donkerder zijn.

Ik begrijp het, maar ik bedoel dat de waarde van voren af bekeken lager uitvallen dan van boven af.
Een nitraat van 10 is redelijk goed te zien van boven af.
Bekijk ik hem dan vanaf de voorkant vind ik hem lager uitvallen. Hij mag dan een stuk donkerder zijn want door 10 delen maakt nogal een verschil .
Stel je kleur is van voren 100 delen door 10 is een nitraat van 10.
Als je dezelfde kleur dan van bovenaf bekijkt lijkt hij voor mij tussen de 25/50 te zitten.
Is nogal een verschil.
Daarom ga ik hier mee eens aan de slag, wil eens kijken of ik misschien slecht kan beoordelen welke kleur.
 
Er is een aquarium app Aquarium Note, hierin kun je de kleur bepalen welke in de buurt komt, helaas Android only zelf zoek ik zoiets voor apple.

ben ook eens aan het experimenteren geweest om dit met beeldbewerking software op mijn mac te doen, een goede foto maken van je kleurenkaart bij de test, hierna van het monster, dit met een kleine usb camera, werkt perfect.
maar een en ander is wel wat omslachtiger en je hebt goede software nodig.

zit een beetje te broeden om een app te maken hiervoor, maar mag ivm mijn ziekte momenteel niet veel doen.
maar het borrelt wel 😀

gr
m
 
De aanwijzing voor het verhogen van de meetgevoeligheid onder een waarde van 10 in de instructie is een suggestie, geen verplichting.
Als men van bovenaf een goed gevoel heeft bij het vaststellen van 5 en 2 is dat prima.

Mijn ervaringen over de afgelopen 17 jaar met deze test:
Vijf (5) is nog prima te doen.
De zijwaartse aflezing/10 is vooral bedoeld voor wanneer je van bovenaf geen ‘fatsoenlijke’ kleur meer kunt onderscheiden in de range rondom 2.
Dan is de vraag: Is het nu 2, >2, of <2?

De zijwaartse aflezing helpt je dus feitelijk alléén om alles in het gebied tussen 0 - 5 beter vast te stellen.
 
Er is een aquarium app Aquarium Note, hierin kun je de kleur bepalen welke in de buurt komt, helaas Android only zelf zoek ik zoiets voor apple.

ben ook eens aan het experimenteren geweest om dit met beeldbewerking software op mijn mac te doen, een goede foto maken van je kleurenkaart bij de test, hierna van het monster, dit met een kleine usb camera, werkt perfect.
maar een en ander is wel wat omslachtiger en je hebt goede software nodig.

zit een beetje te broeden om een app te maken hiervoor, maar mag ivm mijn ziekte momenteel niet veel doen.
maar het borrelt wel 😀

gr
m
Beterschap in ieder geval
 
Bovenaan