Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

advies gevraagd

samzee

ZeewaterForum lid
idee was om balling te gaan gebruiken als methode zodra ik verbruik zou gaan meten echter begin ik steeds meer richting DSR te neigen aangezien hierbij toch meer gestuurd word.
zit op dit moment met een tekort aan nitraat en fosfaat, belasting is laag en heb weer de fout gemaakt om nopox te gebruiken tegen alg (inmiddels mee gestopt.
seriatopora hystrix verbleekt en de zoa's staan niet super goed meer open.

voeg op dit moment alleen dagelijks 0,2ml amino/c toe.
reef crystals zout, wekelijks 10% wissel (geen problemen met waterwisselen)
Daarnaast draai ik 2 dagen per week een beetje red sea carbon mee in de media cup.

dsr calc 3-7-19.png

benieuwd naar het advies van @GlennF waar te starten aangezien er zo goed als geen verbruik is.
vind dit namelijk nergens terug, zelfde als chronisch tekort aan nitraat en fosfaat.

20190301_103546.jpg

20190301_102903.jpg

20190301_103152.jpg

Laatst bewerkt:

frank2902

Senior Forumlid
Omdat je wekelijks te veel wisselt en wss nog een afschuimer hebt draaien op slechts 150 liter vindt ik het niet apart dat je een chronisch tekort hebt zoals je dat beschrijft.

Ik had voorheen een soortgelijk probleem, kleine bak (200 ltr) met te grote afschuimer. Ik bleef maar no3 en po4 toevoegen. Heb de afschuimer op timer gezet dat die alleen snachts een paar uur aan ging.

Sinds 3 maanden heb ik zelfs geen afschuimer meer in gebruik. Bak draait opeens stabieler. Zand wordt eindelijk wit, geen flap meer, geen vanolia bolletjes, en de koralen kleuren beter. Ik wissel zelf 10 liter per maand.

GlennF

Senior Forumlid
Maak de keus om gewoon niet meer te wissel.

In DSR wordt een wissel gezien als een verstoring van de controle die je wenst te bereiken. (De wildchart)
Wissels zijn hooguit goed als het om een geval van accuut vergiftiging of grove overdosering gaat.

Een gerichte correctie d.m.v. een wissel kan soms van toepassing zijn. B.v. bij een saliniteits correctie.

Je heb geen verbruikers en nagenoeg geen vervuilers.
Er is geen biologie in je bak en het is gewoon schraal.
Aquariumhouden gaat om het balanceren tussen teveel en te weinig. Daar helpen een gezonde bacterien populatie je een heel eind op weg.

In DSR houden we deze populatie gezond door CarbonVS of EZCarbon altijd te doseren. Je stuur alleen de dosering aan op basis van je gemeten waarden. Ook bij nul waarden blijven wij deze doseren, zij het met de minimale start dosering.

Bij een structureel tekort gaan we PO4 en NO3 doseren.
Bij een landurig/aanhoudend tekort IS ER RUIMTE om nuttige vissen in te brengen.
De zogenaamde cleaningcrew http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=83.0

Gezien je tekort waarbij zelfs een hystrix bleek wegtrekt, kan je wel wat PO4 gebruiken om deze te redden.

Let wel op dat je geen algen gaat kweken.
Zolang er algen weelderig in het systeem groeit is PO4/NO3 doseren niet verstandig.
Algen pak je eerst aan met een schoonmaakploeg

Laatst bewerkt:
OP
samzee

samzee

ZeewaterForum lid
In DSR houden we deze populatie gezond door CarbonVS of EZCarbon altijd te doseren. Je stuur alleen de dosering aan op basis van je gemeten waarden. Ook bij nul waarden blijven wij deze doseren, zij het met de minimale start dosering.
had nog wat pure Kno3 en po4 liggen, daarmee een stockoplossing gemaakt, 2ppm nitraat en 0,05 po4 toegevoegd maar dit is 24 uur later al niet meer meetbaar.
om dan in te gaan zetten op koolstofdoseren lijkt me niet helemaal de juiste weg om mee te beginnen maar eerder no3, po4 en koolstof doseren.

Let wel op dat je geen algen gaat kweken.
Zolang er algen weelderig in het systeem groeit is PO4/NO3 doseren niet verstandig.
Algen pak je eerst aan met een schoonmaakploeg
zijn inmiddels weg en de schoonmaakploeg is uitgebreid.
heb mijn quarantaine protocol al verbroken door 2 extra trochus in te brengen, escencius stigmatura komt er ook nog bij als onderdeel van de schoonmaakploeg en als vervuiler.
gaat alleen nog wel even duren voordat die er is.

Welke kleur is de hystix?
Welk test gebruik je voor:
PO4=
NO3=
was roze, nu zo goed als compleet gebleekt.
4 februari.
20190204_184310.jpg

po4 salifert dubbele resolutie, hanna's staan in de planning maar die zijn niet goedkoop als je er meerdere aan wil schaffen.
no3 en de rest allemaal salifert

moet wel zeggen dat de po4 relatief goed aangeeft of er een lage hoeveelheid po4 aanwezig is maar inderdaad kun je daar geen preciese hoeveelheid aan vast knopen.
test is compleet helder met dubbele resolutie, ga uit van 0,00 in dat geval al zal het waarschijnlijk meer zijn.
na toevoegen van po4 stockoplossing zag ik zichtbaar verkleuring van de test welke op 0,05 (zoals toegevoegd) uit kwam.

In het kort om te starten:
Powerfilter er in
Carbon doseren
No3 doseren
Po4 doseren
??

Laatst bewerkt:
OP
samzee

samzee

ZeewaterForum lid
Zo ver ben ik inmiddels

20190308_151328.jpg

Meer belasting was ook uit de quarantaine bij ocean & lake, besloten deze niet zelf in quarantaine te doen maar direct in de bak te plaatsen.

20190308_153520.jpg

Verder carbon v/s, po4 en no3 in huis gehaald.

Plan van aanpak.

eenmalig op de goede waardes brengen.
Nitraat 2.16ml
fosfaat 0.45ml
dagelijks:
carbonVS 0.8ml (pas verhogen als nitraat en fosfaat stijgen)
0,2ml amino/c per dag.
Geen water meer wisselen (gaat wennen worden)

dag later weer nitraat en fosfaat testen om te kijken of het niet te snel verdwijnt?

Laatst bewerkt:
OP
samzee

samzee

ZeewaterForum lid
Ga ik daar mee aan de gang @GlennF,
Nitraat en fosfaat inmiddels al opgetrokken en zie inmiddels al positief resultaat aan de zoa's.

OP
samzee

samzee

ZeewaterForum lid
Zie duidelijk meer poliep expansie bij de hystrix.
Echter begint er wat alg/bruine aanslag op een aantal stukjes te groeien en zit te twijfelen of ik er goed aan doe om hem op te delen in een aantal frags van de meest "gezonde" delen als dit door zet.
Anderzijds haastige spoed is zelden goed.
Zoa's zijn al een heel stuk verbetert maar zijn er nog niet en dat zal nog wel even duren.

20190309_163037.jpg

20190309_163027.jpg

Wel wat bruine neerslag op het substraat sinds vanmorgen.
Of dat in de amino/c zit of in combinatie met de carbonVS, Nitraat en fosfaat durf ik niet te zeggen.
Het zijn geen dino's onder de microscoop te zien.

OP
samzee

samzee

ZeewaterForum lid
Nitraat (salifert) is in 2 dagen op 2.5ppm gebleven en fosfaat gedaald naar 0.01. (Hanna kunnen lenen)
Fosfaat heb ik weer opgetrokken naar 0.04ppm.

Bruine aanslag op het substraat word meer dus amino/c een kwart verlaagd.

Zit alleen met de carbonVS, laagste dosis aan blijven houden of naar S2 gaan?

Bovenaan