Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

700L Veens Rif

Dat vind ik nog erg lastig. Ik heb met 75diepte natuurlijk een mooie uitdaging vind ik zelf. Ik neig ernaar om een opbouw te maken die lijkt op die van Alex Costa http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2596707. Een grote rif aan de linkerkant voor de overloop. En rechts vooraan een wat kleiner en lager rif.

Dat is inderdaad een zeer geslaagde opbouw, mooi dat het voorste deel laag is opgebouwd naar achteren en er nog veel zwemruimte over is. De diepte van je bak geeft je mooie mogelijkheden!
 
Ja, die opbouw van Alex is mooi! Ben benieuwd naar jouw versie daarvan!

Dat is wel een uitdaging inderdaad. Vooral omdat je het moet doen met de stukken die je hebt. En daar moet je maar net dat rif uit zien te maken wat je voor ogen hebt. Altijd lastig ;), maar gelukkig is het dood steen dus ik kan avonden lang bouwen ;-)
 
Vandaag bezig geweest met het stroompaneel. Het wordt een paneel wat ik helemaal uit de kast kan trekken d.m.v. ladegeleiders. Het stroompaneel komt aan de linkerzijde van het uittrekbare paneel. Aan de rechterzijde komen een aantal kleine plankjes waar ik spullen op kwijt kan. Ook deze wordt dan geheel uit de kast getrokken. Tussen deze twee panelen zitten de kabels en stroomdraden. Uiteraard kan het paneel met de plankjes losgekoppeld worden zodat die in de kast blijft wanneer het gehele paneel eruit getrokken wordt. Klinkt ingewikkeld, maar dat valt wel mee ;-) Op deze manier kan ik altijd goed bij de elektra en heb ik toch ook ruimte om e.e.a op te bergen.

Vandaag kwam ook de schuifregelaar binnen. Toch een stuk beter en fijner af te stellen dan de standaard kogelkranen. Prijzig is ie wel, maar een heel stuk minder frustratie is het me wel waard :)

WhatsApp Image 2018-10-20 at 15.12.19.jpegWhatsApp Image 2018-10-20 at 18.37.12.jpegWhatsApp Image 2018-10-20 at 18.37.12 (1).jpeg
 
Deze week weer wat bestellingen binnen gekregen. Nu ben ik voorlopig klaar met uitgeven. Het zand is ook binnen gekomen.

De bekende WIFI doseerpomp, werkt ook helemaal dus top!

De optische sensors sluit ik aan op de FMM module samen met het magneetventiel om het osmoseapparaat automatisch te bedienen wanneer het osmosevak leeg is.

De Flow sensor ga ik gebruiken om de doorstroming van de UV lamp te controleren.

De floats gebruik ik voor het waterniveau in de sump.

WhatsApp Image 2018-10-26 at 19.28.50.jpeg

WhatsApp Image 2018-10-23 at 21.07.25.jpeg
 
Vandaag is de nieuwe bak bezorgd. Hij is 5 centimeter hoger geworden en het frame is 10 cm hoger geworden. Wordt dus af en toe een trapje voor mij, maar het zicht is nu wel veel mooier als de bak wat hoger staat.

Vanavond gelijk PVC voor de afvoer gedaan. Morgen nog even beugeltjes halen voor PVC van de opvoer en dan gelijk de opvoer aanleggen en lijmen. Hopelijk kan ik dan woensdag of donderdag de bak vullen en draaien. Even een weekje proefdraaien met azijn en dan volgende week zaterdag vullen met zeewater. Zoals je kunt zien moet ik ook nog de kast afmaken. Maar dat kan mooi in de week van het proefdraaien :)

WhatsApp Image 2018-11-19 at 15.15.31.jpegWhatsApp Image 2018-11-19 at 21.02.41 (1).jpegWhatsApp Image 2018-11-19 at 21.02.41.jpeg
 
Wat zijn die witte ringen aan de bovenzijde?
Hoe ga je de opvoer maken of zit er nog een aansluiting?
Ziet er netjes uit iig!!
 
Gisteravond PVC gelijmd. Komt nu allemaal dichterbij. Volgende week het rif bouwen en het stroompaneel afmaken en dan kunnen we starten.

WhatsApp Image 2018-11-21 at 21.20.39.jpeg
 
Vanavond bezig geweest met het rif opbouwen. Heb alles nog los staan, maar vind het er al wel aardig uitzien. Waar gaat jullie voorkeur naar uit. En zijn er nog tips

Nummer 1
WhatsApp Image 2018-12-03 at 20.07.13.jpeg

Nummer 2
WhatsApp Image 2018-12-03 at 20.22.53.jpeg

Nummer 3
WhatsApp Image 2018-12-03 at 20.12.55.jpeg

Zelf geef ik de voorkeur aan nummer 2. Nummer 1 vind ik het minst gelukt, vooral de linkerzijde is de verhoging op het meest linkse plateau te 'toren achtig'
 
Vind een rifopbouw altijd erg persoonlijk. Zo vind ik het persoonlijk wel erg minimalistisch.
Zo lijkt het mij dat er erg weinig schuilplekken zijn voor vissen.

Ik denk dat je bij 3 het meeste aan koraal kwijt kunt.
 
Is de plaat de werkelijke oppervlakte van je bak?
Dan misschien goed kijken naar de randen, dat ze niet tever naar het glas komen ivm koraalgroei later.

En hoe hoog zit je nu met het rif? Persoonlijk houd ik voor mezelf in een scape rekening met een hoogte van de basis 2/3e max. Van je hoogte. Misschien kun je achterin op het lagere niveau tot 1/2 van je hoogte meer steen kwijt. Zodat je toch wat meer boddy geeft aan je basis voor de vis. Voorin mooi zo houden voor de diepte werking.

Zoals eerder al gezegd, het is een kwestie van smaak en je eigen visie hierop. Jij weet hoe je het rif wil vormen, wij kunnen je alleen maar tips geven over onze visie op basis wat we zien??

Voor als nog een mooi begin en dit is het mooiste van de hobby al zeg ik het zelf.
 
Is de plaat de werkelijke oppervlakte van je bak?
Dan misschien goed kijken naar de randen, dat ze niet tever naar het glas komen ivm koraalgroei later.

En hoe hoog zit je nu met het rif? Persoonlijk houd ik voor mezelf in een scape rekening met een hoogte van de basis 2/3e max. Van je hoogte. Misschien kun je achterin op het lagere niveau tot 1/2 van je hoogte meer steen kwijt. Zodat je toch wat meer boddy geeft aan je basis voor de vis. Voorin mooi zo houden voor de diepte werking.

Zoals eerder al gezegd, het is een kwestie van smaak en je eigen visie hierop. Jij weet hoe je het rif wil vormen, wij kunnen je alleen maar tips geven over onze visie op basis wat we zien??

Voor als nog een mooi begin en dit is het mooiste van de hobby al zeg ik het zelf.

De plaat is 122x61 en de bak is 125 x75. Daar had ik al rekening mee gehouden ?

Ik zit nu rond de 40cm wel de max vind ik. Ik wil veel zwemruimte en ruimte voor koralen.

Misschien kun je achterin op het lagere niveau tot 1/2 van je hoogte meer steen kwijt: wat bedoel je hier precies mee? Aan de achterzijde stenen opstapelen tot de helft van de hoogte?

Ik ben nog wel op zoek naar wat meer rondere stenen om aan de voorkant te plaatsen om laag af te bouwen richting het raam.
 
Ik bedoel te zeggen dat je achter vrij veel openingen hebt.. Hier zou je dus ook nog meer kunnen verbinden aan opbouw. Maar hey, jouw visie en jou bak;)

Als blijkt dat je te weinig levendsteen hebt kun je ook nog een deel in de sump plaatsen..

De bak heeft genoeg diepte om je rif ook zo die werking te geven dus ben heel benieuwd!
 
Ook het paneel afgemaakt en gemonteerd. Aan de achterkant van het paneel komt nog paneel er tegenaan zodat er van de snoeren straks niks meer te zien is. Deze worden allemaal nog netjes gebundeld met klittenband. Het andere paneel wat aan de achterkant heeft een aantal plankjes zodat ik daar zaken als voer, testsetjes e.d. kwijt kan. Het paneel wordt ook aan de voorkant nog netjes afgewerkt. Volgende week UV lamp monteren en doseerpomp en opvoer lijmen en het frontpaneel nog kidsproof monteren en dan kan er volgende week zaterdag water in.

WhatsApp Image 2018-12-07 at 16.31.09.jpegWhatsApp Image 2018-12-07 at 16.31.08.jpegWhatsApp Image 2018-12-07 at 16.31.07 (1).jpeg


Ondertussen het rif helemaal afgemaakt en helemaal gelijmd. Morgen even de bak goed schoonmaken van binnen en dan kan die erin. Aan de voorzijde komen er nog een aantal kilo levend steen niet al te hoog, zodat er nog wat schuilplaatsen ontstaan en we met bacteriecultuur kunnen opstarten :)

WhatsApp Image 2018-12-07 at 16.31.07.jpegWhatsApp Image 2018-12-07 at 16.31.06 (1).jpegWhatsApp Image 2018-12-07 at 16.31.06.jpegWhatsApp Image 2018-12-07 at 16.31.05 (1).jpegWhatsApp Image 2018-12-07 at 16.31.05.jpeg
 
Snel dat water erin en juh! ?? Ziet er geslaagd uit. Wel vers steen er nog bij doen hoor ik. Doe je dat als het steen al ff draait of meteen als hij gevuld en op temp. Is?
 
Bovenaan