Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Acan koraal staat dicht

JobNie

ZeewaterForum lid
Sinds een goed week een stek met 5 a 6 koppen Acan Koraal in de bak.
Stond eerste dagen goed open en ging toen dicht staan. Dacht wellicht te veel stroming en licht, dus helemaal onder in de bak geplaatst en vangt nu minder stroming en licht. Staat hier nu sinds vrijdagochtend. Heeft die vrijdag redelijk open gestaan, maar nu al 2 of 3 dagen niet.

Moet ik het koraal gewoon wat meer tijd geven (kleuren zijn nog prima en geen teken van verbleken e.d.). Bak draait nu kleine maand en overige koralen staan er prima bij. Neig zelf om het tot maximaal vrijdag aan te kijken en 'm dan te verplaatsen naar een nog beschuttere plek. Nu weet ik niet of ze ook echt in de schaduw kunnen staan?

Waterwaarden

PH 8.2
KH 8.3
Ca 430
MG 1400
NO3 8
PO4 0,03
Zout 35ppm bij temp van circa 25 graden

Voeg dagelijks wat PO 4 toe om dit op pijl te houden. Daarnaast gebruik ik NOPOX om nitraat nog iets naar beneden te krijgen (vandaar ook toevoegen van PO4 omdat dit nodig is voor afbraak PO3 . Kruipt nu steeds meer naar elkaar toe.
 
Plaats eens wat foto's van het koraal (detail, indien mogelijk meerdere kanten) en een paar overzicht foto's van je aquarium.
 
Sinds een goed week een stek met 5 a 6 koppen Acan Koraal in de bak.
Stond eerste dagen goed open en ging toen dicht staan. Dacht wellicht te veel stroming en licht, dus helemaal onder in de bak geplaatst en vangt nu minder stroming en licht. Staat hier nu sinds vrijdagochtend. Heeft die vrijdag redelijk open gestaan, maar nu al 2 of 3 dagen niet.

Moet ik het koraal gewoon wat meer tijd geven (kleuren zijn nog prima en geen teken van verbleken e.d.). Bak draait nu kleine maand en overige koralen staan er prima bij. Neig zelf om het tot maximaal vrijdag aan te kijken en 'm dan te verplaatsen naar een nog beschuttere plek. Nu weet ik niet of ze ook echt in de schaduw kunnen staan?

Waterwaarden

PH 8.2
KH 8.3
Ca 430
MG 1400
NO3 8
PO4 0,03
Zout 35ppm bij temp van circa 25 graden

Voeg dagelijks wat PO 4 toe om dit op pijl te houden. Daarnaast gebruik ik NOPOX om nitraat nog iets naar beneden te krijgen (vandaar ook toevoegen van PO4 omdat dit nodig is voor afbraak PO3 . Kruipt nu steeds meer naar elkaar toe.
Waterwaarden lijken me prima in orde. Ik herken het probleem ook wel een beetje ik vind Acan koraal prachtig meerdere stukken geprobeerd bij mij precies het zelfde ging dichtstaan ondanks alle plekken uitgeprobeerd.

Ik denk dat een paar goed foto’s veel kunnen toelichten heb je die misschien
 
Geen paniek, een koraal heeft vaak best een lange tijd nodig om te wennen. Door om de paar dagen te verplaatsen verstoor je dat wennen telkens weer. Dus, gewoon een tijdje laten staan. En de foto die ozon gevraagd heeft kan zeker helpen bij advies vragen ;-)
 
Doortrappen-3.jpg



Hierbij een foto van de Aan, alsmede enkele foto's van de bak met enkele andere koralen die erin staan.
 

Bijlagen

  • Doortrappen-4.jpg
    Doortrappen-4.jpg
    133,3 KB · Weergaven: 36
  • Doortrappen-8.jpg
    Doortrappen-8.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 34
  • Doortrappen-5.jpg
    Doortrappen-5.jpg
    128,6 KB · Weergaven: 35
  • Doortrappen-6.jpg
    Doortrappen-6.jpg
    172,4 KB · Weergaven: 36
  • Doortrappen-2.jpg
    Doortrappen-2.jpg
    159,4 KB · Weergaven: 35
  • Doortrappen-7.jpg
    Doortrappen-7.jpg
    134,7 KB · Weergaven: 37
Gewoon eens een weekje met rust laten, het koraaltje ziet er niet vreemd/slecht uit.
 
Dan kijk ik het rustig aan. Eens dat het dier ook tijd moet krijgen om te wennen. Dank voor jullie reacties!
 
Bovenaan