Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Acro, Monti en LPS wel, Seria en Stylo niet!

ArjenT

Papierterug Schrijver
Een goedenavond heren en dames van het goede leven......
Waar kan het aan liggen dat Acropora's, Montipora's en alle LPS koralen in mijn bak het goed doen (goede kleur en groeien als kool) terwijl mijn Seriatopora caliendrum, Seriatopora hystrix en Stylophora pistillata het voor geen meter doen..ze zijn binnen 1,5 tot 1 maand tijd nog geen mm gegroeid, sterven langzaam af of worden steeds bleker.

Waterwaarden:
Temp 25 - 26,5
Zout: 1.0245
pH: 7,95 - 8,54
KH: 7
Ca: 420
Mg: 1380
NO3: <5
PO4: Niet meetbaar

Techniek:
8000liter stroming op bak van 130x50x50
Om de 2 weken 30% waterverversen met osmose en RC
Sinds 1 week All In One toevoeging
2x150W HQI+2x24W Osram 67
AM Turbofloater

Als ik iets vergeten ben hoor ik dat graag.........iemand een idee???
 
ArjenT zei:
Een goedenavond heren en dames van het goede leven......
Waar kan het aan liggen dat Acropora's, Montipora's en alle LPS koralen in mijn bak het goed doen (goede kleur en groeien als kool) terwijl mijn Seriatopora caliendrum, Seriatopora hystrix en Stylophora pistillata het voor geen meter doen..ze zijn binnen 1,5 tot 1 maand tijd nog geen mm gegroeid, sterven langzaam af of worden steeds bleker.

Waterwaarden:
Temp 25 - 26,5
Zout: 1.0245
pH: 7,95 - 8,54
KH: 7
Ca: 420
Mg: 1380
NO3: <5
PO4: Niet meetbaar

Techniek:
8000liter stroming op bak van 130x50x50
Om de 2 weken 30% waterverversen met osmose en RC
Sinds 1 week All In One toevoeging
2x150W HQI+2x24W Osram 67
AM Turbofloater

Als ik iets vergeten ben hoor ik dat graag.........iemand een idee???
Hallo Arjen,

Op welke plaats staan ze in je bak.
Laat is een totaal plaatje zien.
Laat is een detail foto van de genoemde koralen zien.
Wat voeg je toe. Behalve All In One.
Hoeveel uur branden je HQI per dag.
10000 of 140000 kelvin.
Voeg je sporen elementen toe.
Filter je over kool.

Groetjes,
Ronald
 
Plaatjes van m'n bak zijn te zien in m'n dagboek. Ik voeg NIKS toe behalve All In One. HQI brandt 10,5 uur per dag, 10000K. Ik filter 24/7 over Amtra kool...de enige kool waar je wel continue over kan filteren. Waar de koralen vandaan komen staan ze ook onder HQI....de eerste week/2 weken deden ze het alle goed.......

Hystrix staat 20cm onder wateroppervlak, caliendrum 10cm en de pistillata staat 5cm boven de bodem. Zoals op de foto's te zien heb ik ook last van wat rode pluisalg (geen flap), echter deze is niet de boosdoener. Aan de hystrix is duidelijk te zien dat steeds meer takken afsterven...ook deze raken na enkele dagen "besmet" met algen! Het zijn maar stekken natuurlijk maar toch..ook stekken behoren het gewoon te doen, zeker deze stekken!!!
 

Bijlagen

  • HPIM1393.JPG
    HPIM1393.JPG
    56,4 KB · Weergaven: 10
  • HPIM1396.JPG
    HPIM1396.JPG
    70,4 KB · Weergaven: 14
  • HPIM1397klein.JPG
    HPIM1397klein.JPG
    16,6 KB · Weergaven: 271
Je bak is feitelijk opnieuw begonnen met draaien he na de ingrepen van vorige maand, vooral de alg is voor steenkoralen erg schadelijk en hinderlijk. Voor de ene soort meer als voor de andere...

Zou t kalm aan doen en vooral zorgen dat de alg verdwijnt (soms is dat gewoon ook niets doen en geduld hebben) :)
 
Dan kom ik nog bij een andere vraag: Wat zou ik eraan moeten doen om die algen te laten verdwijnen, het is grotendeels rode (korte) draadalg wat me zeer irriteerd!! IK filter continu over Fosfaatkiller, water dat ververst wordt is vrij van NO3 en PO4. Ik heb licht NO3 in de bak, zou dat het probleem zijn??? OF komt er bij rode alg meer bij kijken???Een betere eiwitafschuimer komt eraan..en wel een Schuran Jetskim 150!
 
Hoi Arjen

We zouden eigenlijk eens moeten zien waar onze bakken in verschillen... Hier is het net andersom. Het stekje hystrix groeit snel, de stylo doet het ook goed, maar de groene acro stek raakt zijn kleur kwijt bijvoorbeeld. Ofwel we moeten koralen ruilen ofwel erachter komen welke omstandigheden nu verschillen!

Groeten, Marcel

P.S. Nitraat ligt bij mij tussen de 5 en 10 en is dus nooit de oorzaak van het probleem van de groei denk ik...
 
Ik zou gewoon even die afschuimer afwachten Arjen, na een maand of zo zou je verbetering moeten gaan zien dan (als het aan de te kleine afschuimer heeft gelegen).
 
De Turbofloater doet goed werk....maar het kan natuurlijk altijd beter...vissen heb ik ook al weinig, slechts 10 stuks waarvan er 2 groot zijn en de rest middel tot klein, ik voer 2x per dag..ook weinig.......

Helaas is geduld niet m'n sterkste kant.......ik wil graag SNEL iets gedaan hebebn aan de algen..ik heb al een sillicatenfilter gekocht voor voor de osmose, ik merk al dat er minder belletjes aan de koralen hangen nu....zal proberen geduldig te zijn.
 
Hmmm... 300 liter... Een regel is ongeveer 10-15 cm vis per 100l aquariumwater om van een "normale bezetting" te kunnen spreken. Als je van het maximum-normale uit zou gaan kom jij dus op 45cm vis... dat is 4,5 cm gemiddeld per vis... en da's knap klein! de meeste zijn al snel t dubbele denk ik?

Vandaar dat je dan ook al snel het predikaat "hoge bezetting" zou moeten gaan hanteren. Een hoge bezetting kan soms best wel, bij sommigen - en vooral degene die donders goed weten waar ze mee bezig zijn- hoeft het niet tot problemen te leiden, bij andere die iets net niet optimaal hebben (stroming(richting), afschuimer, slecht steen, te hoog voedereregime, te weinig snelgroeiende-veel-verbruikende koralen enz enz enz) kan het al snel wél tot algenproblemen leiden.
 
Deze algen had ik ook al VOOR de grote verbouwing...toen het dus nog slecht ging met de bak...zou dit nog een staartje kunnen zijn??

Mijn vis valt wel mee hoor
Picasso
Xanthurum
rifwachter
multicolor
2x anemoonvis
koppel picturatus (pitvis)
juffertje
lipvisje

Picasso en rifwachter gaan eruit! Als ik het zo hoor moet het uiteindelijk wel goedkomen....de meeste dingen die je opnoemt zitten wel snor nu in m'n bak.
 
ArjenT zei:
Mijn vis valt wel mee hoor
Picasso maximale maat: 20cm (nu 10?)
Xanthurum " " 20cm "
rifwachter " " 25cm "
multicolor " " 10cm (nu 5?)
2x anemoonvis " " 10cm (totaal)
koppel picturatus (pitvis) 15cm (totaal) (nu 10?)
juffertje 5cm (totaal)
lipvisje 10cm?
----------------------------
Totaal: 115 cm?

Ik schat -als de vissen allemaal redelijk jong zijn- dat je nu toch al tegen de 60cm zit! Het gaat sneller dan je denkt.

Verder kan het ZEKER nog een staartje zijn van de vorige staat dan de bak, ik neem aan dat je een flink deel steen opnieuw gebruikt hebt en daar zal ONGETWIJFELD een berg fosfaat op zijn neergeslagen in t verleden.
Dit komt wel los met killer, maar dat heeft tijd nodig, geen dagen maar zeker weken en misschien zelfs maanden....
 
Picasso 14
Xanthurum 9
rifwachter 14
multicolor 5
2x anemoonvis 8
koppel picturatus (pitvis) 10
juffertje 3cm
lipvisje 4 cm?

67cm, laten we zeggen 70....das teveel...in vergelijking met vele anderen vind ik mijn bezetting toch magertjes!!! Picasso en rifwachter eruit dan zit ik op 42cm! Goede afschuimer erbij en er kan vast en zeker weer wat klein grut bij!!

Zou vloeibare fosfaatverwijderaar in dit geval werken??
 
Veel anderen bezetten inderdaad ook te hoog maar hebben misschien niet te kampen met "problemen uit t verleden" waarbij "het verleden" erg recent is. Daarbij komt ook nog eens dat jouw kraal (dus verbruikers) bezetting op dit moment vrij laag is.. toch?

Het is altijd moeilijk 2 bakken met elkaar te vergelijken he ook al hebben ze hetzelfde volume.
 
De koraalbezetting is niet laag maar klein, ik heb veel snelgroeiende steenkoralen maar dit zijn allemaal stekken...het verleden zal nog wel en rol spelen ja! Vooral het algenprobleem.

Het is nog geen 2 weken geleden dat ik dit onderwerp ben gestart maar de genoemde koralen doen het opeens wonderbaarlijk goed. De Stylophora staat de hele dag vol uit en groeit langzaam. De hystrix heeft een hele hoop groeipunten erbij........alleen de algen zijn er nog maar ook daar gaat wat tegen gebeuren, andere (betere) eiwitafschuimer, wervelbedfilter voor fosfaatverwijderaar, misschien een zee-egel voor korte tijd, meer snelgroeiende steenkoralen :p !

De bak is gezien de veranderingen nog jong...er kan nog vanalles gebeuren!
 
Bovenaan