Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

700L Veens Rif

Dankje! Dat doe ik zodra er water in zit en dat op temperatuur is inderdaad. Even nog een paar mooie stukken vinden??
 
Ziet er goed uit hoor!

Ook je opbouw vind ik wel mooi, lekker luchtig.

Ik ga dit verder volgen, want ook qua maten vind ik t meer dan de moeite waard.
Dankjewel! Vind m ook mooi gelukt. Ben alleen wel benieuwd of het niet té luchtig is, maar dat zien we vanzelf wel.
 
Zaterdag heb ik het aquarium gevuld met water. 640 liter is erin gegaan. Alles draait nu en ook belangrijk: alles is lekvrij. Stroompaneel is ook af. Apex moet ik nog configureren dat is een klusje voor deze week. Nu lekker wachten tot alles ingedraaid is.

De kast moet nog wel wat opgeruimd worden. Ook komt er nog een frontje op het stroompaneel zodat alle snoeren weggewerkt zijn. Ook komen er aan de rechterzijde van het stroompaneel ook nog een aantal plankjes zodat ik mijn testsetjes, voer etc kwijt kan. Tot nu toe in ieder geval erg tevreden.


WhatsApp Image 2018-12-17 at 11.05.52 (2).jpegWhatsApp Image 2018-12-17 at 11.05.53.jpegWhatsApp Image 2018-12-17 at 11.05.52 (1).jpegWhatsApp Image 2018-12-17 at 11.05.52.jpegWhatsApp Image 2018-12-17 at 11.05.51 (1).jpegWhatsApp Image 2018-12-17 at 11.05.51.jpeg
 
Vandaag weer iets moois binnengekomen! Was qua geluid niet tevreden met de maxspect r420r. Kreeg via t werk n leuke korting als kerstcadeau en toen toch maar besloten n CoralCare te bestellen. Morgen de controller halen en dan nog aansluiten op de Apex. Dat ziet er nog wel lastig uit.

4C2880D6-17BF-41BF-A82F-CED5696685ED.jpeg
 
Zo vandaag had ik tijd tussen alle babydingen door (afgelopen woensdag is onze 2e zoon geboren), om mijn CoralCare te monteren in de lichtkap. Ik heb een mal gemaakt van 40x40x3mm alu hoekprofiel. De twee houten balkjes zorgen ervoor dat de de lamp niet kan schuiven naar links en rechts en zorgen er ook voor dat het een stevig geheel is. Hij ligt nu exact in het midden van de bak. Het hele frame kan ik wel verschuiven van voor naar achter, mocht dat nodig zijn. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik had geen zin om alles opnieuw te maken, dus heb de huidige kap gewoon wat aangepast met het hout wat ik nog had liggen. Werkt perfect ;-)
De lamp hangt nu 21cm boven het wateroppervlak. Het liefst zou ik hoger willen maar dat gaat m helaas niet worden met de huidige lichtkap.

Ook het aansluiten op de Apex is gelukt. Ik heb een netwerkkabel gebruikt om de twee kanalen te koppelen. (Bedankt voor de tip Bas). Het was even flink puzzelen welke combinaties de juiste kanalen waren, maar het is gelukt!

WhatsApp Image 2018-12-24 at 20.53.41 (8).jpegWhatsApp Image 2018-12-24 at 20.53.41 (7).jpegWhatsApp Image 2018-12-24 at 20.53.41 (6).jpegWhatsApp Image 2018-12-24 at 20.53.41 (5).jpegWhatsApp Image 2018-12-24 at 20.53.41 (4).jpegWhatsApp Image 2018-12-24 at 20.53.41 (3).jpegWhatsApp Image 2018-12-24 at 20.53.41 (2).jpegWhatsApp Image 2018-12-24 at 20.53.41.jpeg
 
Ik ben erg benieuwd of 1 coral care voldoende is voor een bak van jou maat. Ik plan een bak met min of meer dezelfde inhoud en twijfel of ik er 1 of 2 boven zou moeten hangen.

Veel succes in ieder geval!
 
Ik ben erg benieuwd of 1 coral care voldoende is voor een bak van jou maat. Ik plan een bak met min of meer dezelfde inhoud en twijfel of ik er 1 of 2 boven zou moeten hangen.

Veel succes in ieder geval!

Vind dat ook moeilijk om te zeggen inderdaad. Ik las bij recensies ook iemand met een zelfde bak als ik heb. Diegene had wel gewoon 1 armatuur boven de bak hangen. Ik ga het voorlopig met dit ene armatuur proberen.

https://images.philips.com/is/conte...0160610_001-UPD-nl_NL-Michiel Schmeitz-NL.pdf
 
Dat ziet er mooi uit! Mooie oplossing!

@JelleBijker De vraag is natuurlijk wat je eraan merkt als hij niet voldoende verlicht... het ziet er niet naar uit dat de bak aan de randen pikkedonker is, dusat zit goed. Nu even uitvogelen welke koralen er aan de randjes het nog doen, en dan zit je goed :) (leders, oren?)
Zolang je geen 100% full SPS bak wil houden denk ik dat je vooral belemmerd word door hoe hoog je de lamp ophangt, de lichtsterkte zit wel goed!
Maar ik ben ook benieuwd inderdaad :D
 
Goed om te lezen dat het je gelukt is met het aansluiten van de coral care op de Apex! TIs ff puzzelen af en toe, maar ik ben helemaal fan van Apex. Het geeft mij in ieder geval een stukkie rust.

Je bak ziet er zo al mooi uit. Netjes gewerkt, maat! Het bijplaatsen van een extra lamp kan altijd nog!
 
Dat ziet er mooi uit! Mooie oplossing!

@JelleBijker De vraag is natuurlijk wat je eraan merkt als hij niet voldoende verlicht... het ziet er niet naar uit dat de bak aan de randen pikkedonker is, dusat zit goed. Nu even uitvogelen welke koralen er aan de randjes het nog doen, en dan zit je goed :) (leders, oren?)
Zolang je geen 100% full SPS bak wil houden denk ik dat je vooral belemmerd word door hoe hoog je de lamp ophangt, de lichtsterkte zit wel goed!
Maar ik ben ook benieuwd inderdaad :D

Klopt inderdaad! De randen zijn niet donker. Ik heb de pilaren nu wat dichter naar elkaar toegezet. Het scheelt dat ik een luchtige opbouw heb en geen Full SPS bak ga houden. We gaan het zien we kunnen altijd nog een tweede bijhangt inderdaad.
 
Goed om te lezen dat het je gelukt is met het aansluiten van de coral care op de Apex! TIs ff puzzelen af en toe, maar ik ben helemaal fan van Apex. Het geeft mij in ieder geval een stukkie rust.

Je bak ziet er zo al mooi uit. Netjes gewerkt, maat! Het bijplaatsen van een extra lamp kan altijd nog!

Ik ben ook zeker fan van de apex! Met hulp van jou lukt het wel! ?En de ophanging is nu goed gelukt inderdaad. Ben er zelf ook blij mee!
 
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2019! Op een mooi reef jaar!

De bruine algenfase is begonnen. Vorige week heb ik een paar stukken levend steen opgehaald van een ingedraaide bak ook. Daarin zat een slangensterretje en een mini turbo slak., Altijd welkom natuurlijk. De afschuimer staat fiks de pruttelen en pruttelt veel zwart water. Er zit dus waarschijnlijk toch nog meer vuil in de stenen dan ik dacht.

WhatsApp Image 2019-01-01 at 20.18.41.jpegWhatsApp Image 2019-01-01 at 20.18.41 (1).jpegWhatsApp Image 2019-01-01 at 20.18.42.jpegWhatsApp Image 2019-01-01 at 15.11.30.jpeg

Daarnaast afgelopen weekend bezig geweest met de float switch voor de afschuimer. Voor dat ik in de gaten had dat het een float switch was, duurde even. Ze geven aan dat het een sensor is, maar het is dus een switch. De bestelde switch van Neptunes was te groot voor de beker van de Deltec. Ik heb m dus aan moeten passen en flink wat smaller moeten maken om m passend te krijgen. En het werk! De schuimer gaat uit wanneer de switch getriggerd wordt. Heerlijk nooit meer een schuimer die overkookt en het vuil wat terug je bak in loopt.

Volgende projectje is het osmoseapparaat installeren en het magneetventiel programmeren zodat deze aangaat wanneer het osmosevak leeg raakt. Het bijvullen van verdampingswater heb ik ook ingesteld dat dit automatisch gaat via de Apex. Nu nog het osmoseapparaat automatisch het osmosevak laten bijvullen en dan zijn we een heel eind!

WhatsApp Image 2018-12-30 at 22.03.54.jpeg
 
Ziet er uit een hoop technisch werk in ieder geval.

Hoop gekloot in een kleine ruimte :) Ben er zelf nooit zo fan van :D

Andere vraag hoe hoog is jouw lichtkap zodat je de Philips Coral Care er in kan?
 
Ziet er uit een hoop technisch werk in ieder geval.

Hoop gekloot in een kleine ruimte :) Ben er zelf nooit zo fan van :D

Andere vraag hoe hoog is jouw lichtkap zodat je de Philips Coral Care er in kan?

Heb in principe ruimte genoeg hoor. Daar ben ik juist erg blij mee :)

Mijn lichtkap is 30cm hoog. Mijn CoralCare ligt nu op 21cm boven wateroppervlak. Liefst zou ik m nog hoger leggen alleen dat lukt niet met de kap die ik nu heb. En ben ook niet van plan dit op korte termijn te gaan aanpassen. Wellicht komt er in de toekomst nog wel een 2e CoralCare bij. maar dan moet eerst de portemonnee even iets dikker worden ;)
 
Die Coral Care zijn zelf toch al 19 cm hoog? Als je dan 21 boven het water oppervlak komt dan zit je toch op 40 cm of mis ik nu iets? :)
 
Die Coral Care zijn zelf toch al 19 cm hoog? Als je dan 21 boven het water oppervlak komt dan zit je toch op 40 cm of mis ik nu iets? :)

Hij komt wel iets boven mijn lichtkap uit inderdaad. Ik heb de kap zo aangepast dat hij in ieder geval op 21cm kon hangen. De bovenzijde heb ik opengemaakt dus dat scheelt. Maar door het frame van de lichkamp kan ik de lamp niet hoger monteren. Of ik moet een kleiner frame maken wat tussen het frame van de lichtkap past, alleen krijg je dan het probleem dat het licht tegen de zijkanten van het kleine frame straalt, waardoor de straling alsnog niet optimaal is. Wellicht op termijn een nieuwe lichtkap maken als ik een 2e CoralCare aanschaf.
 
  • Like
Reactions: CVS
Bovenaan