Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Actief kool vraag

Igor

ZeewaterForum lid
Ik heb hier op het forum al wat gezocht, maar ik kom alleen maar oudere topics tegen.
Ik zou actief kool willen gebruiken om de gele kleur uit het water te halen, is de enigste reden, en dit permanent.
Is er een bepaalde hoeveelheid per liter ?
Hoelang laat ik het erin, op brs gezien tot het water terug geel word ??
Zijn er negatieve gevolgen, als ik het constant gebruik?
Ik heb een 40 l Nano, met voornamelijk Lps en een paar Sps

Alvast bedankt
 
Goed filmpje van brs, heldere uitleg ;)

Continu gebruik is juist aan te raden. Hoeveel en hoevaak verwisselen staat op de verpakking.

Zelf heb ik verschillende geprobeerd, ook de harde pellets maar de seachem die ik nu gebruik geeft zichtbaar het beste resultaat. En echt duur is het niet.
 
Ik gebruik rowacarbon, na veel opzoekwerk 1 van de betere die je kan vinden. Denk er wel aan dat actief kool slechts beperkt echte opname kwaliteiten heeft en na zo een 3 dagen wordt dit slechter en slechter. Ikzelf doe bv de 1 ste van de maand voor 3 dagen rowacarbon in de sump en herhaal dit op de 15de opnieuw voor 3 dagen. Waarom 3 dagen, Na 3 dagen begint de actieve kool zijn opnamekwaliteit (opname slechte stoffen) verzadigd te geraken en gaat dit (slecht opgenomen stoffen) langzaam aan terug afgegeven worden in het water.

Actief kool is sowieso een goed product, dit haalt veel slechte stoffen zoals oa. Zware metalen (koper, zink,.....) uit het water.

Ik gebruik 150 gr kool op 250 liter.

Hopelijk ben je hier een stapje mee vooruit! Succes nog
 
Actief kool is sowieso een goed product, dit haalt veel slechte stoffen zoals oa. Zware metalen (koper, zink,.....) uit het water.

Ik gebruik 150 gr kool op 250 liter.

Hopelijk ben je hier een stapje mee vooruit! Succes nog
Is dat zo? of alleen als het gebonden zit aan een eiwit?
 
Ik gebruik 50 gram kool op 250 liter elke 2 weken voor 1 a 2 dagen..
Water blijft op die manier mooi helder.
 
Goed filmpje van brs, heldere uitleg ;)

Continu gebruik is juist aan te raden. Hoeveel en hoevaak verwisselen staat op de verpakking.

Zelf heb ik verschillende geprobeerd, ook de harde pellets maar de seachem die ik nu gebruik geeft zichtbaar het beste resultaat. En echt duur is het niet.
Thx,
ja brs heeft goede uitleg, maar er zijn altijd verschillende meningen, en die hoor ik dan ook graag
 
Ik gebruik rowacarbon, na veel opzoekwerk 1 van de betere die je kan vinden. Denk er wel aan dat actief kool slechts beperkt echte opname kwaliteiten heeft en na zo een 3 dagen wordt dit slechter en slechter. Ikzelf doe bv de 1 ste van de maand voor 3 dagen rowacarbon in de sump en herhaal dit op de 15de opnieuw voor 3 dagen. Waarom 3 dagen, Na 3 dagen begint de actieve kool zijn opnamekwaliteit (opname slechte stoffen) verzadigd te geraken en gaat dit (slecht opgenomen stoffen) langzaam aan terug afgegeven worden in het water.

Actief kool is sowieso een goed product, dit haalt veel slechte stoffen zoals oa. Zware metalen (koper, zink,.....) uit het water.

Ik gebruik 150 gr kool op 250 liter.

Hopelijk ben je hier een stapje mee vooruit! Succes nog
Bedankt voor de uitleg, helpt mij zeker vooruit.
Ben nog nieuw in de hobby, dus elk beetje info helpt
 
Zijn jullie niet bang dat bij continu gebruik het ook voedingstoffen/spoorelementen uit het water haalt?
Ik gebruik een automatisch waterwissel toestel,
Er word dagelijks een kleine portie van mijn zeewater ververst, ook doseer ik dagelijks een 0,4 ml reef elixer, dit zou theoretisch deze stoffen op peil houden.
Maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Voorlopig loopt alles goed en doen mijn koralen het goed
 
Ik gebruik een automatisch waterwissel toestel,
Er word dagelijks een kleine portie van mijn zeewater ververst, ook doseer ik dagelijks een 0,4 ml reef elixer, dit zou theoretisch deze stoffen op peil houden.
Maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Voorlopig loopt alles goed en doen mijn koralen het goed
Met dergelijke werkwijze zal ik me dan minder zorgen maken inderdaad, komen genoeg spoorelementen door de dag heen binnen dan :)

Toen ik zelf hier info over ging zoeken was de hoeveelheid inderdaad wat vaag maar over het algemeen deden de meeste mensen(zover ik kan lezen) het 1-2x per maand in de sump hangen voor een periode van 2-3 dagen .
 
Kan u hier meer over uitleggen, ben niet zo thuis in deze materie.
Actief kool verwijderd geen sporenelementen/zware metalen alleen als het aan een groter element gebonden is, zoals een eiwitmolecuul dan kan het pas verwijderd worden door kool.
 
Actief kool verwijderd geen sporenelementen/zware metalen alleen als het aan een groter element gebonden is, zoals een eiwitmolecuul dan kan het pas verwijderd worden door kool.
Kan zijn maar hier op 3 maanden tijd mijn waterkwaliteit sterk verbeterd door actief kool. Had zware metalen verhoogd bij icp in november en deze staan nu terug normaal of en met wat het moet binden ben ik niet van op de hoogte maar het werkt wel tegen zware metalen. Het eiwit bind gebeuren is wel eens iets om me in te verdiepen, goed om weten
 
Hier hebben ze me het advies gegeven om het gewoon elke 2 maand te verversen.

Precies eens wat in verdiepen toch. Hier steekt een werelbed filter vol denk een 2L ongeveer.
 
Hier hebben ze me het advies gegeven om het gewoon elke 2 maand te verversen.

Precies eens wat in verdiepen toch. Hier steekt een werelbed filter vol denk een 2L ongeveer.
Omdat ik meestal 3weken onderweg ben, dacht ik van het om de 3weken te verversen. Maar wou hier toch eerst wat meer informatie over verzamelen. Op Brs tv spraken ze van het te veranderen als je ziet dat het water terug geel word, maar dat zal bij de een al wat sneller zijn als de ander. In de usa doen ze dingen meestal op een andere manier als bij ons, en dat lijkt ook meestal wel te werken.
Maar heb toch liever wat meer informatie, voor ik zomaar iets doe. Vooral omdat het voorlopig allemaal redelijk goed loopt
 
Je kan het beter een keer te veel vragen dan te weinig.

Ii volgde gewoon het advies van de lfs op dus.
Maar zo zie je maar weer er zijn verschillende wegen naar de perfecte reefbak.
 
Hier hebben ze me het advies gegeven om het gewoon elke 2 maand te verversen.

Precies eens wat in verdiepen toch. Hier steekt een werelbed filter vol denk een 2L ongeveer.
Op wat basseer je je dan. Is via uitgebreid testen bewezen dat actief kool maar enkele dagen opneemt en vanaf dan afgeeft. Verwissel je rowacarbon (actief kool) niet met rowaphos (fosfaat kool)? Dat laatste kan wel langere periode en werkt ook veel langer
 
Bovenaan