Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Advies aquarium voor Anemoonvisjes

KYL

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal!

Na het lezen van veel topics op deze website, wat heel informatief en leuk is, heb ik toch een paar specifieke vragen. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Ik ben van plan om een aquarium van ongeveer 50x50x50cm te nemen. Kan helaas niet groter in verband met de beschikbare ruimte bij mij thuis. Zelf zit ik te denken aan een Red Sea Reefer 170 Deluxe.

Mijn doel is om 2 Anemoonvisjes te nemen en misschien nog een paar andere kleine visjes erbij te nemen. Misschien dat er in totaal 5 a 6 visjes er in gaan, maar de 2 Anemoonvisjes staan centraal.

Ben als beginner niet van plan om koralen en anemonen te houden. Het ziet er allemaal heel intimiderend uit.
Na het lezen over levend steen en de risico dat er allerlei nare diertjes erbij zitten, wil ik beginnen met een Fish Only aquarium met dood steen.

Is dit goed te doen? Ik ben op de hoogte van de voordelen van levende stenen en dat het de waterkwailiteit ten goed komt. Maar kan de techniek misschien het een beetje goedmaken?
Kan de Anemoonvisjes zonder anemoon?

Heeft iemand ervaring met de Red Sea Reefer 170 Deluxe? Is dat voldoende voor de bovenstaande vissenpopulatie? En hoeveel herrie maakt het?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen om de juiste keuze te maken. Alvast bedankt!
 
Ik zou in dat bakkie zeker niet meer dan dat koppeltje anemoonvisjes doen. Wat lederkoralen zijn echt niet moeilijk en met wat garnalen erbij wordt het vast leuk. Een heremietkreeftje en wat slakken voor de schoonmaak en er is genoeg te zien. Maar eerst heel rustig en inlezen en opstarten.
Veel plezier.
 
  • Like
Reactions: KYL
Hi,
hoe ik dat zie, en dat is echt een persoonlijke mening..
in zo'n kleine bak heb je:

Geen ruimte in de sump voor uitgebreide filtratie
Geen ruimte voor macro toevoegingen of een kalkreactor
Geen ruimte voor een wierenbak
Geen ruimte voor een algen etende dokter of vossenkop

Maar wat je wel hebt:
Je kan regelmatig grote waterwissels doen, wat bij een grote bak niet echt haalbaar is!

Als je wekelijks iets van 20% wisselt, dan lijkt mij het prima mogelijk om je clownvissen in die bak te houden.
In plaats van levend steen, kan je real reef rock gebruiken. Daar zitten geen 'beestjes' in.
En persoonlijk zou ik er ook een leder koraal in zetten, zo'n harige paddestoel leder ofzo. Daar doe je je clownvissen misschien een plezier mee, en je kan er een beetje aan zien hoe het met je water, licht en stroming staat.

In de sump zou ik een flink overmaatse afschuimer neerzetten, als dat je enige vorm van filtratie zal zijn. Maar misschien moet je een klein hoekje ruimte overlaten voor een media reactor voor een fosfaat absorber, wanneer algen een te groot probleem gaan worden.

Over andere vissen, misschien een koraalklimmer OF garnalen. Hou er in elk geval rekening mee dat anemoonvissen klootzakken zijn. Dus hele schuwe vredelievende visjes gaan waarschijnlijk gesloopt worden...

Gr,
Jan-Willem
 
Zolang je 'gewone' anemoonvisjes (ocellaris of percula) kiest kan dat in dit bakje. Ik zou wat levend steen combineren met Real Reef Rock. Ik kan me voorstellen dat je denkt dat koralen 'intimiderend' zijn. De laatste tijd komt het op veel fora en FB-groepen over alsof de lastige kleinpoliepige steenkoralen de norm zijn. Zachte koralen zijn veel makkelijker houdbaar en ook mooi. Ik raad je beslist aan geen FO-aquarium er van te maken, maar een gecombineerde bak. In het tweede deel van mijn boek staat een aantal suggesties voor dieren voor nano-aquaria. Waarschijnlijk kun je daar wat mee.
 
Ik zou in dat bakkie zeker niet meer dan dat koppeltje anemoonvisjes doen. Wat lederkoralen zijn echt niet moeilijk en met wat garnalen erbij wordt het vast leuk. Een heremietkreeftje en wat slakken voor de schoonmaak en er is genoeg te zien. Maar eerst heel rustig en inlezen en opstarten.
Veel plezier.

Ik heb de boek van Tanne al aangeschaft. Ik ga me nog even in verdiepen.
 
Hi,
hoe ik dat zie, en dat is echt een persoonlijke mening..
in zo'n kleine bak heb je:

Geen ruimte in de sump voor uitgebreide filtratie
Geen ruimte voor macro toevoegingen of een kalkreactor
Geen ruimte voor een wierenbak
Geen ruimte voor een algen etende dokter of vossenkop

Maar wat je wel hebt:
Je kan regelmatig grote waterwissels doen, wat bij een grote bak niet echt haalbaar is!

Als je wekelijks iets van 20% wisselt, dan lijkt mij het prima mogelijk om je clownvissen in die bak te houden.
In plaats van levend steen, kan je real reef rock gebruiken. Daar zitten geen 'beestjes' in.
En persoonlijk zou ik er ook een leder koraal in zetten, zo'n harige paddestoel leder ofzo. Daar doe je je clownvissen misschien een plezier mee, en je kan er een beetje aan zien hoe het met je water, licht en stroming staat.

In de sump zou ik een flink overmaatse afschuimer neerzetten, als dat je enige vorm van filtratie zal zijn. Maar misschien moet je een klein hoekje ruimte overlaten voor een media reactor voor een fosfaat absorber, wanneer algen een te groot probleem gaan worden.

Over andere vissen, misschien een koraalklimmer OF garnalen. Hou er in elk geval rekening mee dat anemoonvissen klootzakken zijn. Dus hele schuwe vredelievende visjes gaan waarschijnlijk gesloopt worden...

Gr,
Jan-Willem


Bedankt voor uw uitleg. Ik zal nadenken of ik een grotere aquarium kan kopen. Red Sea heeft alleen een 60x50cm model of de veel grotere 90x50cm. Ik weet dat het maar 30cm scheelt, maar het past net niet waar ik het hebben wil en ik heb verder niet echt plek meer om die te plaatsen. Ik heb ook van het merk Waterbox gehoord, maar een winkel had me geadviseerd om toch voor de Red Sea te gaan omdat de kwaliteit net iets beter is.
Grappig dat u zegt dat de anemoonvissen klootzakken zijn. Ik vind ze al zo'n chagrijnige kop hebben :). Welke relatief kleine vissen kunnen veilig samen met de anemoonvissen?
 
Zolang je 'gewone' anemoonvisjes (ocellaris of percula) kiest kan dat in dit bakje. Ik zou wat levend steen combineren met Real Reef Rock. Ik kan me voorstellen dat je denkt dat koralen 'intimiderend' zijn. De laatste tijd komt het op veel fora en FB-groepen over alsof de lastige kleinpoliepige steenkoralen de norm zijn. Zachte koralen zijn veel makkelijker houdbaar en ook mooi. Ik raad je beslist aan geen FO-aquarium er van te maken, maar een gecombineerde bak. In het tweede deel van mijn boek staat een aantal suggesties voor dieren voor nano-aquaria. Waarschijnlijk kun je daar wat mee.

Ik heb uw boek vandaag pas binnen van Bol.com. Zal vanavond beginnen met lezen :)
 
Grappig dat u zegt dat de anemoonvissen klootzakken zijn. Ik vind ze al zo'n chagrijnige kop hebben :). Welke relatief kleine vissen kunnen veilig samen met de anemoonvissen?

Ja, de anemoonvissen zijn niet zo lief als in de beroemde tekenfilm, ze verdedigen hun territorium behoorlijk fel (vaak tot bloedens toe en dit is geen grap). Anemoonvissen hebben ook graag een "woning". Of een anemoon (met als nadeel dat deze wel eens aan de wandel gaat en zeer netelig is) maar ook een ander koraal wordt vaak gekozen. Anemoonvissen in een FO bak zal ik daarom nooit aanraden.
Vaak lees je dat er in kleine bakken naast de anemoonvissen een Gobie wordt gehouden. Gaat vaak goed omdat deze vis in een heel ander gebied (bodembewoner) leeft dan de Anemoonvissen.
 
  • Like
Reactions: KYL
Ja, de anemoonvissen zijn niet zo lief als in de beroemde tekenfilm, ze verdedigen hun territorium behoorlijk fel (vaak tot bloedens toe en dit is geen grap). Anemoonvissen hebben ook graag een "woning". Of een anemoon (met als nadeel dat deze wel eens aan de wandel gaat en zeer netelig is) maar ook een ander koraal wordt vaak gekozen. Anemoonvissen in een FO bak zal ik daarom nooit aanraden.
Vaak lees je dat er in kleine bakken naast de anemoonvissen een Gobie wordt gehouden. Gaat vaak goed omdat deze vis in een heel ander gebied (bodembewoner) leeft dan de Anemoonvissen.

Ik denk dat ik toch maar voor een bak ga met levend steen. Ik weet niet of ik ook voor een anemoon ga. Ik heb verhalen gehoord dat ze een kunstanemoon ook prima vinden.
Ik zie in de winkels dat de Anemoonvisjes met veel andere vissen in een nano aquarium worden gehouden. Volgens mij zetten ze teveel vissen erin en ik zie soms wel 4 of 5 verschillende soorten vissen. Dat kan toch nooit goed gaan?
Een Goby erbij is voldoende. Ik wil zeker in zo’n kleine aquarium niet teveel vissen inzetten.
 
In een winkel is dat niet echt een probleem. Ze stoppen baby visjes in het nano aquarium, maar zodra die gaan groeien, gaan ze in een andere bak voor de verkoop. Soms zie je daar wel eens zo'n picasso dokter ter grootte van een euro in een nano tank zitten... Volwassen zijn die 30cm, en kunnen amper keren in zo'n bakje ;)
 
  • Like
Reactions: KYL
Bovenaan