Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

750L DSR bak in de muur.

japio671

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal.
Vandaag eigenlijk echt begonnen met DSR..
Na wat metingen al eerder gedaan te hebben, vandaag een volledige meet ronde gedaan met de aanbevolen test zetjes..
Het nitraat en fosfaat viel me wel tegen…..bij eerdere metingen met een ander merk testjes was het volgens die testen gewoon goed, heb nitraat denk ik een keer of 4 nagemeten.. !!! en maar lezen , ik dacht ik doe iets verkeerd ,..maar niet dus… verder is het wel netjes dacht ik

Screenshot_2014-12-05.jpg






























Nu eerst aan de slag om het nitraat en fosfaat omlaag te krijgen, en verder het verbruik vast te stellen.
Het aquarium waar dit allemaal in gebeurd is een 160x70x70 ingebouwde bak in de muur, met de volgende techniek.
Opvoerpomp: oceanrunner OR 3500
Stromingspomp: 2x Tunze 6101 12000l/h. geregeld via multi controller.
MMT 1 afschuimer.
Powerfilter jebao 1200l/h i.c.m. Aqua medic helix 36w UV.
Jebao DP 4.1 Doseerpomp.
2x KEY K2 led verlichting.


(fotos volgen nog)

gr. jaap











 
Ziet er goed uit! Wat ik nooit voor elkaar krijg is die nitraat test van salifert af te lezen :-(. Dat roze is gewoon niet te onderscheiden :)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
 
Ziet er goed uit! Wat ik nooit voor elkaar krijg is die nitraat test van salifert af te lezen :-(. Dat roze is gewoon niet te onderscheiden :)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Gebruik je camera dat kan som helpen.
Altijd bij daglicht uitvoeren van kleur testen. Anders is het zeker een drama.


greetings, GlennF
 
Gebruik je camera dat kan som helpen.
Altijd bij daglicht uitvoeren van kleur testen. Anders is het zeker een drama.


greetings, GlennF

Hoi Glenn,

Hoe bedoel je wde camera gebruiken?
Ik doe hem altijd bij daglicht maar de eerste 2 kleurvakjes zijn nauwelijks te vergelijken vind ik.
Ik gebruik nu de d&d maar die is erg omslachtig en duur!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dit
uploadfromtaptalk1417868586200.jpg

Dit kan lezen als 0,2ppm of 0.5ppm

Het boeit trouwens niet of je 0.2ppm of 0,5ppm heb.
Je zit toch op de grens...
Op dit niveau kan je je koralen gebruiken als indicator. Voor bij doseren van nitraat is het een verwaarloosbaar verschil en valt het binnen de meet toleranties.

De koralen gaan echt niet omvallen op een meetverschil van 0.2 ppm op een target van 2,5 ppm.......

Alles moet bekeken worden in 't juiste context...tenzij je een meirenn..ker wilt zijn.:D



greetings, GlennF
 
Dit
Bekijk bijlage 412111

Dit kan lezen als 0,2ppm of 0.5ppm

Het boeit trouwens niet of je 0.2ppm of 0,5ppm heb.
Je zit toch op de grens...
Op dit niveau kan je je koralen gebruiken als indicator. Voor bij doseren van nitraat is het een verwaarloosbaar verschil en valt het binnen de meet toleranties.

De koralen gaan echt niet omvallen op een meetverschil van 0.2 ppm op een target van 2,5 ppm.......

Alles moet bekeken worden in 't juiste context...tenzij je een meirenn..ker wilt zijn.:D



greetings, GlennF

Ha je bedoeld een foto nemen!
Goeie tip, dat ga ik eens proberen straks.
Ik heb daarstraks trouwens mijn eerste dsr pakket aangeschaft :).

Spijtig dat ik net de lezing gemist had.

Straks de eerste meetronde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
foto van de bak


voorzijde (woonkamer)
20141209_134951.jpg20141209_135515.jpgachterzijde (keuken)

vandaag maar even fosfaat en nitraat gecontroleerd, ik zie toch wel wat positieve veranderingen...
fosfaat is aan het zakken ong 0,2

20141209_133446.jpg
nitraat is niet veranderd

20141209_133433.jpg
Het powerfilter werkt overigens perfect, haalt er veel zweefvuil uit.
heb nog wel wat zweef..stof wolken , maar dat komt omdat de zandhapper de hele dag aan het werk is..en daar bij geassisteerd word door de citroenlipvis, en die stoppen pas als het schemerig word...maar dat vind ik dan weer niet zo erg, is mooi om te zien hoe druk die twee zijn, en scheelt mij ook weer werk.

gr. jaap
 
Zo vandaag maar weer een hele meet ronde gedaan....alleen nitraat blijft nog achter....:mad: ggrrrr...maar ja geduld..
heb mezelf wel een DI filter en een tds meter cadeau gedaan, is toch een geruststelling , weet ik in iedere geval dat m,n osmose water 0 is, viel me trouwens best mee voor het DI filter meette ik 2 ( wel pas de filters en het membraam vervangen, en spoel geregeld het osmose apparaat door) maar 0 geeft me toch een beter gevoel.

Gr. Jaap


Screenshot_2015-01-04-17-41-18.jpg
 
Succes met je bak!
 
Zo, weer een meet ronde gedaan vandaag,
laatste weken met het nitraat bezig geweest om dit naar beneden te krijgen, dus flink de bodem omgewoeld, stenen afblazen, hierdoor is er veel vuil afgevoerd via het powerfilter.
ben ook overgestapt van FE+ naar FE trace dit omdat m,n fosfaat binnen de target waarde was, moet nu zelfs af en toe beetje fosfaat toevoegen.
Maar kan het nu zelf bijsturen.
Nitraat kan nog wat zakken , maar is al een hele verbetering, en dan alle waarde stabiel zien te houden..

Gr. Jaap.

meting 01022015.jpg
 
Gaat lekker zo
 
Bovenaan